https://gateway.trip.ir/api/

شفق قطبی روسیه

به روز رسانی: 24 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

شفق قطبی روسیه

شفق ‌های شمالی یا شفق قطبی، امواج نورانی زیبای رقصانی هستند که هزاران سال مردم را مجذوب خود کرده ‌اند. کشورهایی که در عرض های جغرافیایی بالا زندگی می کنند، ممکن است گاهی نورهای رنگی را در آسمان شب تجربه کنند. 
شفق شمالی که به آن شفق قطبی نیز می ‌گویند زمانی رخ می ‌دهد که ذرات خورشیدی برانگیخته با گازهای جوی برخورد می ‌کنند. این نمایش یک نور نئون تولید می کند. 
سطوح تابش خورشیدی و پرتاب مواد خورشیدی فعال به آرامی و با یک دوره 11 ساله دوباره تغییر می کند. روسیه به عنوان یکی از بهترین مکان ها برای شکار شفق قطبی شناخته می شود. دایره قطب شمال نیمی از کشور را می گذراند و بدیهی است که جریان بی پایانی از امکانات برای شکار یک پدیده زیبا وجود دارد.

شفق قطبی در روسیه

شفق قطبی در روسیه

شفق قطبی چیست ؟

شفق قطبی چه زمانی رخ می دهد؟  شفق قطبی نورهای رقصنده درخشان هستند که با برخورد بین ذرات باردار الکتریکی خورشید وارد جو زمین می شود. نورها در بالای قطب های مغناطیسی نیمکره شمالی و جنوبی دیده می شوند. 
خورشید 93 میلیون مایل از زمین فاصله دارد، اما اثرات آن بسیار فراتر از سطح قابل مشاهده آن است. طوفان های بزرگ در خورشید، وزش ذرات باردار خورشیدی را به فضا می فرستند. اگر زمین در مسیر جریان ذرات باشد، میدان مغناطیسی و جو سیاره ما واکنش نشان می دهند.
هنگامی که ذرات باردار خورشید به اتم ها و مولکول های جو زمین برخورد می کنند، آن اتم ها را تحریک می کنند و باعث روشن شدن آنها می شوند.
برای دیدن شفق قطبی دو پیش نیاز وجود دارد که باید رعایت شود. اول اینکه در زمستان باید آنجا باشید و ثانیاً برای دیدن آن نیاز به تاریکی شب دارید. 
شفق های قطبی در رنگ های زیادی ظاهر می شوند، اگرچه سبز کم رنگ و صورتی رایج ترین هستند. سایه های قرمز، زرد، سبز، آبی و بنفش نیز در آن ها گزارش شده است.
نورها به اشکال مختلف از تکه ‌ها یا ابرهای پراکنده نور گرفته تا جریان‌ ها، کمان‌ ها، پرده‌ های مواج یا پرتوهای تیراندازی که آسمان را با درخششی وهم‌ آور روشن می ‌کنند.
سفر به روسیه می تواند تماشای شفق قطبی و آشنایی با زندگی مردم بومی مناطق قطب شمال را ترکیب کند. این افراد هنوز هم به همان شکلی که صدها سال پیش زندگی می کردند، زندگی می کنند.

اگر قصد سفر به این کشور را دارید ما در مقاله‌ای به طور کامل آب و هوای روسیه در فصول مختلف را بررسی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم خواندن آن را از دست ندهید.

شفق قطبی در مناطق مختلف روسیه

روسیه به دلیل اینکه در شمال قاره قرار دارد، همواره دارای شفق های قطبی در طول سال است. مناطق مختلفی از روسیه دارای شفق قطبی هستند که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم. برای اطلاع از قیمت تور روسیه با سامانه رزرواسیون تریپ در ارتباط باشید.

شهر مورمانسک

مورمانسک بزرگترین شهر بالای قطب شمال  و یک پایگاه ایده آل و در دسترس برای استفاده و شناسایی شفق قطبی است. علاوه بر این شهر مکان های شناخته شده ای در اطراف این شهر بندری قدیمی وجود دارد. همچنین خط ساحلی دراماتیک، حدود سه ساعت با ماشین فاصله دارد.

شهر آرکانگلسک

بر فراز دایره قطب شمال، شهر آرکانگلسک در سواحل رودخانه دوینا قرار دارد، جایی که به دریای سفید می رسد. درست مانند مورمانسک، اگر خوش شانس باشید، می توانید شفق قطبی را نیز در این شهرببینید.

شهر یاکوتیا

شهر یاکوتیا مکان های مختلفی را برای تماشای شفق قطبی ارائه می دهد. ساده ترین مکان برای دیدن آنها خارج از پایتخت، یاکوتسک است، که به خوبی به سایر نقاط روسیه متصل است. این جمهوری شمال سیبری فقط برای افراد بی باک و ماجراجو است، زیرا خانه برخی از سردترین مکان های روسیه و جهان است. 

شهر ورکوتا

شهر ورکوتا به لطف منطقه دوردست خود، خانه یکی از بزرگترین اردوگاه های گولاگ در طول اتحاد جماهیر شوروی بود که نیروی کار را برای معادن زغال سنگ مجاور تأمین می کرد. این شهر از زمانی که گولاگ به اقتصاد ایجاد شده پایان داد، با مشکل مواجه شده است. 

شفق قطبی شهر پتروزاوودسک روسیه

شفق قطبی شهر پتروزاوودسک روسیه

شهر پتروزاوودسک

شهر پتروزاوودسک یک شهر دانشجویی زیبا که در دریاچه اونگا، در شمال سنت پترزبورگ و نه چندان دور از مرز فنلاند یافت قرار دارد، این شهر حس و حال اروپایی جذابی دارد و چند روز را در اینجا اقامتی دلپذیر را برای بازدیدکنندگانی که تور روسیه تابستان 1401 را تهیه کرده اند می سازد. در زمستان این شهر، اگر می خواهید شفق قطبی را ببینید، یکی از آسان ترین مکان ها برای تماشای آن است.

شبه جزیره تایمیر

هیچ کشوری دورتر از شبه جزیره تایمیر در شمال کره زمین وجود ندارد. تنها چند جزیره قطب شمال و بخش ‌هایی از گرینلند به قطب شمال نزدیک ‌تر هستند. 
این سرزمین ناهموار پر از گوزن قطبی وحشی، روباه قطبی و خرس قطبی است. این منطقه دور در شمال سیبری هرگز تابستانی ندارد. 
ماه‌ های گرم ‌تر فقط به حدود 5 درجه سانتی‌ گراد می ‌رسند، در حالی که ماه‌ های زمستان می ‌توانند به زیر 60- درجه سانتی ‌گراد  سقوط کنند.
هر سال تا 285 روز زمستان دارد، روزهای تاریک آن، آن را برای دیدن شفق ‌های قطبی ایده ‌آل می ‌کند، به‌خصوص زمانی که دیگر در مناطق دیگر قابل مشاهده نیستند.

شهر آرخانگلسک

یک قانون کلی برای مشاهده شفق های قطبی در منطقه آرخانگلسک در شمال روسیه  وجود دارد، هر چه از مناطق بزرگ پرجمعیت دورتر باشید، "رقص آسمان" درخشان تر است. 
شهر آرخانگلسک جایی است که شفق های قطبی را از آخر شهریور تا اواسط فروردین می توانید تماشا کنید. درخشش نورها در اینجا با سایه سبز و سوسو زدن خاص مشخص می شود،  شفق قطبی در اینجا از 10 دقیقه تا چند روز دوام می آورد. 

شهر ناریان مار

شفق قطبی در شهر ناریان مار شمالی بسیار زیبا است، و از چندین رنگ تشکیل شده و با سوسو زدن همراه است که آسمان شب را به یک افسانه تبدیل می کند. بهترین زمان برای رصد شفق در این شهر از آبان تا اسفند است. این پدیده طبیعی معمولاً با تغییر شدید آب و هوا مشاهده می شود.

بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی 

بهترین زمان برای تماشای شفق قطبی 

فصل شفق های قطبی از اواخر مرداد شروع می شود و تا اوایل فروردین ادامه دارد. بهمن و اسفند ماه های بسیار خوبی برای دیدن شفق قطبی در روسیه هستند. 
شب ها هنوز تاریک است و روزها برای فعالیت های زمستانی به اندازه کافی طولانی هستند. در این ماه های می توانید سورتمه سواری، اسکی، ماهیگیری روی یخ را در روسیه انجام دهید.

سخن آخر

شفق قطبی را می توان در نزدیکی قطب هر دو نیمکره شمالی و جنوبی مشاهده کرد. شفق شمالی یکی از منحصر به فردترین و زیباترین پدیده های طبیعت است که تنها در زمان های خاصی از سال و در نقاط خاصی از زمین قابل رصد است. 
مردم روسیه درباره این پدیده افسانه های زیادی ساخته اند. به عنوان مثال، اسکیموها متقاعد شده بودند که چنین پدیده ای نور یک پنجره بهشتی است. 
اما امروزه این پدیده ی طبیعی به طور کامل از نظر علمی مورد بررسی قرار گرفته است، شفق قطبی منشأ الکتریکی دارد. هنگامی که باد خورشیدی به میدان مغناطیسی زمین می رسد، پدیده زیبایی را به نمایش می گذارد. ذرات باردار خورشید با جو زمین ادغام می شوند و هوا را به صورت نوارهای چند رنگی رنگ می کنند.
این فرآیند در جو زمین در ارتفاع حدود 160-200 کیلومتر و گاهی حتی 1600 کیلومتر اتفاق می افتد. شفق‌ های شمالی عمدتاً در بالای قلمرو فراتر از دایره قطب شمال، و در جایی که آسمان شب صاف و بدون نور شهری وجود دارد، دیده می ‌شوند. 
شما می توانید نازترین قیمت تور مسکو سن پترزبورگ را از سایت تریپ بدون واسطه و به صورت آنلاین تهیه کنید. همچنین می توانید در صورت داشتن هر گونه سوالی با پشتیبانی 24 تریپ در تماس باشید.

سوالات متداول درباره ی شفق قطبی روسیه

چه چیزی باعث ایجاد شفق قطبی می شود ؟

هنگامی که الکترون ها به جو نازک بالای زمین می رسند، با مولکول های نیتروژن و اکسیژن برخورد می کنند و الکترون های برانگیخته در نهایت آرام می شوند و نور آزاد می کنند.

آیا می توانید شفق قطبی را در روسیه ببینید ؟

در روسیه، شفق ‌های قطبی را حتی در نواحی جنوبی ‌تر می توان دید. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc