https://gateway.trip.ir/api/

تخت جمشید شیراز؛ نماد تاریخ و عظمت ایران

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

تخت جمشید شیراز

تخت جمشید شیراز از مهم‌ترین آثار باستانی باقی مانده از دوران هخامنشیان است که در سال 1358 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این مجموعه نه در ایران، بلکه در جهان نیز به شهرت رسیده و طرفداران بسیاری دارد. لوح‌ها، سنگ‌نوشته‌ها، ظروف سفالی و نقش‌برجسته‌هایی که در محوطه تخت جمشید کشف شده‌اند، نشان از شکوه و عظمت ایران در دوره هخامنشیان دارند.

تخت جمشید با نام‌های دیگری از جمله پارسه، پرسپولیس و صدستون نیز شناخته می‌شود؛ اما مردم امروزه بیشتر از نام تخت جمشید برای این مجموعه استفاده می‌کنند. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا همه چیز را درباره تخت جمشید و عجایب آن برای شما عزیزان شرح دهیم تا بیش از پیش با ایران باستان و بقایای به جا مانده از آن آشنا شوید.

تخت جمشید کجاست؟ نحوه دسترسی به مجموعه پرسپولیس

در پاسخ به سوال تخت جمشید در کجاست باید بگوییم این مجموعه شگفت‌انگیز و بهت‌آور در شمال مرودشت، از شهرهای اطراف شیراز قرار دارد که در 50 کیلومتری شرق شیراز واقع شده است. البته فاصله شیراز تا تخت جمشید کمی بیشتربوده و برای رسیدن به آن، باید حدود 70 کیلومتر رانندگی کنید. پس از اینکه به پاسارگاد نزدیک شدید، یک خیابان هفت کیلومتری در قسمت شمالی شهر مشاهده خواهید کرد که با عبور از آن، به مجموعه کاخ‌های تخت جمشید خواهید رسید.

اگر ماشین شخصی ندارید، از مینی‌بوس‌ها و تاکسی‌های شهری استفاده کنید. این وسایل نقلیه عمومی از ترمینال کاراندیش شیراز و ایستگاه پارک، به سمت مرودشت حرکت می‌کنند و شما را به تخت جمشید می‌رسانند. تورهای یک‌روزۀ بازدید از تخت جمشید و پاسارگاد نیز در بسیاری از شهرها از جمله تهران و شیراز برگزار می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم پس از بازدید از این مجموعه تاریخی، خود را به یک وعده ناهار یا شام در رستوران های سنتی شیراز (مانند رستوران پارسیان تخت جمشید در مرودشت) میهمان کنید تا خستگی مسیر از تنتان خارج شود.

موقعیت جغرافیایی تخت جمشید روی نقشه گوگل

عجایب تخت جمشید؛ سازه‌ای که طی 188 سال ساخته شد!

مجموعه تخت جمشید از 2500 سال پیش، همچنان باعظمت و باشکوه بر فراز شهر شیراز خودنمایی می‌کند. در این بخش، برخی از عجایب این مجموعه باستانی را با شما در میان می‌گذاریم:

  • ساخت مجموعه تخت جمشید 188 سال طول کشید؛ اگرچه هیچوقت به اتمام نرسید.
  • تابه‌حال حدود 30 هزار کتیبه سنگی در ابعاد مختلف در محوطه تخت جمشید کشف شده‌ است.
  • منشور حقوق بشر کوروش که از مجموعه تخت جمشید کشف شده، اکنون در سازمان ملل نگهداری و از راهنمایی‌های آن استفاده می‌شود.
  • در ساخت بنای تخت جمشید از سنگ‌های کاملا یکدست استفاده شده؛ به‌طوری‌که گویی یک تکه سنگ هستند.
  • در سرستون کاخ‌ها به جای ملاط، از بست‌های آهنی و مسی استفاده شده و بدنۀ ستون‎ها به صورت نری و مادگی در هم چفت شده‌اند.
  • در کتیبه‌های کاخ داریوش کبیر به شهری به نام پارسه اشاره شده که 1000 نفر جمعیت داشته، اما اکنون آثاری از آن باقی نمانده است.

مطمئنا شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید که تکنیک‌های مهندسی استفاده شده در آن دوره، تعجب بسیاری از کارشناسان امروزی را برمی‌انگیزاند! کاخ‌های عظیم و باشکوه مجموعه تخت جمشید هنوز بعد از گذشت هزاران سال، جاذبه خاصی دارند و از زیباترین سازه‌های تاریخی به شمار می‌روند. با چنین توصیفاتی حیف است که برنامه سفر 4 روزه به شیراز را بچینید و به تماشای تخت جمشید نروید!

تخت جمشید چگونه ساخته شد؟

تاریخچه تخت جمشید بسیار جذاب و شنیدنی است. ساخت این مجموعه به دستور داریوش اول (سومین شاه هخامنشی) انجام شد. او دستور ساخت کاخی عظیم در کوه های اطراف مرودشت را صادر کرد؛ اما ساخت عمارت‌ها و مجسمه‌های تخت جمشید طولانی شد و در زمان پادشاهان بعدی ادامه یافته است. پس می‌توان گفت پادشاهان پس از او نیز در تکمیل تخت جمشید دست داشتند. در حقیقت، بخش‌های مختلف این بنا طی 118 سال ساخته شده و شواهد نشان می‌دهد که تا زمان سقوط سلسله هخامنشی، همچنان در حال تکمیل بوده است.

هر یک از کاخ های محوطه تخت جمشید در زمان یکی از پادشاهان هخامنشی ساخته شده است. شکوه و زیبایی بناهای تخت جمشید امروزه نیز طراحان و مهندسان را شگفت زده کرده است. تا جایی که ساختن چنین مجموعه عظیمی در حال حاضر با وجود امکانات بسیار آسان نیست. با توجه به کتیبه های باقی مانده از هخامنشیان در نقاط مختلف، هدف داریوش از ساخت این بنا را می توان نمادی از ایران باستان مترقی دانست. کارگران چندین سال برای ساختن کاخ‌ها و عمارت‌های این مجموعه کوه‌ها را کندند و کوهپایه‌ها را سنگفرش کردند.

مصالح اصلی ساخت این مجموعه‌کاخ، سنگ بوده و کنده کاری‌ها و صیقل دادن آن‌ها به قطعات بزرگ و حملشان به ارتفاعات، یکی از جالب‌ترین قسمت‌های کاخ سازی است که توجه مهندسان، معماران و طراحان مدرن را به خود جلب می‌کند. کاخ‌‌های مجلل تخت جمشید سال‌ها محل سکونت پادشاهان هخامنشی بوده و هنوز هم یکی از برجسته‌ترین و ماندگارترین بناهای تاریخی به شمار می‌رود. انتخاب کوه‌های اطراف مرودشت توسط داریوش اول با توجه به موقعیت کوه نسبت به طلوع و غروب خورشید، دشت های سرسبز اطراف آن و قرار گرفتن این منطقه در جاده شاهی بسیار هوشمندانه بوده است.

تخت جمشید شیراز ایران

عکسی از بقایای تخت جمشید

قدمت تخت جمشید به سال 518 قبل از میلاد برمی‌گردد که ساخت آن در دامنه غربی «کوه رحمت» آغاز شد. این بنا تا زمان حمله یونانیان همچنان پابرجا بود؛ اما به فرماندهی اسکندر مقدونی، بخش‌های قابل توجهی از مجموعه تخت جمشید در آتش سوخت. این بنا در دوران ساسانیان نیز به عنوان محل برگزاری مراسم‌های مذهبی و فرهنگی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در دوره پهلوی نیز از بقایای آن برای برگزاری جشن‌های دوهزارساله استفاده می‌کردند؛ در حال حاضر هم مردم از نقاط مختلف ایران و جهان برای بازدید از این جاذبه باستانی به شیراز سفر می‌کنند.

در طول تاریخ، تخت جمشید چندین بار توسط نیروهای مختلف تصرف شده و آسیب دیده است. در سال ۱۳۳۰ خورشیدی، زلزله‌ای در این منطقه رخ داد و باعث ویرانی بسیاری از بناهای تخت جمشید شد؛ اما با تلاش‌های بسیار، این بنا مرمت شده و به حالت قبلی خود بازگشت. از سال ۱۹۷۹ میلادی، تخت جمشید به عنوان یکی از میراث جهانی یونسکو شناخته شده و هر ساله میلیون‌ها گردشگر از سراسر جهان به این مجموعه باستانی سفر می‌کنند.

ویرانی تخت جمشید؛ داستان انتقامی سوزان

قبل از ویرانی تخت جمشید، کاخ‌ها و عمارت‌های هخامنشی به دلیل قرارگرفتن در یکی از بهترین نقاط ایران (در دامنه کوه رحمت یا مهر که به آن میترا نیز می گویند) بسیار دیدنی بوده و چشم‌انداز زیبایی به دره‌های اطراف داشته است. دوران شکوه تخت جمشید ادامه داشت تا زمانی که یک یونانی به نام اسکندر مقدونی به ایران حمله کرد. در سال 334 قبل از میلاد اسکندر با سپاهیانش به ایران یورش آورده و پس از رسیدن به مقر پادشاهی هخامنشیان، خانه‌ها را غارت کرد و میراث تخت جمشید را سوزاند. نفرت اسکندر از پادشاهان قدرتمند هخامنشی به حدی بود که تصمیم گرفت کاخ خشایارشا را به آتش بکشد. اما آتش به نقلط دیگر نیز سرایت کرد و بخش‌های زیادی از تخت جمشید ویران شد.

مرمت تخت جمشید؛ حفاظت از این میراث گرانبها

در سال‌های مختلف به دلیل آسیب‌های فراوان به بناهای تخت جمشید، این محوطه بارها مرمت شده است. در سال 1930 میلادی، بازسازی تخت جمشید زیر نظر گروهی باستان‌شناسی از آمریکا انجام شد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کشف کتیبۀ خشایارشا در این کاوش‌ها، به کشف کاخ ملکه انجامید. چندین سال بعد، در سال 1935، یک گروه آلمانی برخی از کتیبه ها را بازسازی کردند و به تقویت بنای کاخ‌ها و ستون‌های کاخ آپادانا پرداختند.

روند بازسازی تا سال 1940 میلادی ادامه یافت که منجر به کشف آثار و کتیبه‌های بسیاری از این منطقه شد. بسیاری از این آثار در موزه تخت جمشید و برخی دیگر از آن‌ها، در موزه ملی ایران نگهداری می‌شوند. همچنین متاسفانه بسیاری از آثار این مجموعه تاریخی بی‌نظیر از کشور خارج شده و در موزه‌ها و کتابخانه‌های اروپا و آمریکا به نمایش گذاشته شده است. در سال‌های اخیر تدابیری برای حفاظت بیشتر از محوطه تخت جمشید و مکان‌های باستانی آن اندیشیده شده و بازسازی قسمت‌های مختلف آن همچنان ادامه دارد.

طراحی اصلی مجموعه تخت جمشید شیراز

اگر طراحی داخلی تخت جمشید را با معیارهای مهندسی و معماری امروزی بسنجیم، به این نتیجه می‌رسیم که این سازۀ باستانی بسیار پیشرفته بوده و نظم و طراحی مدرنی در تقسیم‌بندی محله‌های داخلی آن به چشم می‌خورد. کاخ‌های تخت جمشید شیراز کاربری‌های مختلفی داشته‌اند و هرکدام در مراسمات و جشن‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

تخت جمشید بر روی سکویی از صخره طبیعی به ابعاد 300 در 500 متر، متصل به دامنه کوه رحمت ساخته شده که به عنوان پایه‌های این مجموعه عمل می‌کند. سه ضلع دیگر این سکوی چهارضلعی (دیوارهای حائلی) از خاکسترهای سیکلوپی تشکیل شده که ارتفاع آنها به دلیل شیب دامنۀ تپه، از 4 تا 14 متر متغیر است. در ضلع غربی، دو پلکان متقارن باشکوه با 111 پله، به بالکن مجموعه دسترسی پیدا می‌کند که بر روی آن ویرانه‌‌های چندین ساختمان عظیم وجود دارد که به صورت متعامد چیده شده‌اند. همه کاخ‌ها و ساختمان‌ها توسط نوعی سنگ خاکستری تیره از کوه اطراف همان منطقه ساخته شده‌اند که اغلب صیقل داده شده تا به بافت مرمرین برسند. این کاخ‌ها عناصر معماری سرزمین‌های مختلف مانند بین‌النهرین، یونان و مصر را در بر می‌گیرند.

سیستم لوله‌کشی آب و فاضلاب تخت جمشید شیراز را می‌توان یکی از جالب‌ترین نکات معماری این مجموعه دانست. در بین خیابان‌ها، آبراهه‌هایی حفر شده که آب باران و آب‌های روان از آن‌ها عبور می‌کرده و از طریق کانال‌ها در مسیرهای مشخص هدایت می‌شده است. به‌طورکلی معماری کاخ‌ها، تزیینات داخلی، محوطه‌سازی، سبک شهرسازی، تفکیک مناطق مسکونی از مقرهای سلطنتی و طراحی تخت جمشید، طبق کامل‌ترین استانداردها انجام شده و پس از گذشت بیش از 2500 سال، سند افتخار ایران باستان است.

درنهایت، بد نیست بدانیم که بیشتر ارگ تخت جمشید توسط مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو در دهه 30 میلادی، و بعدها توسط سرویس باستان‌شناسی ایران کاوش شد.

بخش های مختلف مجموعه تاریخی تخت جمشید 

محوطه پرسپولیس از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده و بناها و کاخ‌های آن، در ناحیه مسطح میانی و ضلع جنوبی، جنوب غربی و شرقی این محوطه ساخته شده است. اولین بخش مجموعه تخت جمشید شیراز که به‌عنوان ورودی آن در نظر گرفته می‌شود، مجموعه پلکانی است که از طریق آن می‌توان به فضای گسترده‌تری دست پیدا کرد. در ادامه، با قسمت های مختلف تخت جمشید بیشتر آشنا خواهیم شد.

1. پله های ورودی

پله های ورودی تخت جمشید از دو ردیف پلکان موازی و متقارن تشکیل شده است. فاصله بین پله ها سنگفرش شده است و پله ها به صورت زیگزاگ تا بالا ادامه یافته و به فضای وسیعی از کاخ ها در ارتفاع 12 متری می رسد. 
ارتفاع این پله ها کوتاه است و به راحتی می توان از آن ها به بالا رفت، به نظر می رسد این طرح پله کوتاه برای سهولت حرکت روی اسب بوده است. 
البته ورود به داخل کاخ ها جایز نبود و بی احترامی به شاه تلقی می شده است، در امتداد پلکان پناهگاه های مقعر کوچکی وجود دارد که ارتفاع آنها حدود 64 سانتی متر است و داخل آنها طاقچه های مستطیلی شکل وجود دارد. البته امروزه قسمت های زیادی از این پناهگاه تخریب شده است.
بلوک های ساختمانی پلکان نیز سنگ های بزرگی است که بدون ملاط روی هم قرار گرفته اند. از هر سنگ بزرگ چهار یا پنج پله تراشیده شده که امروزه در بسیاری از قسمت های آنها خوردگی و سایش دیده می شود. انتهای راه پله به دروازه ملل منتهی می شود.

پله های ورودی تخت جمشید شیراز

عکسی از پله های ورودی تخت جمشید شیراز 

2. دروازه ملل

بعد از پله های ورودی، در فاصله ۲۲ متری انتهای پله ها، کاخی کوچک به نام «دروازه ملل» قرار دارد. دلیل این نام ورود نمایندگان ملل مختلف از این مسیر و ورود به کاخ های دیگر بوده است. 
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد این کاخ در زمان خشایارشا ساخته شده است. این کاخ ممکن است در زمان داریوش ساخته شده باشد، اما ساخت آن به زمان خشایارشا برمی گردد.
دروازه ملل کاخی است با دیوارهای بلند آجری و چهار ستون بلند با سه ورودی زیبا می باشد. مساحت سالن اصلی به بیش از 600 متر مربع می رسد. 
ارتفاع سقف کاخ 18 متر و ارتفاع ستون ها حدود 16 متر است. ستون های دروازه ملل در حال حاضر یکی از کامل ترین ستون های باقی مانده از تخت جمشید است. 
قسمت پایینی این ستون ها زنگوله ای شکل و دارای شیارهای عمودی است و در بالای ستون، سنگی گرد بر روی استوانه شیاردار قرار گرفته است. روی سنگ گرد، گل ستونی پر نقش و نگار و گل و برگ قرار دارد و روی آن سر به شکل نیم تنه گاوی دیده می شود.

تصویری از دروازه ملل شیراز

تصویری از دروازه ملل شیراز

3. گنجینه یا خزانه تخت جمشید

گنجینه یا خزانه ی تخت جمشید در شرق موزه تخت جمشید و در جنوب کاخ صد ستون قرار دارد. بقایای این بنای بزرگ با دیوارهای بلند احاطه شده و با خیابان های عریض از کاخ های اطراف جدا شده است. 
این بنا که یکی از اولین بناهای ساخته شده در تخت جمشید است در زمان داریوش هخامنشی ساخته شد و در ابتدا به عنوان ساختمان اداری مورد استفاده قرار می گرفت.
در قسمت غربی ساختمان خزانه اتاق های کوچکی برای سربازان و در قسمت شرقی حیاط بزرگ مشرف به ایوان های ستون دار و تالارهای متعدد قرار دارد. 
فضای داخلی خزانه شامل سه تالار هر کدام با چهار ستون، یک اتاق با دو ستون و دو تالار بزرگ با راهرویی بین آن ها است. ستون های بنا همگی از چوب بوده و دارای نقش و نگارهای فراوانی بوده است.

خزانه تخت جمشید

عکسی از خزانه تخت جمشید

4. کاخ صد ستون یا تالار مسطح

کاخ صد ستون یا تالار مسطح دومین کاخ بزرگ تخت جمشید بوده است. این کاخ به دلیل وجود 100 ستون در تالار مرکزی آن به این نام شهرت یافته است. 
البته در ساختمان خزانه تخت جمشید، قبل از یافتن این کاخ، صد ستون در اندازه های کوچک تر پیدا شد، اما به دلیل عظمت این کاخ، نام این بنا را صد ستون گذاشتند.
در زمان ساسانیان، تخت جمشید به صد ستون معروف بود، این کاخ در قسمت شرقی حیاط کاخ آپادانا قرار دارد. ساخت تالار صد ستون به دستور خشایارشا آغاز شد اما در زمان اردشیر اول به پایان رسید و بر سنگ بنای تالار ، زمان ساخت و نام پادشاهان آن زمان حک شده است.

5. کاخ خشایارشا یا هدیش

کاخ هدیش یکی دیگر از کاخ‌های معروف تخت جمشید است که محل زندگی خشایارشا و همسرش به شمار می‌رفته و طبق آن‌چه بر روی کتیبه‌ها حک شده، به دستور خود او ساخته شده است. این کاخ در ضلع شرقی قصر ح و در جنوب تالار مسطح تخت جمشید قرار دارد. اگرچه باستان شناسان ساخت این کاخ را در زمان خشایارشا تخمین می زنند، اما نقوش روی دیوارها نشانه‌هایی از آغاز ساخت این بنا در زمان داریوش هخامنشی را نشان می‌دهد.

کاخ خشایار شاه هدیش

تصویری از کاخ هدیش؛ محل زندگی خشیارشا

6. قصر ح

کاخ اردشیر اول که به کاخ «ح» نیز معروف است، یکی از کاخ‌های تخت جمشید است که در جنوب غربی مجموعه و در سمت غرب کاخ هدیش قرار دارد. پلکان رنگ‌آمیزی شده که از دو طرف به کاخ مشرف است، اکنون در وضعیتی فرسوده قرار دارد. براساس کتیبه‌ای به‌جامانده، راه‌پله اصلی این کاخ متعلق به بنایی است که ساخت آن در زمان خشایارشا شروع و در دوره اردشیر اول، تکمیل شد.

لبه‌های غربی و جنوبی ساختمان اصلی به کنگره ای زیبا مجهز هستند که شکل شاخ و سر گاو بر روی آن نمایان است. تلیا و همسرش (از مرمت‌کنندگان تخت جمشید) این کنگره‌‌ها را در بیرون از مجموعه حفاری کرده و سپس در جای خود نصب کرده‌اند.

7. کاخ سه دری یا کاخ مرکزی

کاخ سه دری را به دلیل قرار گرفتن در مرکز تخت جمشید «کاخ مرکزی» می‌نامند. نام این کاخ به دلیل وجود سه درب در تالار آن انتخاب شده که محل ارتباط با کاخ‌های دیگر بوده است. این تالار محلی برای رایزنی‌ها و ملاقات‌های رسمی و غیررسمی شاه با میهمانان خارجی و بزرگان دربار بوده است. همچنین به دلیل وجود تصویر بزرگان دربار بر پلکان کاخ، به آن «کاخ شورا» و «دروازه شاهان» نیز می‌گویند.

بنای اصلی این کاخ مستطیل شکل است و تالاری مربعی در وسط آن قرار دارد. چهار گوشه تالار با ستون های بلند نگه داشته شده و در ضلع شرقی آن، ورودی اصلی تالار قرار دارد. همچنین ورودی‌های دیگری در دیوارهای جنوبی و شمالی این عمارت دیده می‌شود. ورودی شرقی تالار اصلی از پلکانی باریک به راهروی جنوبی کاخ صد ستون می‌رسد و ورودی غربی، دسترسی به قسمت جنوبی کاخ و تالار آپادانا را فراهم می‌کند. دروازه شمالی نیز به حیاط کاخ آپادانا منتهی می‌شود.

کاخ سه دری تخت جمشید شیراز

عکسی از نقوش کاخ سه دری تخت جمشید

8. کاخ آپادانا

کاخ آپادانا یا کاخ بار، یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین بناهای تخت جمشید است که در زمان داریوش اول و جانشین او خشایارشا ساخته شد. ساخت این بنا نزدیک به 30 سال طول کشید و شباهت‌هایی بین آن با کاخ داریوش در شوش یافت شده است. تالار اصلی این کاخ مستطیل‌شکل است و 36 ستون و سه ایوانِ 12 ستونه را در شمال، شرق و غرب خود شامل می‌شود. از مجموع 72 ستون کاخ آپادانا تنها 14 ستون باقی مانده و فقط یکی از آن‌ها بازسازی شده است.

در چهار طرف تالار آپادانا می‌توانید بقایای چهار برج با اتاق‌های نگهبانی را ببینید. تالار اصلی کاخ آپادانا در فاصلۀ سه متری صحن آپادانا و دروازه ملل و در دامنه کوهی قرار دارد. پلکان شمالیِ متصل به ایوان شمالی و پلکان شرقیِ متصل به ایوان شرقی، راه‌هایی هستند که تالار اصلی را به کاخ‌ها و حیاط‌های اطراف متصل می‌کنند. دیوارهای این پلکان زیبا با نقوش برجسته و کتیبه‌های ارزشمند تزئین شده است.

کاخ آپادانا تخت جمشید

تصویری از کاخ آپادانا تخت جمشید

9. کاخ خصوصی داریوش یا تچر

کاخ داریوش اول که به «کاخ تچر» نیز معروف است، جزو اولین بناهای ساخته‌شده در تخت جمشید به شمار می‌رود. این کاخ در جنوب غربی کاخ آپادانا قرار دارد و به همین دلیل به کاخ زمستانی نیز شهرت دارد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید واژۀ تچر به معنای کاخ بوده است. ظرافت معماری و تراش صیقلی سنگ‌‌ها در ساخت این کاخ، باعث شده که به آینه‌خانه و تالار آیینه نیز شهرت پیدا کند.

کاخ تچر حدود دو تا سه متر از ساختمان‌ها و حیاط‌های اطراف بلندتر است و شکلی مستطیلی ‌دارد؛ به‌طوری‌که عرض آن از شمال به جنوب کشیده می‌شود. تالار مرکزی کاخ تچر دارای 12 ستون و اتاق‌های کوچک شمالی هستند و هر کدام چهار ستون دارند که ایوان جنوبی مشرف به آن را سر جای خود نگه می‌دارند. تمامی این بخش‌ها از چوب ساخته شده بوده‌اند که امروزه اثری از آن ها نیست. دو ردیف پلکان نیز در طرفین تالار، ارتباط اتاق‌های شمالی و ایوان جنوبی را فراهم می‌کرده است.

کاخ خصوصی داریوش

عکسی از کاخ تچر؛ محل زندگی داریوش هخامنشی 

10. مقبره های هخامنشی

در شمال شرقی مجموعۀ تخت جمشید و در نزدیکی کاخ صد ستون، بقایای عمارتی با آثار قبر سنگی دیده می‌شود. سنگ‌های این بنای ایوانی بدون ملاط روی هم قرار گرفته‌اند و تمام بنا روی یک سکو ساخته شده است. در شرق این بنا، مقبره‌ای کنده‌کاری‌شده دیده می‌شود و به نظر می‌رسد شکل صلیبی آن از مقبره های نقش رستم حذف شده باشد. اما بازوی پایین صلیب نیمه کاره رها شده است.

در زمان هخامنشیان، اعتقادات مذهبی پادشاهان و مردم ایران این بود که بدن انسان پس از مرگ نباید سه عنصر پاک و مقدس یعنی آب، خاک و آتش را آلوده کند. بنابراین تصمیم گرفتند اجساد را در ارتفاعات قرار دهند تا گوشت بدن توسط پرندگان خورده شود. سپس استخوان پاک‌شده را در تابوت‌های سنگی دفن کرده و درون مقبره‌ای داخل صخره قرار می‌دادند.

11. کاخ ملکه

کاخ ملکه در زمان خشایارشا و به دستور او ساخته شد. این بنا از یک تالار اصلی و تعداد زیادی اتاق تشکیل شده است که ورودی‌های آن با نقاشی‌های خشایارشا و همراهانش و همچنین شیرها و حیوانات تزئین شده است. دوازده ستون چوبی سقف تالار اصلی را نگه می‌دارند که روی هر کدام از آن‌ها مجسمه‌هایی از گاو دوسر وجود دارد.

12. موزه تخت جمشید

موزه تخت جمشید قدیمی‌ترین بنای موزه‌ای ایران است که از بازسازی کاخ ملکه و تغییر کاربری آن به شکل فعلی درآمد. ساخت این موزه، که به موزه هخامنشیان نیز معروف است، در سال 1311 خورشیدی با کمک «پروفسور هرتسفلد» که رهبری کاوش‌های تخت جمشید را بر عهده داشت، آغاز شد. تزئینات داخلی موزه تخت جمشید با ملاط قرمز توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. این رنگ به دلیل ساختار قدیمی این بنا و به دلیل استفاده زیاد هخامنشیان در تزئینات داخلی تخت جمشید، به صورت نمادین انتخاب شده است.

موزه تخت جمشید

تصویری از موزه تخت جمشید شیراز

بهترین زمان بازدید از تخت جمشید شیراز

اوایل فروردین به دلیل تعطیلات نوروزی یکی از شلوغ‌ترین زمان‌ها برای بازدید از تخت جمشید شیراز است؛ بنابراین رفتن به این مجموعه در این مواقع به دلیل ترافیک زیاد و شلوغی تخت جمشید و موزه، ممکن است از کیفیت بازدید شما بکاهد. ضمن اینکه اوایل بهار، هوای شیراز سرد است و هنگام صبح و اواخر روز، باد سردی خواهد وزید. در فصول تابستان نیز تابش مستقیم نور خورشید می‌تواند آزاردهنده باشد. بنابراین بهترین زمان برای سفر به تخت جمشید از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت است. اوایل پاییز نیز می‌تواند فرصت خوبی برای بازدید از مجموعه باشد.

برای بازدید از محوطه تاریخی تخت جمشید بهتر است ساعات اولیه رو یا بعدازظهر و پس از غروب آفتاب را انتخاب کنید. در فصول سرد سال، پس از غروب آفتاب، منطقه تخت جمشید و اطراف آن بسیار سرد است؛ پس لباس گرم به همراه داشته باشید.

ساعت و هزینه بازدید از تخت جمشید شیراز

مجموعه میراث جهانی تخت جمشید همه روزه از ساعت 08:00 تا 20:00 باز است؛ البته برای خرید بلیط باید تا ساعت 19:30 اقدام کنید. هزینه ورود به محوطه تخت جمشید برای گردشگران ایرانی، برابر با پنج هزار تومان است. برای بازدید از موزه تخت جمشید و سایر آثار باستانی نزدیک به این مجموعه نیز باید هزینه جداگانه پرداخت کنید.

بازدید از تخت جمشید شیراز؛ زیباترین جاذبه تاریخی ایران

شاید خاطرتان باشد که در دورانی، تخت جمشید جزئی از عجایب هفتگانه جهان به شمار می‌رفته؛ اما به دلیل تغییر مداوم این فهرست، امروزه نام تخت جمشید به رتبه‌های پایین‌تر تنزل پیدا کرده است. این مجموعه شگفت‌انگیزترین اثر تاریخی ایران است که هرساله، گردشگران زیادی را از نقاط مختلف جهان به سمت خود جذب می‌کند. قطعا دیدن آن برای شما هم خالی از لطف نیست.

برای سفر به شیراز و تماشای این جاذبه شگفت‌انگیز، پیشنهاد می‌کنیم سفر با بلیط هواپیما شیراز را امتحان کنید. مجموعه تریپ، سفری ارزان، راحت و سریع را به شما هدیه خواهد کرد. همچنین اگر قبلا تجربه سفر به شیراز و بازدید از مجموعه پرسپولیس را داشته‌اید، لطفا از دیده‌ها و شنیده‌هایتان برایمان بنویسید. تجربه‌های شخصی به قدری شنیدنی هستند که می‌توانند گردشگران زیادی را به بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری ترغیب کنند.

سوالات متداول

1. تخت جمشید شیراز کجاست ؟

تخت جمشید در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهر مرودشت و 70 کیلومتری شمال شرقی شیراز قرار دارد.

2. ساعت بازدید از مجموعه تخت جمشید چه زمانی است؟

تخت جمشید شیراز از 8 صبح تا 17:30 بعد از ظهر به روی عموم گردشگران باز است.

3. نام دیگر تخت جمشید چیست؟

این مجموعه به نام‌های دیگری مانند پارسه، صدستون و پاسارگاد نیز شناخته می‌شود.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc