https://gateway.trip.ir/api/

باغ عفیف آباد شیراز

به روز رسانی: 05 دی ، 1400 جاذبه های گردشگری

باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز در خیابانی به همین نام در یکی از محله های شیراز واقع شده است. مجموعه عفیف آباد شامل باغ، کاخ سلطنتی، موزه سلاح های قدیمی و موزه عبرت است. 
مساحت باغ عفیف آباد شیراز یا باغ گلشن در حدود صد و بیست و هفت هزار متر مربع می باشد، بنای باغ 1700 متر مربع مساحت دارد. این باغ در دوران صفویه از اهمیت زیادی برخوردار بوده و تفرجگاه شاه بوده است، در این باغ یک عمارت با استخر و یک طبقه زیرزمین وجود دارد.
شهر باستانی شیراز شهر عشق و ادب است و خاستگاه نخستین نمونه‌ های باغ‌ های ایرانی نمونه بی ‌نظیر مهمان‌ نوازی و خون ‌گرمی مردمان آن است و جاذبه‌ های تاریخی و باستانی فراوان و شهرهای قدیمی امپراتوری ایران را به نمایش می ‌گذارد. در فصل بهار که عطر گل ‌ها به ‌ویژه شکوفه‌ های نارنج  فضا را پر کرده، به این شهر زیبا سفر کنید، و از نقاط برجسته شهر فرهنگی شیراز دیدن کنید.
در نهایت معماری شگفت ‌انگیز این جاذبه ‌ها چیزی است که واقعاً هر بازدید کننده ای را مجذوب خود می کند، به ویژه کسانی که به طور حرفه ای معماری و سبک های معماری را چه از نظر باستانی و تاریخی و چه از نظر سبک های معماری مدرن را مطالعه می کنند جذاب است.

عکس باغ عفیف آباد شیراز

عکس باغ عفیف آباد شیراز

تاریخچه باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد که در ابتدا باغ گلشن نامیده می شد، اولین بار در دوران صفویه تأسیس شد. آنقدر چشم نواز بود که همیشه یکی از بهترین انتخاب های شاهان صفوی برای گذراندن اوقات فراغت در آن بود.
یعقوب خان ذوالقدر، فرمانروای فارس در عصر صفوی، ارگی در باغ احداث کرد که بعدها ویران شد و باغ، جاذبه ‌های خود را از دست داد، در زمان قاجار میرزا علی خان قوام الملک این باغ را خرید و فضای سرزنده و با طراوت را به آن بازگرداند. به علاوه، او یک عمارت نفس گیر ساخت تا به شکوه بیشتری بیافزاید.
باغ عفیف آباد در اواخر دوران صفوی به خواهرزاده شاه عفیفه خانم به ارث رسید، او نیز بسیار به باغ اهمیت می داد و خود را مسئول حفظ زیبایی های آن می دانست، از این رو نام باغ به عفیف آباد به یادگاری از کمک های او به آن تغییر یافت.
زمانی که سلطنت پهلوی بر کشور حکومت کرد باغ عفیف آباد به ملکه فرح پهلوی وقف شد، قبلاً یک استراحتگاه تفریحی برای سالمندان ارتش بود. 
در سال 1961 دولت ایران این باغ را در یک مزایده خریداری کرد، هنوز هم در اختیار دولت است و برای عموم آزاد است. پس از انقلاب ایران، عفیف آباد فعالیت خود را به عنوان موزه ارتش در 28 فروردین 1370 آغاز کرد و اکنون به موزه اسلحه خاورمیانه تبدیل شده است. باغ عفیف آباد در 10 خرداد ماه سال 1351 به شماره 913 به ثبت ملی رسیده است. برای سفر به شیراز و دیدن این باغ زیبا می توانید بلیط هواپیما شیراز خود را از سایت تریپ تهیه کنید.

معماری ساختمان باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد در غرب شیراز به عنوان یکی از قدیمی ترین و زیبا ترین باغ های این شهر باشکوه شناخته شده است. یک دیوار آجری سنتی در اطراف باغ ساخته شده است، گل های رنگارنگ از انواع مختلف برای عکس گرفتن و لذت بردن وجود دارد. 
در دیوار شمالی باغ در چوبی قرار دارد به محض ورود به باغ، حوض مستطیلی بزرگی را می بینند که درختان بلندی در اطراف آن قرار دارد.
پلان باغ عفیف آباد شیراز به این صورت است که بنای اصلی درست در مرکز باغ واقع شده است، سقف چوبی عمارت با کنده کاری ها و نقاشی های دیدنی تزئین شده است. شیشه های رنگارنگ، پنجره های ارسی، درهای چوبی، شومینه مرمری، فرش های ایرانی گرانبها، مبلمان گران قیمت و پیانوی شخصی فرح پهلوی، همگی کمک زیادی به تبدیل شدن این بنا به عمارتی شایسته کرده است.
اتاق های لوکس در راهروهای اطراف سالن اصلی وجود دارد، این اتاق ها به عنوان اتاق رختکن، اتاق نشیمن، اتاق مطالعه، کازینو، اتاق کنفرانس و اتاق پذیرایی استفاده می شده است.
عمارت، حمام و چایخانه بخشی از این بنا هستند. بناها و تزیینات باغ آمیخته ای از معماری و سبک های هخامنشی، ساسانی، زندیه و قاجاریه است. این باغ در سال 1991 به موزه نظامی تبدیل شد. این موزه از دو بخش اصلی موزه اسلحه و موزه عبرت تشکیل شده است.
باغ عفیف عبد ساختاری ساده دارد، در ورودی باغ یک دروازه ستونی قابل مشاهده است. سرستون ها از سرستون های تخت جمشید الهام گرفته شده است. دو شیر روی دروازه وجود دارد که به گونه ای به تصویر کشیده شده اند که به نظر می رسد در را نگه داشته اند، بعد از دروازه راهرویی وجود دارد که به داخل باغ منتهی می شود.
بنای کاخ واقع در دل باغ دارای دو طبقه و در مجموع سی اتاق است. طبقه پایین به موزه ارتش تبدیل شده و دارای فواره ای است که از ویژگی های آن محسوب می شود. سه راه پله طبقه اول را به طبقه دوم متصل می کند، جایی که یک مسیر طولانی با اتاق های متقاطع در طرفین آن وجود دارد.
در مرکز ساختمان دوم، اتاقی باشکوه قرار دارد، سقف آن از چوب ساخته شده و با نقوش گل، شکارگاه و مناظر جشن تزئین شده است. تمام دیوارها با گچبری و مقرنس تزئین شده و پنجره ها با شیشه های رنگارنگ تزیین شده است.
بنای باغ شامل اتاق جلسات، اتاق نشیمن، کتابخانه، اتاق رختکن است. عفیف آباد گذشته از ساختمان ها، محیط طبیعی بسیار دلپذیری را در شیراز ایجاد کرده است که در فصل بهار دارای منظره ای دیدنی از گل های رنگارنگ است. 

بخش های داخلی ساختمان باغ عفیف آباد شیراز

بخش های داخلی ساختمان باغ عفیف آباد شیراز

بخش های داخلی ساختمان باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز شامل بخش های مختلفی از جمله کاخ سلطنتی، موزه نظامی، موزه عبرت، باغ ایرانی و حمام و قهوه خانه سنتی است که برای بازدید عموم آزاد است.

کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد شیراز

کاخ سلطنتی باغ عفیف آباد شیراز عمارتی دو طبقه است که از نظر معماری و ساختار شباهت زیادی به باغ ارم شیراز دارد. این عمارت با 30 تالار و اتاق تو در تو، تلفیقی دلپذیر از معماری دوره هخامنشی، ساسانی و قاجاریه است.
کاخ سلطنتی در نگاه اول به عمارت بزرگی با ایوانی بزرگ و باز که با ستون های بلند احاطه شده است، تمامی اتاق های طبقه دوم به ایوان راه دارند. در فضای ایوان لحظه تاجگذاری یکی از پادشاهان ساسانی کاشیکاری و جاودانه شده است.
ساختمان سلطنتی در ضلع شمالی کاخ قرار دارد که با چند پله سنگی به تالار اصلی منتهی می شود. ورودی دارای چهار ستون با سرستون هایی شبیه سرستون های تخت جمشید است، قسمت جذاب این قسمت سقف چوبی و نقاشی های رنگ روغن است که تمام فضای داخلی سقف را پوشانده است.

موزه نظامی باغ عفیف آباد شیراز

در سال 1370 شمسی بخشی از عمارت به موزه اسلحه های قدیمی تبدیل شد که توسط ارتش ایران در اعصار مختلف و جنگ های مختلف مورد استفاده قرار می گرفت. این موزه یکی از بزرگترین موزه های نظامی خاورمیانه است زیرا ده ها نوع اسلحه و سلاح قدیمی در آن به نمایش گذاشته شده است.
شاید یکی از پارادوکس های جالب موزه نظامی این باشد که همه این سلاح های خطرناک در چنین فضای ظریفی چیده شده اند. در وسط سالن، آبنمای زیبایی است که طرح زیبای سقف و دیوارها را در آب منعکس می کند و تمامی دیوارها با طرح سنگ گندم طراحی شده اند.
در موزه نظامی باغ عفیف آباد تمامی سلاح های مربوط به دوره های مختلف تاریخ به نمایش گذاشته شده است. این موزه یکی از بزرگترین موزه های اسلحه است.. در این موزه سلاح های سرد و گرم سنتی، انواع شمشیر، تپانچه، مسلسل و... وجود دارد که نکته قابل توجه در این موزه وجود سلاح شخصی ناصرالدین شاه، مظفرالدین شاه و ... است. 

موزه عبرت باغ عفیف آباد شیراز

موزه عبرت باغ عفیف آباد شیراز

موزه عبرت باغ عفیف آباد شیراز

موزه عبرت درست است که زیبایی در و دیوار کاخ سلطنتی را ندارد اما اگر سرتان را بلند کنید و به سقف نگاه کنید. سقف تالار از چوب ساخته شده است که سرتاسر آن را با طرح های گل و گیاه و جشن و شادی رنگ آمیزی شده است. این طبقه به موزه عبرت معروف است که محلی برای نگهداری و نمایش وسایل شخصی خاندان پهلوی است.این موزه از چندین بخش شامل اتاق کنفرانس، اتاق نشیمن، اتاق رختکن، اتاق مطالعه، پذیرایی تشکیل شده است. 

حمام تاریخی باغ عفیف آباد شیراز

این حمام سنتی در قسمت غربی باغ عفیف آباد شیراز قرار دارد. ساختار حمام مشابه دیگر حمام های سنتی ایران است اما معماری سنتی ایرانی آن فضایی دیدنی را ایجاد کرده است. دیوارهای داخلی حمام با نقش برجسته‌های داستان‌ های معروف قدیمی مانند نقش فرهاد در کوه بیستون، دیدار مردم با خسروپرویز ساسانی، صحنه ورودی یوسف به جشن زنان مصری تزئین شده است.
حمام سنتی دارای دو حوض است، حوض آب گرم و حوض آب سرد، مخزن آب گرم توسط یک دیگ مسی بزرگ در کف مخزن تامین می شود. سقف حمام سنتی دارای مناره و گنبد است، این حمام در طول سالیان متمادی بازسازی شده و می توان گفت کمی با اصالت سابق خود فاصله دارد.
 روی دیوارها تابلویی نقاشی شده است که مربوط به داستان های اسطوره ای مانند فرهاد در کوه بیستون و خسروپرویز است.

قهوه خانه سنتی باغ عفیف آباد شیراز

قهوه خانه سنتی باغ عفیف آباد شیراز

قهوه خانه سنتی باغ عفیف آباد شیراز

از دیگر قسمت ‌های این باغ قهوه ‌خانه سنتی است که در سمت راست در ورودی باغ قرار دارد. در حیاط آن حوض کوچکی وجود دارد، قهوه خانه سنتی دارای 6 اتاق است که بر روی دیوارهای آنها نقاشی شده است.
از نظر معماری این قسمت بر اساس اصول معماری ایرانی ساخته شده است، بر روی دیوارها می توان نقاشی های جذابی از شخصیت های اسطوره ای یا داستان های شاهنامه فردوسی مانند زال و سیمرغ یا رستم و اسطوره اسفندیار را مشاهده کرد.
آدرس باغ عفیف آباد شیراز : باغ عفیف آباد نزدیک به انتهای خیابان عفیف آباد و نزدیک به خیابان ستارخان  شیراز است.
باغ عفیف آباد تلفن : 07136267343
باغ عفیف آباد باز است؟ بله، ساعت کار باغ عفیف آباد شیراز از شنبه  تا پنجشنبه از ساعت  9:00 صبح تا 5:00  بعد از ظهر می باشد و بلیط ورودی برای هر نفر 5 هزار تومان می باشد.

نحوه رسیدن به باغ عفیف آباد

نزدیکترین ایستگاه مترو به باغ عفیف آباد ایستگاه چهارراه زرگری است. وقتی از ایستگاه مترو پیاده می‌شوید، باید تاکسی بگیرید یا پیاده به باغ عفیف آباد بروید که تا خیابان زرگری حدود 15 دقیقه پیاده فاصله دارد. برای اطلاع از بلیط هواپیما تریپ می توانید از طریق لینک با ما در ارتباط باشید.

بهترین زمان برای بازدید از باغ عفیف آباد شیراز

شیراز همیشه در هر فصلی بسیار زیباست اما بهترین فصل برای سفر به شیراز بهار است. هوا واقعاً دلپذیر است و بوی خوش شکوفه های پرتقال سخاوتمندانه در هوا پخش می شود. بازدید کنندگان از سفر خود به شیراز در فصل بهار خاطرات فراموش نشدنی را رقم می زنند. پس بهترین زمان برای بازدید از باغ عفیف آباد شیراز فصل بهار است.

غذاخوری نزدیک باغ عفیف آباد 

اگر می خواهید در اطراف باغ عفیف آباد یک وعده غذایی میل کنید، می توانید فست فود پیتزا، فست فود نمک، رستوران برنتین، رستوران شهر غذا، رستوران جیگر طلا، رستوران شب زادگان، کافه بازی برمودا، فست فود گپ، رستوران شاورما را انتخاب کنید.

محل اقامت در نزدیکی باغ عفیف آباد

برای اقامت در یک استراحتگاه خوب شما می توانید هتل هایی از جمله هتل بین‌المللی پارس، هتل ارم، هتل ساسان، هتل سنتی پسین، مهمانخانه لوتوس، خانه همایونی و هتل کوثر را انتخاب کنید.

سوالات متداول دربار ه ی باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد چه زمانی باز است؟

باغ عفیف آباد از شنبه  تا پنجشنبه از ساعت  9:00 صبح تا 5:00  بعد از ظهر برای عموم باز است.

باغ عفیف آباد کجاست ؟

باغ عفیف آباد نزدیک به انتهای خیابان عفیف آباد و نزدیک به خیابان ستارخان  شیراز است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc