https://gateway.trip.ir/api/

دریاچه صورتی چابهار

به روز رسانی: 13 شهریور ، 1400 راهنمای سفر

دریاچه صورتی چابهار

چابهار شهری بندری است که آب و هوای بهاری را به گردشگران و مهمانانی که به این شهر سفر می کنند هدیه می کند. این شهر بندری از لحاظ اقتصادی و گردشگری مورد توجه همگان قرار دارد دارد و هرساله توریست های داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می کند. دلیل این جذابیت در شهر بندری چابهار، جاذبه های منحصر به فردش می باشد. یکی از این جاذبه های زیبای گردشگری دریاچه صورتی چابهار می باشد. تالاب لیپار چابهار یا دریاچه صورتی ایران، به خاطر طبیعت منحصر به فردی که دارد یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر بندری چابهار عنوان شده است. این نکته جالب را در نظر داشته باشید که فقط ۴ نمونه ی مانند آن در دنیا وجود دارد. برای آشنایی بیشتر با این دریاچه جذاب و زیبا با تریپ همراه باشید.

عکس-دریاچه-صورتی-چابهار

عکس دریاچه صورتی چابهار

دریاچه صورتی چابهار

تا به اینجا کم و یبش در مورد تالاب لیپار یا دریاچه صورتی صحبت کردیم. تالاب لیپار یک جاذبه گردشگری خاص است که در کرانه دریای عمان در ایران قرار گرفته و فقط چهار نمونه ی مثل آن در کل دنیا دیده شده است. دریاچه صورتی چابهار به خاطر رنگ صورتی اش مورد توجه همگان قرار گرفته است. اگر بخواهیم از لحاظ  زیست محیطی در مورد دریاچه صورتی چابهار صحبت کنیم باید بگوییم که این تالاب بسیار امن و فوق العاده برای بسیاری از گونه های جانوری به می باشد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که بعضی از اینجور تالاب ها در سایر نقاط جهان که ممکن است تعدادشان به اندازه انگشتان یک دست باشد، به دلیل رنگ خاصی که دارند، از بقیه متمایز شده اند. آب اینگونه تالاب ها به خاطر وجود باکتری ها و پلانکتون های گیاهی به رنگ صورتی می باشد و به همین خاطر برای نوشیدن مناسب نیست. اما در حقیقت از شورترین آبگیرهای جهان می باشند و توصیه می شود که به هیچ وجه از این آب میل نکنید.

دریاچه-صورتی-چابهار

دریاچه صورتی چابهار

پوشش گیاهی دریاچه صورتی یا تالاب لیپار چابهار

این منطقه بنا به موقعیت جرافیایی که دارد، شرایط بسیار خوبی را برای رویش و پرورش گونه های متفاوتی از بلوط و گزنه فراهم کرده، بطوریکه این گیاهان در آب این تالاب رشد کرده و چشم انداز دیدنی را به وجود می آورد. نمونه این صحنه را نه در ایران بلکه در جهان هم خیلی محدود دیده شده است. علاوه بر این موارد جالب است بدانید که یک دشت در کنار دریاچه صورتی یا تالاب لیپار چابهار واقع شده است که مردم این منطقه به آن عروس چابهار می گویند. در زبان بلوچ دشتان معنی دختران جوانی را که هنوز ازدواج نکرده اند، می دهد.  درختان سرسبز و جوانی که در این منطقه می رویند، علت نام گذاری به این اسم می باشد.

گونه های جانوری دریاچه صورتی تالاب لیپار چابهار

بجز گیاهان گوناگونی که در محیط زیست این منطقه رشد می کنند، حیوانات زیادی هم در این محدوده در حال زندگی هستند. این حیوانات پرندگانی مثل چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو و عقاب دشتی می باشند که چشم نوازی این منطقه را بیشتر کرده و جذابیت آن را بالاتر برده اند. جالب است بدانید که در این منطقه پنبه های وحشی نیز می روید و اهالی آن منطقه از آن تشک و بالشت درست می کنند. براساس بررسی و آمارها، در شهر بندری چابهار، در ارتباط با گونه های جانوری این نتیجه به دست آمده که ۹۳ گونه پلانکتون گیاهی، ۳۱ گروه پلانکتون جانوری، ۶۴ گونه از انواع نرم تنان، ۸۵ گونه انواع ماهی، ۲۴ گونه از سخت پوستان، ۱۴ گونه مایوبنتوز و ۴۶ گونه مختلف از جلبک ها در آن شناسایی شده‌ اند.

دریاچه-صورتی-در-ایران

دریاچه صورتی در ایران

اکوسیستم تالاب لیپار، دریاچه صورتی چابهار

اکوسیستم تالاب لیپار یا دریاچه صورتی چابهار به شکل جذر و مد قرمز صورت می پذیرد. این اکوسیستم به خودی خود، یکی از دیدنی های سواحل جنوبی استان سیستان و بلوچستان و شهر بندری چابهار محسوب می شود و گردشگران را مجذوب خود کرده است. اوج زیبایی این پدیده را در دره لیپار، جایی که به آن تالاب یا دریاچه صورتی می گویند، می توانید ببینید. رنگ قرمز این پدیده چیزی نیست جز محصول فعالیت پلانکتون ها.

امکانات رفاهی تالاب لیپار در چابهار

در مورد امکانات رفاهی تالاب لیپار یا دریاچه صورتی در چابهار باید مد نظر داشته باشید که یک مجتمع مجهز به دو سالن ویژه اردو های دانش آموزی، فضای سبز، سرویس های بهداشتی، ۶ سوئیت، آلاچیق، سکوی ویژه رصد ستارگان و سایر امکانات تفریحی و گردشگری، در این منطقه وجود دارد. این مجتمع با وسعت ۷ هکتاری در میان کوههای مریخی (مینیاتوری) مشرف به سواحل دریای عمان بنا شده است.

موقعیت جغرافیایی و ادرس دریاچه صورتی چابهار

همانطور که تا به اینجا با دریاچه صورتی تالاب لیپار چابهار آشنا شدید، دریاچه صورتی چابهار یکی از جاذبه های خاص طبیعت ایران می باشد و به خاطر رنگ خاصی که دارد از دیگر دریاچه ها و تالاب ها متمایز شده است. تالاب صورتی چابهار در تنگه و دره ای صخره ای مشرف به کوه، در ساحل دریای عمان (۱۵ کیلومتری شرق چابهار و همچنین در نزدیکی روستای رمین و مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر) واقع شده است. با خرید بلیط هواپیما تهران چابهار می توانید به شهر چابهار رفته و از این دریاچه صورتی دیدن کنید.

ادرس-دریاچه-صورتی-چابهار

ادرس دریاچه صورتی چابهار

دریاچه صورتی چابهار چرا صورتی است؟

همانطور که توضیح داده شد، رنگ صورتی تالاب لیپار چابهار به خاطر تعداد بسیار زیاد پلانکتون های گیاهی موجود در آن می باشد و باعث شده که به رنگ قرمز دیده شود. حدودا ۹۰ درصد از پلانکتون های گیاهی در این محدوده مشاهده می شوند. علاوه بر آن فراوانی مواد آلی و معدنی که از رودخانه و خورهای متصل به خلیج فارس به این تالاب می آیند هم از دلایل آن می باشد. این مسئله نیز باعث افزایش زیاد تولیدات بیولوژیکی در بعضی از فصل ها خواهد شد و این عوامل با جریانات دریایی حاصل از طوفان های مونسون که از ویژگی های منحصربفرد حوزه اقیانوسی دریای عمان می باشند دست به دست هم داده و باعث افزایش بیش از حد تعداد پلانکتون های گیاهی در ماه های بعد از فصل مونسون یعنی از اواسط خرداد تا اواسط شهریور می‌شود و در آذرماه نیز این تعداد در نقطه حداکثری خود قرار می گیرد. در ماه های بهمن، اسفند، فروردین، شهریور و مهر نیز پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر را می توانید مشاهده کنید. عامل اصلی پدیده جزر و مد قرمز در منطقه خلیج گواتر گونه نوکتیلوکا میلیاروس می باشد. تعداد گونه نوکتیلوکا میلیاروس در ماه های بهمن، اسفند و فروردین بسیار زیاد می شود و فرآیند رد تاید که یکی از فرآیند‌های بیولوژیکی در محیط های آبی است و به وسیله پلانکتون های گیاهی شکل می گیرد را به وجود می آورد. نقش فرآیند رد تاید در زنجیره های غذایی و انرژی در اکوسیستم های آبی این منطقه بسیار موثر است.

سوالات متداول در مورد دریاچه صورتی چابهار

  • دریاچه صورتی چابهار کجاست؟

تالاب صورتی چابهار در تنگه و دره ای صخره ای مشرف به کوه، در ساحل دریای عمان (۱۵ کیلومتری شرق چابهار و همچنین در نزدیکی روستای رمین و مسیر جاده ساحلی چابهار- گواتر) واقع شده است.

  • علت صورتی بودن رنگ دریاچه صورتی چابهار چیست؟

رنگ صورتی تالاب لیپار چابهار به خاطر تعداد بسیار زیاد پلانکتون های گیاهی موجود در آن می باشد و باعث شده که به رنگ قرمز دیده شود. حدودا ۹۰ درصد از پلانکتون های گیاهی در این محدوده مشاهده می شوند. علاوه بر آن فراوانی مواد آلی و معدنی که از رودخانه و خورهای متصل به خلیج فارس به این تالاب می آیند هم از این دلایل می باشد.

  • گونه های جانوری دریاچه صورتی تالاب لیپار چابهار کدامند؟

این حیوانات پرندگانی مثل چنگر، فلامینگو، کشیم، انواع حواصیل، طاووسکن، باقرقره، تیهو و عقاب دشتی می باشند که چشم نوازی این منطقه را بیشتر کرده و جذابیت آن را بالاتر برده اند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc