https://gateway.trip.ir/api/

خانه فروغ الملک شیراز

به روز رسانی: 15 آبان ، 1402 راهنمای سفر

خانه فروغ الملک شیراز

شیراز از پر طرفدارترین شهرهای کشور و مکانی مملو از جاذبه های گردشگری جذاب است و هر سال تعداد بسیاری را به سمت خود جذب می کند. شیراز افزون بر جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی، اهالی خونگرمی نیز داشته که از میهمانان خود و شهرشان به خوبی میزبانی می کنند.

خانه فروغ الملک کجاست؟

یکی از جاذبه های گردشگری شیراز، خانه فروغ المک قوامی می باشد و در حال حاضر به موزه هنر مشکین فام معروف است. این بنا دارای کاربری مسکونی بوده و مثل دیگر خانه های تاریخی از چهار قسمت اصلی بیرونی، اندرونی، مطبخ خانه، حمام و اصطبل تشکیل شده است. ساختمان بیرونی این عمارت به وسیله راهروهایی به حیاط عمارت وصل شده است. در جنوب بنا نیز یک سالن بزرگ به منظور پذیرایی از میهمانان در نظر گرفته شده است. در غرب خانه فروغ الملک، عمارت شاه نشین با پنجره های چوبی و زیبا قرار دارد که دارای تزئینات گره کاری می باشند.

خانه فروغ الملک شیراز

خانه سنتی فروغ شیراز

تحلیل خانه فروغ الملک شیراز

شاه نشین خانه به وسیله یک حوضخانه به عمارت اندرونی متصل می شود. این قسمت طبق نامی که دارد، مکانیست که میهمان جایی در آن نداشته است و برای استفاده اعضای خانواده ساخته شده است. عمارت اندرونی دارای یک سالن اصلی مانند پذیرایی و تعدادی اتاق در شرق و غرب و همچنین در جنوب همین اندرونی نیز اتاق آیینه واقه شده است. صاحب این بنا، شخصی به نام قوام الدین بود که به فروغ الملک شهرت داشت.

خانه فروغ الملک شیراز - موزه هنر مشکین فام

در دوره قاجار و سال ۱۲۱۰ قمری، قوام الدین در زمینی که در محله سنتی سنگ سیاه و در نزدیکی بقعه بیبی دختران واقع شده بود، احداث بنایی را آغاز می کند. مساحت زمین این خانه ۱۰۲۰ متر مربع بوده و در دهه هشتاد شمسی، این بنا که به حال خود رها شده بود و چیزی جز یک مخروبه از آن باقی نمانده بود، به وسیله سازمان عمران و بهسازی شهری شیراز بازسازی و مرمت شد و در سال ۱۳۸۳ توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس به موزه مشکین فام شیراز تغییر کاربری داد. این ساختمان بین دهه های ۲۰ تا ۵۰ به عنوان دبستان فروغ الملک مورد استفاده آموزش و پرورش کشور قرار می گرفته است.

خانه فروغ الملک شیراز  یا موزه هنر مشکین فام

موزه هنر مشکین فام

معماری خانه فروغ الملک شیراز

در این بنا از مصالحی همچون چوب، سنگ و آجر، که با ملات گچ، خاک و برخی نقاط کاهگل به کار رفته است. مثل سایر خانه های تاریخی، تزئینات بسیار چشمگیری در خانه فروغ الملک شیراز به کار برده شده است. آجرکاری های شگفت انگیز، کاشی کاری های زیبا، گچبری های بی نظیر، حجاری ها و نقاشی های بی همتای روی سقف برخی اتاق ها، شگفتی های خانه فروغ الملک را چندین برابر کرده است.

موزه هنر مشکین فام

خانه فروغ الملک شیراز علاوه بر زیبایی هایی که در خود جای داده، به موزه هنر مشکین فام هم تبدیل شده است. در موزه هنر مشکین فام آثار با ارزشی از هنرمندان استان فارس در زمینه های مختلف مثل هنرهای تجسمی و هنرهای سنتی، حفاظت می شود. موزه هنر مشکین فام اولین موزه تخصصی و خصوصی هنرهای تجسمی در ایران محسوب می شود.
در اصل آقای حسن مشکین فام، موسس موزه هنر مشکین فام بوده و خانه فروغ الملک شیراز را به این موزه تبدیل کرده است. به همین خاطر است که نام این موزه، موزه هنر مشکین فام نهاده شد. با خرید پرواز شیراز و رفتن به این مکان، در این موزه بجز آثار هنری خانواده مشکین فام، از دیگر هنرمندان معاصر استان فارس نیز در موزه هنر مشکین فام قرار داده شده است.

پلان خانه فروغ الملک شیراز

پلان خانه فروغ الملک شیراز

قسمت های مختلف موزه هنر مشکین فام شیراز

موزه هنر مشکین فام از بخش های مختلفی تشکیل شده است که در زیر آن ها را معرفی می کنیم.

بخش آثار نقاشی

در قسمت آثار نقاشی موزه هنر مشکین فام آثاری با ارزش از  ۳۰ هنرمند استان فارس از میهمانان و گردشگران پذیرایی می کنند.

قسمت آثار حجاری و سنگ تراشی

قسمت آثار حجاری و سنگ تراشی دارنده نقوش اسلیمی، نقش گل و بوته، نقش حیوان، آیاتی از قرآن کریم و آثار چشمنواز دیگری است که بر روی سنگ هایی مختلف توسط استاد حبیب مشکین فام به زیبایی هرچه تمام حجاری و تراشیده شده است، می باشد.

آثار خطاطی و خوشنویسی

در بخش آثار خطاطی و خوشنویسی نیز آثار خوشنویسی خانواده مشکین فام و علاوه بر آن آثاری از برجسته ترین خطاطان استان فارس به نمایش عموم گذاشته شده است.

کتابخانه خانه فروغ الملک شیراز

در کتابخانه خانه فروغ الملک شیراز از کتاب هایی بسیار ارزشمند با صدها بروشور، مجله، روزنامه قدیمی، فیلم های قدیمی از رویدادهای گذشته شیراز، محافظت می شود.

فروشگاه تولیدات هنری موزه هنر مشکین فام

در قسمت فروشگاه تولیدات هنری موزه هنر مشکین فام، تولیدات هنری هنرمندان مشهور استان فارس به منظور فروش به نمایش گذاشته شده است. آثاری مثل تابلوهای نقاشی، آلبوم های عکس، کتاب ها، بروشورها و … که دارای قیمت های حدودا مناسبی نیز هستند و علاقه مندان به هنر می توانند به راحتی آن ها را خرید کنند.

اتاق قدیمی موزه هنر مشکین فام

در این اتاق قدیمی از موزه هنر مشکین فام، حال و هوای قدیمی آن روزها برایتان یادآور خواهد شد. مبل و صندلی های قدیمی، ظرف و ظروف قدیمی، گلدان قدیمی، بخاری و لوازم های قدیمی دیگر خانه و خانواده مشکین فام برای نمایش در معرض دید شما قرار گرفته اند.

آدرس خانه فروغ الملک

خانه فروغ الملک در بافت قدیمی شیراز، در محله سنگ سیاه و در پشت امامزاده بی بی دختران قرار دارد، و برای رفتن به این مکان می توان از بلیط هواپیما تهران شیراز استفاده نمایید.

خانه فروغ الملک شیرازی

خانه فروغ الملک شیرازی کجاست

ساعات بازدید و بلیط خانه فروغ الملک

ساعات بازدید از خانه فروغ الملک و موزه هنر مشکین فام از ۹:۳۰ آغاز و تا ۱۸:۳۰ ادامه دارد. در نیمه اول سال در ساعات ۱۲ تا ۱۶ و در نیمه دوم سال در ساعات ۱۲ تا ۱۵ مجموعه بسته خواهد بود. قیمت بلیط خانه فروغ الملک در سال ۱۳۹۹، پنج هزار تومان بوده است.

سوالات متداول در مورد خانه فروغ الملک شیراز

خانه فروغ الملک از چند قسمت تشکیل شده است؟

خانه فروغ الملک  شیراز نیز مثل دیگر خانه های تاریخی از چهار قسمت اصلی بیرونی، اندرونی، مطبخ خانه، حمام و اصطبل تشکیل شده است.

خانه فروغ الملک  شیراز در چه سال هایی بعنوان مدرسه استفاده می شده است؟

خانه فروغ الملک بین دهه های ۲۰ تا ۵۰ به عنوان دبستان فروغ الملک مورد استفاده آموزش و پرورش کشور قرار می گرفته است.

آدرس خانه فروغ الملک کجاست؟

خانه فروغ الملک در بافت قدیمی شیراز، در محله سنگ سیاه و در پشت امامزاده بی بی دختران قرار دارد.

صاحب خانه فروغ الملک که بود؟

صاحب این بنا، شخصی به نام قوام الدین بود که به فروغ الملک شهرت داشت.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc