https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی شیراز را بهتر بشناسیم

به روز رسانی: 24 بهمن ، 1402 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی شیراز

شیراز، شهر نارنج و ترنج است و باغ‌های بهارنارنج و مرکبات بسیاری در آن دیده می‌شود. این شهر را، که از زیباترین شهرهای ایران و دنیا به شمار می‌رود، اغلب با نام تخت جمشید می‌شناسند؛ اما در حقیقت، این جاذبه باستانی، خارج از شهر شیراز واقع شده و حدود دو ساعت با مرکز شیراز فاصله دارد. بنابراین اگر قصد سفر به شهر بهارنارنج و تماشای جاهای دیدنی شیراز را دارید، با ما همراه شوید.

جاهای دیدنی شیراز در بهار

در لیست جاهای دیدنی شیراز در بهار، می‌توانیم همه جاذبه‌های این شهر را جای دهیم؛ زیرا همه مکان‌های شیراز در فصل بهار بسیار تماشایی و زیبا است. در این فصل، عطر بهارنارنج کوچه‌ها و خیابان‌ها را پر کرده و انسان را مدهوش می‌کند؛ اما در این بخش، به معرفی تعدادی از باغ‌ها و جاهای دیدنی شیراز اکتفا کرده‌ایم.

باغ ارم؛ بهترین جای دیدنی شیراز در اردیبهشت

باغ ارم یک باغ‌کوشک زیبا در دل شیراز است که به دلیل وجود درختان مرکبات و سروهای بلندبالا، در بین گردشگران به شهرت رسیده است. این باغ با مساحتی بیشتر از 110 متر مربع، در سال 1353 به ثبت ملی رسیده و امروزه، از آن با نام باغ گیاه‌شناسی ارم یاد می‌شود. اگر می‌خواهید با یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز در اردیبهشت آشنا شوید، حتما باغ ارم را از نزدیک ببینید.

باغ ارم شیراز

عکسی از باغ ارم شیراز

باغ عفیف آباد یا عفی آباد؟

از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز که در گذشته با نام باغ گلشن نیز شناخته می‌شد، باغ عفیف آباد است که محلی‌ها از آن با نام باغ عفی آباد یاد می‌کنند.. اگرچه این باغ گردشگاه بادشاهان صفوی و ملک شخصی حاکم وقت شیراز بوده، اما قاجاری‌ها، باغ عفیف آباد را خریداری و آن را بازسازی کردند؛ به‌طوری‌که ساختمان واقع در وسط باغ،‌ در سال 1284 هجری قمری ساخته شد.

باغ عفیف آباد از جاهای دیدنی شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

باغ دلگشا؛ زیباترین باغ ایرانی در شیراز

قدمت این باغ به دوره ساسانی برمی‌گردد. این باغ طراحی منحصربه‌فردی دارد و از زیباترین باغ‌های ایرانی به شمار می‌رود. در فصل بهار، عطر بهارنارنج همه فضای باغ دلگشا را پر می‌کند و شما می‌توانید داخل آن قدم بزنید و از رایحه گل‌های بهاری آن سرمست شوید. همچنین امکان بازدید از موزه آن وجود دارد.

باغ دلگشا شیراز

تصویری از باغ دلگشا شیراز

نارنجستان قوام؛ عکاسخانه ای با پوشاک قاجاری

این باغ در دوره قاجار ساخته شد و مالک فعالی آن، دانشگاه شیراز است. مطمئن باشید که زیبایی گل‌های رنگارنگ، درختان سر به فلک کشیده و فواره‌های رقصان نارجستان قوام، حس طراوت، شادابی و سرزندگی را در شما بیدار می‌کند. حتما در ماه اردیبهشت و فصل بهارنارنج از این باغ بازدید کنید.

نارنجستان قوام شیراز

عکسی از نارنجستان قوام شیراز 

حافظیه و سعدیه؛ بهترین مکان برای تحویل سال نو

آرامگاه این دو شاعر گرانقدر ایرانی، از زیباترین جاهای دیدنی شیراز در عید هستند. بسیاری از ایرانیان، سال نو را در کنار حافظ و سعدی جشن می‌گیرند. شما می‌توانید در همه روزهای سال از حافظیه و سعدیه بازدید کنید؛ اما حس و حال شاعرانه این مکان‌ها در فصل بهار و به ویژه فروردین و اردیبهشت، چیز دیگری است.

مکان‌هایی که در این بخش معرفی کردیم، در فصل بهار و همچنین تابستان بسیار تماشایی و دلربا هستند؛ اما شما می‌توانید در هر فصلی که خواستید از آن‌ها بازدید کنید.

حافظیه شیراز

عکسی از حافظیه شیراز

جاهای دیدنی شیراز در تابستان

تابستان، فصل سفر است و گردشگران بسیاری شهرهای خود را به مقصد شیراز ترک می‌کنند. اگر شما نیز قصد بازدید از شیراز در فصل تابستان را دارید، بهتر است از باغ‌ها، پارک‌ها و مکان‌های سرپوشیده بازدید کنید تا دچار گرمازدگی نشوید. در ادامه، تعدادی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان را به شما معرفی می‌کنیم.

پیشنهاد ما به شما این است که پیش از بازدید از این شهر زیبا، راهنمای سفر به شیراز را مطالعه کنید تا اطلاعات کامل‌تری درباره آن داشته باشید.

باغ جنت؛ از بهترین جاهای دیدنی شیراز در تابستان

میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک در سال 1260 هجری قمری، باغ جنت را در شیراز ساخت. این باغ به مرور زمان گسترش پیدا کرد و به شکل امروزی رسید. باغ جنت در حال حاضر 57 هکتار مساحت دارد که 27 هکتار آن متعلق به شهرداری شیراز است. درختان کاج بلند، گل‌های رنگارنگ، چمن‌های سرسبز و آبنماهای زیبا، جذابیت باغ جنت را دوچندان کرده‌اند. در فصل تابستان به این باغ سر بزنید و از هوای مطبوع آن لذت ببرید.

باغ جنت شیراز

عکسی از باغ جنت شیراز

باغ موزه هفت تنان؛ آرامگاه 7 عارف شیرازی

باغ‌موزه هفت‌تنان از شگفت‌انگیزترین مناطق دیدنی شیراز به شمار می‌رود که مقبره هفت عارف را در خود جای داده است. این عمارت باشکوه، شامل چندین موزه بوده و معماری جالب‌توجهی دارد. در سفر تابستانه خود به شیراز، حتما بازدید از باغ موزه هفت تنان را نیز در برنامه‌هایتان قرار دهید.

باغ موزه هفت تنان شیراز

عکسی از باغ موزه هفت‌تنان شیراز

سرای مشیر؛ لوکس ترین بازار شیراز

این بازار در تقاطع خیابان‌های لطفعلی خان و طاقانی به سمت بازار وکیل قرار گرفته است و قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. معماری جذاب سرای مشیر و قدمت بالای آن، این سرا را به یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز تبدیل کرده است. جالب است بدانید که بهترین مکان برای خرید سوغات اصیل و گرانبهای شیراز، همین بازار است.

سرای مشیر شیراز

تصویری از سرای مشیر شیراز

خانه فروغ الملک؛ نوستالژی روزهای گذشته شیراز

این خانه که به موزه هنر مشکین فام شهرت یافته، یکی از زیباترین اماکن دیدنی شیراز است. خانه فروغ الملک در اواخر دوره قاجار تاسیس شده و معماری جذابی دارد که یادآور روزهای شیرین گذشته است. در حال حاضر آثار هنری خانواده مشکین فام و سایر هنرمندان معاصر فارس در این موزه به نمایش گذاشته می‌شوند.

خانه فروغ الملک شیراز

عکسی از خانه فروغ الملک در شیراز

پارک های شیراز؛ از سرسبزترین جاهای دیدنی فارس

گشت‌وگذار در پارک‌های شیراز در تابستان‌های گرم و سوزان، حس و حال ویژه‌ای دارد. از مشهورترین پارک های شیراز می‌توان به پارک بعثت، پارک سایه، پارک کوهستانی دراک و پارک کوهستانی نور اشاره کرد. قدم زدن در هوای خنک این بوستان‌ها و نشستن در زیر سایه درختان آن‌ها، می‌تواند لذتی وصف‌نشدنی را در گرمای سوزان تابستان به شما هدیه دهد.

آب‌وهوای شیراز در تابستان، بسیار گرم و خشک است. اما شما می‌توانید به پارک‌ها، باغ‌ها و اماکن سرپوشیده شهر بروید و از جاذبه‌های سرسبز شیراز دیدن کنید.

جاهای دیدنی شیراز در پاییز

آب‌وهوای شیراز در فصل پاییز، بسیار مطبوع است. وزش باد خنک و ریزش برگ‌های زرد و نارنجی، کوچه‌ها و خیابان‌های این شهر را شاعرانه‌تر از قبل می‌کند. اگرچه امکان بازدید از همه جاذبه‌های شیراز در این شهر وجود دارد؛ اما اجازه دهید تعدادی از بهترین جاهای دیدنی شیراز در پاییز را با هم مرور کنیم تا انتخاب آسان‌تری داشته باشید.

مجموعه وکیل؛ آثار تاریخی سرپوشیده شیراز

مجموعه وکیل که حمام، مسجد و بازار وکیل را در خود جای داده، از مشهورترین آثار تاریخی شیراز است که در دوره زندیه ساخته شد. خوشبختانه به دلیل سرپوشیده بودن هر سه مکان، امکان بازدید از آن‌ها در تمام فصول سال وجود دارد. بااین‌حال بهتر است بدانید که حیاط مسجد وکیل روباز بوده و ممکن است شما را در زیر باران‌های ناگهانی این شهر غافلگیر کند.

مجموعه وکیل شیراز

عکسی از مجموعه وکیل شیراز

عمارت شاپوری

این عمارت در دوره پهلوی اول در شیراز و با ترکیبی از معماری ایرانی و اروپایی ساخته شد. باغ‌عمارت شاپوری، چشم‌انداز بسیار زیبایی دارد و در سال 1379 به ثبت ملی رسیده است. جلوه پاییزی عمارت شاپوری در فصل خزان، واقعا تماشایی است.

عمارت شاپوری شیراز

دروازه قرآن

دروازه قرآن یکی از ده‌ها دروازه‌های قدیمی ایران بود که در سال 1315 با دینامیت ویران شد. یکی از بازرگانان شیرازی، دروازه کنونی را در سال 1327 در فاصله کمی از دروازه قدیمی ساخت. اگر از سمت شمال به شهر وارد شوید، می‌توانید این دروازه زیبا و دو قرآنی که در گوشه‌های چپ و راست آن قرار داده شده است را ببینید.

یکی از تفریح‌های جذاب فصل پاییز در شیراز این است که در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر قدم بزنید؛ خش‌خش برگ‌های پاییز را زیر پاهایتان حس کنید و بوی نم باران را به مشام بکشید. بنابراین برای سفر به این شهر دل‌دل نکنید. هر موقع که احساس دلتنگی داشتید، باروبندیل سفر ببندید و با خرید بلیط هواپیما شیراز ، اوقات خوشی را به روح خود هدیه دهید.

دروازه قرآن شیراز

عکسی از دروازه قرآن شیراز

جاهای دیدنی شیراز در زمستان

میانگین دمای هوا در زمستان‌های شیراز حدود پنج درجه سانتی‌گراد است. اهالی شیراز در این فصل شاهد بارش باران و در برخی مواقع، برف هستند. برای اینکه از سرمای هوای این شهر در امان باشید، بازدید از مساجد و اماکن سرپوشیده زیر را به شما پیشنهاد می‌دهیم.

مسجد عتیق؛ آتشکده ایرانیان پیش از اسلام

مسجد جامع عتیق در دوره‌های پیش از اسلام، آتشکده بوده و در دوره صفوی، همزمان با به رسمیت شناختن تشیع، به مسجد تبدیل شد. مسجد عتیق تا به امروز بارها مرمت شده و از زیباترین و پربازدیدترین مساجد ایران به شمار می‌رود.

مسجد عتیق شیراز

تصویری از مسجد عتیق شیراز

مسجد نصیرالملک؛ مسجد صورتی شیراز

به جرات می‌توان مسجد نصیرالملک را زیباترین مسجد ایران دانست. بنابراین طبیعی است که از مشهورترین جاهای دیدنی شیراز به شمار رود. این مسجد طی سال‌های 1293 تا 1305 هجری قمری ساخته شده و یکی از ارزشمندترین آثار معماری ایران است. عبور نور خورشید از پنجره‌های رنگارنگ مسجد نصیرالملک فضایی روحانی و شگفت‌انگیز ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید در انعکاس نور زیبای خورشید بر سنگفرش‌های داخل سرسرا عکس بگیرید، حواستان باشد که فقط از ساعت 8 تا 10 صبح فرصت دارید.

مسجد نصیرالملک شیراز

تصویری از مسجد نصیرالملک شیراز

آرامگاه شاهچراغ؛ زیارتگاه عاشقان امام رضا

میرسید احمد، پسر امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع) است که در شیراز مقبره‌ای زیبا و باشکوه دارد. این آرامگاه در سال 1321 به ثبت ملی رسید و علاوه بر ارزش مذهبی، از لحاظ تاریخی نیز حائز اهمیت است. بنابراین اگر به بازدید از اماکن مذهبی شیراز علاقمندید، تماشای این جاذبه گردشگری را از دست ندهید.

از دیگر جاهای دیدنی شیراز در شب‌های زمستان می‌توان به حافظیه و سعیدیه نیز اشاره کرد. خواندن اشعار این مشاهیر ایرانی، به سرمای زمستان، گرما می‌بخشند و دلتان را پر از شوق و گرمای زندگی می‌کنند.

آرامگاه شاهچراغ شیراز

تصویری از آرامگاه شاهچراغ شیراز

سفر به شهر نارنج و ترنج در تمام طول سال

اگرچه در این مطلب به معرفی زیباترین و مشهورترین جاهای دیدنی شیراز پرداختیم و آن‌ها را به تفکیک فصول سال مرتب کردیم، اما پیشنهادمان این است که خود را به این تقسیم‌بندی محدود نکنید. تماشای باغ‌ و بوستان‌های شیراز حتی در فصل پاییز و زمستان نیز خالی از جذابیت نیست. همچنین بازدید از آثار تاریخی و مساجد شیراز هم در بهار و تابستان لذتبخش است. ضمن اینکه دیدن جاهای دیدنی اطراف شیراز مانند تخت جمشید و نقش رستم نیز لذت فوق‌العاده‌ای دارد.

آیا قبلا به شیراز، شهر نارنج و ترنج ایران سفر کرده‌اید؟ از کدام جاذبه های گردشگری آن بازدید داشته‌اید؟ لطفا از حس‌وحال و تجربیات خود بنویسید. خواندن دیده‌ها و شنیده‌های شما می‌تواند سفر آسان‌تر و لذتبخش‌تری به مسافران جدید این شهر هدیه دهد.

سوالات متداول:

1. بهترین جاهای دیدنی شیراز کدام است؟

اگرچه شیراز جاذبه های گردشگری فراوانی دارد که شاید حتی در سفری یک‌هفته‌ای هم نتوانید همه آن‌ها را بازدید کنید، اما دیدن آرامگاه حافظ و سعدی، باغ ارم، باغ جهان‌نما، موزه پارس، ارگ کریمخانی، مسجد و حمام وکیل و مسجد نصیرالملک را به شما توصیه می‌کنیم.

2. زیباترین جاهای دیدنی شیراز در شب کدامند؟

برای گشت‌وگذار در شیراز پس از غروب آفتاب، بهتر است موزه‌ها و ارگ کریمخانی این شهر را انتخاب کنید. همچنین پیاده‌روی در بازار وکیل و تماشای حمام وکیل نیز در شب خالی از لطف نیست.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc