https://gateway.trip.ir/api/

موزه مارکار یزد

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

موزه مارکار یزد

موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان معروف به موزه مارکار یزد در نزدیکی میدان مارکار و آتشکده وراهرم قرار دارد. این موزه دارای نمایشگاه هایی برای تشریح مراسم، هنر، پوشاک و غذای زرتشتیان است. 
ساختمان موزه بیش از 80 سال قدمت دارد و فضای دلپذیری است. حیاط شامل آب انبار سنتی ایرانی است. 
آشنایی با زرتشت، به همراه کتاب مقدس گاتا از بخش های متعدد موزه است. جشن‌ ها و آیین‌ های سنتی زرتشتیان، آیین ‌های پوشش سنتی زرتشتیان، زیارتگاه‌های متبرک زرتشتیان مانند چک چک و بناهای برجسته زرتشتیان مانند برج ‌های سکوت و آتشکده نیز از دیگر بخش‌های موزه است که گردشگران می ‌توانند در آن حضور داشته باشند. 

تاریخچه موزه مارکار یزد

تاریخچه موزه مارکار یزد

تاریخچه موزه مارکار یزد

تاریخچه مارکار به  سال ۱۳۱۲ خورشیدی بر می گردد ساخت این پروژه توسط مهندسی برزو سهراب به دستور مارکار آغاز شد. یک سال بهد از ساخت آن مارکار دوباره به ایران سفر کرد و مجموعه مارکار افتتاح شد.
مجموعه مارکار از دو ساختمان تشکیل شده که ساختمان جلوی آن دارای 18 اتاق و یک سالن بزرگ برای بچه های دبستانی و دبیرستانی است که می خواهند تحصیل کنند و ظزفیت آن 800 دانش آموز است، ساختمان دیگر پرورشگاهی بزرگ با 3 سالن خواب و 9 اتاق و زیر زمین است. 
موزه مارکار یزد به موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان شهرت دارد که در میدان مارکار یزد واقع شده است. در سال 1394 در زیرزمین بنای تاریخی خانه مارکار به موزه و به سرپرستی اسفندیار اختیاری افتتاح شد و آیین و فرهنگ زرتشتی را به نمایش گذاشت.
این مجموعه شامل یک پرورشگاه، یک مدرسه شبانه روزی، یک مدرسه ابتدایی، یک دبیرستان و برج ساعت مارکار در میدان مارکار است.
هدف اصلی مرکز دانش مارکر سازماندهی و حمایت مستقیم از نوآوری و کارآفرینی مبتنی بر دانش در جامعه است. این مجموعه با آموزش خلاق، نوآورانه به تأسیس شرکت‌ های خلاق کمک می ‌کند و در عین حال به مدیریت دانشگاه ‌ها و مؤسسات توسعه ‌ای برای حرکت بازار مدرن می‌ پیوندد.
مارکر بیشتر شبیه به مرکزی برای برگزاری کلاس های مذهبی و برخی مجالس اجتماعی، خانوادگی، فرهنگی و ورزشی بوده است، اما در آخرین روزهای سال 1393 موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان افتتاح شد.
بخش عمده ای از فاز 1 این موزه در زیرزمین ساختمان قرار دارد و مساحتی به اندازه یک نیم طبقه کامل را پوشش می دهد. با توجه به طبقه بندی مطالب، همانطور که در سایت موزه آمده است، بخش های مختلف آن به موارد زیر اختصاص دارد: تاریخ آیین زرتشت و برخی از آموزه های زرتشت اسپنتمان،  لباس ها و جشن های زرتشتی، لباس پوشیدن مذهبی و سنتی، آتشکده ها، نیایش ها می باشد. برای دیدن این موزه ی تازیخی می توانید بلیط هواپیما یزد را از سایت تریپ تهیه کنید.

داخل موزه مارکار

داخل موزه مارکار

داخل موزه مارکار

وقتی وارد مجموعه مارکار می شوید، ساختمانی باشکوه و تاریخی را می بینید که در مرکز حیاط بسیار بزرگی قرار دارد که ستون های زیبای آن به مدرسه مارکار متصل است. اکنون خوابگاه مارکار قبلی که در گذشته مدرسه شبانه روزی دانش آموزان مدرسه مارکار یزد بود به موزه مارکار تبدیل شد. 
یزد از دیرباز مرکز دین زرتشتی بوده است و گفته می‌شود آتشکده شعله ‌ای را حفظ می‌ کند که از سال 470 میلادی به‌ طور مداوم می‌ سوزاند. در حومه جنوبی شهر، یک جفت برج خاموش زرتشتی وجود دارد، جایی که اجساد مؤمنان پس از مرگ در اختیار کرکس‌ها گذاشته شده است.
در میان پیچ و خم راهروهای موزه سنتی زرتشتیان یزد، ابتدا با تاریخ مجموعه مارکار و زندگی نامه پاشوتن جی دوسابای مارکار و سپس با کتاب مقدس «گاتها» مواجه می شوید. اشعار زرتشت، با توضیحاتی درباره اولین فرستاده خدا (زرتشت) و یگانه پیامبر ایران، جشن های زرتشتی، لباس های زنانه، لباس های سنتی برای روحانیون آشنا می شوید.
در بخش بعدی موزه مارکار، می ‌توان تصاویر و واقعیت ‌هایی درباره مکان ‌ها و معابد مهم زرتشتیان از جمله برج سکوت، آتشکده، چک چک را مشاهده کرد.
در آخرین بخش این موزه، آشپزخانه یک خانه قدیمی را با وسایل مربوط به آن می ‌بینید که همگی حکایت از تاریخی کهن و اصیل دارند و ما را از سبک زندگی مردم 80 سال پیش آگاه می ‌کنند.
 پخش چند کلیپ کوتاه درباره زرتشتیان، پخش آهنگ های سنتی به زبان دری و ارائه اپلیکیشن موبایل رستار از دیگر جاذبه های گردشگری این مجموعه تاریخی است. 
هر یک از بخش های موزه مارکار یزد به زبان فارسی و انگلیسی به نمایش گذاشته شده است و در صورت نیاز به توضیحات بیشتر، راهنمایان موزه آماده ارائه اطلاعات کافی و معرفی بخش های مختلف به گردشگران هستند.
آدرس موزه مارکار یزد : موزه مارکار، در کوچه فرش مشهد قرار دارد. همچنین می ‌توانید از طریق بلوار منتظر قایم، کوچه میلاد به آن دسترسی داشته باشید. برای خرید تور ارزان سفر به یزد به سایت تریپ مراجعه کنید.

آثار موزه مارکار 

 شما می توانید با ورود به زیرزمین شگفت ‌انگیز موزه مارکار در بخش های مختلف آثاری همچون، مجموعه کارهای مارکار،
تاریخ دین زرتشتی و گوشه‌ ای از آموزه‌های اشوزرتشت اسپنتمان، آیین‌ ها و جشن‌ های زرتشتی، پوشش‌های دینی و سنتی، آتشکده، عبادت و موبدان، خانه‌ های زرتشتیان و درگذشتگان، زیارتگاه‌ های زرتشتیان ببینید.

پشوتن جی دوسابایی مارکار

پشوتن جی دوسابایی مارکار

پشوتن جی دوسابایی مارکار چه کسی بود؟

این شخص فردی زرتشتی از هندوستان بود که در راه پیشرفت ایران تلاش های زیادی کرده بود، وی در ۱۸ آبان ۱۲۵۰ خورشیدی، در خانواده‌ای پارسی در بمبئی متولد شد. تحصیلات ابتدایی خود را در هند گذراند و امور دفتری را در مرکزی به نام  دینشاه سیلیستر یاد گرفت. این شخص به دلیل علاقه ی زیادی که به ایران داشت زبان فارسی را به خوبی یاد گزفت و گلستان سعدی و همچنین تعدادی از اشعار شاهنامه فارسی را حفظ کرد. 
وی پس از تحصیلات خود به کار بازرگانی مشغول شد و به ثروتی عظیم دست پیدا کرد، پشوتن به ایران آمد و به عنوان سفیر انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی فعالیت کرد، بعد از آن  در سال ۱۳۰۴ خورشیدی، به مقام نایب رییسی و سپس  در سال ۱۳۱۷ خورشیدی به ریاست انجمن رسید. 
او در طول عمر خود توانست سه بار به ایران سفر کند، سفرهای او بخاطر رسیدگی به امور خیریه و بررسی وضعیت زرتشتیان ایران انجام شد.
از جمله کارهای نیک آقای پشوتن جی دوسابایی مارکار می توان به ساخت پرورشگاه برای کودکان بی ‌سرپرست در یزد، ساخت هنرستان جهانگیری در یزد، ساخت دبستان و دبیرستان دخترانه مارکار در یزد، ساخت دبستان و دبیرستان پسرانه و پرورشگاه مارکار در یزد، ساخت برج گاهنمای فردوسی (میدان ساعت) در یزد، اهدای زمین پارک مارکار در یزد، ساخت همایشگاه مارکار در تهران اشاره کرد.

مجموعه مارکار یزد

در کنار بازدید از موزه تاریخ و فرهنگ زرتشتیان، می توانید مکان های تاریخی مارکار از جمله آب انبار با دو راه پله سنگی، مسیر حمام قدیمی را مشاهده کنید. و یک چیز دیگر که شما را علاقه مند می کند معماری زیبای ساختمانی است که در آن شکوه تاریخ را حس می کنید و می بینید.
موزه مارکار در ساختمانی با قدمت بیش از هشتاد سال با معماری باشکوه و بی نظیر واقع شده است. این ساختمان آجری به عنوان خوابگاه برای دانش آموزان مدرسه شبانه روزی مارکار استفاده می شد و معماری آن امکان استفاده حداکثری از نور خورشید را فراهم می کند و در نتیجه انرژی را در بالاترین سطح حفظ می کند.
این مجموعه از روش‌های مختلف تامین آب سنتی مانند قنات استفاده می ‌کند که از جمله مواردی است که برای بازدید در موزه است. است. 
موزه مارکار همه روزه به جز دوشنبه ها از ساعت 16:30 الی 20:30 آماده پذیرایی از بازدید کنندگان می باشد. این موزه با کمتر از ده دقیقه پیاده روی در نزدیکی آتشکده یزد واقع شده است. 
در نزدیکی این موزه مناظر طبیعی و زیبایی نیز وجود دارد که از جمله آنها می توان به سرو دوقلوی مبارکه با قدمت 550 ساله و همچنین یکی از قدیمی ترین درختان کشور سرو چم با قدمتی 3500 ساله اشاره کرد، گپ زدن با مردم خوش ذوق یزد، جاذبه شماره یک این شهر است.

جاهای دیدنی نزدیک به موزه مارکار

موزه مارکار به دلیل موقعیت مکانی که دارد نزدیکی برخی دیگر از جاذبه های گردشگری یزد قرار دارد، این مکان ها عبارتند از، میدان مارکاردر ۳۰۰ متری، آتشکده یزد در ۷۵۰ متری، آب‌انبار رستم گیودر۱ کیلومتری،موزه دیرینه‌ شناسی کامبرین در ۷۵۰ متریف، آب‌انبار شش بادگیردر۷۵۰ متری این موزه می باشد.

سوالات متداول در با ره ی موزه مارکار یزد

داخل موزه مارکار چه چیزهایی است؟

در داخل موزه مارکار می توانید مجموعه کارهای مارکار، تاریخ دین زرتشتی و جشن ‌های زرتشتی، پوشش‌های دینی و سنتی، زرتشتیان ببینید.

ساعات کار موزه مارکار چیست؟

موزه مارکار صبح ‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ظهر و بعد از ظهر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ باز است.

بلیط موزه مارکار چقدر است؟

بلیط موزه مارکار برای هر نفر پنج هزار تومان می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc