https://gateway.trip.ir/api/

طرقبه بهشت ییلاقی مشهد

به روز رسانی: 15 بهمن ، 1402 جاذبه های گردشگری

طرقبه بهشت ییلاقی مشهد

طرقبه از بهترین مناطق دیدنی اطراف مشهد است. محیط ییلاقی و کوهستانی، روستاهای گردشگری و انواع تفریحات را در سفر به طرقبه و شاندیز تجربه خواهید کرد. اگر بلیط هواپیما تهران به مشهد خریده اید، فرصت مناسبی برای دیدن زیباترین ییلاق مشهد، تدارک ببینید. بلیط چارتر هواپیما یک شانس سفر است، امتحان کنید.

طرقبه کجاست؟

منطقه خوش آب و هوای طرقبه در یک ربعی مشهد است. تفریحگاهی معروف که پاتوق ثابت مشهدی‌ها برای آخر هفته و ایام تعطیلات است. طرقبه منطقه وسیعی از روستاهای جذاب توریستی است که علاوه بر شهر طرقبه، شما را به دیدن بکرترین طبیعت مشهد فرا می خواند. اگر در سفرهای قبلی به مشهد فقط از شاندیز و رودخانه طرقبه مشهد دیدن کرده اید، اینبار به سایر مکانهای دیدنی این ییلاق بروید.

نقشه طرقبه

نقشه طرقبه

تاریخ طرقبه

طرقبه تاریخ دور و درازی دارد و به دلیل قرار گرفتن در مسیر تابستانی مشهد- نیشابور همیشه محل عبور کاوان و مسافر بوده است. طرقبه به واسطه اینکه راه ارتباطی شهر کهن و پر آوازه نیشابور با شهر تاریخی مشهد بوده، مورد توجه و بازدید مسافران قرار داشته است. به همین خاطر نام طرقبه در کتابهای تاریخی و سفرنامه ها به شکلهای مختلف درج شده است. طرقبه قدیم روستایی پر رونق و محصور در یک قلعه بوده که تا دوران قاجار 500 خانوار در آن ساکن بوده است. ناصرالدین شاه نیز سال 1246 شمسی، به طرقبه سفر کرده است.

طرقبه مشهداز گذشته تا امروز ییلاقات طرقبه مورد توجه مسافران بوده است.

تفریحات و دیدنیهای طرقبه

شما در طرقبه گزینه های مختلفی برای یک تفریح جانانه در اختیار دارید. بسته به مدت زمان و نوع تفریحی که دوست دارید، می توانید به یکی از کارهای مهیج زیر بپردازید:

1.روستاگردی در طرقبه

منطقه طرقبه بهترین آب و هوای مشهد را داراست. روستاهای ییلاقی این منطقه، مورد استقبال گردشگران و مردم شهر است. معماری پله ای در بستر کوه، باغات و کوچه باغها، مناطق طبیعی وسیع، جذابیت روستاهای طرقبه رو دوچندان کرده تا جایی که امروز به جاذبه ای مهم برای مشهد تبدیل شده اند.

روستای تجر، ییلاقات

تجر از لحاظ موقعیت بین مشهد، نیشابور و طرقبه قرار گرفته است. منطقه ای کوهستانی با رودخانه ای معروف که از بینالود سرچشمه می گیرد. افزایش جمعیت روستا در تابستان نشان از حضور مشهدیها و گردشگران در این روستا دارد. هوای تجر از مشهد خنکتر و مناظر آن به خاطر نوع معماری بسیار دیدنی است. از مشهد تا تجر 27 کیلومتر فاصله است.

روستای مج، گلهای دارویی

این روستای کوهپایه ای قدمت تاریخی دارد. گویا زمانی محل سکونت زرتشتیان یا گبرها بوده است. اگر سری به قبرستان قدیمی مج بزنید، اطلاعات فراوانی خواهید یافت. قرار گرفتن در منطقه سردسیر و کوهستانی، بهار زیبایی را در مج می آفریند. در این فصل جشنواره گل های وحشی و انواع گیاه دارویی گردشگران زیادی را جذب می کند. از مشهد تا مج 67 کیلومتر فاصله است.

كلاته آهن، دره تمشک

این روستا همان طور که از نامش پیداست، چندین قرن پیش محل کوره های آهن و پیشه آهنگران بوده است. کلاته در مسیر رودخانه قرار گرفته و انواع میوه های بوته ای چون تمشک، سماق و زرشک را آنجا خواهید دید. از جاهای دیدنی روستا، دره دهبار و دره کلاته است. فاصله کلاته آهن از مشهد 40 کیلومتر است.

روستای کنگ، بهشت گردشگری

معروفترین روستا در خراسان رضوی روستای کنگ است. قدمت این روستا با آثار تاریخی قلعه حصار و قبرستان قدیمی تا رباط شاه عباسی و مزار شیخ عبدالله شما را شگفت زده می کند. این روستای مرتفع با معماری سوار برهم، شما را به اقامتی کوتاه فرا می خواند. اینجا به ماسوله خراسان شهرت دارد. گردشگران زیادی از این روستا بازدید می کنند، برای همین در ایام تعطیل بسیار شلوغ است. فاصله کنگ تا طرقبه نیم ساعت است.

روستای تاریخی کنگنمایی از معماری روستای کنگ

روستای مغان، غار استالاگمیتی

نام روستا حکایت از تاریخ قدیمی آن دارد. دسترسی روستای مغان از طریق مشهد ممکن است نه طرقبه. روستا روی شیب ساخته شده و اطراف شما را منظره کوهها پر می کند. این روستا را با غار مغان می شناسند. مردم محلی داستانها جن و پری زیادی درباره غار دارند. این غار تا روستا بیش از یک ساعت پیاده روی دارد. بهتر است بدون راهنما وارد غار نشوید. غار کوهستانی مغان با تالارهای استاگمیتی و رازهای ناگشوده، بسیاری از کوهنوردان و غارنوردان ایران را به این روستا می کشاند.

روستای دهبار، دره دلگشا

این روستای دره ای با باغات فراوان، تفریحگاهی نزدیک مشهد است. در فصل تابستان میل کردن یک وعده ماهی تازه، قدم زدن در هوای تمیز و خنک رودخانه و کوچه باغها جذاب است. شما می توانید شب را در اقامتگاه بومگردی شمس بمانید و از آرامش طبیعی دهبار لذت ببرید. میوه های نوبرانه و تابستانی دهبار را فراموش نکنید. فاصله دهبار تا طرقبه یک ربع راه است.

درباره جاهای دیدنی مشهد بیشتر بدانید:

پارک کوهسنگی محبوب گردشگران

بازار رضا مشهد بهترین مرکز سوغات

جاهای دیدنی مشهد

روستای نغندر، دژ قدیمی

از روستاهای معروف گردشگری مشهد است که در گذشته به کار ابریشم اشتغال داشته اند. این روستا قلعه قدیمی دارد که از دور پیداست. جمعیت روستا زیاد نیست و آرامش محیطی آن برای گردشگران علاقه مند به جاهای خلوت دلچسب است. شما در نغندر می توانید هم زیبایی روستا را با قدم زدن تجربه کنید هم در آرامش طبیعت کوهستانی آن غرق شوید. فاصله مشهد تا نغندر 25 کیلومتر است.

روستای جاغرق، رباط عباسی

روستایی با جاذبه های دیدنی که از نقاط پر بازدید طرقبه نیز به شمار می آید. گورستان تاریخی جاغرق متعلق به دوره تیموری است. نشانی از پیشینه این روستای پر آب که نامش از آبادانی آن خبر می دهد. جالب است بدانید عمارت سفیر سابق انگلستان در مشهد اینجا قرار دارد. جاغرق که زمانی در مسیر راه نیشابور قرار داشته، هنوز بقایای رباطهای میانراهی آن بجا مانده است. در جاغرق هم طبیعت ببنید و هم آثار تاریخی. فاصله مشهد تا جاغرق نیم ساعت است.

روستای ازغد، تاریخ و طبیعت

روستایی با تاریخ چند هزارساله که هنوز ردپای آن را می توانید در گورستان گبرها ببینید. ازغد با هوای دلکش و معماری زیبایش از روستاهای گردشگری پر طرفدار است. نمای پلکانی روستا روی دامنه با خانه های فشرده، منظره ای دیدنی دارد. قدمت مسجد ازغد به دوران تیموری می رسد که نشانی دیگر از قدمت روستا است. شما می توانید در بومگردی بام ازغد تجربه ای دلنشین از سفر به این روستا داشته باشید. شما از مشهد تا ازغد کمتر از یک ساعت فاصله دارید.

روستای ازغد طرقبهنمونه سنگ قبر تاریخی در روستای ازغد

روستای مایان، دره رنگارنگ

روستای مایان از چند بخش مایان علیا، مایان وسطا و مایان درباغ تشکیل شده که در مجموع مایانات می گویند.این روستا هم در دامنه کوه بینالود و نزدیک رودخانه شکل گرفته است. مسیر رسیدن به روستا کمی سخت است ولی شما را با زیباترین دره مشهد روبرو می سازد. قبرستان قدیمی، معماری اصیل و امامزاده روستا نشانی از گذشته تاریخی مایانات دارد. پاییز یکی از فصلهای دیدنی و رنگارنگ برای سفر به مایان است. فاصله مایان تا طرقبه 20 کیلومتر است.

2. مجموعه تفریحی و مهیج چالیدره

اگر گذارتان به طرقبه افتاد، چالیدره یک جای بی نظیر برای هیجان و ماجراجویی است. از طرقبه تا چالیدره 10 دقیقه راه است. این مجموعه که کنار سد چالیدره قرار دارد، دارای انواع امکانات مفرح و رفاهی برای گردشگران است. شما می توانید سوار تله کابین شوید، از بانجی جامپینگ بپرید، غواصی کنید، قایق سوار شوید و سوار بر زیپ لاین، پرواز کنید. تابستان بهترین زمان برای لذت بردن از تفریحات چالیدره است. قیمت ورودی چالیدره 10 هزار تومان است.

3. پیست اسکی ابرده، تفریح زمستانی

مشهد شهر چهار فصل گردشگری است. اگر زمستان به طرقبه بیایید، می توانید به پیست اسکی بروید. در خراسان سه نقطه مناسب اسکی است که نزدیکترین آن به مشهد، ابرده است. مهم نیست شما تازه کارید یا حرفه ای. به راحتی می توانید از پیست اسکی و امکانات آنجا لذت ببرید. ابرده در فاصله 40 کیلومتری مشهد قرار دارد. این روستا به شاندیز بسیار نزدیک است و شما می توانید در اقامتگاه بومگردی ماژان شب را بمانید.

4. پارک سنگی مقبولا طرقبه

مقبولا تصویر متفاوتی از یک پارک کوهستانی با سنگهای بدیع و شگفت است. جایی که باورتان نمی شود قدمت پیش از تاریخ دارد تا وقتی سنگ نگاره هایش را ببینید. این منطقه نوعی پارک ژئومورفولوژی است که جهانی از سنگها را در یک پیاده روی به شما نشان می دهد.

پارک سنگی مقبولاپارک دیدنی مقبولا و سنگ نگاره های پیشاتاریخی

5. پارک رودخانه طرقبه

وقتی به طرقبه سفر می کنید، باید در این منطقه ییلاقی چرخی بزنید و زیبایی های بی مانندش را لمس کنید. پارک رودخانه داخل طرقبه قرار دارد. مسیر زیبا و راه سنگی، خوراک قدم زدن عصرگاه و رفتن به رستورانهای سنتی و صرف وعده غذا است.

اقامتگاه و هتل در طرقبه

اقامت در طرقبه در سفر مشهد، مزه ای دیگر دارد. جایی برای تغییر حال و هوا و لذت بردن از طبیعت و آرامش. گزینه های متفاوتی برای ماندن در طرقبه دارید تا از بهشت مشهد نهایت لذت را ببرید:

هتل در طرقبه: متل بام طرقبه، هتل 5 ستاره پارک حیات، هتل صاحب

اقامتگاه در شهر طرقبه: بومگردی عمارت سلیمان، بومگردی خانه رنگی، بومگردی ایوان،

اقامتگاه در روستاهای طرقبه: بومگردی کنگ کهن، بومگردی پاچنار، بومگردی ماسوله کنگ،

رستورانها و کافه های معروف طرقبه

یکی از جذابیت های سفر به طرقبه صرف غذا در بهترین رستورانهای منطقه است. تا دلتان بخواهد رستوران و کافه در دسترس شماست. با برخی از آنها آشنا شوید:

رستوران پدیده شاندیز

رستوران حسن ششلیکی شاندیز

رستوران آبشار طرقبه

رستوران تشریفات طرقبه

رستوران قصر خورشید طرقبه

بهترین فصل سفر به طرقبه

طرقبه شهرستانی بسیار دیدنی ست و جاذبه‌های فراوانی دارد. این منطقه در تمام فصول سال بسیار دل نشین است اما فصل بهار و تابستان طرقبه بهترین آب و هوا را دارد. طرقبه مشهد در زمستان با برف پوشیده می‌شود و دیدن این مناظر نیز می‌تواند به شما کمک کند بازدید دل نشینی داشته باشید.

مسیر دسترسی مشهد طرقبه

شما در صورتی که با خودرو شخصی به طرقبه می روید، زمان اوج ترافیک و  تردد سخت در مسیرهای روستایی را در نظر بگیرید. معمولا غروب به بعد در روزهای تعطیل مردم زیادی در طرقبه و شاندیز حضور دارند. شما می توانید با خطوط اتوبوسرانی از شهر مشهد به مقصد طرقبه و روستاهای اطراف سفر کنید. برای همین باید به پایانه وکیل آباد در شمال غربی مشهد مراجعه کنید. از این محل به راحتی می توانید به طرقبه و شاندیز بروید. همچنین از اینجا می توانید به مقصد روستاهای جاغرق، نغندر، ابرده سوار شوید.

برای رسیدن به پایانه وکیل آباد می توانید از خط مترو مشهد استفاده کنید و در ایستگاه پایانی وکیل آباد پیاده شوید.

سوالات متداول

معروفترین هتل طرقبه کدام است؟

هتل پارک حیات مشهد.

فاصله مشهد تا طرقبه چقدر است؟

15 دقیقه

بهترین روستای گردشگری طرقبه کجاست؟

روستای کنگ. اما از روستاهای دیگر طرقبه مانند جاغرق و ازغد غافل نشوید.

آیا در ایام کرونا مسیر طرقبه شاندیز باز است؟

از آنجایی که مبدا پلاک گذاری خودروهای این شهرستان با مشهد تفاوتی ندارد و به دلیل پیوستگی بین کسب و کارها و محل زندگی مردم در طرقبه - شاندیز و مشهد و همچنین یکسان بودن پلاک این دو شهرستان با شهر مشهد، اعمال محدودیت تردد بر مبنای پلاک بین دو شهرستان مشهد و بینالود ممکن نیست و موضوعیت ندارد. لذا این مسیر تردد هموار باز خواهد بود.

بهترین بازار طرقبه مشهد کدام است؟

مجتمع ویلاژتوریست و بازار بین النللی بعثت از بهترین و بزرگترین بازارهای طرقبه هستند.

فاصله طرقبه تا حرم چقدر است؟

از شهرستان طرقبه تا حرم مطهر رضوی حدود نیم ساعت تا 40 دقیقه راه می‌باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc