https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی روسیه

به روز رسانی: 14 فروردین ، 1403 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی روسیه

روسیه از آن دسته کشورها است که باید به آن سفر کرد. جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی بسیاری در بزرگ‌ترین کشور جهان جمع شده است که داستان‌های خارق‌العاده‌ای برای گفتن دارند. اگر اهل سفر و کسب تجربه‌های جدید هستید، حتما بازدید از روسیه را در برنامه‌های خود قرار دهید؛ اما پیش از بازدید از این کشور شگفت‌انگیز، ابتدا با تعدادی از جاهای دیدنی روسیه آشنا شوید. در این مقاله به معرفی شاخص‌ترین جاذبه های گردشگری روسیه می‌پردازیم. پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

کاخ کرملین؛ مشهورترین جاذبه سیاسی و تاریخی شهر مسکو

مسکو از شهرهای دیدنی روسیه و پایتخت این کشور به شمار می‌رود که مکان های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. کاخ کرملین، یکی از همین جاذبه‌های مهم است. این کاخ بین سال‌های 1838 تا 1849 به دستور شاه نیکلای اول ساخته شد و در حال حاضر یکی از ساختمان‌های دولتی روسیه محسوب می‌شود.

کاخ کرملین 18 برج دارد و مساحت آن بیش از 20 هزار مترمربع است. این کاخ از سال‌های دور در اختیار خانواده‌های سلطنتی و سیاسی روسیه بوده و یکی از زیباترین بناهای جهان به شمار می‌رود. اگر به شمال روسیه سفر کردید، حتما از کاخ کرملین روسیه در شرق میدان سرخ مسکو، بازدید کنید.

کاخ کرملین از جاهای دیدنی روسیه

تصویری از کاخ کرملین در مسکو روسیه

میدان سرخ؛ مهم ترین میدان روسیه

میدان سرخ (Red Square) یا کروسنایا پلوشاد، مهم‌ترین میدان روسیه است. این میدان در وسط شهر قرار گرفته و همۀ خیابان‌های اصلی به آن راه دارند. قطعا برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که واژۀ «سرخ» در نام این میدان به‌معنای قرمز نیست؛ بلکه کلمه Red در قرن 17 به معنای میدان بوده است.

این میدان توسط ساختمان‌هایی همچون کاخ کرملین، کلیسای سنت باسیل و تعدادی موزه و آرامگاه احاطه شده و از اماکن دیدنی مسکو به شمار می‌رود. در سفر به روسیه حتما از میدان سرخ مسکو و جاذبه‌های اطراف آن هم دیدن کنید.

میدان سرخ از جاهای دیدنی روسیه

عکسی از میدان سرخ در روسیه

کلیسای کاتولیک مریم مقدس؛ مذهبی ترین جای دیدنی روسیه

کلیسای کاتولیک مریم مقدس در بین سال‌های 1901 تا 1911 به دستور ولادیمیر سولوویف در مسکو ساخته شد و در حال حاضر بزرگ‌ترین بنای مذهبی روسیه محسوب می‌شود. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در طراحی این بنا از سبک کلیسای میلان و لندن الهام گرفته شده است.

کلیسای کاتولیک مریم مقدس در جنگ جهانی اول، بمباران و بخش قابل‌توجهی از آن تخریب شد؛ این بنا به مدت 58 سال نیز به‌عنوان انبار و خوابگاه مورد استفاده قرار گرفته است. سرانجام با سقوط کمونیسم دوباره به مکانی برای عبادت تبدیل شد. مراسم‌های مذهبی بسیاری در این کلیسای جامع برگزار می‌شود؛ به‌همین‌دلیل یکی از تماشایی‌ترین جاذبه های توریستی روسیه به شمار می‌رود.

کلیسای کاتولیک مریم مقدس روسیه

عکسی از کلیسای کاتولیک مریم مقدس 

کلیسای ناجی در خون؛ از زیباترین جاهای دیدنی روسیه

کلیسای ناجی در خون (Savior of the Spilled Blood) در اوایل قرن بیستم در خیابان نوسکی پروسپکت و به دستور دولت روسیه ساخته شد. این کلیسا در زمان جنگ جهانی دوم به‌عنوان انبار سیب‌زمینی به کار می‌رفت. در دوره‌ای نیز استالین دستور انفجار آن را صادر کرد؛ اما کلیسای ناجی در خون سرسختانه پابرجا ماند و پس از مرمت،‌ از سال 1997 دوباره به مکانی برای عبادت تبدیل شد. این عبادتگاه در حال حاضر از مهم‌ترین اماکن دیدنی روسیه به شمار می‌رود.

کلیسای ناجی در خون روسیه

عکسی از کلیسای ناجی در خون روسیه 

مسجد جامع مسکو؛ بزرگ ترین مسجد اروپا

مسجد جامع مسکو (Moscow Cathedral Mosque) در سال 1904 توسط نیکولای ژوکوف در مرکز شهر ساخته شد. این مسجد گنبد و گلدسته‌های زیبایی دارد و در حال حاضر یکی از جاذبه های دیدنی روسیه به شمار می‌رود.

مسجد جامع مسکو در گذشته توسط قوم تاتار مورد حمله قرار گرفت؛ اما پس از بازسازی، بخش‌هایی به آن اضافه شد. این مسجد یکی از چهار مسجد فعال روسیه است و بزرگ‌ترین مسجد در اروپا محسوب می‌شود.

مسجد جامع مسکو

عکسی از مسجد جامع مسکو 

کلیسای جامع سنت باسیل؛ جاذبه گردشگری خاصی در قلب مسکو

بنای خاص و رنگارنگی که در وسط میدان سرخ قرار گرفته، کلیسای جامعی است که با نام کلیسای جامع سنت باسیل (St. Basil's Cathedral) شناخته می‌شود. کلیسای سن باسیل یا کلیسای جامع تثلیث، از مشهورترین جاهای دیدنی روسیه به شمار می‌رود. ایوان مخوف در قرن 16 میلادی دستور ساخت این بنا را داد که تا مدت‌ها به‌عنوان بلندترین کلیسای روسیه شناخته می‌شد.

در زمان حکومت استالین مردم اجازه بازدید از کلیسای سنت باسیل را نداشتند؛ اما امروزه گردشگران بسیاری برای تماشای معماری خاص این بنای جذاب به مسکو سفر می‌کنند.

کلیسای جامع سنت باسیل از جاهای دیدنی روسیه

عکسی از کلیسای جامع سنت باسیل

صومعه نوودویچی؛ تاریخی ترین جای دیدنی روسیه

صومعه نوودویچی مسکو (Novodevichy Convent) در قرن هفدهم میلادی به دستور پرنس واسیلی سوم ساخته شد. این صومعه برای مدتی به‌عنوان تبعیدگاه زنان اشراف‌زاده به کار می‌رفت؛ پس از آن نیز به موزه تبدیل شد؛ اما از سال 1945 دوباره به‌عنوان صومعه مورد استفاده قرار گرفت.

صومعه نوودویچی از قرن 17 تا کنون بدون هیچ تغییری باقی مانده و در سال 2004 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اگر به اماکن مذهبی و تاریخی علاقه دارید، حتما از این صومعه و گورستان نووودویچی که در نزدیکی آن قرار گرفته، دیدن کنید. چرا که افراد مشهوری همچون آنتوان چخوف در این گورستان آرام گرفته‌اند.

صومعه نوودویچی از جاهای دیدنی روسیه

تصویری از صومعه نوودویچی 

موزه هنر پوشکین؛ نمایشگاه شاهکارهای هنری اروپا

موزه هنر پوشکین (The Pushkin State Museum of Fine Arts) یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی روسیه برای علاقمندان به هنر است. این موزه، که در سال 1912 تاسیس شد، محلی برای نمایش شاهکارهای هنری اروپا در سه بخش به نام‌های دوران رنسانس، دوران بیزانس و دوران طلایی هلند محسوب می‌شود. موزه هنر پوشکین در نزدیکی کاخ کرملین قرار گرفته و سالانه بیش از یک میلیون نفر بازدیدکننده از سراسر جهان دارد.

موزه هنر پوشکین از جاهای دیدنی روسیه

عکسی از موزه هنر پوشکین 

موزه تسلیحات کرملین؛ از جاهای دیدنی نظامی روسیه

موزه تسلیحات یا اسلحه‌خانه کرملین (Armoury Chamber kremlin)، بخشی از کاخ کرملین است که انواع اسلحه‌ها و تسلیحات نظامی متعلق به فرانروایان روسی را به نمایش می‌گذارد. در گذشته از این مکان برای ساخت اسلحه‌هایی از جنس طلا و نقره استفاده می‌شد. موزه تسلیحات از سال 1805 به دستور الکساندر یکم به موزه تبدیل شد؛ اما تا 7 سال بعد، عموم مردم اجازه بازدید از آن را نداشتند. اسلحه خانه کرملین در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین اماکن گردشگری مسکو به شمار می‌رود.

موزه تسلیحات کرملین

عکسی از موزه تسلیحات کرملین روسیه

موزه آرمیتاژ؛ از جاهای دیدنی سن پترزبورگ روسیه

موزه آرمیتاژ (State Hermitage Museum) در سال 1764 به دستور الیزابت اول ساخته شد؛ اما بسیاری از آثار مهم آن از جمله 200 نقاشی مشهور اروپا، توسط کاترین کبیر جمع‌آوری شده‌اند. کاترین علاقه بسیاری به این آثار داشت و به تعداد محدودی از افراد اجازه بازدید از آن‌ها را می‌داد.

در حال حاضر برترین آثار هنرمندان مشهور همچون لئوناردو داوینچی، رامبرانت، میکل آنژ، کلود مونه، ونسان ونگوگ، پابلو پیکاسو و پل گوگن در ساختمان این موزه نگه‌داری می‌شوند. اگر قصد سفر به سن پترزبورگ را دارید، مقاله راهنمای سفر به روسیه را مطالعه کنید تا بتوانید برنامۀ دقیق‌تری برای بازدید از این شهر بچینید.

موزه آرمیتاژ از مکان های دیدنی روسیه

تصویری از نمای بیرونی موزه آرمیتاژ

کاخ زمستانی تزارها؛ از مشهورترین جاهای دیدنی روسیه

کاخ زمستانی (Winter Palace) یکی از مشهورترین قصرهای روسیه در سن پترزبورگ به شمار می‌رود که از سال 1708 تا 1881 محل سکونت تزارها بوده است. بنای اولیۀ این کاخ یک ساختمان کوچک چوبی بود که به دستور پیتر کبیر ساخته شد؛ اما ساختمان امروزی، بنایی است باشکوه که ملکه الیزابت دستور ساخت آن را صادر کرد. این عمارت که از ساختمان‌های اصلی موزه ارمیتاژ محسوب می‌شود، 30 متر ارتفاع و 150 متر طول دارد و ساخت آن 8 سال (از 1754 تا 1762) به طول انجامید.

کاخ زمستانی با 1500 اتاق، محل استقرار افراد عالی‌رتبه و دفاتر اداری آن‌ها نیز بوده است. این مجموعه در حال حاضر از توریستی‌ترین جاهای روسیه محسوب می‌شود و بازدید از آن خالی از لطف نیست.

کاخ زمستانی تزارها از جاهای دیدنی روسیه

تصویر کاخ زمستانی تزارها روسیه

موزه دولتی تاریخ؛ اولین موزه هنری روسیه

موزه دولتی تاریخ روسیه (State Historical Museum) اولین موزه هنری این کشور محسوب می‌شود که در سال 1872 به دستور امپراتور الکساندر احداث شد؛ سپس در سال 1895 مورد بازسازی قرار گرفت و از سال 1898 به صورت رسمی به روی عموم مردم بازگشایی شد. برخی از مجموعه‌های هنری کاخ زمستانی و موزه ارمیتاژ به موزه دولتی تاریخ روسیه انتقال داده شده است. این مجموعه در حال حاضر بیش از 400 هزار اثر هنری از هنرمندان مشهور روسی را پیش چشم روس‌ها و گردشگران تاریخ‌دوست به نمایش می‌گذارد.

نه‌تنها آثار بسیار ارزشمندی در موزه دولتی تاریخ روسیه به نمایش درآمده‌اند، بلکه معماری بنای آن نیز بسیار زیبا و چشمگیر است. برج‌های مربعی با سقف‌های هرمی‌شکل و استفاده از رنگ‌های سبز، قرمز و سفید و نقوش جذاب در سرتاسر موزه، آن را به یک اثر معماری شاخص در میدان سرخ مسکو تبدیل کرده است.

موزه دولتی تاریخ از جاهای دیدنی روسیه

عکسی از موزه دولتی تاریخ در روسیه 

کولومنسکویه؛ از موزه های دیدنی روسیه

کولومنسکویه (Kolomenskoye) یک منطقه 400 هکتاری بسیار سرسبز و زیبا در جنوب شرق مسکو است. این ناحیه در گذشته به افراد ثروتمند و اعضای سلطنتی تعلق داشت؛ اما از سال 2005 به موزه تبدیل شد. قدمت ساختمان‌های کولومنسکویه به قرن 18 میلادی برمی‌گردد. چندین کلیسا، کاخ و پارک در این منطقه موجود است که همگی معماری منحصربه‌فردی دارند. موزه کولومنسکویه برای علاقمندان به فرهنگ، تاریخ، معماری و طبیعت،‌ مکانی خارق‌العاده محسوب می‌شود.

کولومنسکویه روسیه

عکسی از کولومنسکویه در روسیه

کاخ موزه پترهوف؛ نماد قدرت و شکوه سزارهای روسیه

دستور ساخت کاخ پترهوف سن پترزبورگ در سال 1709 توسط سزار پیتر کبیر صادر شد؛ اما در سال 1923 با حضور بزرگان روسیه و سایر کشورها افتتاح شد. این کاخ که 110 هکتار وسعت دارد، وسیله‌ای برای نمایش قدرت و شوکت پیتر کبیر بوده و در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

کاخ موزه پترهوف در طی جنگ جهانی دوم آسیب‌های بسیاری دید و سپس مورد بازسازی قرار گرفت؛ اما همچنان با گذشت بیش از سه قرن، شکوه و جلال خود را حفظ کرده و از دیدنی‌ترین اماکن توریستی سنت پترزبورگ و روسیه به شمار می‌رود.

کاخ موزه پترهوف روسیه

عکسی از کاخ موزه پترهوف روسیه

تئاتر بولشوی مسکو؛ شاهکار هنر و معماری روسیه

یکی دیگر از جاهای دیدنی مسکو تئاتر بولشوی است که از زیباترین سازه‌های معماری دنیا به شمار می‌رود. این بنا‌ در سال 1776 ساخته شد و در ابتدا به‌عنوان مدرسه باله کاربرد داشته است؛ اما از اوایل قرن 19 و به تصمیم دولت، به‌عنوان سالن اجرای تئاتر سلطنتی انتخاب مورد استفاده قرار گرفت.

تئاتر بولشوی مسکو در طول این سال‌ها چندین بار دچار آتش‌سوزی شده و همچنین مورد حمله ناپلئون قرار گرفته است؛ اما در سال‌های 1824 و 1856 به زیبایی روز اول بازسازی شد. این مجموعه پس از پایان جنگ جهانی دوم به شهرت جهانی رسید و هم اکنون مراسم‌های متنوعی در آن برگزار می‌شود. اگر به هنر و معماری علاقمند هستید، در سفر به روسیه، بازدید از تئاتر بولشوی موسکو را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید.

تئاتر بولشوی مسکو

عکسی از تئاتر بولشوی مسکو 

گالری ترتیاکوف مسکو؛ از جاهای دیدنی تاریخی روسیه

شاخص‌ترین آثار هنری دوره‌های مختلف تاریخ روسیه در گالری ترتیاکوف (Tretyakov Gallery) نگه‌داری می‌شود. این گالری در سال 1856 توسط تاجر روسی، پاول ترتیاکوف، راه‌اندازی شد و اکنون بیش از 2 هزار اثر برجسته را در خود جای داده است. گالری ترتیاکوف که یک گنجینه ملی محسوب می‌شود، از جاذبه‌های توریستی بسیار مطرح روسیه است. اگر می‌خواهید تاریخ و هنر این کشور را در یک مجموعه تماشا کنید، این گالری گزینه مناسبی است.

گالری ترتیاکوف مسکو از جاذبه های روسیه

تصویری از گالری ترتیاکوف مسکو 

برج مخابراتی اوستانکینو؛ بلندترین برج در اروپا

برج مخابراتی استانکینو (Ostankino Television Tower) با 540 متر ارتفاع، بلندترین برج اروپا است. معماری جالب و ارتفاع بالای این برج، استانکینو را به یک جاذبه توریستی خارق‌العاده تبدیل کرده است.

برای ساخت بخش‌هایی از ساختمان برج از شیشه استفاده شده که با قدم‌زدن در آن، انگار در حال پرواز در آسمان هستید. بازدید از برج مخابراتی اوستانکینو مسکو یک تجربه بی‌نظیر است که نباید آن را دست داد.

برج مخابراتی اوستانکینو

عکسی از برج مخابراتی اوستانکینو در روسیه

پارک گورکی؛ از بهترین مراکز تفریحی روسیه

پارک گورکی (Gorky Park) با مساحت 45 هکتار، فضای سبز زیبا و امکانات تفریحی متنوع، عنوان محبوب‌ترین پارک روسیه را از آن خود کرده است. این پارک شامل رودخانه، موزه، سینما، پیست دو میدانی، زمین تنیس، پیست اسکی روی یخ، اسکیت‌بورد و میز پینگ‌پونگ است. همچنین رویدادهای فرهنگی و نمایشگاه‌های مختلفی در پارک گورکی مسکو برگزار می‌شود.

بازدید از پارک گورکی مسکو از بهترین تفریحات روسیه است که می‌تواند ساعتی آرامش‌بخش را برای شما به ارمغان آورد.

پارک گورکی از جاهای دیدنی روسیه

عکسی از پارک گورکی روسیه

بایکال؛ قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه جهان

وقتی صحبت از جاهای دیدنی روسیه باشد، باید به دریاچه بایکال (Lake Baikal) نیز اشاره کنیم. این دریاچۀ آب شیرین میان شهرهای بوریاتیا و ایرکوتسک قرار گرفته و از اهمیت ویژه‌ای در اکوسیستم برخوردار است؛ زیرا گونه‌های گیاهی و جانوری کمیابی در آن زندگی می‌کنند.

دریاچه بایکال با مساحت 31500 کیلومترمربع، 20درصد از آب شیرین جهان را در خود جای داده و یکی از مکان‌های ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو است. در سفر به روسیه، بازدید از این دریاچه زیبا و خیره‌کننده را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم.

دریاچه بایکال روسیه

عکسی از دریاچه بایکال در زمستان

مهم ترین مراکز خرید و بازارهای روسیه

خرید کردن در سفر، حال و هوای خاص خود را دارد؛ اما به‌جز این، تماشای بازارهای سنتی نیز لذت‌بخش است. از آنجایی که روسیه کشوری با تاریخی پرسابقه شناخته می‌شود، بسیاری از بازارها و مراکز خرید آن را می‌توان به‌عنوان جاهای دیدنی و جاذبه گردشگری هم در نظر گرفت.

این بازارها در شهرهای مختلف روسیه واقع شده‌اند و مکان مناسبی برای خرید معروف ترین سوغات روسیه به شمار می‌روند. تعدادی از مشهورترین پاساژها و بازارهای روسیه عبارتند از:

  • مرکز خرید اوکانتی راید
  • مرکز خرید ایزمیالوو
  • مرکز خرید سیتی پلازا
  • مرکز خرید ماننایا پلوشاد
  • اوت لت بابوچکا
  • بازار سنتی ایزمایلوفسکی
  • بازارچه گستینی دور

قدم زدن در بازارهای شهرهای مختلف روسیه مانند مراکز خرید مسکو می‌تواند علاوه‌بر ایجاد ساعتی مفرح، شما را از نزدیک با فرهنگ مردم روس آشنا کند.

تور روسیه و تماشای جاهای دیدنی کشور شوراها

از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید، سپاس‌گزاریم و امیدواریم که توانسته باشیم شما را با زیباترین، معروف‌ترین و بهترین جاهای دیدنی روسیه آشنا کنیم. البته مناطق دیدنی کشوری با پهناوری و تاریخچۀ غنی روسیه، نمی‌تواند به این مطلب محدود شود. پس اگر قصد سفر به این کشور را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با تور روسیه همراه شوید تا بتوانید از تایم محدود سفر خود بیشترین استفاده را ببرید.

اما اگر قبلا به پهناورترین کشور دنیا سفر کرده‌اید، لطفا برایمان بنویسید که به تماشای چه جاذبه‌هایی رفته‌اید؟ کدام یک برایتان لذت‌بخش‌تر بوده است؟ اگر توصیه‌ای برای سایر گردشگران دارید، می‌توانید در قسمت نظرات با آن‌ها در میان بگذارید. مطمئنا تجربه‌های شما، راهنمایی گرانبها برای مسافران جدید خواهد بود.

سوالات متداول:

1. معروف ترین جاهای دیدنی روسیه مسکو کدامند؟

میدان سرخ، کاخ کرملین، کلیسای کولومنسکویه و مرکز خرید اوکاتنی راید از معروفترین جاهای دیدنی روسیه در مسکو هستند.

2. بهترین جاهای دیدنی روسیه سن پترزبورگ چه مکان‌هایی هستند؟

کلیسای ناجی در خون، موزه آرمیتاژ، کاخ زمستانی و کاخ موزه پترهوف از مشهورترین جاهای دیدنی روسیه در سنت پترزبورگ به شمار می‌روند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc