https://gateway.trip.ir/api/

جنگل راش سوادکوه

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 راهنمای سفر

جنگل راش سوادکوه

هر منظره چشم نوازی که از درخت های کوچک و بزرگ کنار هم به وجود بیاید، عاشقان طبیعت را به سمت خود جذب می کند. ناحیه شمالی ایران به خصوص استان مازندران با دارا بودن مناظر زیبا و دیدنی، اکثر گردشگران را به سمت خود جذب می کند و به خاطر آب و هوای بخصوصی که دارد، نمونه هایی از بهترین جنگل های بکر را در خود جای داده است. بعضی از این جنگل ها به دلیل اینکه نوع خاصی از درختان را در خود جای داده اند، از اهمیت بالا و ارزش زیادی برخوردار می باشند.

اقامت در جنگل راش

اقامت در جنگل راش

سفرنامه جنگل راش سوادکوه

برای رفتن به جنگل راش سوادکوه ابتدا سمت شهرستان سوادکوه درجاده فیروزکوه رفته و وارد مسیر روستای سنگده می شوید. یکی از مهمترین و متحیرکننده ترین جنگل های شمال ایران، در روستای سنگده قرار دارد، این جنگل با درختان سر به فلک کشیده اش منطقه ای با وسعت بسیار را تبدیل به یک بهشت زمینی کرده که برای رهایی از سرو صدا و آلودگی شهر و دغدغه های همیشگی بهترین گزینه می باشد. جنگل راش سوادکوه بهترین انتخاب برای ساعاتی به دامان طبیعت رفتن رسیدن به آرامش می باشد. پس از رد کردن از شهر سوادکوه، به روستای سنگده می رسید که در نزدیکی قله خرونرو قرار دارد و یکی از زیباترین و ارزشمندترین جاذبه های طبیعی ایران را در خود جای داده است. اسم دیگر این جاذبه بسیار چشم نواز و دیدنی، مرسی سی می باشد. جنگل راش سوادکوه یکی از برجسته ترین منابع درخت راش بوده که در مناطق کم ارتفاع شمال ایران بسیار کمیاب است. برای دیدن این جنگل زیبا می توانید از راه های مختلف مثل خرید بلیط هواپیما یا از راه زمینی خود را به این جنگل برسانید.

کمپ-در-جنگل-راش

کمپ در جنگل راش

جاذبه ها و زیبایی های جنگل راش سوادکوه

جنگل راش سوادکوه محل رشد یک گونه کمیاب درخت به اسم راش است، جنگل راش سوادکوه با درختان سر به فلک کشیده ای که دارد شما را جذب زیبایی کرده تا با قدم زدن در این جنگل، آرامش بی نظیری را برایتان به وجود بیاورد. یک رود خانه هم از لابه لای این جنگل و درختان سر به فلک کشیده راش در حال عبور می باشد که علاوه بر اینکه زیبایی ها و طراوت فضا را افزایش داده، بلکه صدای عبور آب هم آرامش ویژه ای را به شما خواهد داد و خستگی تان را کلا از شما دور می کند. البته این تنها جاذبه و آرام کننده در جنگل نیست، آبشار زیبایی که اوبن نا م دارد هم در جنگل راش سوادکوه قرار گرفته که با پیش رفتن و پیاده روی و رفتن در دل جنگل، به صدای ریزش آب این آبشار بیشتر به گوش می رسد. آبشار جنگل راش سوادکوه از چشمه های طبیعی بالا دست خود سرچشمه گرفته و بعد از از سرازیر شدن در میان جنگل، در نهایت به رود تجن آرام می گیرد. در جنگل راش سوادکوه درختان سر به فلک کشیده و بازی آب در وسط جنگل و سرازیر شدن آب از آبشار، همگی باعث شده تا به هر طرف که بنگرید، سوژه ای برای عکاسی های ماندگار و هنری پیدا کنید. علاوه بر آن اگر اهل پیک نیک باشید هم می توانید با دوستان یا خانواده در گوشه و کنار این جنگل زیبا روزی را به بهترین شکل بگذرانید.

عکس-جنگل-راش

عکس جنگل راش

درخت راش

جنگل راش سوادکوه مملو از درختان کهنسال است که این مملوییت شامل درختان افرا، سردار یا سرخدار، ملج، توسکا و راش می شود. البته مسلم است که در بین این درختان، راش از همه با ارزش تر می باشد و شاخ و برگ های زیادی دارد. در نظر داشته باشید که درخت راش با نام دیگر سایه پسند نیز مشهور است. درخت راش در مناطق سرد رشد چشم گیری نداشته و معمولا مناطق گرم برای رشد این درخت مناسب تر است. چراکه ریشه های درخت راش سطحی بوده و جنگل هایی که خاک کم عمقی دارند برای رشد آن ها بهترین مکان است. درخت راش می تواند تا ارتفاع ۳۵ متر رشد کرده و خود را به سمت بالا بکشاند. و  قطر تنه درخت راش حتی تا ۱.۵ متر نیز برسد. این درخت بین  ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال می تواند عمر کند و در فضای باز بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی و در جنگل های بزرگ بین ۶۰ تا ۸۰ سالگی به بار بنشیند. اگر درخت راش از خاک خوب تغذیه کند هر ۵ الی ۶ سال یک بار و در صورتی که در آب و هوای نامساعد واقع شده باشد هر ۱۵ سال یک بار میوه هایی می دهد که ۷ تا ۵ درصد آن مقدار روغن دارد.
در هر فصل هم امکان از بین رفتن راش وجود دارد، پس در نظر داشته باشید که خیلی حساس است. اگر نهال آن با سرمای زمستان شدیدی روبه رو باشد، آسیب می بیند، سرمای بهاره هم برگ های راش را از بین می برد و در گرمای تابستان هم این درخت ممکن است بر اثر گرمای شدید آسیب ببیند. چوب درخت راش که در جنگل راش سوادکوه به وفور در دسترس می باشد، از پر استفاده ترین چوب ها می باشد و در ساخت کلبه و خانه های روستایی، درب و پنجره، میز و صندلی ، مبل و دیگر لوازم چوبی، بسیار پرکاربرد است. زغال و هیزم چوب درخت راش هم بسیار معروف است و از آن برای تولید پارچه های ابریشمی مرغوب و لطیف هم می شود استفاده نمود.

آدرس جنگل راش سوادکوه

در مسیر فیروزکوه یک خروجی بین شهرک صنعتی شورمست و پل سفید می باشد که به سمت لمرز و بعد از آن به فلورد می رود. با ادامه دادن این مسیر به وزملا و درزیکلا می رسید. بعد از گذر از آن ها و در ادامه همین مسیر به روستای سنگده خواهید رسید. از روستای سنگده هم جاده ای خاکی وجود دارد که شما را به ابتدای جنگل راش سواد کوه می رساند. بهتر است در مسیر این جاده از راهنمایی های مردم محلی بهره ببرید.

مسافت-تهران-تا-جنگل-راش

مسافت تهران تا جنگل راش حدودا 250 کیلوکتر است.

بهترین زمان برای سفر جنگل راش سواد کوه

جنگل راش سواد کوه در ارتفاعات نسبتا بالایی قرار گرفته و دارای آب و هوای کوهستانی می باشد. با این وجود بهترین فصل سفر برای رفتن به جنگل راش سواد کوه و بهره بردن از طبیعت این منطقه، اواسط بهار تا اوایل زمستان است.
فصل بهار و تابستان جنگل راش سواد کوه از پوشش سرسبز و طبیعت بسیار زیبا و چشم نوازی برخوردار است و در فصل پاییز با رفتن به جنگل راش سواد کوه سفره ای رنگارنگ را روی زمین خواهید دید که با نقاشی طبیعت به وجود آمده است. فصل زمستان جنگل راش سواد کوه هم به علت آب و هوای سرد منطقه که از ارتفاع زیاد آن می باشد، طرفداران مخصوص به خود را دارد که بلیط هواپیما ساری را تهیه کرده و از ساری خود را به جنگل راش سوادکوه می رسانند.

سوالات متداول راهنمای سفر به جنگل راش سوادکوه

  • آدرس جنگل راش سوادکوه کجاست؟

در مسیر فیروزکوه یک خروجی بین شهرک صنعتی شورمست و پل سفید می باشد که به سمت لمرز و بعد از آن به فلورد می رود. با ادامه دادن این مسیر به وزملا و درزیکلا می رسید. بعد از گذر از آن ها و در ادامه همین مسیر به روستای سنگده خواهید رسید. از روستای سنگده هم جاده ای خاکی وجود دارد که شما را به ابتدای جنگل راش سواد کوه می رساند.

  • بهترین زمان برای سفر جنگل راش سواد کوه چه موقع است؟

فصل بهار و تابستان جنگل راش سواد کوه از پوشش سرسبز و طبیعت بسیار زیبا و چشم نوازی برخوردار است و در فصل پاییز با رفتن به جنگل راش سواد کوه سفره ای رنگارنگ را روی زمین خواهید دید که با نقاشی طبیعت به وجود آمده است. فصل زمستان جنگل راش سواد کوه هم به علت آب و هوای سرد منطقه که از ارتفاع زیاد آن می باشد، طرفداران مخصوص به خود را دارد.

  • مشخصات درخت راش چیست؟

این درخت بین  ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال می تواند عمر کند و در فضای باز بین ۴۰ تا ۵۰ سالگی و در جنگل های بزرگ بین ۶۰ تا ۸۰ سالگی به بار بنشیند. اگر درخت راش از خاک خوب تغذیه کند هر ۵ الی ۶ سال یک بار و در صورتی که در آب و هوای نامساعد واقع شده باشد هر ۱۵ سال یک بار میوه هایی می دهد که ۷ تا ۵ درصد آن مقدار روغن دارد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc