https://gateway.trip.ir/api/

9 سوغات شیراز که باید بخرید

به روز رسانی: 24 بهمن ، 1402 جاذبه های گردشگری

سوغات شیراز

وقتی نوبت به انتخاب شهر برای مسافرت می‌رسد کجا با صفا‌تر از شیراز؟ شیراز شهری زیباست که به مردمان خونگرمش معروف است و زیبایی‌های آن به‌ قدری است که هر موقع از سال به شهر بهارنارنج سفر کنید، از گشت و گذار و دیدن جاذبه‌های طبیعی اطراف لذت خواهید برد. البته جاذبه‌های شهر شعر و طرب فقط به باغ‌ها و شعرا و اماکن تاریخی آن نیست؛ بلکه غذاها و سوغات شیراز نیز دل هر رهگذری را که از این شهر عبور کند، خواهد برد. اگر شما هم قصد سفر به شهر عشق ایران را دارید و می‌خواهید بدانید سوغات شیراز چیست تا انتهای این مطلب همراهمان باشید.

معروف‌ترین سوغات خوراکی شیراز

از تنوع سوغات شیراز هر چقدر بگوییم کم است. محصولات این شهر به عرقیجات، شیرینی‌ها و صنایع دستی آن دسته‌بندی می‌شود؛ اما هیچ‌چیزی جای شربت‌ها و شیرینی‌های خوش‌عطر و طعم شیرازی‌ها را نمی‌گیرد. در ادامه، با بهترین سوغات شیراز خوراکی آشنا خواهید شد.

1) مسقطی؛ خوشمزه ترین سوغات شیراز

مسقطی شیرینی خوشمزه و لطیفی است که از پرطرفدارترین سوغاتی های شیراز به حساب می‌آید. مسقطی را از ترکیب نشاسته، زعفران و شکر درست می‌کنند. انواع مسقطی با توجه به ذائقه‌های مختلف تولید می‌شود؛ برای مثال، ترکیب مسقطی با انواع مغزیجات مثل بادام، بادام زمینی، گردو و… یا همراه با تزئیناتی مثل زرشک، پودر پسته، گل محمدی و… متناسب با هر سلیقه‌ای تولید می‌شود.

مسقطی از سوغات شیراز

تصویری از مسقطی شیراز

2) یوخه؛ شیرینی اصیل شیراز

یوخه یکی از اصیل‌ترین شیرینی‌های شیراز است. این خوراکی از خمیری نازک درست می‌شود که به صورت چند لایه به همراه پودر قند، پودر هل و دارچین پیچیده شده و با پودر پسته، پودر نارگیل و… تزئین می‌شود.

یوخه یکی از کم‌ شیرین‌ترین شیرینی‌های سنتی است و می‌توانید با خیال راحت به‌عنوان میان وعده آن را میل کنید؛ به علاوه به‌خاطر ترکیباتی که دارد، ماندگاری بالایی داشته و با خیال راحت می‌توانید به عنوان یک سوغاتی سالم و خوشمزه آن را به شهر خود ببرید.

یوخه از مشهور ترین سوغات شیراز

عکسی از نان یوخه

3) فالوده؛ پرطرفدارترین سوغات شیراز

پاسخ به پرسش همیشگی در شیراز چی بخریم یا چی بخوریم، به دغدغه مسافران این شهر تبدیل شده است؛ البته در مطلب راهنمای سفر به شیراز به این پرسش‌ها پاسخ داده‌ایم؛ اما برکسی پوشیده نیست که فالوده شیرازی، خوشمزه‌ترین، معروف‌ترین و پرطرفدارترین خوراکی شهر شعراست.

محال است به شیراز سفر کرده باشید و فالوده شیرازی را امتحان نکرده باشید. فالوده یکی از دسرهای محبوب ایرانی است. این دسر از نشاسته‌ی پخته‌شده که به صورت رشته‌های نازک در می‌آید، درست شده است. فالوده‌ در شیراز چاشنی‌های متفاوتی دارد و هر کسی با توجه به ذائقه‌اش می‌تواند از این دسر محبوب لذت ببرد.

تصویری از فالوده شیرازی

4) کلوچه شیرازی؛ سوغات قدیمی شیراز

کلوچه شیرازی یکی از قدیمی‌ترین سوغات شیراز است که شباهت ظاهری زیادی با کاک کرمانشاه دارد؛ اگرچه از نظر طعم و مزه یکسان نیستند. کلوچه شیرازی با عطر هل و گلابی که دارد، با یک‌بار امتحان کردن شما را شیفته خود می‌کند.

5) بادام سوخته؛ مقوی ترین سوغات شیراز

بادام سوخته یکی از خوشمزه‌ترین و مقوی‌ترین سوغات شهر شیراز است. هرچند از اسم آن نمی‌توان حدس زد چه چیزی در انتظارتان است؛ اما از ترکیب بادام با شهد (آب و شکر غلیظ) به دست می‌آید که بعد از خشک شدن، دقیقا مثل پولکی ترد و خوشمزه می‌شود.

بادام سوخته یکی از مقوی‌ترین میان‌ وعده‌ها برای کسانی است که می‌خواهند تنقلاتی سالم و خوشمزه را تجربه کنند.

6) عرقیات؛ سوغات ناب شیراز

شیراز به بهار و گل‌های خوش‌بویش معروف است؛ حال با وجود دشت‌های بکر گل، طبیعی است عرقیات این شهر معروف باشد. کافی‌ست یک‌بار در فصل بهار به شیراز زیبا سفر کنید تا عطر شکوفه‌های بهار نارنج، دشت‌های نسترن و گل‌های بیدمشک مسحورتان کند. برخی از معروف‌ترین عرقیجات شیراز عبارتند از:

عرق بهار نارنج

 شیراز به واسطه‌ی باغ‌های نارنج در شهر و اطراف آن، ناب‌ترین عرق بهار نارنج را دارد. بومیان و مردم شهر شیراز در فصل بهار، شکوفه‌های درختان نارنج را جمع‌آوری و خشک کرده و از آن‌ها برای تهیه عرق بهارنارنج، مربای نارنج، دمنوش بهار نارنج و… استفاده می‌کنند. عطر بهارنارنج شیراز با هیچ شهر دیگری قابل مقایسه نیست.

عرق نسترن

نسترن یکی از خوشبو‌ترین گل‌هاست. عرق نسترن در لیست خوش‌ عطرترین‌ سوغات شیراز قرار دارد که در فصل بهار و تابستان با ترکیب شهد و عسل، یک نوشیدنی خنک و گوارای بهاری را به ارمغان می‌آورد.

عرق بیدمشک

بیدمشک علاوه‌بر بوی خوش و عطر دل‌پذیری که دارد، همیشه به‌خاطر خواص دارویی و درمانی خود مورد توجه بوده است. عرق بیدمشک یکی از سوغاتی‌های ناب شیراز است که مستقیم از دشت‌های بکر اطراف شهر جمع‌آوری می‌شود. عرق بیدمشک می‌تواند یک نوشیدنی خنک برای روزهای گرم تابستان هم باشد.

صنایع دستی؛ ماندگارترین سوغات شیراز

صنایع دستی هر شهر نشان‌دهنده اصالت آن شهر است. تمام شهرهای ایران صنایع دستی مختص به خود را دارند که نشان از روش زندگی، اولویت‌ها و طرز فکر مردم آن شهر است. به‌عنوان سوغات شیراز صنایع دستی همچون قلم‌زنی، منبت‌کاری و خاتم‌کاری بسیار معروف و زبانزد هستند و می‌توانند هدیه‌ای ارزشمند برای دوستان و خویشاوندانتان باشند.

7) هنر منبت‌کاری شیراز

منبت‌کاری به هنر حکاکی روی چوب گفته می‌شود که از دیرباز، نمایانگر هنر اصیل مردمان این شهر بوده است. شما هم می‌توانید هنگام بازگشت از استان فارس، صنایع دستی منبت‌کاری‌شده‌ای را خریداری کنید که به زیبایی چیدمان خانه یا محل کارتان بیفزاید.

منبت کاری از معروفترین سوغات شیراز

تصویری از هنر منبت‌کاری

8) خاتم کاری؛ سوغات ماندگار شیراز

خاتم کاری هنری اصیل و ظریف است که از کنارهم‌چیدن تکه‌های کوچک چوب ساخته می‌شود. هنری به این ظرافت بازتابی از روح و تمدن مردم شیراز است. جعبه‌های جواهر، قلمدان‌ها و جعبه‌های کوچک و بزرگ برای نگهداری اشیاء باارزش از کاربردهای خاتم کاری است.

9) گلیم‌ بافی؛ هنر اصیل شیراز

ایرانیان از دیرباز در هنر فرش‌بافی و گلیم بافی زبان‌زد جهانیان هستند. این هنر در سراسر ایران سبک‌ها و نقش‌های خاص خود را دارد؛

اما در شیراز، گلیم بافی حرف اول را می‌زند و قدمتی چندین‌ساله دارد. گلیم‌های سنتی با الیاف طبیعی هنر دست عشایر و روستاییان استان فارس، نقشی از طبیعت زیبای این منطقه بر تاروپود گلیم‌هاست.

بهترین سوغات شیراز به انتخاب مسافران

خیلی از ما می‌دانیم که خرید سوغات هم بخشی از هزینه سفر به شیراز محسوب می‌شود. اما نمی‌دانیم چه بخریم یا از کجا بخریم!

تنوع سوغات شیراز به قدری است که هر کسی با هر سلیقه‌ای به این شهر زیبا سفر کند، دست خالی باز نمی‌گردد. بااین‌حال، اگر از جمله افرادی هستید که سوغاتی ماندگار را برای یادآوری خاطرات خوش سفرتان ترجیح می‌دهید، صنایع دستی بهترین گزینه برای شماست. گلیم و جاجیم نیز از پرطرفدارترین و اصیل‌ترین صنایع دستی شیراز هستند که تا سال‌ها زیر پای شما خوش خواهند درخشید. هرچند از نظر مسافران، مسقطی و یوخه انتخاب اولی است که طعم شیرین خاطرات سفر به شیراز را به یادشان خواهد آورد.

سوغات شیراز را از کجا بخریم؟

بافت تاریخی شیراز، بازار وکیل و بازارچه‌های اطراف ارگ کریم‌خان زند، بهترین مکان‌ها برای خرید سوغات شیراز است. بااین‌حال، شهر شیراز یکی از کلان‌شهرهای ایران به شمار می‌رود که بزرگ‌ترین مراکز خرید را دارد. اگر از آن دسته افرادی هستید که مراکز خرید را ترجیح می‌دهید، مجتمع تجاری خلیج فارس، سرای مشیر و مرکز خرید زیتون از جمله جاهایی است که می‌توانید به آن‌ها سر بزنید. شما می‌توانید بازدید از این مراکز و بازارهای سنتی را به روز آخر برنامه سفر 4 روزه به شیراز قرار دهید تا در عین قدم‌زدن در کوچه‌ها و خیابان‌های تاریخی، هرآنچه را که نیاز دارید هم خریداری کنید.

سفر به شیراز و خرید بهترین سوغاتی ها

حال که متوجه شدیم سوغات شیراز چیه و در سفر به شهر شعر و طرب چه چیزی باید با خودمان بیاوریم، بهتر است بار سفر ببندیم و برای استشمام رایحۀ خوش بهارنارنج آماده شویم. برای این کار، بهتر است فصل بهار و ماه اردیبهشت را انتخاب کنید؛ بااین‌حال، سفر به شیراز در هر فصلی دوست‌داشتنی است و لذتی بی‌شمار دارد. شما می‌توانید همین الان بلیط ارزان شیراز را خریداری کرده و با فراغ بال، چند روزی را میهمان شهر حافظ و سعدی شوید.

شما کدام سوغات این شهر را بیشتر می‌پسندید؟ فکر می‌کنید کدام خوراکی شیرازی خوشمزه‌تر است؟ حتما برایمان بنویسید.

سوالات متداول:

1. معروف ترین سوغات شیراز چیست؟

مسقطی، شیرینی سنتی یوخه، کلوچه شیرازی، عرقیجات گیاهی، گلیم و منبت‌کاری، از معروفترین سوغاتی شیراز محسوب می‌شوند.

2. برای خرید سوغات شیراز کجا بریم؟

بازار وکیل، سرای مشیر و مراکز خرید زیتون و خلیج فارس بهترین مکان برای خرید سوغات خوراکی، پوشاک و صنایع دستی شیراز به شمار می‌روند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc