https://gateway.trip.ir/api/

دریاچه سد تنگاب شیراز

به روز رسانی: 11 تیر ، 1401 جاذبه های گردشگری

دریاچه سد تنگاب شیراز

شیراز به دلیل جاذبه های طبیعی فراوان و باغ های زیبای خیره کننده بسیار معروف است. سالانه گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای بازدید از این شهر بی نظیر بلیط هواپیما تهیه می کنند و خود را به شیراز می رسانند.
گردشگری طبیعی در سال های اخیر بسیار فراگیر شده است، به طوریکه 30 تا 40 درصد از حجم گردشگری را به خود اختصاص داده است.
یکی از مکان ها طبیعی که می توانید در شهر شعر وهنر شیراز ببینید، دریاچه سد تنگاب شیراز است. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را بیش تر با این مکان شگفت انگیز آشنا کنیم.

مروری بر دریاچه سد تنگاب

مروری بر دریاچه سد تنگاب 

مروری بر دریاچه سد تنگاب 

دریاچه سد تنگاب یکی از سد اطراف شیراز در شمال دشت فیرز آباد نزدیک به جاده ی فیروز آباد - کوار است، قدمت این دریاچه به 18 قرن می رسد و ارزش تاریخی بسیار بالایی دارد.
این سد زیبا با نام های دیگری مانند سد ساسانیان، سد اردشیر و سد آریو برزن نیز در بین مردمان محلی شناخته می شود. سرچشمه ی اصلی رودخانه ی سد تنگاب فیروزآباد از چشمه‌ های حنیفقان می باشد.
آب های جاری برف و دشت های مهکویه، زنجیران و جووکان بعد از طی  کردن مسافت حدود ۵ کیلومتر به دریاچه سد تنگاب ملحق می شوند. 25 درصد آب این سد برای  مصارف صنعتی از جمله پتروشیمی فیروزآباد و امور کشاورزی این منطقه استفاده می شود.
وقتی وارد این منطقه می شوید، با دریاچه ای پر از آب مواجه می شوید، در ادامه ی این دریاچه قلعه ای را می بینید، که به آن قلعه دختر می گویند.
این قلعه ی زیبا با مهماری پلکانی که دارد بسیار زیبا و تاریخی است. این قلعه در نزدیکی دریاچه سد تنگاب به دستور اردشیر بابکان متعلق به سلسه ی ساسانیان ساخته شده است.
همانطور که از جاده ی جاده فیروزآباد خارج می شوید، به شهر باستانی گور می رسید. این شهر نخستین شهر با تقیسمات شعاعی و پلان دایره ای در ایران است، که بسیار جذاب و دیدنی است. معماری این شهر نسان دهنده ی اندیشه های مدرن در شهرسازی ایران بوده است.

جاذبه های دیدنی اطراف تنگه سد تنگاب در شیراز

در نزدیگی تنگه سد تنگاب شیراز شهرستان خوش آب و هوای فیروز آباد قرار دارد، که دارای آبشار و درختان سرسبز زیبایی است. در این شهرستان می توانید استراحت کنید و چای ذغالی بنوشید.
این شهرستان دارای قدمتی بالا است، که هر ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از دریاچه سد تنگاب، قلعه ی دختر و آبشار ها و رودخانه های این منطقه پرواز تهران شیراز را تهیه می کنند و به این مکان سفر می کنند.

کاخ  اردشیر نزدیک دریاچه سد تنگاب

این سازه دارای سه گنبد است که از جمله ویژگی های آن است، با توجه به طراحی معماری این کاخ می توان گفت که این کاخ بیشتر محلی برای اجتماعات بوده است که میهمانان با تاج و تخت شاهنشاهی آشنا می شدند.
نکته جالب توجه در مورد این کاخ این است که طراحی معماری آن دقیقاً در رده اشکانیان یا حتی ساسانیان قرار نمی گیرد. این طرح یک طرح منحصر به فرد خاص معماران فارس است. 
این کاخ در کنار دریاچه سد زیبای تنگاب قرار دارد. ابعاد این سازه 104 متر در 55 متر است. ارتفاع بالکن 18 متر است، اگرچه تا حدی فروریخته است. 
دیوارها از قلوه سنگ با ملات ساخته شده استو عرض آن به 4 متر می رسد. به نظر می رسد دیوارهای بیرونی با دو ردیف طاقچه های عمودی اندکی مفصل بندی شده اند. 
دیوارهای این کاخ در ابتدا با گچ بری پوشیده شده بود که هنوز هم در برخی نقاط در تالارهای گنبدی و در صحن کاخ حفظ شده است. 
طاقچه ها با رویه ای نیم دایره در قاب های مستطیلی قرار می گرفتند و در گچ بری قالب گیری می شدند. لنگه این طاقچه ها از قرنیز کائوتویی شکل گرفته است که بر روی لنگه پنجره ها و درهای کاخ های تخت جمشید به کار رفته است که مطمئناً طاقچه های فیروزآباد به تقلید آگاهانه از ویژگی های معماری هخامنشی از آن کپی شده است.
بالکن آن مانند کاخ آشور اشکانی، با نوع خانه های باستانی خاور نزدیک طراحی شده است که اتاق ها در یک حیاط داخلی باز می شوند تا مجموعه ای مناسب با آب و هوای این مناطق ایجاد شود. سبک طراحی داخلی با کاخ تاچار در تخت جمشید قابل مقایسه است.
ایران از سال 1997 کاخ اردشیر و سایر مکان ‌های فیروزآباد و اطراف آن را در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار داده است.

سنگ نگاره های اطراف تنگاب

در اطراف دریاچه سد تنگاب دو سنگ نگاره ی بسیار زیبا کنده کاری شده است، اولی سنگ نگاره ای از تاجگذاری اردشیر است، که ابعداد آن 3*7 است و دومین سنگ نگاره مربوط به پیروزی ازدشیر یکم ب اردوان پنجم با ابعادی 18*4 می باشد.
این سنگ نگاره یکی از بزرگترین سنگ نگاره های تاریخ هنر ایرام محسوب می شود. در میانه ی راه پلی سنگی قرار دارد، که تخریب شده است.
قدمت آن با توجه به کتیبه های یافت شده به دوران ساسانیان باز می گردد، این پل توسط وزیر ساسانی در آن زمان ساخته شده است. همچنین یک آتشکده یا همان کاخ اردشیر بابکان نیز در نزدیکی سد تنگاب قرار دارد.

ویژگی های سد تنگاب شیراز

سد تنگاب شیراز از سنگ ریزه های خاکی با هسته ای رسی ساخته شده است، عرض سد تنگاب  متر و طول آن به270 متر می رسد.
میزان ظرفیت نگهداری آب در این سد به 140 میلیون متر مکعب می رسد، همچنین ارتفاع این سد از رودخانه 51 متر است. دشت منطقه ی فیروز آباد 275 کیلومتر وسعت دارد و ارتفاع متوسط آن نیز 1250 متر است.
در سد دریاچه تنگاب می توانید پرندگان مهاجر بسیاری را ببینید، که از نقاط دور دنیا به این دریاچه رفته اند. شما می توانید انواع پرنده ها مهاجر مانند اردک‌ ها، لک لک های سیاه ، اگرت کوچک و بزرگ، حواصیل، پلیکان خاکستری و باکلان، کشیم سانان و آبچیلک  را نیز در این دریاچه مشاهده کنید.
اطراف این دریاچه طبیعتی بسیار سرسبز و زیبایی دارد، که شما می توانید به همراه خانواده و دوستانتان برای گذراندن اوقاتی خوش و تفریح به این منطقه بروید.
ورود به دریاچه سد تنگاب شیراز رایگان است، و شما نیازی نیست هزینه ای پرداخت کنید. در این منطقه امکانات زیادی وجود ندارد.
پس اگر قصد سفر به این منطقه در طول تعطیلات را دارید، حتما با خودتان لوازم مورد نیاز سفر را ببرید، شنا کردن در این دریاچه ممنوع است زیرا بسیار خطرناک است، لیکن شما می توانید ماهیگیری سد فیروزآباد را امتحان کنید.
شما می توانید برای یک ماهی گیری خوب در این منطقه لوازم مورد نیاز ماهیگیری با خود به همراه بیاورید، و از ماهیگیری در کنار دوستان و خانواده لذت ببرید.
هنگام تفریح و گذراندن وقت در این منطقه نباید به محیز زیست و پرندگان آسیبی وارد کنید، زیرا عواقب قانونی در پی خواهد داشت.

روش رفتن به دریاچه سد تنگاب شیراز

روش رفتن به دریاچه سد تنگاب شیراز

دریاچه سد تنگاب کجاست ؟

دریاچه سد تنگاب در استان فارس  در 12 کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروز آباد قرار دارد، این سد بر روی رودخانه ی فیروز آباد واقع شده است.
برای رفتن به دریاچه سد تنگاب روش های مختلفی وجود دارد، یکی از روش های آسان برای رفتن به این مکان استفاده از اتوبوس است.
اگر می خواهید با ماشین شخصی خود به این مکان بروید، ابتدا باید وارد جاده ی شیراز به سمت فیروزآباد شوید، در 12 کیلومتری نزدیک فیروز آباد می توانید دریاچه سد تنگاب را ببینید.
برای اطلاع از قیمت بلیط شیراز تهران به سایت تریپ مراجعه کنید و ارزان ترین بلیط های مسافرتی را بدون واسطه و به صورت آنلاین تهیه کنید.

سوالات متداول درباره ی دریاچه سد تنگاب شیراز

دریاچه سد تنگاب شیراز کجاست ؟

دریاچه سد تنگاب در استان فارس در12 کیلومتری شمال غربی شهرستان فیروز آباد قرار دارد.

در دریاچه سد تنگاب چه پرندگانی وجود دارد ؟

در دریاچه سد تنگاب انواع اردک‌ ها، لک لک های سیاه ، اگرت کوچک و بزرگ، حواصیل، پلیکان خاکستری و باکلان، کشیم سانان و آبچیلک وجود دارد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc