https://gateway.trip.ir/api/

سیزده بدر کجا بریم؟

به روز رسانی: 27 فروردین ، 1403 راهنمای سفر

سیزده بدر کجا بریم

روز سیزدهم فروردین، روز طبیعت یا همان سیزده بدر معروف و دوست‌داشتنی خودمان، یکی از پرهیجان‌ترین و جذاب‌ترین بخش‌های تعطیلات نوروزی به شمار می‌آید. سیزده بدر برای همه ما یادآور خاطرات طبیعت‌گردی، پیک نیک و دورهمی با دوستان و خانواده در دل طبیعت است. اگر شما هم از همین حالا دغدغه این را دارید که برای سیزده بدر کجا بریم، با ما همراه باشید تا شما را با چندین نقطه دیدنی و ایده‌آل برای گذراندن روز سیزده بدر در تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، همدان، تبریز و شمال کشور آشنا کنیم.

سیزده بدر کجا بریم تهران؟

اگرچه در ذهن ما تهران شهری شلوغ و پرهیاهو است اما در این شهر بزرگ و دیدنی، جاذبه‌های طبیعی زیبایی وجود دارد که بدون شک می‌تواند روز سیزده بدر شما را به یک روز به یاد ماندنی تبدیل کند. در ادامه به ۵ مکان عالی برای گذراندن سیزده بدر در تهران، اشاره می‌کنیم: 

پارک جنگلی چیتگر

یکی از مشهورترین پارک‌های شهر تهران، پارک جنگلی چیتگر است که با ۹۵۰ هکتار زمین پردرخت یکی از بزرگترین پارک‌های استان تهران در امتداد شرقی - غربی شهر تهران به شمار می‌آید. در این پارک جنگلی، پوشش گیاهی متنوعی متشکل از درختان کاج، اقاقیا، زبان گنجشک، نارون، افرا و… وجود دارد و یکی از دیدنی‌های این پارک نیز «باغ راز هستی» است که گیاهان متنوعی از جمله گیاهان دارویی، گیاهان آبزی و مرکبات مختلف در آن به چشم می‌خورد. از جمله امکانات این پارک جنگلی جذاب می‌توان به وجود بوستان اختصاصی بانوان، چهار پیست دوچرخه‌سواری، پارکینگ، آلاچیق، رستوران، بوفه، درمانگاه و… اشاره کرد.

یکی دیگر از جذابیت‌های پارک جنگلی چیتگر، وجود دریاچه چیتگر یا همان دریاچه شهدای خلیج فارس در مجاورت آن است. این دریاچه مصنوعی ۱۳۰ هکتار مساحت دارد و در اطراف آن مسیرهای پیاده‌روی، آلاچیق، نیمکت و… تعبیه شده است. به علاوه شما می‌توانید از قایق‌های تفریحی نیز استفاده کرده و بر روی این دریاچه قایق‌سواری کنید.

13 بدر کجا بریم در تهران

تصویری از پارک جنگلی چیتگر

درکه

درکه همیشه یکی از پرطرفدارترین مکان‌های تفریحی شهر تهران بوده و از محله‌های ییلاقی شمیرانات به شمار می‌رود که در امتداد رودخانه درکه شکل گرفته است. این دره کوهستانی یک مسیر اصلی برای کوهپیمایی دارد که شما را به سمت پناهگاه پلنگ‌چال می‌رساند و از جمله مسیرهای کوهپیمایی آسان برای عموم افراد به حساب می‌آید.

در درکه شما می‌توانید در نقاط مختلف مسیر، اتراق کرده و از چشم‌انداز زیبای رودخانه درکه که در زیر پایتان جریان دارد و نمای کوه‌ها و صخره‌های پیش روی خود لذت ببرید. علاوه بر این اگر اهل کوهنوردی حرفه‌ای باشید می‌توانید به سمت قله‌های چین کلاغ، شاه نشین و پلنگ‌چال نیز حرکت کنید.

از دیگر ویژگی‌های درکه که آن را به یک گزینه مناسب برای پاسخ به سوال «سیزده بدر کجا بریم» تبدیل می‌کند وجود رستوران‌ها و کافه‌های متعدد در مسیر درکه است که معمولاً رستوران‌هایی سنتی با تخت‌ها و آلاچیق‌های زیبا هستند که با حضور در این مکان‌ها می‌توانید غذای خود در کنار جریان رودخانه و با چشم‌اندازی بی‌نظیر از طبیعت میل کنید.

جمشیدیه

بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه یکی از زیباترین پارک‌های تهران است که قدمت اراضی آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این بوستان جذاب در شمال خیابان نیاوران تهران قرار دارد و با ۱۰ هکتار مساحت و دربرداشتن آب‌نماهای سنگی زیبا، دریاچه، آبشار و قرار داشتن در مسیر اصلی صعود به پناهگاه کلک‌چال یکی از بهترین مکان‌هایی است که می توانید برای سیزده بدر انتخاب کنید.

در مجاورت بوستان جمشیدیه پارکی به نام بوستان فردوسی با ۱۶ هکتار مساحت و به منظور گسترش بوستان جمشیدیه ساخته شده و با طراحی زیبا و مجسمه‌های سنگی خود به جذابیت این بوستان افزوده است. بوستان جمشیدیه، امکانات متعددی همچون آلاچیق، کافه‌ها و رستوران‌های متنوع، سرویس بهداشتی، نگارستان و آمفی‌تئاتر دارد و از این رو می‌تواند روز سیزده بدر را برای شما کاملاً دلچسب کند.

پارک جنگلی لویزان

یکی از ۵ پاسخ ما به سوال «در تهران 13 به در کجا بریم»، بدون شک پارک جنگلی لویزان یا پارک جنگلی شیان خواهد بود. این پارک که از سمت غرب با بوستان شیان همسایه است، با ۱۰۰۰ هکتار مساحت یکی از بزرگترین و زیباترین پارک‌های اطراف تهران به شمار می‌رود.

این پارک پوشش گیاهی بی‌نظیری دارد و از آنجایی که نسبت به شهر در مکان مرتفع‌تری قرار گرفته است، چشم‌انداز بی‌نظیری از کل شهر تهران را برای شما به ارمغان می‌آورد. پارک جنگلی لویزان امکانات رفاهی و تفریحی متنوعی چون رستوران، سفره‌خانه سنتی، بوفه، کافی‌شاپ، مجموعه ورزشی، دستگاه‌های بدن‌سازی و ۶ زمین بازی برای کودکان است. آلاچیق، کباب‌پز، سطل‌های زباله و نیمکت، ایستگاه پلیس، مسجد و سرویس بهداشتی نیز از دیگر امکانات این پارک جنگلی هستند. به علاوه اگر برای پیک‌نیک روز سیزده بدر این پارک را انتخاب کردید، به باغ پرندگان نیز سر بزنید و فرصت بازدید از ۶۵۰۰ پرنده نگه‌داری شده در این پارک را از دست ندهید.

پارک جنگلی لویزان تهران

عکسی از پارک جنگلی لویزان در تهران

بوستان آب و آتش

پارک آب و آتش یکی از پارک‌های نسبتاً جدید شهر تهران است که در واقع از مجموعه چند پارک و بوستان مختلف تشکیل شده و به دلیل امکانات خوب و دیدنی‌های جذاب به سرعت بین مردم محبوب شده است. بوستان حضرت ابراهیم با فواره‌های زیبا، برج‌های آتش و آمفی‌تئاتر، بوستان بنادر با فانوس دریایی معروف خود، بوستان منظومه شمس با گنبد مینا و سینمای هفت بعدی و بوستان نوروز با دریاچه مصنوعی خزر و میدان مشاهیر از جمله بخش‌های متعدد این پارک زیبا هستند.

این پارک برای یک تفریح خانوادگی، مقصد ایده آل و مناسبی است. از جمله امکانات این مجموعه محبوب می‌توان از رستوران و فودکورت با غذاهای متنوع، کافه، پارکینگ، سرویس بهداشتی، دستگاه‌های خودپرداز، آبخوری، نمازخانه، سطوح شیب‌دار مخصوص عبور و مرور ویلچر و کالسکه، آلاچیق‌هایی برای پیک‌نیک، وسایل ورزش همگانی، مسیر دوچرخه‌سواری و… نام برد.

سیزده بدر کجا بریم در کرج؟

در استان البرز و شهر کرج جاهای دیدنی و جاذبه‌های طبیعی متعددی وجود دارند که همگی گزینه‌های ایده‌آلی برای گذراندن سیزده بدر هستند. ۵ مورد از این نقاط تماشایی عبارتند از:

منطقه حفاظت شده رودخانه کرج

رودخانه کرج، یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های کشور و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان البرز است که با مساحتی نزدیک به ۴۰۰ هزار هکتار، تحت حفاظت محیط زیست قرار دارد. این رودخانه پرآب و خروشان با طول ۹۰ کیلومتر در فصل‌های زمستان و بهار پرآب می‌شود و از این رو گردش در اطراف آن در فصل بهار و سیزده بدر صفای دیگری دارد.

منطقه حفاظت‌شده رودخانه کرج با کوه‌های بلند، دره‌های سرسبز، درختان و چشم‌اندازهای زیبا، تفرجگاه‌ها و شکارگاه‌ها احاطه شده است و بوته‌زارها، گندم‌زارها، درختچه و درختان متعددی در این منطقه کوهستانی وجود دارند. چشم‌اندازهای خاص طبیعی رودخانه کرج در موازات جاده چالوس، این منطقه را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری تبدیل کرده است؛ منطقه‌ای پر از رستوران‌، کافه و فضاهای مناسب برای افرادی که به دنبال مکانی مناسب برای پیک‌نیک هستند.

13 بدر کجا بریم در کرج

عکسی از منطقه حفاظت شده رودخانه کرج

طالقان

طالقان یکی از شهرستان‌های زیبای استان البرز است که به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های رشته کوه البرز، یک منطقه ییلاقی با آب‌وهوای مطبوع و زمین‌های سرسبز و حاصل‌خیز به شمار می‌آید. دریاچه و سد طالقان از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی این شهر هستند که حاصل عبور شاهرود از میانه شهرستان طالقان است. سد طالقان بر روی این رود احداث شده و دریاچه این سد علاوه بر تأمین آب شهرهای اطراف، باعث به وجود آمدن زمین‌های سرسبز و حاصل‌خیز شده است که برای گذراندن روز سیزده بدر یک گزینه عالی محسوب می‌شوند.

در شهرستان طالقان تا دلتان بخواهد جاذبه‌های طبیعی وجود دارد که می‌توانید برای دورهمی و پیک‌نیک سیزده بدر به آنها سری بزنید؛ برای مثال روستای اورازان با باغ‌های گردو، دشت‌های لاله و چندین آبشار سرسبز و زیبا، روستای سوهان با شش آبشار مرتفع و پرآب، ارژنگ قلعه یادگار قرن ششم هجری، غار پنجعلی با قدمتی سه هزار ساله، تپه قلعه‌سر و شاه‌کوه همگی از جمله جاهایی هستند که سیزده بدر شما را به یک روز به یادماندنی تبدیل می‌کنند.

باغ فاتح 

در منطقه جهانشهر کرج که قبلاً به دلیل وجود باغ‌های متعدد و زمین‌های سرسبز، باغشهر نامیده می‌شد، باغ پردرخت و خوش‌ آب‌وهوایی وجود دارد که یادگاری از دوران گذشته شهر کرج است. باغ فاتح را محمد صادق فاتح یزدی که برای کار و سرمایه‌گذاری به کرج آمده بود، احداث کرد و اکنون به یکی از تفرجگاه‌های مهم این شهر تبدیل شده است. در گذشته وسعت این باغ بیش از ۱۰۰ هکتار بوده اما اکنون از وسعت آن کاسته شده ولی با وجود درختان سر به فلک کشیده و انبوه، چیزی از جذابیت‌های آن کم نشده است.

این باغ یکی از بزرگترین‌ مجموعه‌های ورزشی تنیس در کشور نیز به شمار می‌آيد و ۸ زمین تنیس دارد. به علاوه باغ فاتح مجهز به امکانات ورزشی متعدد همچون ابزارهای ورزش همگانی، زمین بستکبال، زمین والیبال همین‌طور آلاچیق، نیمکت، مسیرهای پیاده‌روی، چندین رستوران و کافه و بوفه است.

روستای برغان

در ۱۳ کیلومتری شهر کرج، در دامنه جنوبی البرز، روستای برغان جای خوش کرده که به واسطه آب و هوای خوب و طبیعت بکرش به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرج شهرت زیادی پیدا کرده است. برغان بین دو رود سنج و شاهرود واقع شده و به علت داشتن چنارهای بسیار قدیمی و درختان زیاد آلوچه، لقب مهد چنارهای هزار ساله و سرزمین آلوچه را به این روستا داده‌اند.

این روستای زیبا به خاطر داشتن باغ‌ها و مزارع زیبا و سرسبز و رودخانه خروشان، به مکانی توریستی و گردشگری تبدیل شده که هواداران زیادی دارد. در کنار آرامش و طبیعت این روستا، انواع غذاهای محلی و خوراکی‌های خوشمزه‌ای هم وجود دارد که بر ماندگار شدن خاطرات سفر به این روستا کمک می‌کند. آلوی برغانی یکی از خوشمزه‌ترین سوغات‌های این مکان است.

اگر برای سیزده بدر این روستای بکر و دیدنی را انتخاب کردید فراموش نکنید که از مسجد تاریخی برغان (به جا مانده از دوران صفویه)، قلعه ایلخانی، پل تاریخی برغان و زیارتگاه چهل دختر نیز دیدن کنید.

13 بدر کجا بریم کرج

تصویری از روستای برغان

پارک چمران کرج

یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های کرج پارک چمران است. این پارک زیبا به دلیل خوش آب‌وهوا بودن و درختان متنوع و متعدد خود، یکی از بهترین گزینه‌ها برای کسانی است که هنوز تصمیم نگرفته اند برای سیزده بدر کجا بروند.

همچنین در پارک چمران می‌توانید به سراغ یکی از شهربازی‌های معروف ایران، یعنی شهربازی شهید چمران هم بروید و در آنجا کمی از هیجان و انرژی خود را تخلیه کنید. یکی از زیبایی‌های پارک چمران کرج، جشنواره گل لاله آن است که هر سال بهار با فرا رسیدن سال نو، پارک را غرق در رنگ و زیبایی می‌کند. از امکانات و دیدنی‌های این پارک می‌توان به باغ گل، باغ پرندگان، کافه و رستوران، آلاچیق، فرش گل، پیست اسکیت و دوچرخه سواری، سینما چهار بعدی و پارک بانوان اشاره کرد.

13 به در مشهد کجا بریم

اگر ساکن شهر مشهد هستید یا اگر برای یک سفر زیارتی و سیاحتی به مشهد مقدس سفر کرده‌اید و الان به این فکر می‌کنید که سیزده بدر کجا بریم، ۵ نقطه دیدنی مشهد که می‌تواند یک سیزده بدر به یادماندنی را برای شما رقم بزند، به شما معرفی خواهیم کرد:

پارک جنگلی وکیل آباد

یکی از پارک‌های وسیع و قدیمی و البته از معروفترین جاهای دیدنی مشهد، پارک جنگلی وکیل آباد در ۸ کیلومتری شمال غرب شهر مشهد، در انتهای بلوار وکیل‌آباد است. این پارک قدیمی با مساجد نزدیک به ۲۶۰ هزار متر مربع در گذشته به نام میرطراز یا باغ وکیل آباد شناخته می‌شد و اکنون به دلیل وجود انبوهی از درختان قدیمی کاج، سرو و چنار، قرار گرفتن در دره‌ای باصفا و خوش آب‌وهوا و جاری بودن چندین چشمه کوچک و بزرگ در آن، همیشه یکی از تفرجگاه‌های موردعلاقه مردم مشهد و مسافران این شهر بوده است. پارک وکیل آباد در سال ۱۳۹۲ یک بار کاملاً بازسازی شده و اکنون دارای یک باغ وحش دیدنی، به عنوان تنها باغ وحش مشهد، و امکانات مختلفی همچون بیش از ۶۰ سرویس بهداشتی، معابر کاملاً سنگ‌فرش‌شده، آلاچیق‌های چوبی متعدد، مجسمه‌ها و سازه‌های سنگی و چوبی زیبا و دیگر امکانات تفریحی متنوع است.

پارک کوهسنگی

حتی اگر یک بار هم به مشهد سفر کرده باشید قطعاً نام خیابان و پارک کوهسنگی را شنیده‌اید. پارک کوهسنگی یک مجموعه تفریحی و علمی بزرگ و دومین پارک وسیع مشهد است. این مکان دیدنی دو قله از قله‌های رشته‌کوه بینالود را در بر می‌گیرد و مجموعه‌ای شامل یک دریاچه، بوستانی وسیع شامل هفت باغ سرسبز بهم پیوسته، موزه بزرگ خراسان، بازار چارسوق و کافه‌ها و رستوران‌های متعدد است. 

رستوران‌های سنتی، کافه‌ها، رستوران فست‌فود و سالن جشن‌ها در باغ پذیرایی قرار دارند. باغ سنگی نیز شامل کوهسنگی، آبشار و محل استراحت گردشگران است و باغ طبیعی در قسمت جنوبی پارک، دریاچه‌ها را شامل می‌شود. باغ ورزشی و باغ تفریحی مکانی برای دوچرخه‌سواری، درشکه‌سواری و ورزش است و باغ فرهنگی شامل موزه بزرگ خراسان، آمفی‌تئاتر روباز، نمازخانه، مجموعه کودک و آینده می‌شود.

13 بدر کجا بریم در مشهد

عکسی از پارک کوهسنگی

طرقبه

شهر طرقبه یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهر مشهد است که گذراندن سیزده بدر در نقاط تفریحی آن هم برای مشهدی‌ها و هم برای مسافران این شهر زیارتی دل‌انگیز خواهد بود. طرقبه شهری است بسیار خوش آب‌وهوا و کوهستانی که به داشتن ییلاقات متعدد و روستاهای گردشگری شهرت دارد و امکانات تفریحی و رفاهی نیز در آن به خوبی گسترش پیدا کرده است.

در شهر طرقبه مشهد تفریحات متعددی همچون پیست اسکی، پیست اتومبیل‌رانی و سوارکاری و اسب‌سواری وجود دارد و از سوی دیگر پارک‌ها و روستاهای گردشگری زیبایی نیز در این شهر قرار گرفته‌اند. روستاهای کنگ با معماری پلکانی و باغات متعدد، روستای دهبار در دامنه کوه‌های بینالود، روستای حصار که در بین کوهستان محصور شده‌ است و پارک‌هایی همچون پارک جنگلی بهمن و پارک پونه از جمله مناطقی هستند که می‌توانید در منطقه طرقبه برای روز سیزده بدر انتخاب کنید. به علاوه فراموش نکنید که حتماً به رستوران‌های معروف طرقبه مانند رستوران تشریفات، رستوران سران و رستوران گنجعلی خان نیز سری بزنید.

آبشار اخلمد

دره اخلمد یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف مشهد است که در نزدیکی روستای اخلمد با قدمتی چند هزارساله در میان کوه‌های بینالود قرار دارد. در ابتدای این دره دیدنی و سرسبز، انواع گل‌ها و گیاهان زیبا و همچنین درختان متعدد به همراه باغات میوه به چشم می‌خورد. پس از طی مسیری تقریباً طولانی، آبشار اول با ارتفاع ۲۳ متر و سپس آبشار اصلی اخلمد با ارتفاع ۴۰ متر را خواهید دید. به علاوه آبشار سوم و چهارم نیز در بالای این آبشارها قرار دارند.

دره اخلمد دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع ۲۰۰-۳۰۰ متر دارد و یکی از بهترین و مرتفع‌ترین مناطق برای صخره‌نوردی به حساب می‌آید. بند اخلمد با قدمت ۷۰۰ سال، آبشارهای اخلمد و غار اخلمد مجموعه جاهای دیدنی هستند که شما می‌توانید از آب‌وهوای خنک، زمین‌ها و دامنه‌های سرسبز و چشمه‌های جاری در آنها برای گذراندن روز سیزده بدر بهره ببرید.

سد چالیدره

مجموعه تفریحی و گردشگری چالیدره یکی از جاهای دیدنی اطراف شهر مشهد است که در غرب مشهد و در میان دو کوه قرار دارد. سد چالیدره در شهرستان شاندیز و رودخانه جاغرق ساخته شده است و آب جاری در آن باعث رونق کشاورزی و باغداری منطقه شده و از این رو اگر به منطقه کوهستانی بروید، آب‌وهوایی خنک و معتدل و سرسبزی چشمگیری را مشاهده خواهید کرد. در این مجموعه شما می‌توانید ماهیگیری، غواصی، قایق‌سواری و حتی لنج‌سواری را تجربه کنید. به علاوه از دیگر امکانات رفاهی تفریحی آن می‌توان به ترن کوهستان، تله سیژ، تله کابین، بانجی جامپینگ و زیپ لاین اشاره کرد. در چالیدره حتی می‌توانید سوار بر کشتی شناور دو طبقه شده و یک وعده غذا یا نوشیدنی را روی کشتی میل کنید. امکان پیک‌نیک کردن و دورهمی در فضاهای سبز و دشت‌های اطراف سد کاملاً فراهم است و بنابراین سد چالیدره می‌تواند یک انتخاب عالی و پرهیجان برای گذراندن سیزده بدر باشد.

سیزده بدر کجا بریم مشهد

عکسی از سد چالیدره

سیزده به در شیراز کجا بریم؟

یکی از مقاصد اصلی مسافران نوروزی همواره شهر شیراز و آثار باستانی متعدد و غنی آن بوده است. بنابراین اگر نوروز را در شیراز هستید برای پاسخ به سوال «13 بدر کجا بریم» گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. ۵ مقصد رویایی شیراز برای گشت و گذار در روز طبیعت عبارتند از: 

دشت ارژن

دشت ارژن منطقه‌ای سرسبز و خوش آب‌وهوا در ۶۰ کیلومتری شیراز است که به دلیل قرارگیری در مجاورت رشته‌کوه زاگرس، آب‌وهوایی مطبوع و دلپذیر دارد. این منطقه در گذشته شکارگاه شاهان هخامنشی بوده و زیستگاه گونه‌های جانوری مهمی همچون گوزن زرد ایرانی، آهو و شیر است. دشت ارژن دارای پوشش گیاهی متنوعی همچون درختان بلوط، زالزالک و بادام است و انواع بی‌شماری گل‌ها و گیاهان وحشی و خودرو در آن خودنمایی می‌کنند. 

در دشت ارژن یک دریاچه زیبا به نام دریاچه ارژن نیز به چشم می‌خورد که یکی از دریاچه‌های آب شیرین کشور به شمار می‌آید و به دلیل وجود درختان متعدد و فضای سبز یک مکان عالی برای گذراندن روز سیزده بدر محسوب می‌شود. علاوه بر این، آبشار ارژن نیز یکی دیگر از جذابیت‌های این منطقه است که از صخره‌های بلند سنگی جاری می‌شود و امکانات رفاهی مناسبی از جمله رستوران، بوفه، نمازخانه و سرویس بهداشتی در اطراف آن وجود دارد.

تنگ تیزاب

اگرچه تنگ تیزاب کمی از شهر شیراز دور است و ۹۰ کیلومتر با آن فاصله دارد اما طبیعت بکر و بی‌نظیر، بافت جنگلی و رودخانه همیشه خروشان آن بدون شک ارزش طی کردن این مسافت را دارند. 

تنگ تیزاب یکی از مناطق بسیار پردرخت و جنگلی در اطراف شیراز است که پوشش گیاهی آن درختانی همچون بنه، بادام کوهی، بلوط، گردو و بید مجنون را در خود جای داده و دیدن آن در فصل شکوفه‌های بهاری لطف دیگری دارد. در این منطقه جذاب و دیدنی، رودخانه تنگ تیزاب نیز جاری است که آبشارهای کوچک و بزرگی را در قلب رودخانه به وجود آورده است. این رودخانه یکی از منابع اصلی تأمین آب زمین‌های کشاورزی منطقه به شمار می‌آید و همچنین زیستگاه ماهی‌های مختلفی است که حتی فرصت ماهی‌گیری را برای شما به ارمغان می‌آورد. با توجه به استقبال گردشگران از تنگ تیزاب امکاناتی همچون سرویس بهداشتی، سکوهای نصب چادر، آلاچیق‌های متعدد و کمپ‌های اقامتی در این منطقه تعبیه شده است.

روستای قلات

روستای قلات یکی از مناطق ییلاقی اطراف شیراز است که با کمتر از یک ساعت رانندگی از مرکز شهر شیراز می توانید به آن دسترسی پیدا کنید. این روستا تقریباً از همه جهات (به جز شمال) با کوه قلات محاصره شده است و از این رو طبیعتی کوهستانی، آب‌وهوایی خنک و معتدل و مناطق سرسبز و پردرخت زیادی دارد. رودخانه قره آقاج نیز از ارتفاعات کوه تاسک سرچشمه گرفته و از این روستا می‌گذرد و زیبایی منطقه را دوچندان می‌کند. به علاوه سه آبشار دیدنی در دامنه کوه قلات نیز در نزدیکی این روستا قرار دارد و می‌توانید روز سیزده بدر خود را در کنار این طبیعت بکر کوهستانی بگذرانید.

این روستا قدمتی چندهزارساله دارد و آثار باستانی متعددی مانند قلعه قزل ارسلان، کلیسای قلات و موزه قلات در آن به چشم می‌خورد. در این روستای گردشگری دیدنی، چندین اقامتگاه بوم‌گردی زیبا و رستوران‌های سنتی و باغ رستوران‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید به آنها سر بزنید و از انواع غذاهای سنتی شیرازی تا انواع غذاهای ایتالیایی را نوش جان کنید.

سیزده بدر کجا بریم شیراز

عکسی از روستای قلات

چشمه شش پیر

یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز، چشمه شش پیر در ۶۵ کیلومتری شمال غرب این شهر است. چشمه‌ای تاریخی و مقدس برای اهالی منطقه که همواره محل نذر و نیاز کردن مردم بوده و جذابیت‌های گردشگری فراوانی نیز دارد. 

این چشمه از شکافی در دل کوه جریان می‌یابد و پس از کمی پیشروی یک دریاچه به نام دریاچه شش پیر را تشکیل می‌دهد. برف‌­های ذوب شده در ارتفاعات زاگرس پس از طی مسیری پرفرازونشیب در نهایت در قالب این چشمه زلال از دل کوه بیرون می‌آیند. اطراف چشمه را درختان بلند بالا و سرسبز پوشانده‌اند که به همراه آب و هوای مطبوع حوالی چشمه، این منطقه را به تفرجگاهی دلچسب تبدیل کرده است. رودخانه و دریاچه شش پیر برای مردم محلی به قدری مهم است که آن را عروس دریاها لقب داده‌اند و در حوالی این منطقه استخرهای پرورش ماهی و امکاناتی برای گردشگران مانند آلاچیق و سکوهای نصب چادر در نظر گرفته شده است.

پارک کوهپایه

پارک زیبای کوهپایه شیراز در نزدیکی یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاط شهر شیراز یعنی دروازه قرآن قرار دارد و هم از لحاظ تاریخی و هم از لحاظ گردشگری و تفریحی برای اهالی شیراز و گردشگران اهمیت دارد. آنچه این پارک را از نظر تاریخی جالب‌توجه می‌کند، وجود سازه‌ای به نام «گهواره دید» یا گنبد عضد است که در دوره دیلمیان بر فراز کوه ساخته شده تا به عنوان مکانی برای دیده‌بانی و پیام‌رسانی عمل کند. بنابراین اگر به پارک کوهپایه بروید و خود را به این سازه تاریخی برسانید، دید فوق العاده‌ای به شهر شیراز خواهید داشت.

در این پارک زیبا و پردرخت یک آبشار کوچک نیز وجود دارد که بر روی پله‌های سنگی جریان می‌یابد. به علاوه انواع امکانات رفاهی این پارک شامل چند کافه و رستوران، بوفه، نمازخانه، وسایل ورزش همگانی و زمین بازی کودکان است.

سیزده بدر اصفهان کجا بریم؟

در اصفهان زیبا که گویی نیمی از جهان را در خود جای داده است، جاذبه‌های طبیعی و تفرجگاه‌های مختلفی وجود دارد که خاطرانگیزترین روز سیزده بدر را برای شما رقم خواهند زد. ۵ مورد از این مکان‌های تفریحی و جذاب را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

پارک کوهستانی صفه

کوه صفه یکی از کوه‌های رشته‌کوه زاگرس به شمار می‌آید که در بخش جنوبی شهر اصفهان واقع شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب، امکانات تفریحی مناسب، فضاهای مناسب برای اتراق کردن، پیاده‌روی و کوهنوردی یکی از تفرجگاه‌های محبوب اصفهانی‌ها و گردشگران این شهر به شمار می‌آيد.

پارک کوهستانی صفه که نام آن را همواره در لیست جاهای دیدنی اطراف اصفهان شنیده‌ایم، با امکانات متنوع از محبوبیت ویژه‌ای درمیان افراد با گروه‌های سنی مختلف برخوردار است. در این پارک شهربازی و زمین‌های مخصوص بازی کودکان وجود دارد و از این رو فرصت سرگرمی برای کودکان و نوجوانان در این پارک کاملاً فراهم است. به علاوه تله کابین صفه در دو خط متفاوت یک تفریح عالی است که چشم‌اندازی بسیار زیبا از کل شهر اصفهان را برای شما به ارمغان می‌آورد. مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی مناسب و ایمنی نیز در این پارک تعبیه شده که علاقمندان به کوهنوردی را مجذوب خود می‌کند. هم‌چنین باغ وحش صفه نیز یکی دیگر از دیدنی‌های این پارک است.

13 بدر کجا بریم اصفهان

عکسی از پارک کوهستانی صفه

گلستان کوه

دهکده گردشگری گلستان کوه در ۱۵ کیلومتری شهرستان خوانسار، یکی از زیباترین باغ‌شهرهای ایران و یکی از قطب‌های گردشگری ایران قرار دارد. گلستان کوه بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و به دلیل وجود دشت‌های سرسبز و به ویژه دشت لاله‌های واژگون در کوهپایه‌ها شهرت دارد. با توجه به محبوبیت منطقه گلستان کوه بین گردشگران، در این منطقه امکانات رفاهی متعدد از جمله هتل، رستوران، سکوهای نصب چادر و اقامتگاه وجود دارد و برای یک سفر یک روزه بسیار مناسب است.

گلستان کوه به دلیل برخورداری از طبیعت بکر و دست‌نخورده، پوشش گیاهی متعدد و منحصربه‌فرد، حیات‌وحش متنوع و آب‌وهوایی فوق‌العاده، یک منطقه حفاظت‌شده و همچنین یک تفرجگاه ملی محسوب می‌شود. در منطقه حفاظت‌شده گلستان کوه می‌توانید از وجود چشمه‌های زیبا، کوه‌ها و تپه‌های سرسبز، دشت لاله‌های واژگون و دشت‌های پوشیده از گل‌های وحشی بازدید کرده و در دامان یکی از زیباترین کوه‌های رشته کوه زاگرس سیزده بدر خود را بگذرانید.

آبشار پونه زار

در یکی از شهرستان‌های زیبا، کوهستانی و خوش آب‌وهوای استان اصفهان، یعنی شهر فریدون‌شهر، آبشار پونه زار به عنوان یکی از زیباترین آبشارهای اصفهان قرار گرفته است. آبشار پونه زار از چشمه‌سارهای رشته کوه زاگرس حاصل شده و یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران به حساب می‌آید.

این آبشار روی سنگ‌های صخره‌ای عظیم و پوشیده از خزه‌ها و گیاهان خودرو جاری می‌شود و محوطه اطراف آبشار را گل‌های پونه پوشانده‌اند. به همین دلیل است که این آبشار زیبا را آبشار پونه زار می‌نامند. به علاوه در بالای دره‌ای که این آبشار را احاطه کرده است، درختان انبوه و پرتعدادی وجود دارد که می‌تواند یک محل مناسب برای استراحت و آرامش در دل طبیعت باشد. در نزدیکی این آبشار امکاناتی همچون پارکینگ و آلاچیق و سرویس بهداشتی وجود دارد و چند نقطه مناسب جهت کمپینگ نیز برای گردشگران در نظر گرفته شده است.

پارک جنگلی ناژوان

پارک جنگلی ناژوان در حاشیه زاینده رود، یکی از بزرگترین و معروف‌ترین بوستان‌ها و پارک‌های شهر اصفهان است که با داشتن درختان انبوه پرشمار به عنوان ریه‌های طبیعی اصفهان عمل می‌کند. در این بوستان که محل قرارگیری درختان متنوع و متعددی از جمله سرو، کاج، صنوبر، بید مجنون و ناژ (گونه‌ای سرو) است، شما می‌توانید هم از امکانات رفاهی متنوع پارک استفاده کنید و هم از دیدنی‌های آن لذت ببرید.

در بوستان ناژوان دیدنی‌هایی از قبیل باغ پرندگان؛ یکی از متنوع‌ترین باغ‌های پرندگان ایران با بیش از ۳۵۰۰ پرنده، آکواریوم؛ به عنوان اولین آکواریوم تونلی ایران با ۶۵۰۰ گونه آبزی، باغ خزندگان، باغ موزه پروانه‌ها و موزه‌ صدف‌ها را در خود جای داده است. امکانات تفریحی - رفاهی این بوستان نیز عبارتند از: تله سیژ ناژوان، شهربازی، پارک آبی کودکان، فضای سبز مناسب پیک نیک، آلاچیق، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه سواری، رستوران، پارکینگ، درشکه‌سواری و زمین‌های ورزشی اشاره کرد.

باغ بهادران

باغ بهادران یکی از شهرهای جنوب غربی استان اصفهان است که به دلیل عبور زاینده رود از مجاورت آن، طبیعتی غنی و سرسبز، زمین‌های کشاورزی حاصل‌خیز و آب‌وهوایی دلپذیر دارد. منطقه باغ بهادران آثار تاریخی، روستاهای گردشگری، پارک‌های متنوع و جذابی را در خود جای داده است.

در این منطقه شما می‌توانید به پارک ساحلی در کرانه‌های زاینده‌رود سر بزنید و از امکانات این منطقه مانند آلاچیق، ویلاهای اقامتی، زمین بازی کودکان و… استفاده کرده و پیک نیک کنید. مجتمع فرهنگی تفریحی باغ بهادران، منطقه گردشگری برنجگان، آبشار شاهلولاک، روستای گردشگری کرچگان و امامزاده شاهزاده ابراهیم از جمله مکان‌های تفریحی هستند که می‌توانید برای گردش و پیک‌نیک در روز سیزده بدر در منطقه باغ بهادران انتخاب کنید.

سیزده بدر کجا بریم در اصفهان

عکسی از باغ بهادران

سیزده بدر کجا بریم همدان؟

همدان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که هرساله در ایام نوروز مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر شما هم گذرتان به این شهر تاریخی افتاده است یا در همدان سکونت دارید و می‌خواهید سیزده بدر را در این شهر بگذرانید، به ۵ پیشنهاد بعدی ما فکر کنید.

تپه عباس آباد

مجموعه تفریحی توریستی تپه عباس آباد در محدوده شهری و در جنوب غربی شهر همدان قرار دارد و به عنوان مرتفع‌ترین نقطه شهر همدان یا بام همدان شناخته می‌شود. این منطقه خوش آب و هوا، دارای یک دریاچه مصنوعی، درخت‌ کاری‌های متعدد و زیبا و همچنین یک آبشار مصنوعی خروشان است که بر جذابیت‌های آن می‌افزاید. در بخش مرکزی این دریاچه یک رستوران جذاب قرار گرفته است که علاوه بر غذاهای لذیذ، امکانات رفاهی مناسبی نیز دارد.

با ایستادن بر بالاترین نقطه تپه عباس آباد، از یک سو شهر همدان با طرحی دایره‌وار حول میدان مرکز شهر و از سوی دیگر نمای باغات انبوه دره عباس آباد و کوچه باغ‌های خاطرانگیز آن چشمان شما را می‌نوازد. با توجه به استقبال گردشگران از این منطقه دیدنی بر بلندای شهر همدان، کلبه‌ها و آلاچیق‌های متعددی بر روی این تپه ساخته شده که می‌تواند یک مکان عالی برای استراحت و آرامش باشد.

دره مرادبیگ

دره مرادبیگ به عنوان بزرگترین دره در قسمت کوهستانی الوند شناخته می‌شود که در جنوب شهر همدان قرار گرفته و در گذشته به دلیل آب‌وهوای دلپذیر، خرمی و سرسبزی به عنوان ییلاق پادشاهان به شمار می‌آمده است. این دره در منطقه‌ای کم رفت و آمد واقع شده و به همین دلیل جذابیت‌های طبیعی خود را بکر و دست‌نخورده حفظ کرده است و فضایی سرشار از آٰرامش برای گردشگران به ارمغان می‌آورد. برای رسیدن به این دره باید از یک راه مال‌رو باریک عبور کنید.

هنگام وارد شدن به این دره می‌توانید بقایای به جا مانده از یک روستای قدیمی را در قسمت چپ این دره ببینید. همچنین آب شدن برف‌ها باعث به وجود آمدن چشمه‌ها و رودهای زیبایی مانند رود الوسجرد شده است که به این منطقه سرسبزی و طراوت بخشیده است. همچنین در این دره برخی از جاهای دیدنی همدان مانند قزوله ‌دره، سردوش، دره بهشت، پیررحمان، دره گرگ و… وجود دارند که بازدید از آنها خالی از لطف نیست.

دهکده توریستی گنج نامه

دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه همدان در پنج کیلومتری شهر همدان در میدان گنجنامه و در مجاورت کتیبه‌های کهن و آبشار گنجنامه قرار دارد. این دهکده توریستی در دامنه‌های رشته کوه زاگرس و کوه‌های الوند واقع شده و از یک سو دارای امکانات متعدد تفریحی رفاهی و از سوی دیگر دارای جاذبه‌های دیدنی طبیعی و تاریخی است.

این دهکده گردشگری که به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری مهم ایران به شمار می‌آید و امکانات تفریحی‌ای همچون تله کابین برای صعود به ارتفاعات الوند، غار آکواریوم الهام گرفته از غار علی‌صدر همدان، بانجی جامپینگ، سورتمه، صخره‌نوردی و کوهنوردی اشاره کرد. علاوه بر این تفریحات متنوع، جاذبه‌های طبیعی این دهکده نیز بسیار چشم‌نواز است. در این منطقه شما می‌توانید از آبشار مشهور گنجنامه یکی از آثار ملی ایران و دشت میشان در دامنه کوه الوند با گل‌های زیبا وحشی، چشمه‌های جاری و تپه‌های سرسبز دیدن کنید.

تخت نادر

تخت نادر یکی از دشت‌های سرسبز در دامنه کوهستان الوند است که در مسیر صعود به این قله قرار دارد. سراسر تخت نادر را پوشش گیاهی چمنزار با گل‌ها و گیاهان خودرو پوشانده است و تپه‌ها و صخره‌های سرسبز و زیبایی در آن به چشم می‌خورد. این منطقه به دلیل برخورداری از آب‌وهوای مناسب و مسطح بودن، یکی از استراحتگاه‌های اصلی کوهنوردانی است که قصد فتح قله الوند را دارند. در فصل بهار با آب شدن برف‌ها شاهد رویش گل یخ، لاله‌های رنگارنگ، گل آلاله، پونه وحشی، ریواس، کنگر، گزنه و… خواهید بود. تخت نادر یک منطقه عالی برای پیک نیک محسوب می‌شود و از این رو می‌تواند یک روز سیزده بدر رویایی را برای شما رقم بزند.

سیزده بدر کجا بریم در همدان

عکسی از دشت تخت نادر

باغ ایرانی

باغ ایرانی همدان که با نام پارک حکمتی هم شناخته می شود یکی از بوستان‌ها و باغ‌های زیبای همدان به شمار می‌رود که به شکل و شمایل باغ‌های سنتی ایرانی ساخته شده است. معماری قدیمی و سنتی باغ در کنار گل‌ها و درختان سرسبز آن فضایی بسیار زیبا و چشم‌نواز ایجاد کرده‌اند که این باغ را به یک گزینه عالی برای گردش در روز طبیعت تبدیل می‌کند.

یکی از وِیژگی‌های جالب توجه باغ‌های ایرانی، حضور پررنگ آب در سراسر آن است و در باغ ایرانی همدان نیز می‌توان جوی‌های آب را دید که در سراسر باغ جاری هستند. این شبکه آبرسانی سراسری در باغ ایرانی، یادآور باغ فین کاشان و زیبایی‌های آن است. در این بوستان دل‌انگیز پوشش گیاهی متنوعی از جمله گیاهان بومی همدان و همچنین گیاهان مختلف از سراسر کشور وجود دارد و فضای سبز و پرشکوفه آن در فصل بهار بسیار دیدنی است. 

در باغ ایرانی امکانات تفریحی رفاهی همچون زمین بازی کودکان، سکوهای نصب چادر، سرویس بهداشتی و… نیز وجود دارد و خیال شما را بابت اینکه بالاخره «سیزده بدر کجا بریم» راحت می‌کند.

سیزده بدر تبریز کجا بریم؟

تبریز سومین شهر بزرگ ایران و مشهور به شهر اولین‌ها، از دیدنی‌ترین شهرهایی است که در کنار مکان‌های تاریخی مهم و متعدد، جاذبه‌های طبیعی بسیاری نیز دارد. ۵ پیشنهاد وسوسه‌کننده برای داشتن یک سیزده بدر فراموش‌نشدنی در این شهر عبارتند از:

منطقه حفاظت شده میشو داغ

یکی از دیدنی‌ترین و ارزشمندترین جاذبه‌های طبیعی اطراف شهر تبریز، کوه میشو یا به زبان ترکی میشو داغی است که به دلیل وجود گونه‌های جانوری مهم و البته در خطر انقراض، منطقه شکارممنوع و حفاظت‌شده نام گرفته است. این منطقه در حد فاصل شهرستان مرند و شهرستان شبستر قرار گرفته و تقریباً یک ساعت با شهر تبریز فاصله دارد. 

در این منطقه شما شاهد دشت‌های پردرخت، چمنزارهای سبز، تپه‌های پوشیده از گیاهان خودرو و کوه‌های بلند و مرتفع پربرف خواهید بود. در فصل بهار که برف کوه‌های میشو آب می‌شود در هر گوشه و کنار این منطقه نهر و جویباری جاری است که باعث سرسبزی زمین شده است. این منطقه کوهپایه‌ای دلربا به شرط مساعد بودن هوا، یک نقطه طبیعی شگفت‌انگیز برای گردش روز سیزده بدر است که شما را به زیستگاه برخی از نادرترین گونه‌های جانوری جهان هدایت می‌کند.

جنگل ارسباران

اگر می‌خواهید حس و حال جنگل‌های شمال کشور را در تبریز تجربه کنید پس حتماً باید سری به جنگل‌های ارسباران بزنید. جنگل‌های ارسباران با وسعت ۱۳۰ هزار هکتار در محدوده رودخانه ارس تا کوه‌های سبلان و سهند کشیده شده و به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های کره زمین در یونسکو به ثبت رسیده است. این جنگل‌های وسیع و انبوه، آب‌وهوایی کوهستانی و تا حدودی مدیترانه‌ای دارد و اغلب در فصول سرد سال بارش‌های فراوانی به شکل برف را تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که در فصل بهار و تابستان و در اثر جاری شدن برف کوهستان‌های اطراف، سرسبزی این جنگل‌ها به اوج خود می‌رسد. در جنگل‌ ارسباران مناطق ییلاقی متعددی وجود دارد و در فصل ییلاق شاهد حضور عشایر در این منطقه هستیم. به علاوه در جنگل ارسباران می‌توانید از آثار تاریخی همچون دژ طوماسیاش، کلیسای نازینی و قلعه بابک نیز دیدن کنید.

روستای کندوان

اگر می‌خواهید سیزده بدر خود را در جایی بگذرانید که در فهرست بهترین دهکده‌های گردشگری جهانی ثبت شده است، پس به روستای تاریخی کندوان بروید. روستای کندوان با ۷۰۰۰ سال قدمت و با خانه‌های سنگی که با معماری کله‌قندی ساخته شده‌اند، یکی از روستاهای ییلاقی اطراف تبریز در شهرستان اسکو به حساب می‌آيد. این روستا که تنها روستای صخره‌ای جهان است، جمعیتی در حدود ۸۰۰ نفر دارد که اکثرشان به شغل دامداری و کشاورزی مشغولند. در این روستای خاص و منحصر‌به‌فرد علاوه بر آشنایی با یکی از روستاهای عجیب ایران و جهان، می‌توانید از ییلاقات، تپه‌ها و دشت‌های سرسبز اطراف روستا برای پیک نیک روز سیزده بدر بهره ببرید. در روستای کندوان شما هم می‌توانید کمپ کنید و اگر هم مسافر هستید و دوست دارید اقامت در این روستا را تجربه کنید، از بین چندین اقامتگاه بومگردی کندوان یکی را انتخاب کنید.

13 بدر کجا بریم تبریز

عکسی از روستای کندوان

سد امند

سد امند یکی از تفرجگاه‌های اطراف شهر تبریز است که هم از طبیعت بکر و چشم‌نواز برخوردار است و هم امکانات رفاهی خوبی دارد که باعث توجه گردشگران به این منطقه شده است. این سد با شهر تبریز ۲۳ کیلومتر فاصله دارد و اگرچه در ابتدا صرفاً برای تأمین آب منطقه احداث شده بود اما به تدریج و با توجه به زیبایی‌های طبیعی منطقه، امکانات گردشگری در آن توسعه یافت و اکنون به یک مجموعه توریستی تبدیل شده است.

دهکده سلامت و تفرجگاه گردشگری سد امند در زمینی به وسعت بیش از ۸۰ هکتار ساخته شده است و بوستان‌های سرسبز و درخت‌کاری‌شده، دریاچه سد امند با انواع پرندگان مهاجر و ماهی‌های پرورشی، آبشارها و رودخانه‌های مصنوعی، آلاچیق‌ها و کلبه‌های اقامتی در این منطقه اوقات خوشی را برای گردشگران رقم می‌زند. به علاوه انواع تفریحات آبی همچون قایق‌رانی، جت اسکی، اسکی روی آب و امکانات ورزشی دیگر در این مجموعه تفریحی زیبا در دسترس است.

پارک جنگلی یادگار امام

پارک جنگلی یادگار امام یکی از معروف‌ترین پارک‌های تفریحی تبریز است که به دلیل امکانات مناسب برای پیک نیک و چادر زدن مورد توجه مردم و مسافران قرار گرفته است. آبشار صخره‌ای، باربیکیو، آلاچیق‌های متعدد، باند هلی‌کوپتر، پیست اسب‌دوانی، پیاده راه، زمین بازی کودکان، فوتبال‌دستی، میدان‌های ورزشی چند منظوره، نمازخانه و تلویزیون بزرگ شهری از امکانات این پارک مشهور است. همچنین امکانات دیگری مانند نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی، زمین فوتسال، مسیر دوچرخه سواری و غیره نیز در این پارک قرار گرفته است.

سیزده به در شمال کجا بریم؟

شاید یکی از سخت‌ترین کارها این باشد که در خطه شمالی کشورمان به دنبال جوابی برای سوال «13 بدر کجا بریم» بگردیم. نه به این دلیل که دیدنی‌های شمال کشور محدود هستند بلکه برعکس، آنقدر جای دیدنی و جاذبه طبیعی در شهرهای شمالی کشورمان وجود دارد که انتخاب از میان آنها تقریباً غیرممکن است. از بین همه این جاهای دیدنی شگفت‌انگیز، ۵ پیشنهاد ما عبارتند از:

جنگل چمستان

شهر و جنگل چمستان در ۱۵ کیلومتری شهر نور مازندران نیز مانند همه نقاط شمالی کشور، آب‌وهوایی مطبوع دارند که در فصل بهار با خنکی متعادلی همراه می‌شود و برای گردش و پیک نیک ایده‌آل است. اگر قصد کردید به سمت جنگل‌ چمستان حرکت کنید فراموش نکنید که از دیدنی‌های این منطقه نیز بازدید کنید؛ چرا که هر یک می‌توانند یک نقطه عالی برای گردش روز سیزده بدر باشند. دریاچه الیمالات یکی از دریاچه‌های طبیعی موجود در دل این جنگل‌های هیرکانی است که با انبوه درختان و تپه‌های سبز احاطه شده است. قایقرانی و ماهی‌گیری و کمپ کردن در اطراف این دریاچه امکان‌پذیر بوده و تجربه‌ای رویایی را برای شما رقم می‌زند. پارک جنگلی کشپل با آلاچیق‌های متعدد و امکانات رفاهی مناسب یکی دیگر از گزینه‌های شما در منطقه چمستان برای روز سیزده بدر خواهد بود. جنگل واز، روستای لاویج با چشمه‌های آب گرم و روستای جوربند از دیگر مناطق دیدنی چمستان به شمار می‌آيند.

13 بدر کجا بریم در شمال

عکسی از جنگل چمستان

تفرجگاه نمک آبرود

اگر می‌خواهید در روز سیزده بدر هم در فضای سبز پیک نیک کنید و هم از تفریحات ساحلی بهره ببرید، تفرجگاه نمک آبرود انتخاب خوبی برای شماست. مجتمع گردشگری و تفرجگاه ساحلی نمک آبرود در حاشیه شمالی شهر توریستی نمک آبرود توسعه یافته است و منطقه‌ای عالی برای تجربه تفریحات آبی است. این تفرجگاه در مجاورت جنگل بنفشه قرار گرفته و از این رو هم از جذابیت‌های ساحلی برخوردار است و هم از زیبایی‌های جنگل. در این تفرجگاه طرح شنای ویژه بانوان و آقایان، بوفه، سرویس بهداشتی، اسکله قایق‌رانی، چایخانه سنتی، آلاچیق‌های متعدد، رستوران و مرداب ماهیگیری وجود دارد.

پارک جنگلی سراوان

اگر در عید نوروز به شهر رشت رفته‌اید، پیشنهاد می‌کنیم سیزده بدر را در پارک جنگلی سراوان سپری کنید، جایی که تا چشم کارمی‌کند سبزی، طراوت و شادابی می‌بینید. جنگل‌های سراوان ۵ هزار هکتار وسعت دارند که ۷۰۰۰ متر آن به عنوان پارک جنگلی سراوان با امکانات رفاهی تفریحی متنوع شناخته می‌شود. در این پارک جنگلی بی‌نظیر، دریاچه سراوان نیز به چشم می‌خورد که در نگاه اول چندان تفاوتی با چمنزار ندارد اما در واقع این آب‌های خزه بسته هستند که به شکل چمنزار نمایان شده‌اند. قایق‌سواری در این دریاچه یکی از تفریحات اصلی گردشگرانی است که به این پارک سر می‌زنند.

در پارک جنگلی سراوان دیدنی‌هایی از جمله موزه میراث روستایی و دو رودخانه سفیدرود و سیاه‌رود وجود دارد و امکانات رفاهی مناسبی از جمله آلاچیق‌های جنگلی، سکوی نصب چادر، سایبان و… در این پارک جنگلی مهیا شده است.

النگدره

پارک جنگلی النگدره در نزدیکی شهر گرگان یکی از جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فرد استان گلستان است. در داخل این جنگل آبشار و چشمه‌سارهای متعدد جریان دارند. از وسط جنگل و از قسمت جنوبی تا شمال آن، رودخانه ملاشی جریان دارد. در حوالی این رودخانه سه چشمه جاری است. درختانی چون انجیلی، ممرز، توسکا، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی پوشش گیاهی النگدره را تشکیل می‌دهد. در پارک جنگلی النگدره، امکانات تفریحی و رفاهی متعددی وجود دارد که شامل جاده سلامتی، مسیر چوبی، ایستگاه دوچرخه‌سواری، زمین بازی کودکان، زمین ورزش بزرگسالان، خودروهای برقی، صندلی، نیمکت، آلاچیق سرویس‌های بهداشتی، نمازخانه، ساختمان نگهبانی و فروشگاه مواد غذایی است.

سیزده بدر کجا بریم شمال

عکسی از پارک جنگلی النگدره

جنگل ناهارخوران

یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان گرگان، منطقه جنگلی ناهارخوران، بخشی از جنگل‌های هیرکانی، است. جنگل ناهارخوران در نزدیکی گرگان و در فاصله هشت کیلومتری آن قرار دارد و از تفرجگاه‌های محبوب این شهر به شمار می‌رود. جنگل ناهارخوران گردشگاهی بی‌نظیر برای لذت بردن از هوای مطبوع و دلپذیر و گشت‌و‌گذار در لابه‌لای درختان بلندقامت آن است. پیاده‌روی، کوهنوردی و صعود به ارتفاعات ناهارخوران از جمله تفریحاتی است که در این جنگل می‌توان به آن ‌پرداخت. در کنار آن، امکاناتی نظیر شهربازی، رستوران و کافه نیزدر این جنگل باشکوه ایجاد شده است.

در این جنگل بی‌نظیر و جذاب امکانات متنوعی همچون آبشار مصنوعی، شهربازی، تپه باباطاهر با چشم‌اندازی ۳۶۰ درجه از شهر گرگان، مجموعه ورزشی با امکانات متعدد و ایستگاه اتوبوس چتری وجود دارد که این منطقه را به گزینه‌ای عالی برای گذراندن روز سیزده بدر تبدیل می‌کند.

سیزده بدر، در دل طبیعت

یکی از مهم‌ترین رسومات و آیین‌های ما ایرانیان در تعطیلات نوروز، گذراندن روز سیزدهم فروردین در دامان طبیعت است. اگر برای شما هم هر سال این سوال پیش می‌آید که «سیزده بدر کجا بریم» باید بگوییم که تنها نیستید. اما نگران نباشید، در هر نقطه‌ای از ایران که باشید، طبیعت بکر و بی‌نظیر کشورمان، گزینه‌ای را در اختیار شما قرار خواهد داد. اگر در شهرهای اصفهان، تهران، کرج، شیراز، مشهد، همدان، تبریز یا شهرهای شمالی کشور هستید، ۴۰ پیشنهاد ما در این مقاله را از دست ندهید.

سوالات متدوال:

1. در تهران سیزده بدر کجا بریم؟

تهران شهری با ده‌ها پارک و بوستان مشهور و دیدنی است که در این میان، پارک جنگلی چیتگر، جمشیدیه، لویزان، بوستان آب و آتش و درکه، برای گذراندن یک سیزده بدر به یاد ماندنی بسیار ایده‌آل هستند.

2. سیزده بدر در مشهد کجا بریم؟

پارک جنگلی وکیل آباد، پارک کوهسنگی، طرقبه، آبشار اخلمد و سد چالیدره تنها تعدادی از جاذبه‌های طبیعی مناسب برای گذراندن سیزده بدر در مشهد است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc