https://gateway.trip.ir/api/

باغ دلگشا شیراز

به روز رسانی: 05 خرداد ، 1401 جاذبه های گردشگری

باغ دلگشا شیراز

شیراز را چه می نامند؟ شیراز را شهر باغ های زیبا می دانند. یکی از باغ های شگفت انگیز آن باغ باستانی دلگشا است. اگر در بهار به دیدن این باغ بروید بوی مطبوع شکوفه های تارنج و پرتقال تازه را حس خواهید کرد زیرا باغ پر از درختان نارنج است.
باغ دلگشا شیراز از نظر جغرافیایی در نزدیکی آرامگاه سعدی قرار دارد، این باغ یکی از زیبا ترین باغ های این شهر است که قدمت آن به سه دوران ساسانیان، صفویان و قاجاریه می رسد. تیمور پس از بازدید این باغ زیبا، باغی در سمرقند ساخت و آن را دلگشا نامید.
جشنواره بهاره گل های شمعدانی نیز سال هاست در این باغ برگزار می شود. این باغ در سال 1381 به شماره ثبت 912 در میراث ملی ایران به ثبت رسید.

پیشینه باغ دلگشا

پیشینه باغ دلگشا

پیشینه باغ دلگشا

برخی بر این باورند که تاریخچه این باغ به دوره ساسانیان قبل از اسلام می رسد و برخی آن را به دوره آل اینجو و آل مظفر نسبت داده اند. این باغ در نزدیکی قلعه ای باستانی قرار دارد که در زمان هخامنشیان و ساسانیان ساخته شده است.
همچنین در دوره صفویه باغ دلگشا با توجه به آنچه در نوشته ها و تصاویری آمده است، یکی از باغ های مهم و تفریحی شیراز بوده است. 
این باغ در دوران تیموریان در زمان پادشاهی تیمور در بهترین وضعیت خود قرار داشت. تیمور تحت تأثیر باغ قرار گرفته بود ودستور داد باغی به همین نام در سمرقند بسازند.
بدترین شرایطی که این باغ داشت در فاصله زمانی بین حکومت نادرشاه، پادشاه افشاریه تا آغاز دوران زندیه اتفاق افتاد. در این زمان صدمات جدی به این باغ وارد شد.
اما خوشبختانه در زمان پادشاهی، کریم خان زند تعمیر و نوسازی شد. همچنین در دوره قاجاریه بناهایی نیز به این بنا اضافه شد.تک تک افرادی که زمانی در این عمارت زندگی می کردند، تلاش های زیادی برای زنده نگه داشتن و درخشش آن آن انجام داده اند.

معماری باغ باشکوه دلگشا

باغ‌ های معروف ایرانی جزو جاهای دیدنی شیراز هستند و سه ویژگی مهم مشترک دارند، ابتدا در مجاورت جریان آب قرار گرفته ‌اند، سپس با دیوارهای بلند دیوارکشی شده‌ اند و در نهایت همگی دارای یک عمارت و حوض هستند. برای دیدن این باغ زیبا در شیراز می توانید بلیط هواپیما شیراز را تهیه کنید.
باغ مملو از شالوده های دوست داشتنی پوشیده از درختان سرو و نارنج ترش است که در فصل بهار منظره ای دلپذیر با شکوفه های زیبا و بوی معطر ایجاد می کند. 
مساحت باغ دلگشا حدود 57 هزار متر مربع است، ورودی اصلی آن در ضلع جنوبی باغ است. همانطور که در داخل آن قدم می زنید، با یک حوض هشت ضلعی و یک فواره زیبا در وسط آن روبرو خواهید شد.
 تمام نهرهای جاری از طریق باغ در نهایت به این حوضه ختم می شود. در باغ‌ های ایرانی معمولاً چهار نهر باغ را به چهار قسمت تقسیم می ‌کنند که الگوی چهار باغ را تشکیل می ‌دهد. آب تمام نهرها از قنات نزدیک آرامگاه سعدی تامین می شود. این جریان آب پیوسته شادابی را به درختان بخشیده است.
این باغ به غیر از درختان نارنج، با درختان سرزنده سرو، گردو، کاج، نخل و جودا تزئین شده است. در اواسط بهار، شکوفه های جذاب و عطر دلنشین آنها فضای باغ را پر می کند. 

عکس باغ دلگشا در شیراز

عکس باغ دلگشا در شیراز

عمارت باغ دلگشا یا کلاه فرنگی

در تقاطع مسیر اصلی و فرعی این باغ، عمارتی به قدمت دوران زندیه قرار دارد. این عمارت به سبک معماری کاخ های ساسانی بیشاپور ساخته شده است که از یک تالار و چهار طاقچه تشکیل شده است. 
عمارتی که در مرکز باغ ایرانی قرار دارد، کلاه فرنگی نام دارد، زمانی که وارد ساختمان می شوید با سالن بزرگی مواجه می شوید که دارای چهار اتاق بزرگ است. 
یک حوض کاشی کاری آبی با یک فواره در مرکز سالن وجود دارد که ساختمان را بسیار زیبا می کند. سقف ها از چوب ساخته شده اند که با گچ و قطعات آینه ای خیره کننده روی سطح تزئین شده اند. آنها معمولاً گنبدی شکل هستند. 
یک بالکن در مرکز عمارت و دو ستون همچنین منظره ای فوق العاده از یک استخر بسیار دوست داشتنی دارد. عمارت باغ بر اساس معماری کاخ های ساسانی ساخته شده و شامل یک تالار و چهار بخش ویژه پادشاهان است.
بالکن این باغ با خط نستعلیق تزئین شده و نظرتمام بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند. علاوه بر این، باغ دگشا شیراز به درختان بلند نارنج نیز معروف است. همچنین ایوانی در طبقه دوم با منظره استخر را به نمایش می گذارد.
سقف چوبی ایوان که توسط دو ستون ایستاده است با نقاشی های رنگ روغن دوست داشتنی، نقوش گل و طرح های پرنده تزئین شده است.
همچنین دو ورودی منبت کاری در سمت چپ و راست عمارت وجود دارد که به تالار بزرگی با چهار طاقچه باشکوه منتهی می شود. 
علاوه بر این، آینه کاری های متنوع، نقاشی های رنگ روغن، سقف های چوبی و گچبری های تزئین شده با گل و ... قطعا می تواند نظر شما را جلب کند.
در وسط تالار حوض هشت ضلعی وجود دارد که با کاشی کاری های آبی تزئین شده است. علاوه بر این، بر روی گنبد مانند سقف تالار، نقاشی های رنگ روغن زیبایی وجود دارد.
در طبقه دوم ساختمان تالار دیگری با پنجره های مشبک چوبی رو به باغ وجود دارد. همچنین دو ایوان کوچکتر در قسمت شمالی بنا با ستون های تکیه گاه وجود دارد.
در ضلع شمالی عمارت باغ دیگری به نام طاووس وجود دارد که پر از درختان سرو و درختان کاج و نخل و چند درخت پرتقال و نارنج در میان آنها پراکنده است.

موزه باغ دلگشا شیراز

این روزها عمارت باغ دلگشا شیراز تبدیل به موزه شده و وسایل قدیمی وعتیقه های مختلف از جمله قرآن نوشته شده بر روی پوست آهو از دوران سلجوقیان، انواع سکه های عتیقه متعلق به دوره های مختلف تاریخ ایران، تمبرها، کبریت های عتیقه و قدیمی وجود دارد.
همچنین نقشه های قدیم ایران از دوران هخامنشیان تا قاجاریه و حدود 40 رادیو قدیمی در معرض دید عموم قرار گرفته است. در طبقه اول موزه مجموعه ‌ای از سکه‌های باستانی را می‌  بینید که قدمت آن‌ها به دوران مختلف از هخامنشیان تا پهلوی می‌رسد. لباس، قاب فرش، گلدان، دوچرخه های قدیمی را در این موزه زیبا خواهید دید.
جالب ترین و عجیب ترین قسمت موزه به گفته گردشگرانی که آمده اند قسمت رادیوها هست، می توانید 50 رادیو را ببینید که چگونه به تدریج پیشرفته شده اند. یکی از این رادیوهای جالب این موزه به جای باتری یا برق با بنزین کار می کند و ساختار مهندسی شگفت انگیزی دارد.
در داخل غرفه، موزه ای وجود دارد که به شما این امکان را می دهد که علاوه بر لذت بردن از زیبایی های باغ، از دیدن اشیاء باستانی نیز لذت ببرید. شما مطمئناً عاشق این موزه خواهید شد و گذر زمان را در اینجا فراموش خواهید کرد. برای خرید پرواز شیراز تهران از طریق لینک با ما در ارتباط باشید.

پلان باغ دلگشا شیراز

پلان باغ دلگشا شیراز

درختان نارنج در باغ دلگشا

باغ دلگشا یکی از معدود ترین باغ های باستانی است که قرن ها به اصالت خود باقی مانده است، قبلاً خانه بسیاری از افراد مهم بوده است. 
آخرین ساکن آن، دختر قوام الملک از درباریان قاجار بود. او با خانواده اش آنجا زندگی می کرد. داستان های زیادی پشت این باغ زیبا و باشکوه نهفته است. 
جالب اینجاست که در سرتاسر باغ درختان نارنج ترش زیادی وجود دارد که نماد شیراز محسوب می شوند. با این حال، این درختان از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت شکوفه می دهند و بوی مطبوع و دلپذیری را در هوای این باغ پخش می کند. در واقع به دلیل احاطه شدن این باغ در میان درختان نارنج ، نام دلگشا را به خود اختصاص داده است.

بهترین زمان برای بازدید از باغ دلگشا

به طور کلی در هر زمانی از سال امکان بازدید از این باغ وجود دارد، اما اگر علاقه مند به دیدن شکوفه های درختان نارنج و پرتقال باغ دارید باید بگوییم که بهترین زمان آن فروردین و اردیبهشت است.
در فصل پاییز و زمستان درختان باغ دلگشا بدون برگ هستند، این بدان معنی نیست که زیبایی خود را از دست داده اند، اما این باغ در بهار چیز دیگری است. در فصول سرد می توانید از موزه داخل عمارت باغ دیدن کنید.
به طور کلی، ایده آل ترین زمان برای بازدید از جاذبه های شیراز فروردین و اردیبهشت است که شکوفه های نارنج سربرآورده و کل شهر مملو از بوی مطبوع آن می شود. برای بازدید از باغ دلگشا پرواز تهران شیراز را تهیه کنید و نوروز خود را در شیراز سپری کنید.
مدت پیشنهادی بازدید از باغ دلگشا : 1 تا 2 ساعت می باشد
ساعات کاری باغ دلگشا :  در بهار و تابستان از ساعت 8 صبح تا 11 شب و در پاییز و زمستان از ساعت 8 صبح تا 10 شب می  باشد.
شماره تماس باغ دلگشا شیراز : 37309899 – 071
هزینه ورودی باغ دلگشا : 1500 تومان برای هر نفر می باشد.
آدرس باغ دلگشا شیراز : شیراز، محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

غذاخوری های نزدیک باغ دلگشا شیراز

چندین رستوران زیبا با فضای مدرن و سنتی در نزدیکی باغ دلگشا وجود دارد. از جمله کافه آرامیس و فست فود منیره، بستنی فروشی سرونزا و کافه و غذاخوری کریم خان مکان های خوبی برای استراحت و امتحان کردن غذاها و نوشیدنی های خوشمزه هستند.
باغ تاریخی دلگشا در حال حاضر یکی از معروف ترین مکان های تفریحی در شیراز است که توسط شهرداری شیراز اداره می شود.

اقامتگاه های نزدیکی باغ دلگشا

اگر می‌خواهید شب را در نزدیکی باغ دلگشا بگذرانید و به سایر جاذبه ‌های گردشگری شیراز نیز دسترسی داشته باشید، تعدادی هتل خوب در شیراز برای شما وجود دارد. اگر به دنبال هتل های لوکس و مدرن در شیراز هستید، می توانید هتل رویال شیراز یا هتل بزرگ شیراز یا هتل تخت جمشید را انتخاب کنید. 
از دیگر هتل ها و اقامتگاه های نزدیک باغ دلگشا می توان به هتل آناهیتا، هتل پرسپولیس، هتل ارم، هتل ساسان، هتل اطلس، و هتل ارگ اشاره کرد.

جاذبه های نزدیک باغ دلگشا شیراز

جاذبه های نزدیک باغ دلگشا شیراز

جاذبه های نزدیک باغ دلگشا شیراز

از دیگر جاذبه های گردشگری شیراز در نزدیکی باغ دلگشا می توان به آرامگاه سعدی، آرامگاه حافظ، باغ نارنجستان قوام، موزه هفت تنان، پارک کوهپایه و آرامگاه خواجوی کرمانی اشاره کرد. همچنین بازدید از شاه چراغ یا دروازه قرآن نیز بسیار لذت بخش است. 

سخن آخر

باغ‌ های ایرانی دارای سه ویژگی مشترک هستند، یکی اینکه در مجاورت جریان آب قرار گرفته ‌اند، دومی دیوارهای بلندی دارند و سومی یک عمارت و حوض در وسط آن ها قرار دارد. باغ دلگشا شیراز نیز از این قائده مستثنی نیست.
مساحت باغ دلگشا حدود 57 هزار متر مربع است و قدمت آن به سه دوران ساسانیان، صفویان و قاجاریه بر می گردد، این باغ به غیر از درختان نارنج، با درختان سرزنده سرو، گردو، کاج، نخل و جودا پر شده است.
درختان باغ دلکشا در اواسط بهار شکوفه می زند و بوی نارنج همه باغ را پر می کند، ما به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از این باغ زیبا دیدن کنید، این باغ در سال 1381 به شماره ثبت 912 در میراث ملی ایران نیز به ثبت رسیده است. اگر علاقه مند به طبیعت هستید بازدید از دشت ارژن شیراز را از دست ندهید!

سوالات متداول در باره ی باغ دلگشا شیراز

آدرس باغ دلگشا کجاست ؟

آدرس باغ دلگشا شیراز در محله سعدیه جنوبی شیراز، بلوار هفت تنان در خیابانی به نام نارنجستان قرار دارد.

بهترین زمان برای بازدید از باغ دلگشا کی می باشد؟

اگر علاقه مند به دیدن شکوفه های درختان نارنج و پرتقال باغ هستید باید بگوییم که بهترین زمان آن فروردین و اردیبهشت است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc