https://gateway.trip.ir/api/

جاهای دیدنی چابهار

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی چابهار

چابهار یکی از مناطق جنوب شرقی ایران و یک منطقه آزاد تجاری است که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. دریاچه لیپار، جنگل حرا، خلیج عمان و تیس از جاهای دیدنی چابهار هستند.
بندر چابهار نزدیک ترین راه دسترسی به آبهای بین المللی برای کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی (افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان) است.

چابهار از شمال به شهرستان‌ های ایرانشهر و نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان، از جنوب به دریای عمان، از شرق به پاکستان و از غرب به استان‌های کرمان و هرمزگان می‌ رسد.
به دلیل بادهای موسمی که از شبه قاره هند می ‌آید، چابهار خنک ‌ترین بندر جنوبی در تابستان است. به همین دلیل است که برخی بر این باورند که نام چابهار از کلمه فارسی چهار بهار به معنای چهار چشمه گرفته شده است و دلیل آن این است که هوای چابهار مانند بهار همیشه مطبوع است. 
چابهار جاهای دیدنی زیادی برای بازدید دارد، همچنین هوای چابهاردر بیشتر اوقات سال معتدل است و به عنوان یکی از موثرترین مکان های اقتصادی در خاورمیانه به شمار می رود. ارتفاع چابهار از سطح دریا ۷ متر است، میانگین دمای سالانه 24 درجه سانتی گراد و میانگین بارندگی سالانه 10 میلی متر است به همین دلیل آب و هوای معتدل و گرمسیری با رطوبت نسبی دارد.
خلیج چابهار یکی از بزرگ ‌ترین خلیج‌ های ایران در نزدیکی دریای عمان است. موسیقی و آداب و رسوم سنتی این بندر را به مکانی منحصر به فرد تبدیل کرده است، برگزاری مراسم مذهبی مانند عید قربان و فطر در میان ساکنان رایج است.
صنایع دستی و سوغاتی‌ های مختلف، غذاهای محلی دل ‌انگیز، جاذبه ‌های طبیعی و فرهنگی سالانه گردشگران بسیاری را از سراسر کشور جذب خود می کند. 

جاهای دیدنی چابهار در شب

جاهای دیدنی چابهار در شب

درباره ی شهر چابهار

تاریخچه چابهار به سال 1854 و در دوره قاجاریه برمی گردد. تا سال 1872، اعراب مسقط بر شهر تسلط داشتند و در تلاش برای تصرف این بندر حساس بودند. 
ارتش انگلیس داور مرزی بین ایران و منطقه کلات بود که تحت سلطه آن بود و از ادعای اعراب مسقط برای تصرف چابهار حمایت می کرد. دولت ایران برای جلوگیری از چنین تهدیداتی در سال ۱۲۵۱ بندر چابهار را تصرف کرد تا قدرت خود را گسترش دهد.
در سال 1304 حکومت قاجار حاکمیت خود را بر چابهار برقرار کرد. در ژانویه 1308، دولت قدرت دولت مرکزی را در چابهار به طور کامل تحکیم کرد. 
در سال 1352 طرح جامع راه اندازی بندر چابهار آغاز شد، از آن زمان تاکنون ایرانی ها پروژه های این بندر را به اتمام رسانده اند. فاز اول این پروژه در سال 1368 راه اندازی شد.
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است و آب و هوای آن اغلب بهاری است، یکی از شگفتی های چابهار لباس های محلی و موسیقی محلی اقوام بلوچ است، جاده چابهار به گواتر از زیبا ترین ها در دنیا است.
 مساحت آن تقریباً 9739 کیلومتر مربع و در ارتفاع حدود 7 متری قرار دارد. تقریباً 300 هزار نفر در این شهر کوچک شگفت انگیز زندگی می کنند که بیشتر در تجارت یا ماهیگیری مشغول هستند.
چابهار به لطف مناظری که در دنیا بی نظیر هستند، مانند پدیده های ژئومورفولوژی، بهشت دوستداران طبیعت است. کوه های مریخ، اسکله ابن سینیا، آتشفشان گل، دریاچه صورتی لیپار، گورستان جن در تیس وغارها و معبد بان مسیتی از جمله این پدیده ها هستند.

دیدنی ها شهر چابهار

چابهار دارای جاذبه های توریستی بسیار زیادی است که هر ساله گردشگرانی را از داخل و خارج از کشور به این شهر زیبا می کشاند. برای دیدن جاهای زیبای چابهار می توانید بلیط هواپیما چابهار را از سایت تریپ تهیه کنید. در ادامه ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی چابهار بیش تر آشنا کنیم، پس با ما همراه شوید:

عکسهای جاهای دیدنی چابهار

عکسهای جاهای دیدنی چابهار

دفتر تلگراف شهر چابهار

ساختمان تلگرافخانه از زمان حضور ارتش انگلیس در ایران باقی مانده است. شرکت بریتانیایی این بنا را در اوایل دوران قاجار ساخته است. این ساختمان دو طبقه قدیمی ترین دفتر تلگراف ایران است و در نزدیکی اداره پست فعلی چابهار قرار دارد.

قدمگاه خضردر چابهار

مسلمانان در ایران به حضرت خضر احترام زیادی می گذارند و معتقدند که او هنوز زنده است. مردم محلی چابهار نیز بر این باورند که خضر پیامبر از کشتی‌ های لنج، قایق ‌ها و دریا مراقبت می‌ کند. بنابراین، مردم محلی به مکانی که گمان می رود رد پای او باشد، احترام می گذارند. 

موزه ی تاریخی چابهار

موزه چابهار در انتهای بلوار امام خمینی (ره) واقع شده است. آثاری جذاب از شهرستان چابهار است، که در آن اشیائی ازماقبل تاریخ، و تاریخ معاصر به نمایش گذاشته شده است، طبقه دوم موزه به آثار مردم شناسی چابهار اختصاص دارد. 

موزه کروکودیل چابهار

اگر تا به حال کروکودیل ها را فقط در مستندهای حیات وحش دیده اید که در آب کمین کرده اند و منتظر تغذیه از آهوها و حیوانات دیگر هستند، باید آنها را ازنزدیک ببینید بسیار وهم آور هستند، البته این خطری برای بازدید کنندگان ایجاد نمی کند.
نام اصلی این منطقه حفاظت شده باهوکلات بود که بعدها به مهم ترین موجودی که در آن زندگی می کند، تمساح گاندو تغییر یافت، گاندوها در دو رودخانه کاجو و سرباز این منطقه زندگی می کنند.
اگر به حیات وحش و عکاسی علاقه دارید، این منطقه را از دست ندهید. کروکودیل ها و گاندوها تنها حیواناتی نیستند که در این منطقه حفاظت شده می بینید، سنجاب بلوچی، شغال، روباه، سیاه گوش، میمون، پرندگانی مانند مرغ پا خاکستری، کاکا، شاه عقاب، هوبره و... نیز در این منطقه زندگی می کنند.

روستای تیس چابهار

مناطق دیدنی چابهار منطقه آزاد

روستای تیس چابهار

تیس یک روستای کشاورزی است که  قدمت آن به ۲۵۰۰ سال قبل می رسد و در 11 کیلومتری چابهار قرار دارد. این روستا در زمان حمله اسکندر مقدونی به امپراتوری ایران تیز نام داشت. 
تیس قبل از حمله مغول در قرن سیزدهم یک مرکز تجاری پررونق بود. پرتغالی ها در سال 1506 به تیس حمله کردند و کنترل آن را در دست گرفتند، اما انگلیس در سال 1616 تیس را تصرف کرد.

قلعه پیروزی در شهر چابهار

این قلعه در روستای تیس قرار دارد و یادگاری از دوران اشکانیان و ساسانیان است. اگر به دیدن این قلعه رفتید، انتظار دیدن یک اثر تاریخی به خوبی حفظ شده با بناهای خاص را نداشته باشید. برای دیدن بقایای قلعه باید مسیر سختی را تا بالای کوه طی کنید. تنها قسمت هایی از قلعه مانند دیده بان و نگهبانی باقی مانده است.

مسجد جامع تیس جزو جاهای دیدنی چابهار

اولین خشت های این مسجد به زمان ورود اسلام به این روستا در حدود 1250 سال پیش برمی گردد. گفته می شود این مسجد دومین مسجد ایران پس از ظهور اسلام است. اگر به دیدن این مسجد می روید، انتظار دیدن کاشی های آبی و معماری ایرانی را مانند دیگر مساجد نداشته باشید. معماری و تزئینات این مسجد از مساجد هند و پاکستان الهام گرفته شده است. 

غارهای بان مسیتی درشهر چابهار

غار بان مسیتی یا سه غار تیس در 5 کیلومتری شمال غربی روستای تیس چابهار در دامنه کوه شهبازوند قرار دارد. در زبان بلوچی «بان» به معنای مرد صالح و خدا ترس و «مسیتی» به معنای معبد یا عبادتگاه است و گمان می ‌رود نام این غارها به معنای معبد انسان مقدس باشد.
این غارها شامل یک غار طبیعی و دو غار مصنوعی است، غار طبیعی همانند هلالی است و ورودی آن با کنده کاری گسترش یافته است. داخل این غار طبیعی یک مقبره گچی کوچک وجود دارد که با خط قرمز و بنفش روی آن حک شده است. 
در دو طرف غار طبیعی دو غار مصنوعی وجود دارد. اولی تنها هفت قدم با غار طبیعی فاصله دارد و حکاکی‌های نمایان در داخل آن وجود دارد. 
ورودی این غار 80 سانتی متر ارتفاع و سقف کوتاهی دارد، در حدود 50 متری سمت چپ غار طبیعی سومین غار قرار دارد که ورودی به ارتفاع 20 متر دارد. 
به نظر می رسد این غارها محل استراحت یا معابد بوده و هنوز بقایای پلکانی که از سطح زمین به ورودی این غارها منتهی می شود قابل مشاهده است.

ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای چابهار

ساحل صخره ای چابهار

چابهار دارای سواحل چشم نواز بسیاری است. یکی از این سواحل ساحل صخره ای است که دارای صخره های قوی و باشکوه همان چیزی است که در نگاه اول می بینید، پس از برخورد آب سفید و امواج بلند به این صخره ها لذت خواهید برد. این امواج واقعا شگفت انگیز به نظر می رسند. معمولا ارتفاع آنها بیش از 15 متر است. ترکیبی از امواج قوی، صخره های بلند، آب سفید و آسمان آبی به شما این امکان را می دهد که لحظاتی زیبا را سپری کنید، ساحل صخره ‌ای چابهار به نام ساحل دریا بزرگ چابهار نیز شناخته می ‌شود. این ساحل را می ‌توان تکه ‌ای از بهشت دانست و در برابر این حجم از شگفتی انگشت به دهان می مانید. ساحلی صخره ‌ای که بر روی آن خزه‌های کوچک و سبزرنگی نقش بسته و در حاشیه دریای عمان قرار گرفته است. 

بندر گواتر چابهار

بندر یا خلیج گواتر در جنوب شرقی ایران درشهر چابهار واقع شده و دارای طبیعت و مناظر بی نظیری است که مناظر شگفت انگیزی را القا می کند، این خلیج همچنین یکی از مراکز عمده صید میگو در چابهار است.

بندر تیس در چابهار

تیس در گذشته بندر مهمی در سواحل جنوب شرقی ایران بوده است، قبلاً مرکز تجاری برای ارسال کالا به نقاط مختلف مانند آسیای مرکزی و خاورمیانه بود این بندر تا چابهار پنج کیلومتر است.
در تیس یک مسجد نیز وجود دارد، نکته قابل توجه در مورد مسجد بزرگ تیس، نمای زیبای معماری آن هندی یا پاکستانی است، این اثر بازمانده از اوایل دوران اسلامی در ایران است.

اسکله رمین چابهار

اسکله رمین  که در یکی از روستا های بزرگ چابهار قرار دارد واقع در مرکز چابهار است. در چابهار چندین اسکله صیادی وجود دارد که دو اسکله تیس و رمین نسبت به بقیه اسکله ها دیدنی ‌تر هستند. زیرا  کشتی‌ ها و قایق ‌های  زیادی برای صید انواع ماهی‌ ها و شاه ‌میگوها وجود دارد و دارای جذابیت زیادی است. 

بندر بریس در چابهار

درست در کنار کوه های مریخی، می توانید از بندر شگفت انگیز بریس لذت ببرید و در کنار دریای آرام ساعت ها بنشینید. اگر حوالی غروب آفتاب به آنجا بروید، از چشم انداز خیره کننده شگفت زده خواهید شد. سواحل شنی و صخره ای این بندر ر یکی از زیبا ترین جاذبه های طبیعی چابهار است. سواحل این استان در امتداد دریا می باشد و مکانی مناسب برای تفریح و گشت و گذار است.
در چابهار اسکله های ماهیگیری متعددی وجود دارد. اما اسکله های ماهیگیری بریس، تیس و رمین زیبا ترین و دیدنی ترین اسکله های چابهار هستند و گردشگران زیادی برای عکاسی و تماشای ماهیگیران و قایق های رنگارنگ روی آب به آنجا می روند.

درخت مکرزن دیدنی های چابهار

درخت مکرزن دیدنی های چابهار 

درخت مکرزن دیدنی های چابهار

این درخت ظاهر عجیبی دارد و در خط ساحلی چابهار می روید و به نماد این منطقه تبدیل شده است. درخت مکرزن به دلیل تاج بزرگ خود مشهور است و بیش از صد سال عمر دارد.
درخت مکرزن به انجیر معابد، لور و انجیر هندی نیز معروف است، اصل این گیاه از هند شرقی و دارای برگ‌های پهن است و شاخه‌ های آن به پایین سرازیر می ‌شود و در لای شن‌ها ریشه می ‌دواند.

روستای درک شهر چابهار

این روستا یکی از مشهورترین جاهای دیدنی چابهار است که زیبایی فوق ‌العاده‌اش، چشمتان را خیره می ‌کند. روستای دیدنی درک در زرآباد چابهار قرار گرفته که تصویری رویایی و باورنکردی را پیش رویتان به نمایش می ‌گذارد. در این روستا ساحل صخره‌ ای، ساحل ماسه ‌ای، ساحل شنی و ساحل مرجانی در فاصله ‌های کوتاهی از هم قرار دارند که تماشای آن‌ها بی ‌نظیر است‌.
زیبایی درک به ارتباط بین کویرها محدود نمی شود. در این منطقه شگفت‌ انگیز برای ایرانگردی، آب‌ های فیروزه‌ای دریای عمان و اقیانوس هند با هم متحد می‌شوند و منظره‌ای باورنکردنی و خارق‌العاده با کویر واقع در کنار ساحل درک خلق می ‌کنند. منظره ای که برای هر گردشگری فریبنده است.

حیات وحش شهر دیدنی چابهار

این قسمت از چابهار به دلیل وجود گونه‌های گیاهی و جانوری جذاب از جمله شتر بلوچی، عقاب دم سفید، تمساح ماگر، دلفین دندان‌ تیز، لاک ‌پشت دریایی، درختان کاریرا و غیره بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب کرده است.

جاذبه ی طبیعی گل افشان یا موج افشان در چابهار

جاذبه ی طبیعی گل افشان یا موج افشان در چابهار

جاذبه ی طبیعی گل افشان یا موج افشان در چابهار

در بخش‌ هایی از سواحل چابهار پدیده ‌ای طبیعی به نام گل افشان یا موج افشان وجود دارد. در این پدیده امواج دریا که گاهی بیش از 20 متر ارتفاع دارند به ساحل برخورد می کنند و به شدت از چاله ها به بیرون پرتاب می شوند. این پدیده در هنگام بارندگی های موسمی در چابهار و بیشتر در ساحل دریای بزرگ خلیج و جاده ساحلی چابهار به بریس رخ می دهد.
گل افشان یا موج افشان در فاصله 100 کیلومتری چابهار در میان دایره ای به قطر 100 متر بر روی تپه ای به ارتفاع 100 متر قرار دارد، این منطقه ی ژئوتوریستی طبیعی به دلیل رسیدن گل و لای زیرزمینی به سطح زمین مورد توجه قرار گرفته است. اعتقاد بر این است که گل می تواند بیماری های خاصی را درمان کند، در این پدیده گل از زیر زمین بیرون می ریزد و شکل تپه ای به خود می گیرد.

کوه های مریخی عجیب چابهار

کوه های مریخی یا کوه های مینیاتوری منظره ای فوق العاده از مریخ را ارائه می دهد که تصویری از سیاره مریخ را در ذهن فرد تداعی می کند. جاده ای که شما را به کوه های مریخی می رساند یکی از زیباترین جاده های ایران است. 
نکته قابل توجه در مورد این کوه ها سبک منحصر به فرد و تا حدودی متفاوت آنها نسبت به محیط اطرافشان است. آنها شکل غیر معمولی دارند و کوه ها به رنگ های سبز، سفید و قرمز است. علاوه بر این، هیچ نشانه زنده ای مانند هر گیاه یا درختی را در منطقه نخواهید دید این یک مکان شگفت انگیز است.
با رفتن به کوه ‌های مریخی، وارد منطقه ‌ای می ‌شوید که به‌ خاطر زیبایی آسمانش شهرت زیادی دارد و منظره ‌ای تماشایی نشان می دهد، این مکان، مکانی عجیب و شگفت انگیز است که شما را به یک سفر فضایی دعوت می کند. 
در گذشته کوه‌های مریخی زیر انبوهی از خاک مدفون بودند و پس از گذشت زمانی طولانی نمایان شده اند. نقوش هندسی کوه ها بر اثر فرسایش سریع خاک ناشی از باد و باران به وجود آمده است که گویی نقاش ماهری آنها را تراشیده است، این کوه ها حاصل یک پدیده طبیعی هستند که منظره ای دیدنی و منحصر به فرد را ایجاد کرده اند. 
در نظر داشته باشید که می توانید در کوه ها پیاده روی کنید، پس کفش مناسبی برای دیدن این مکان به پا داشته باشید. 

جنگل های حرا طبیعی در چابهار

جنگل‌ های حرا چابهار یکی از بکرترین و زیبا ترین مناطق در چابهار هستند، و به لطف سرسبزی شگفت ‌انگیزش، منظره ‌ای بی ‌نظیر به خلیج گواتر می‌ دهد. جنگل‌های حرا شامل درختانی هستند که ریشه های آنها در آب شور و غوطه ‌ور هستند.
جنگل حرا جنگلی دریایی با درختان بومی خالص و یکپارچه است که بدون تکیه بر آب شیرین می‌ توانند رشد کند و مکانی امن برای انواع پرندگان و موجودات دریایی نیز محسوب می‌شود. 
هنگام بازدید از آن، مطمئنا شگفت زده خواهید شد و علاوه بر این، هنگام عبور از راه های هزارتوی آن، می توانید ماهی های خزنده، و گونه های کمیاب پرندگان مانند عقاب ماهیگیر، پلیکان ها و فلامینگوها را مشاهده کنید، در جنگل حرا می توانید ساعت ها در قایق بنشینید و از تماشای گیاهان داخل آب لذت ببرید. 

قبرستان ترسناک جن در چابهار

این قبرستان ساکت و مرموز در روستای تیس با قدمتی 2500 ساله قرار دارد. گورستان با سنگ قبرهای عظیم یکی از دیدنی های چابهار و مکانی جالب برای ماجراجویان علاقه مند به دنیای ماوراء طبیعی است. 
سنگ قبرهای بزرگ و عجیب در این گورستان باعث شده تا مردم محلی تصور کنند که این قبرها قبر انسان نیستند. در این گورستان تمام گورها بر روی سطح سنگی کنده شده ای است که سوالات زیادی را برانگیخته است. 
چه کسی این قبرها را کنده است؟ چرا سطح سنگ را برای حفاری انتخاب کردند؟ با چه وسیله ای کنده شده است؟ و در نهایت پیدا نکردن پاسخ مردم را به دنیای ماوراء طبیعی یا شاید خرافات سوق داده است.
گورستان جن کاملا سالم و قدیمی به طول ۲۲۵ سانتی متر و عرض ۱۱۰ سانتی متر است. آثاری از این گونه گورها در دامنه کوه های شهباز در استان مرکزی نیز وجود دارد.

تالاب صورتی لیپار زیبای چابهار

تالاب صورتی لیپار زیبای چابهار

تالاب صورتی لیپار زیبای چابهار

تالاب صورتی لیپار در فاصله 200 متری از حاشیه شمالی دریای عمان و در جنوب چابهار در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.
این تالاب یکی از جاذبه های طبیعی جذاب این منطقه است که علاقه مندان به محیط زیست دریایی می توانند چشم اندازی از مناظر زیبا را تماشا کنند. 
تالاب لیپار به دلیل وجود پلانکتون ها صورتی به نظر می رسد. فراوانی مواد آلی و معدنی که از رودخانه ها و تالاب های لیپار می گذرد، در برخی از فصول سال بر میزان فرآیند بیولوژیکی می افزاید.
این توده آبی زیستگاه تعداد زیادی از گونه ها، گیاهان و جانوران است که مقصد مناسبی برای تماشای پرندگان است.
این منطقه در کنار جاده ساحلی چابهار به خلیج گواتر قرار دارد. رنگ آب این دریاچه بیشتر اوقات صورتی است و گهگاه به نارنجی یا قرمز تغییر می کند. یکی از اصلی ‌ترین جاذبه‌ هایی که در سفر به  چابهار نباید از دست بدهید تماشای پرندگان مختلف از جمله بالک، فلامینگو، خارپشت، حواصیل و مرغ باتلاق در تالاب لیپار است. برای خرید بلیط ارزان قیمت به سایت تریپ مراجعه کنید.

سوغاتی های شهر چابهار

در شهر چابهار شما می توانید سوغاتی ها و صنایع دستی این شهر را خریداری کنید، لباس های رنگارنگ بلوچ اولین چیزی است که چشم همه را به خود جلب می کند.
زیورآلات سنتی از دیگر اقلامی است که به عنوان سوغات چابهار خریداری می شود. سوزن دوزی، چادر بافی، حصیر بافی، کاشی کاری معرق، مروارید و سنگ های قیمتی اگر به صنایع دستی آن ها علاقه مند باشید، می توانید زیبا ترین آنها را در چابهار پیدا کنید. 
صنایع دستی و نان محلی از معروف ترین سوغاتی های چابهار هستند، مثلاً کلوچه، نان ریز، نان گچاری، نان تنوری، نان عشایر و نان ذرت که می توانید از بازارهای چابهار تهیه کنید. 
بازارها و مراکز خرید زیادی در چابهار وجو دارد از جمله پردیس، صالحیار، صدف، فردوس و تیس بهترین مراکز خرید چابهار هستند که شباهت زیادی به مراکز خرید جزیره کیش دارند. 
ادویه های هندی هم در آنجا معروف هستند و اگر دوست دارید بخرید باید به فروشگاه مهاراجاسپیس بروید. همچنین پیشنهاد می کنیم به بازار میوه و تره بار چابهار بروید و «گواوا» را که میوه ای استوایی و سالم است، امتحان کنید.

بهترین زمان برای سفر به چابهار چه زمانی است؟

این شهر بندری تقریباً در تمام فصول سال قابل بازدید است و به دلیل آب و هوای معتدلی که دارد به چابهار یا چهار بهار نامگذاری شده است. 
اما بهترین زمان برای سفر به چابهار از نظر آب و هوا آبان تا فروردین است. جاهای دیدنی چابهار در پاییز بسیار زیبا است، با این حال، این زمان نیز فصل اوج گردشگری است و برخی از مکان های دیدنی چابهار بسیار شلوغ می شوند. بنابراین اگر علاقه ای به بازدید از مکانی با جمعیت زیاد ندارید، ماه خرداد تا شهریور بهترین زمان برای شما است. 

هتل ها و اقامتگاه های شهر چابهار

چند هتل در چابهار وجود دارد که می توانید آنها را برای اقامت انتخاب کنید. هتل لیپار گراند و هتل بین المللی لاله با قیمت مناسب بهترین هتل های شهر هستند. هتل های سپیده و کشتیرانی از دیگر مکان های خوب برای اقامت در این شهر هستند. در چابهار نیز می توانید ویلا اجاره کنید.

خوردنی های معروف شهر چابهار

خوردنی های معروف شهر چابهار

خوردنی های معروف شهر چابهار

چابهار نیز مانند سایر شهرها غذاهای محلی خاص خود را دارد که ماهی و خرما از مواد اصلی آن است. کنک، باتوماش، شدوده، باتوهاوری، مشینگ، پاکگین ماهوک، کورک، گلوهک، نارواش، کیش و دلاق از غذاهای معروف چابهار هستند که می توانید آن ها را در رستوران بلوچ، رستوران تهران، رستوران  بام چابهار، رستوران بام صدف و رستوران لیپار از دیگر رستوران های خوب این شهر هستند.
در اینجا 3 غذای معروف چابهار را معرفی می کنیم:

زعفرانی پولائو

این غذا که منشا آن کشور همسایه پاکستان است امروزه در بین مردم چابهار طرفداران زیادی دارد. برای تهیه این غذا از مغزهای مختلف مانند پسته و بادام، گوشت قرمز یا مرغ و البته زعفران و برنج استفاده می شود.

خوراک خرما

به دلیل موقعیت و آب و هوای چابهار، خرما به یکی از مواد اصلی غذای مردم این منطقه تبدیل شده است. خورک خرما ترکیبی از خرما، نان، برنج و حبوبات است که خواص فراوانی دارد.

میگو کراهی

یکی از معروف ترین غذاهای دریایی چابهار میگو کراهی است.

را ه های رفتن به شهر چابهار

برای سفر به چابهار گزینه های مختلفی وجود دارد:

با ماشین

فاصله چابهار تا تهران از طریق جاده ایرانشهر - کرمان 1961 کیلومتر است. فاصله زاهدان تا چابهار 738 کیلومتر است. این شهر حدود 300 کیلومتر فاصله از مرز دریایی در خلیج عمان دارد.

با اتوبوس

اتوبوس های مسافربری روزانه از زاهدان، تهران، شیراز، یزد، بندرعباس، ایرانشهر و ... به مقصد چابهار در دسترس هستند.

با قطار

از تهران به چابهار راه آهن مستقیمی وجود ندارد. بنابراین باید به بندرعباس سفر کنید و سپس با اتوبوس به چابهار بروید. قبل از سوار شدن به قطار، حتما اتوبوس خود را برای سفر از بندرعباس به چابهار رزرو کنید.

با هواپیما

مسافت پرواز بین چابهار و تهران 1456 کیلومتر است و حدود 2 ساعت طول می کشد. از فرودگاه بین المللی چابهار به شهرهای دبی، مسقط، مشهد، تهران، شیراز، بندرعباس و زاهدان پرواز وجود دارد.

حرف آخر

چابهار شهری با جاذبه های زیادی است، این شهر جنوبی ترین شهر در سواحل مکران استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.
اول از همه، بازار محلی چابهار را از دست ندهید، جایی که می توانید ببینید زندگی واقعی مردم محلی چگونه است و چگونه فرهنگ آن منطقه با فرهنگ غنی پاکستانی و هندی مرتبط است. 
می توانید ادویه وشیر چای و سوزن دوزی بلوچ اصل بخرید. علاوه بر این، اقامتگاه‌ های حیرت ‌انگیز و رستوران‌ های سنتی وجود دارد که می ‌توانید طعم تند کراهی، پاکوره، قالی ماهی و دال اداس را بچشید. اگر به ورزش‌هایی مانند فوتبال ساحلی، والیبال، تنیس، شنا، غواصی و موج ‌سواری علاقه دارید چابهار جایی خوبی برای دیدن و لذت بردن است.

سوالات متداول در باره ی جاهای دیدنی چابهار

کوه های مریخی چابهار چرا معروف هستند؟

آنها شکل غیر معمولی دارند و کوه ها به رنگ های سبز، سفید و قرمز است. علاوه بر این، هیچ نشانه زنده ای مانند هر گیاه یا درختی را در منطقه نخواهید دید این یک مکان شگفت انگیز است.

چرا دریاچه لیپار چابهار صورتی است؟

دریاچه لیپار به دلیل وجود پلانکتون های بسیار زیادی که دارد صورتی به نظر می رسد. 

بخش نظرات

مهران 13 مهر 1402

باسلام و تشکر از راهنمایهای شما، جسارتا فکر میکنم بهتر است غذای محلی دال اداس در چابهار با ع نوشته شود: دال عدس، با آرزوی شادی و سلامت برای همه کارکنان تریپ

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc