https://gateway.trip.ir/api/

مرداب سراوان بهشت جنگلی

به روز رسانی: 22 تیر ، 1400 جاذبه های گردشگری

مرداب سراوان بهشت جنگلی

اگر به جنگلهای شمال علاقه مند هستید، تصور اینکه بین درختان بلند جنگلی سوار قایق هستید و با لذت و آرامش پیش می روید، هیجان انگیز است. شما در مرداب سراوان بهشت جنگلی گیلان قرار دارید، در میان مناظر چشمنواز جنگل سراوان بهترین زمان خود را سپری خواهید کرد. این سفر خیال انگیز همیشه به یاد شما خواهد ماند.

سراوان گیلان

نام سراوان ممکن است شما را یاد سیستان و بلوچستان بیندازد اما مرداب سراوان، نام منطقه ای جنگلی است که با مرداب معروفش زبانزد شده است. جنگل قدیمی سراوان در فاصله 17 کیلومتری رشت قرار گرفته است. روستای سراوان هم در جنگل سراوان قرار دارد.

جنگل سراوان

جنگل فصل نمی شناسد و هر زمان به آن وارد شوید، طبیعت شما را غافلگیر می کند. جنگل سراوان پر از شگفتی و زیبایی است که حس و حال متفاوتی به سفر شما می بخشد. از همان لحظه ورود به جنگل، مرداب سراوان چون فرشی سبز توجه شما را جلب خواهد کرد. آرامش عجیب تالاب شما را در بر می گیرد. کافیست به اسکله چوبی کوچک بروید، قایقی بگیرید و در دل جنگل گردش کنید. بهترین عکسها و سلفی ها در انتظار شماست. گاهی بهتر است توقف کنید و بگذارید هوای پاکیزه و منظره های رویایی شما را احاطه کند. بدور از هیاهوی شهر و دغدغه هایش، از انرژی و تازگی محیط سرشار شوید. صدای زنده پرندگان و محیط جنگل شما را در خود غرق می کند.

پارک جنگلی سراوان دو رودخانه زیبا نیز دارد. سفید رود و سیاه‌رود با عبور از قسمت شرقی جنگل، فضای دلچسبی برای استراحت و آرامش دارد. شما می توانید در جوار این رودخانه های خوش منظر اقامت کنید و سفر جنگلی خود را تکمیل کنید. اینجا امکانات لازم برای کمپ و چادر زدن ایجاد شده است.

مرداب سراوان

مرداب سراوان یا مرداب گیلان از آبهای راکد ایجاد شده است و رنگ چمنی آن  به خاطر گیاه خرفه است. سطح مرداب پوشیده از این گیاه و برگ درختان است. منظره ای که شبیه یک رویاست. این گیاه در نوع خود برای محیط زیست خطرآفرین است چون باعث کم شدن اکسیژن آب شده و مرگ ماهی ها را به دنبال دارد. جاندارن کمی مانند لاک‌پشت و قورباغه می توانند در این شرایط دوام بیاورند. جالب اینکه حرکت قایقها باعث اکسیژن رسانی به مرداب می شود.

عکس مرداب سراوانمرداب رویایی سراوان گیلان

بهترین زمان سفر به مرداب سراوان

جنگلهای گیلان در هر فصلی زیبایی و لطف خود را دارد. اگر می خواهید طراوت و سرزندگی جنگل را لمس کنید در فصل بهار سفر کنید. اگر عاشق درختان رنگارنگ و هوای مطبوع هستید، فصل پاییز بی نظیر است. فصل تابستان زمان مناسبی برای دیدن جنگل سراوان است. از آنجا که مساحت تالاب کم است، در ایام تعطیلات شلوغ و پر سرو صداست. اگر دوست دارید آرامش مرداب را تجربه کنید در ایام غیر تعطیل بروید.

امکانات تفریحی مرداب سراوان

امکانات تفریحی شامل قایق سواری ، پینت بال، دوچرخه سواری و موتور چهار چرخ است. قایق سواری یکی از بهترین تفریحات مرداب سراوان است. در نظر داشته باشید که قایقها به صورت ساعتی اجاره داده می شوند. تجربه پینت بال در جنگل هم بسیار مهیج و لذت بخش است. این نخستین پینت بال جنگلی ایران است. امکانات پیک نیک هم در جنگل سراوان برای مسافران و گردشگران مهیاست از سکوی نصب چادر، آلاچیق وسرویس بهداشتی تا وسایل بازی کودکان، کباب پز، میز و نیمکت. از لحاظ امنیت هم جای نگرانی نیست، محیط جنگل امن و آرام است.

مسیر دسترسی به مرداب سراوان

 سراوان در 17 کیلومتری اتوبان قزوین – رشت و در نزدیکی دره پشت قرار دارد. شما هنگام عبور از جاده‌ی رشت - تهران از کنار جنگل سراوان رد می شوید. تابلوهای راهنما به راحتی شما را به سراوان می رساند. تنها ورودی پارک در سمت غرب جاده قرار گرفته است. اگر از تهران عازم هستید، فاصله تهران تا مرداب سراوان 300 کیلومتر است که بدون لحاظ کردن ترافیک سه ساعت زمان خواهد برد.

مرداب سراوان در بهارجنگل و مرداب سراوان در بهار

اقامتگاه پارک جنگلی سراوان

بهترین راه مراجعه به روستای سراوان و اقامت در پارک جنگلی سراوان یا روستاهای آن محدوده و گرفتن اقامتگاه بوم گردی است. راه دوم با توجه به مسافت کم جنگل سراوان تا رشت، اقامت در هتل یا اقامتگاه های مسافری شهر رشت است.

 تور مرداب سراوان

اگر دوست دارید با تور سفر کنید، تور مرداب سراوان به صورت گروهی و یک روزه برگزار می شود. بسته به اینکه تور چه امکاناتی دارد، قیمتها متغیر است. برای اینکه خستگی رانندگی از لذت سفر شما کم نکند، بهتر است با تور به جنگل سراوان بروید.

جاذبه های گردشگری جنگل سراوان

شما در مرداب سراوان غیر از گردش و قایق سواری و دیگر تفریحات می توانید به دو جاذبه گردشگری جنگل سراوان هم سر بزنید:

1.موزه میراث روستایی گیلان

اکو موزه گیلان اولین موزه میراث روستایی کشور است که از سال 81 فعالیت خود را در جنگل سراوان آغاز کرد. شما در ماکت کوچکی از گیلان می توانید قدم بزنید و از بخشهای جذاب و متنوع موزه مانند نمادهای معماری بومی گیلان، فرهنگ و سنن شمال ایران، کار و زندگی، مزارع برنج و چای، پارک بازی کودکان، تاریخ و قوم شناسی این مجموعه دیدن کنید.

2.کاروان‌سرای سراوان

کاروان‌سرای شاه عباسی سراوان با قدمت دیرین خود فضایی دلنشین و گرم دارد. این کاروانسرا  در قسمت جنوبی روستای سراوان قرار دارد و هنوز چون گذشته پذیرای مسافران این راه است. شما می توانید علاوه بر بازدید از این مکان تاریخی، در رستوران سنتی مجموعه هم غذا میل کنید.

موزه میراث روستایی سراواننماد معماری در موزه میراث روستایی گیلان

دوستدار جنگل سراوان باشید

با افزایش مسافرت و گردشگری در ایران، محیط زیست تحت تاثیر قرار می گیرد. تلاش کنید در سفرهایتان محیط زیست طبیعی و پاک را به هم نزنید. جنگل سراوان یک نمونه نادر طبیعت است که فقط با گردشگران مسئولیت پذیر زیباییش را حفظ می کند.

شماره تماس پارک جنگلی سراوان

01334512503

مرداب های جنگلی ایران

شمال ایران زیباترین تالاب ها را در خود جای داده است. از نمونه های مرداب جنگلی مشابه مرداب سراوان می توان به مرداب هسل، مرداب دیوک، مرداب کندوچال اشاره کرد.

هزینه های جنگل سراوان

اگر با ماشین شخصی وارد جنگل شوید باید هزینه کمی برای ورود بپردازید. همچنین برای قایق سواری و پینت بال هم هزینه های مجزایی لازم است پرداخت کنید.

وسایل لازم سفر به مرداب سراوان

برای اینکه از جنگل گردی خود نهایت لذت را ببرید، لباس و کفش مناسب فراموش نکنید. همچنین همراه خود آب معدنی داشته باشید.

در مورد جاذبه های شمال ایران بیشتر بخوانید:

قلعه رودخان دژ سبز

راز کلبه وحشت انزلی فاش شد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc