https://gateway.trip.ir/api/

معبد کایلاسا اسرار آمیزترین معبد جهان

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

معبد کایلاسا اسرار آمیزترین معبد جهان

هند سرزمین افسانه ای و پر راز و رمز است. یکی از عجیب ترین و شگفت انگیزترین جاذبه های هند، معبد کایلاسا Kailasa Temple است. معبدی روییده از سنگ که شما را در برابر زیبایی و هنر میخکوب می کند. به جرات معبد کایلاسا یکی از اسرارآمیزترین معابد جهان است که هنوز ناشناخته مانده است. شاهکاری که نظیرش را هیچ کجا نخواهید دید. معبد کایلاسا در هند را می توان از عجایب هفتگانه دانست. معبد کایلاسا در مجموعه غارهای الورا قرار دارد.

معبد کایلاسا کجاست؟

معبد کایلاسا یا کایلاساناتا (به معنی خدای کایلاسا) در کشور هندوستان، در ایالت ماهاراشترا و نزدیک به غارهای باستانی الورا قرار گرفته است. فاصله معبد تا شهر اورنگ آباد 30 کیلومتر است. اگر دلتان خواست از این معبد اسرارآمیز دیدن کنید می‌توانید با خرید بلیط هواپیما تهران بمبئی به شهر بمبئی واقع در ایالت ماهاراشترا سفر کرده و از آنجا با پرواز داخلی به اورنگ آباد بروید.

زمان ساخت معبد کایلاسا

یونسکو ساخت این معبد را بین 600 تا 1000 میلادی در نظر گرفته است. عده ای معتقدند معبد در زمان کریشنا اول حاکم امپراتوری رشتراکوتا ساخته شده است. این اثر سال 1983 در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

معبد کایلاسا کجاستمعبد کایلاسا با قدمت هزار ساله معبد عجیب در هند

غارهای الورا (ELLORA CAVES)

غارهای الورا مجموعه ای زیارتگاهی ست که در دل سنگ ایجاد شده است. در این محدوده 100 غار وجود دارد که فقط 34 مورد آن قابل بازدید است. هر کدام از این بناهای آیینی به سه مذهب کهن هند یعنی بودا، جین و هندو تعلق دارند. در گذشته نیایشگاه پیروان مذاهب و هم جایی برای زندگی راهبان بودایی و هندو بوده است.

عجایب معبد کایلاسا

اولین چیزی که هر ببینده ای را مبهوت می کند، معبدی یکپارچه از سنگ است. این معبد مانند یک مجسمه از صخره ها تراشیده شده است. در آثار معماری دنیا قطعات و اجزای سازه بر روی هم سوار می شوند ولی معبد کایلاسا یک استثنای شگفت معماری است. شواهد نشان می دهد روش تراشیدن معبد از بالای کوه به پایین بوده است. هنرمندان آن زمان یک شاهکار برای شیوا خدای معروف هند ساختند. معبد کایلاسا بزرگترین سقف سنگی یکدست در جهان شناخته می شود. ساختن چنین اثر فرا انسانی با ابزار و فناوری آن زمان غیرقابل باور است.

طبق تخمین باستانشناسان حدود 400 هزار تن سنگ از کوه جابجا شده تا معبد بوجود آمده است. عجیبتر آنکه چنین اثر سنگی عظیمی در 18 سال ساخته شده که با توجه به تکنولوژی هزار سال پیش باورنکردنی است. تراشیدن اثری هنرمندانه به ابعاد تاج محل با ستونهای 30 متری آنرا به یکی از عجایب ناشناخته دنیا بدل کرده است. دقت این اثر به قدری بالاست که سازندگان حق اشتباه نداشته اند و با هر برش باید کار نهایی درست در می آمد. حالا تصور کنید ساخت راه پله، بالکن، تونل زیر زمینی، مسیر آب و هزاران جزییات سنگی کنده شده چقدر مهارت و ظرافت به همراه داشته است.

از دیگر عجایب معبد کایلاسا در هندوستان مجسمه های متعدد است. این ویژگی در معابد هندو چشمگیر است. برای نمونه در پایه های معبد مجسمه های فیل دیده می شود که انگار از معبد محافظت می کنند. در حیاط ورودی نیز مجسمه گاو مقدس شیوا از نشانهای مهم بودیسم قرار گرفته است.

رازهای معبد کایلاسامجسمه های معبد کایلاسا در هندوستان

معبد جاودانه کایلاسا

در سال 1682 حاکم مسلمان اورنگ زیب، با هزار نفر به این معبد حمله کرد تا کامل آن را از بین ببرد. به باور مردم محلی سه سال تلاش آنها برای تخریب معبد بی ثمر ماند و آنها فقط به بخش کوچکی از معبد آسیب زدند. در نهایت معبد سنگی هند طی قرنها جاودانه شد.

رازهای معبد کایلاسا

به نظر عده ای از محققان تمدن بزرگی زیر غارهای الورا پنهان است. وجود تعداد زیادی تونل های عمیق و معابر باریک در غارهای الورا این نظریه را تشدید می کند. ابتدای این تونلها امکان عبور دارد اما هر چه جلوتر می رود پیشروی غیر ممکن می شود. با چه ابزاری این تونلها ساخته شده است؟ آیا راههای یک شهر زیرزمینی را نشان می دهد؟

نکته دیگر اینکه در تمام نقاشی های دیواری و کنده کاری ها وجود تمدن زیرزمینی در زیر تصویر خدایان و الهه ها به صورت انسانها و حیوانات ریز نقش، حک شده است. معبد کایلاسا در هند هنوز از ناشناخته ترین و مرموزترین آثار باستانی دنیا به شمار می رود.

مورخان ثابت کردند که غار شماره 16 قدیمی ترین سازه مجموعه الورا است. علاوه بر این معماری و طراحی پیشرفته تری نسبت به سایر غارها دارد. این مبعد سنگی در هند تنها سازه ی مجموعه است که در پرواز هوایی قابل مشاهده است. آیا دلیل خاصی برای این نشانه گذاری داشته اند؟ اگر به معبد کایلاسا از آسمان نگاه کنید متوجه شگفتی‌های این معبد اسرارآمیز خواهید شد. در ادامه عکسی از معبد کایلاسا از نمای بالا آورده شده است.

عکس معبد کایلاسا از بالا

عکس معبد کایلاسا از بالا

در سنگ نگاره های معبد کایلاسا، صحنه هایی از دو حماسه مهم هندو، مهاباراتا و رامایانا به تصویر کشیده شده است. علاوه بر آن حدود 30 میلیون متن سانسکریت در این معبد پیدا شده که بخش کوچکی ترجمه شده و هنوز رازهای زیادی از معبد در هاله ای از ابهام قرار دارد. آیا در مورد ساختن معبد اطلاعاتی پیدا خواهد شد؟

معبد کایلاسا کوه مقدس

کوه کایلاش بخشی از کوههای هیمالیا است که به عنوان خانه شیوا، خدای هندوها شناخته می شود. در گذشته معبد با یک لایه ضخیم از گچ سفید پوشانده می شد تا مانند کوه مقدس کایلاش که پوشیده از برف است، دیده شود. هنوز برخی از آثاری از رد گچ باقی مانده است.

افسانه معبد کایلاسا

در افسانه محلی مردم مراتی ساخت معبد به دلیل بیماری پادشاه بوده است. ملکه برای نجات جان همسرش،  قول می دهد در یک هفته معبدی برای شیوا بسازد. پس شیوا دعای ملکه را برآورده می کند. مردم آن زمان عملی کردن این نذر را غیرممکن می دانستند. طبق گفته محلیها، معماری به نام کوکاسا به ملکه اعلام کرد راه حلی برای اتمام  معبد در یک هفته دارد. او به وعده اش عمل می کند و ایده تراشیدن کوه از بالا به پایین را انجام می دهد. با عمل خلاقانه کوکوسا، ملکه از مخمصه رها می شود.

بهترین زمان سفر به معبد کایلاسا

شما در هر فصلی از سال می توانید به غارهای الورا سفر کنید اما از نوامبر تا مارس به دلیل خنکی هوا بهترین زمان سفر به معبد کایلاسا است. البته هر ساله در اورنگ آباد فستیوال الورا- آجانتا برگزار می شود که برای گردشگران پر از جذابیت است. برای لذت بردن از آین جذابیت‌ها با خرید بلیط هواپیما سفری به یاد ماندنی داشته باشید.

ساعت بازدید معبد کایلاسا

بازدید از غارهای الورا به جز روزهای سه شنبه، هر روز از طلوع تا غروب آفتاب برای عموم امکان پذیر است. شما برای دیدن این مجموعه بزرگ حدود نصف روز زمان نیاز دارید.

برای اطلاعات بیشتر بخوانید:

هیجان انگیزترین شهرهای دنیا کدامند؟

7 ناگفته از عجایب هفتگانه جدید دنیا

اسرار تاج محل

سوالات متداول

معبد کایلاسا در کدام شهر هند است؟

در شهر اورنگ آباد

معبد کایلاسا کجاست؟

معبد کایلاسا یا کایلاساناتا (به معنی خدای کایلاسا) در کشور هندوستان، در ایالت ماهاراشترا و نزدیک به غارهای باستانی الورا قرار گرفته است.

شگفتی غیر قابل باور معبد کایلاسا چیست؟

باستان شناسان معتقدند که برای ساخت معبد کایلاسا 400000 تن سنگ برداشت شده است. برداشت این مقدار سنگ آن هم فقط در طی 18 سال با امکانات گذشتگان تقریبا غیرممکن است. همچنین در طول سالیان پادشاهانی دستور تخریب این معبد را دادند اما هیچکس نتوانست جز شکستن تعدادی مجسمه و انداختن چند خراش بر روی دیوار معبد کار دیگری از پیش ببرد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc