https://gateway.trip.ir/api/

هزینه سفر به روسیه در سال 1402 چقدر است؟

به روز رسانی: 13 آذر ، 1402 جاذبه های گردشگری

هزینه سفر به روسیه

در سال‌های اخیر، توریست‌های بسیاری به پهناورترین کشور دنیا سفر کرده و برآورد هزینه سفر به روسیه به مساله مهمی برای آنان تبدیل شده است. روسیه به عنوان بزرگ‌ترین کشور دنیا، جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد و سالانه، میزبان گردشگران متعدد ایرانی و خارجی است. البته علاوه بر جاهای دیدنی فراوان، نزدیکی به ایران نیز سبب شده تا این کشور به مقصد محبوب ایرانیان تبدیل شود.

اما پیش از سفر لازم است تا از هزینه بلیط، حمل‌ونقل شهری، خورد و خوراک و مواردی از این قبیل مطلع شوید. در این مقاله، به بررسی عوامل تاثیرگذار بر هزینه های سفر به روسیه می‌پردازیم و سعی خواهیم کرد تا ابهام‌های شما را در این زمینه برطرف کنیم. پس اگر قصد سفر به کشور شوراها را دارید، این مطلب را مطالعه کنید تا با هزینه سفر به روسیه 1402 آشنا شوید.

هزینه صدور ویزای روسیه

اگرچه چندین بار اعلام شده که سفر به روسیه برای ایرانیان بدون ویزا نیز امکان‌پذیر خواهد شد، اما تاکنون این موضوع عملی نشده است. طبق آخرین قوانین سال 2023، شهروندان ایرانی برای سفر به روسیه باید به سفارت مراجعه کرده و برای دریافت ویزا اقدام کنند. اما در صورتی که قصد سفر با تور را داشته باشید، نیازی به مراجعه شخصی شما نیست؛ بلکه نماینده تور پاسپورت شما را به سفارت برده و برای دریافت ویزا اقدام خواهد کرد.

بخشی از هزینه سفر به روسیه با تور مربوط به صدور ویزا است. هزینه ویزا برای تور روسیه در سال 1402، حدود 115 دلار بوده و مدت زمان مجاز برای اقامت شما، برابر با مدت روزهای تور است. البته در صورتی که تور لحظه آخری را خریداری کرده باشید، با توجه به اینکه فرصت بسیار کمی برای صدور ویزا دارید، ممکن است مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شوید.

هزینه سفر به روسیه با هواپیما، قطار یا خودروی شخصی

برای سفر به روسیه می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در گذشته فقط راه هوایی این کشور برای ایرانیان باز بود؛ اما در حال حاضر گردشگران می‌توانند با قطار یا خودروی شخصی نیز از ایران به روسیه بروند.

هزینه سفر به روسیه با هواپیما

سفرهای هوایی بسیار راحت و سریع هستند؛ در نتیجه قیمت بالاتری در مقایسه با سفرهای زمینی دارند. قیمت بلیط هواپیما روسیه بسیار متغیر است و به عوامل متعددی از قبیل مبدا و مقصد سفر، زمان سفر و کلاس پروازی بستگی دارد. برای مثال قیمت بلیط هواپیما تهران مسکو در تابستان 1402 از 220 دلار شروع شده و تا 1200 دلار افزایش خواهد داشت. البته این رقم مخصوص پروازهای اقتصادی است و طبیعتا هزینه پرواز فرست‌کلاس، بیشتر خواهد شد.

هزینه سفر به روسیه با قطار

فاصله ریلی ایران تا روسیه حدود 2500 کیلومتر است. برای طی کردن این مسافت، دو مسیر اصلی وجود دارد. در مسیر اول باید از آنکارا، استانبول، بخارست و کیشیناو عبور کنید تا به خاک روسیه قدم بگذارید. در حالی که در مسیر دوم می‌توانید از ایران به باکو (پایتخت آذربایجان) و سپس به روسیه بروید. این مسیر 52 ساعت کوتاه‎تر است. درنتیجه مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و حدود 16 دلار کمتر خواهد شد.

هزینه سفر به روسیه با خودروی شخصی

فاصله زمینی ایران تا روسیه حدود 7 هزار کیلومتر است. شما می‌توانید از مسیر مرز بازرگان وارد ترکیه شوید؛ سپس خود را به گرجستان و بعد از آن به روسیه برسانید. مسیر دیگر، رفتن به شهر آستارا، ورود به باکو و سپس روسیه است. البته مسیر اول امنیت بیشتری دارد. در این سفر باید علاوه بر هزینه بنزین که لیتری 53400 روبل است، مبلغی نیز برای خوردوخوراک خود در راه در نظر بگیرید.

لازم به ذکر است که امکان سفر به روسیه با کشتی نیز در آینده نزدیک فراهم خواهد شد و شما خواهید توانست از طریق هر مسیری که دوست دارید، به روسیه سفر کنید. اما باید بدانید که هزینه سفر به روسیه با تور و هواپیما، به مراتب به‌صرفه‌تر از سایر روش‌ها خواهد بود.

سفر به روسیه با هواپیما
هزینه سفر به روسیه با هواپیما

هزینه هتل روسیه

یکی از عوامل موثر بر هزینه سفر به روسیه، هزینه هتل است که به عواملی از قبیل نوع هتل، فصل سفر و شهر محل اقامت شما بستگی دارد. برای نمونه مسکو را در نظر می‌گیریم که پایتخت روسیه و یکی از معروف‌ترین شهرهای آن است. هزینه یک شب اقامت در هتل مسکو از شبی 2740 روبل شروع شده و تا شبی 12900 روبل افزایش خواهد داشت.

قیمت غذا در روسیه

هزینه غذا در روسیه به غذای مورد علاقه و سطح رستورانی که انتخاب می‌کنید، بستگی دارد. برای مثال برای هزینه خورد و خوراک هر نفر در رستوران‌های ارزان‌قیمت، باید حدود 600 روبل به ازای هر وعده در نظر بگیرید. البته با انتخاب رستوران‌های مک‌دونالد می‌توانید کمتر هزینه کنید و حدود 400 روبل برای هر وعده غذا بپردازید.

برای رفع عطش خود می‌توانید نوشابه، آب‌معدنی یا یک لیوان آب پرتقال را انتخاب کنید. قیمت یک بطری نیم‌لیتری نوشابه کوکاکولا یا پپسی 75 روبل و هزینه یک بطری 1.5 لیتری آب‌معدنی نیز حدود 48 روبل است. ناگفته نماند که آب لوله‌کشی شهر مسکو کاملا تمیز بوده و قابل نوشیدن است. بنابراین نیازی به پرداخت هزینه جداگانه برای آب شرب ندارید.

هزینه تماس در روسیه

برای برقراری تماس در روسیه باید سیم‌کارت این کشور را تهیه کنید.شما می‌توانید با پاسپورت خود به یکی از پنج اپراتور MTS، مگافون، Tele2، یوتا و یا Bee Line مراجعه کنید. هزینه خرید سیم‌کارت، مکالمۀ تلفنی یا اینترنت هر اپراتور، به شرح زیر است:

1. MTS

طرح Super: تماس و اینترنت نامحدود به قیمت 950 روبل

طرح  As you wish: تا 2000 دقیقه تماس + تا 30 گیگابایت اینترنت به قیمت 575 روبل

طرح More: تا 1700 دقیقه تماس + 30 گیگابایت اینترنت به قیمت 790 روبل

2. Yota

خرید سیم‌کارت به قیمت 350 روبل

شارژ اولیه برای تماس و اینترنت به قیمت 100 روبل

3. Tele2

طرح 1: 1500 دقیقه تماس + 50 گیگابایت اینترنت به قیمت 900 روبل

طرح 2: 600 دقیقه مکالمه + 35 گیگابایت اینترنت به قیمت 650 روبل

طرح 3: 400 دقیقه مکالمه + 25 گیگابایت اینترنت به قیمت 550 روبل

طرح 4: 50 گیگابایت اینترنت رایگان

4. Beeline

طرح 1: 35 گیگابایت اینترنت + 70 گیگابایت اینترنت پیام‌رسان‌ها به قیمت 553 روبل

طرح 2: 20 گیگابایت اینترنت + 40 گیگابایت اینترنت پیام‌رسان‌ها به قیمت 434 روبل

طرح 3: 10 گیگابایت اینترنت + 20 گیگابایت اینترنت پیام‌رسان‌ها به قیمت 308 روبل

طرح 4: 5 گیگابایت اینترنت + 10 گیگابایت اینترنت پیام‌رسان‌ها به قیمت 189 روبل

5. Megafon

20 گیگابایت اینترنت 7روزه + 30 دقیقه تماس به مقاصد منتخب به قیمت 350 روبل

هزینه حمل و‌ نقل شهری در روسیه

شهرهای توریستی روسیه، یعنی مسکو و سن پترزبورگ، شهرهای اصلی این کشور محسوب می‌شوند و به خطوط مترو و اتوبوس‌های متعدد مجهز هستند. بنابراین برای سفری ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه به این شهرها، می‌توانید از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید. هزینه بلیط یک‌طرفه مترو در مسکو بین 54 تا 71 روبل خواهد شد؛ ضمن اینکه کودکان زیر 7 سال می‌توانند به‌صورت رایگان از این تفریح استفاده کنند. اما قطعا برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید برخلاف ترکیه یا دیگر کشورهای توریستی، هزینه تاکسی روسیه بسیار ارزان و استفاده از آن، مقرون‌به‌صرفه است.

هزینه یک خط تاکسی در مسکو به طول مسیر طی‌شده بستگی دارد. بر این اساس برای هر بار تاکسی گرفتن در پایتخت روسیه باید بین 100 تا 500 روبل بپردازید.

هزینه تفریحات در روسیه

روسیه پهناورترین کشور دنیا است و شهرهای زیادی را در خود جای داده است. اما دو تا از آن‌ها به عنوان توریستی‌ترین شهرهای این کشور مشهور شده‌اند. مسکو و سن پترزبورگ که معروف‌ترین شهرهای روسیه هستند، به قدری آثار تاریخی، موزه و اماکن دیدنی دارند که هزینه ورودی همۀ آن‌ها با هم، از هزینه سفر یک هفته ای به روسیه فراتر خواهد رفت. در جدول زیر می‌توانید هزینه ورودی برخی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری مسکو و سن پترزبورگ را مشاهده کرده و هزینه سفر تفریحی به روسیه را برآورد کنید.

جاذبه گردشگری مسکوهزینه ورودیجاذبه گردشگری سن پترزبورگهزینه ورودی
موزه کاخ کرملیناز 250 تا 1450 روبلموزه ارمیتاژ700 روبل
موزه نگارخانه ترتیاکوف300 روبلکاخ پترهوف1500 روبل
موزه هنرهای زیبای پوشکین500 روبلکلیسای جامع سنت ایزاک250 روبل
کلیسای جامع سنت باسیل500 روبلقلعه پیتر و پائولاز 200 تا 750 روبل
موزه تاریخی مسکو350 روبلکلیسای ناجی در خوناز 50 تا 250 روبل
موزه پلانتاریوم (آسمان نمای مسکو)از 550 تا 600 روبلموزه دولتی روسیه1200 روبل
موزه یادبود فضانوردی500 روبلجزیره واسیلیوسکیرایگان
باغ وحش مسکو500 روبلمیدان کاخرایگان
کولومنسکویه500 روبلخیابان نوسکیرایگان
میدان سرخرایگانمجسمه اسب سوار برنزیرایگان

جدول هزینه تفریحات روسیه

ارزانترین زمان سفر به روسیه

با انتخاب زمان مناسب سفر به مسکو یا سایر شهرهای روسیه می‌توانید حجم قابل توجهی از هزینه‌های خود را کاهش دهید. اواسط دی تا اوایل فروردین و اواسط شهریور تا اواسط آذر، ارزانترین زمان سفر به روسیه هستند. در این ایام، قیمت بلیط هواپیما، هتل و حتی تورهای مسافرتی ارزان‌تر از سایر روزهای سال است. بنابراین می‌توانید برای سفر به روسیه در عید نوروز هم برنامه‌ریزی کنید و تعطیلات پرخاطره و لذت‌بخشی را رقم بزنید.

توجه کنید که روسیه زمستان‌های بسیار سردی دارد. بنابراین اگر در فصل سرما به این کشور سفر کردید، حتما لباس گرم کافی به همراه داشته باشید.

سفر به روسیه در عید نوروز

سفر به روسیه در فصل بهار

مقایسه هزینه سفر به روسیه با تور و بدون تور

اگر با تور به روسیه سفر کنید، بخشی از هزینه‌ها به عهده آژانس گردشگری خواهد بود. همچنین سفر دسته‌جمعی به خارج از کشور، بسیار راحت‌تر و امن‌تر از سفر انفرادی است. تورهای گردشگری امکانات و تسهیلات متعددی در اختیار مسافران قرار می‌دهند و به دلیل داشتن قرارداد با هتل‌ها، هزینه کمتری از گردشگران دریافت می‌کنند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که از تاریخ اعتبار پاسپورت خود مطمئن شوید، یک آژانس قابل اطمینان پیدا کنید و مدارک لازم را در اختیار مدیر تور قرار دهید. سپس با خیال راحت منتظر موعد سفر بمانید.

این در حالی است که هزینه سفر به روسیه بدون تور معمولا از هزینه تور گران‌تر تمام می‌شود. دلیل آن هم این است که در این شرایط باید خودتان بلیط هواپیما را خریداری کرده و هزینه اقامت خود را به تنهایی بپردازید. همچنین مجبور خواهید شد خودتان تنها از اماکن تفریحی مسکو و سن‌پترزبورگ بازدید کنید. هزینه لیدر (در صورت نیاز) و ترانسفر شهری را هم به این مبالغ اضافه کنید. با این توصیفات، واضح است که سفر با تور روسیه چقدر ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود. البته در نظر داشته باشید که هزینه خوردوخوراک و خرید سوغاتی و اقلام غیرضروری، در هر صورت به عهده خود شماست. در این صورت باید به مراکز خرید مسکو مراجعه کرده و قیمت روز اجناس را بررسی کنید.

به طور کلی هزینه سفر به روسیه برای ایرانیان چقدر است؟

در این مقاله به بررسی هزینه های سفر به روسیه با تور و بدون تور پرداختیم. پیش از سفر به این کشور باید بدانید که واحد پول روسیه، روبل (RUB) است و با علامت ₽ نشان داده می‌شود. در حال حاضر که این مقاله را می‌نویسیم، هر روبل 530 تومان ارزش دارد. اما بهتر است دقیقا پیش از سفر نیز ارزش روبل را جستجو کنید تا بتوانید محاسبۀ دقیق‌تری داشته باشید. این نکته را هم در نظر بگیرید که مبالغ اعلام‌شده در این مطلب، نسبی هستند و به موارد متعددی از قبیل فصل سفر، تعداد نفرات، سفر با تور یا بدون تور و... بستگی دارند. برای مثال برخی افراد هتل‌ها و رستوران‌های لوکس را انتخاب کرده و از همۀ جاذبه‌ها بازدید می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر به اقامت در هتل‌های معمولی اکتفا می‌کنند و بازدید از تعداد معدودی جاذبه تاریخی را در برنامۀ سفر خود قرار می‌دهند. اما اگر هزینه اقامت، بلیط هواپیما و بازدید از اماکن گردشگری را عددی متوسط در نظر بگیریم، هر نفر به طور میانگین روزی 6000 روبل در روسیه هزینه می‌کند.

اگر پیشنهاد ما را بخواهید، توصیه می‌کنیم با تور ترکیبی روسیه سفر کنید. در این صورت هم هزینه‌های سفرتان تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد و هم از چند شهر روسیه بازدید خواهید داشت. راستی شما قبلا به روسیه سفر کرده‌اید؟ به کدام شهر؟ با تور همراه بوده‌اید یا تنها از این کشور دیدن کرده‌اید؟ لطفا از تجربیات خود برای ما بنویسید تا راهنمای خوبی برای دیگر مسافران کشور شوراها باشد.

سوالات متداول:

1. هزینه سفر به روسیه 1402 چقدر است؟

هزینه سفر به روسیه 2023 به عوامل متعددی از قبیل فصل سفر، قیمت بلیط هواپیما، نوع و امکانات هتل و مدت اقامت شما بستگی دارد. اما متوسط هزینه روزانه به ازای هر نفر، حدود 6000 روبل است.

2. هزینه سفر به روسیه با تور بیشتر است یا بدون تور؟

در سفر با تور هزینه‌های مربوط به پرواز، هتل، ترانسفر شهری، بیمه مسافرتی و تورلیدر به صورت یکجا و دسته‌جمعی محاسبه می‌‎شود. در نتیجه هزینه سفر به روسیه بدون تور، معمولا گران‌تر از رزرو تور خواهد شد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc