https://gateway.trip.ir/api/

7 ناگفته از عجایب هفتگانه جدید دنیا

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 دانستنی های سفر

7 ناگفته از عجایب هفتگانه جدید دنیا

مردم دنیا با عجایب هفتگانه دنیا آشنا هستند، هفت اثری که توسط مورخان یونان باستان انتخاب شد. این لیست قدیمی در سال 2007 توسط بنیاد غیرانتفاعی موسوم به عجایب هفتگانه جدید دنیا تغییر کرد.این موسسه تصمیم گرفت انتخاب آثار جدید را به عهده مردم بگذارد. آنها از 100 میلیون نفر در سراسر جهان نظرسنجی کردند و هفت مورد در لیست عجیب ترین ها قرار گرفت. در نهایت عجایب جدید در ژوئیه سال ۲۰۰۷ در لیسبون اعلام شدند. 

1.ماچو پیچو پرو

ماچو پیچو شهری باستانی بازمانده از تمدن اینکاهاست. اینکاها از قدیمی ترین ساکنان مکزیک بودند که این شهر اسرارآمیز را بنا کردند. شهری که می توان نماد قوم اینکا دانست. این شهر سنگی در بلندا ساخته شده و واژه ماچوپیچو به معنی قله است. هنوز بسیاری از رازها و شگفتی های آن کشف نشده باقی مانده است و پژوهشگران به دنبال رمزگشایی از اسرار نهانی اش هستند.

این سایت عظیم به شهر گمشده اینکاها شهرت دارد. زمانی که اسپانیایی ها مناطق مختلفی از آمریکای جنوبی را به تصرف خود در آوردند، به سرزمین اینکاها نیز حمله کردند. در نهایت شگفتی با شهری متروک روبرو شدند که چندین قرن رها و خالی از سکنه بود. روایت هایی از فراموشی نام این شهر حتی بین مردم بومی نیز وجود دارد. برای محققان ریشه‌های و علل ایجاد تمدن اینکا مشخص نشده ‌است. شاید یکی از دلایل ابهامات این است که اینکاها فاقد خط بودند و منبعی از سرگذشت آنها در دست نیست. آنها در مناطق کوهستانی و دورافتاده، محاط در جنگل استوایی آمازون چنین تمدن بزرگی را ساخته‌اند.

نخستین بار سال 1911 باستان شناسی به نام بینگهام از دانشگاه ییل این شهر گمشده را شناسایی و به دنیا معرفی کرد. از آن زمان ماچو پیچو به یک منطقه گردشگری پرطرفدار تبدیل گردید و در ترندهای توریسم از مناطق محبوب گردشگران به شمار می آید. امروزه ماچوپیچو پرو به عنوان میراث جهانی بشر در یونسکو قرار گرفته است و یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیا به حساب می آید.

 ماچو پیچو

سایت تاریخی ماچوپیچودر مکزیک

2.شهر باستانی پترا اردن

این شهر باستانی در دل صخره ها ساخته شده است، به همین دلیل یونانیها به آن پترا  یعنی سنگ می‌گفتند. یک باور عامیانه رایج است که ساخت چنین شهری، کار آدمیزاد نیست. ایجاد آن فقط به دست نیروهای ماورا طبیعی امکانپذیر است. اعراب، پترا را المدینه الوردیه نام گذاشته بودند چرا که سنگها و صخره های این شهر به رنگ گل سرخ است.

موقعیت جغرافیایی این شهر باستانی بین دریای مرده و دریای سرخ قرار دارد. از قرن چهارم پیش از میلاد پترا پایتخت حکومت باستانی نبطی ها بود. چند قرن تمدن آنها و شهر پترا در اوج آبادانی قرار داشت. با حمله رومیها در سده اول میلادی، قدرت نبطی ها در هم شکسته شد. رومیها 5 قرن بر این شهر تسلط داشتند تا به دست اعراب مغلوب شدند. داستانها و افسانه های مختلفی از جمله زلزله مهیب در مورد رها شدن این شهر وجود دارد. شهر پترا توسط یوهان لودویک سوئیسی در سال 1812 کشف شد.

شهر باستانی پترا اردن از مناطق گردشگری محبوب دنیاست و هزاران گردشگر به این شهر سرخ سفر می کنند. از طرف دیگر جذابیت های باستانشناسی آن، پای کاوشگران و محققان زیادی را به اینجا می کشاند. پترا هم اکنون در فهرست میراث جهانی و در لیست عجایب هفتگانه جدید قرار گرفته است.

شهر صخره ای پترا در اردن

شهر صخره ای پترا در اردن

 3. کولوسئوم ایتالیا

نام اصلی این ساختمان، آمفی تئاتر فلاوین است ولی امروزه همه به نام کولوسئوم می شناسند. کولوسئوم ایتالیا میراث رومیان و امپراتوری قدرتمند آنهاست.این بنای باشکوه در اصل آمفی تئاتری با 80 هزار جایگاه تماشاچی و 80 ورودی است. این مقیاس نشان از اهمیت بنا برای اهالی روم باستان و عنوان بزرگ ترين تماشاخانه در امپراتوری روم دارد. ﻛﻮﻟﻮﺳﻴﻮﻡ، ﻣﺤﻞ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭﻯ ﺟﺸﻨﻬﺎﻯ ﺍﻣﭙﺮﺍﺗﻮﺭ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﻡ ﺑﻮﺩ نکته تلخ اینکه هزاران نفر در میدان کولوسئوم به بدترین شکل ممکن کشته شده اند. قتل عام بردگان در جدال مرگبار گلادیاتور‌ها، بازیچه ای برای تفریح شاهان روم بوده‌است. دو زلزله بزرگ در قرن 9 تا 13 به این بنا آسیب زیادی وارد کرد. در دنیای معاصر، ﻛﻮﻟﻮﺳﻴﻮﻡ ﻣﺤﺒﻮﺑﺘﺮﻳﻦ ﺑﻨﺎﻯ ﺍﻳﺘﺎﻟﻴﺎ به شمار می رود، ﻧﻤﺎﺩی که حکایت از ﺷﻬﺮ ﺭﻭﻡ ﻭ ﺗﻤﺪﻥ ﺭﻭﻣﻰ دارد. کولوسئوم از دیگر عجایب هفتگانه جدید دنیاست که با وجود تاریخ مرگبارش، محبوب گردشگران است.

 آمفی تئاتر کلوسئوم نماد ایتالیا

 آمفی تئاتر کلوسئوم نماد ایتالیا

4.چیچن ایتزا مکزیک

تمدن باستانی مایا از تمدنهای پیشرفته آمریکای جنوبی است. نبوغ و مهارت آنها در ساخت شهر باستانی چیچن ایتزا کاملا آشکار می شود. سابقه این شهر حدود هزار سال پیش برمی گردد. چیچن ایتزا به معنی دهان چاه جادویی است. از آنجا که مایاها به پیش بینی آینده و ستاره شناسی علاقه داشتند، بیشتر بناهای شهر، کاربرد نجومی دارند. معروفترین بنا در سایت این شهر قدیمی، معبد ال کاستیلو یا معبد کوکلکان است. این معبد بزرگ با ارتفعا 30 متر در دل خود دو معبد دیگر را پنهان ساخته است.

در فصل بهار و پاییز، اشعه خورشید سایه ای را بر روی هرم کوکلکان ایجاد می کند که شبیه شکل یک مار در حال لغزیدن از پله های معبد است. در سال ۲۰۰۷ چیچن ایتزا مکزیک به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید انتخاب شد.

هرم شهر باستانی چیچن ایتزا در مکزیک

هرم شهر باستانی چیچن ایتزا در مکزیک

5.مجسمه مسیح برزیل

در دنیا مجسمه های مشهوری وجود دارد ولی هیچکدام به عظمت مجسمه مسیح در برزیل نخواهد رسید. تندیسی با 40 متر ارتفاع و برو روی کوه کورکووادو که از هر جای شهر ریودوژانیرو قابل مشاهده است. نمادی از کشور برزیل که در سال ۱۹31 نصب شد. این اثر علاوه بر اینکه در لیست عجایب هفتگانه دنیاست، چهارمین مجسمه جهان نیز محسوب می شود. مجسمه به نوعی طراحی شده تا حالت پذیرا و آغوش گشوده مسیح به روی انسانها را نشان دهد. ساخت مجسمه مسیح برزیل 9 سال به طول کشید و متفاوت با طرح اصلیش اجرا شد. در سال 2007 وارد لیست عجایب هفتگانه جدید دنیا شد و سالانه بیش از دو میلیون بازدید کننده دارد.

مجسمه مسیح در برزیل

مجسمه مسیح در برزیل

 6. دیوار بزرگ چین

دیوارهای دفاعی پیرامون شهرها سنتی تاریخی است اما دیواری که مرز یک کشور را کامل مسدود کند متعلق به چین باستان است. وسعت این سرزمین باعث شد تا بزرگ ترین و طولانی ترین دیوار جهان در شمال چین ساخته شود تا محافظ مردم از هجوم دشمنان باشد. ساخت دیوار در سده پنجم قبل از میلاد شروع شد و تکمیل آن تا قرن 3 قبل از میلاد ادامه داشت. این دیوار در مسیر خود از 9 استان چین و از مناطق کوهستانی پرتگاهها و نواحی بیابانی عبور می کند. ایجاد دیواری به طول 21 کیلومتر و ارتفاع ۱۰ متر، حماسه ای در تاریخ چین است. امروزه فقط حدود 8 کیلومتر از آن بجامانده است.

شاعران چینی این دیوار را دیوار بنفش یا اژدهای زمین نامگذاری کرده بودند. مردم چین به آن دیوار طولانی می گویند. افسانه و شایعات مختلفی در مورد دیوار برزگ چین وجود دارد که واقعیت ندارد مانند:

 تنها ساخته بشر که از کره ماه دیده می شود.

 در ساخت دیوار جسدهای زیادی قرار داده شده است.

هیچ راهی برای نفوذ در طول این دیوار وجود ندارد.

این اثر عظیم تاریخی در سال ۱۹۸۷ وارد میراث جهانی یونسکو شد و از معروفترین عجایب هفتگانه دنیا قرار دارد.

منظره دیوار بزرگ در چین

منظره دیوار بزرگ در چین

7.تاج محل هند

تاج محل از جاذبه های گردشگری بسیار محبوب دنیاست. معماری آن آمیزه ای از معماری ایرانی و معماری گورکانی است. ظرافت این بنا به حدی است که در ساخت و طراحی آن بیست هزار هنرمند تحت سرپرستی دو برادر معمار ایرانی به نام  احمد و حمید لاهوری  نقش داشته باشند.

این بنا در اصل یادبود شاه جهان برای ارجمند بانو بیگم یا ممتاز محل، همسر ایرانی خود است. داستان از این قرار است که همسر شاه سال ۱۶۳۲میلادی در سفری جنگی ‌هنگام زایمان فوت می کند. او پیش از مرگ  از همسرش می خواهد این آرامگاه را برایش بسازد. ممتاز محل در همان جا دفن و بنای یادبودی در طول 11 سال  به پاسداشت او ساخته می شود. تاج محل هند امروز نه فقط یکی از عجایب هفتگانه دنیاست بلکه مکانی زیبا برای عاشقان است.

 آرامگاه تاج محل در هند

آرامگاه تاج محل در هند

 عجایب هفتگانه چیست؟

در یونان باستان عجایب هفت‌گانه برای اولین بار انتخاب شد. آثاری که به 7 شاهکار معماری و مجسمه‌سازی آن زمان گفته می شد. در سده دوم میلادی نویسنده ای به نام انتیپاتر صیدایی عجایب جهان را در یک کتاب به ثبت رساند.

عجایب هفتگانه قدیم

هفت اثر معرفی شده در یونان باستان شامل فانوس اسکندریه در یونان، آرامگاه هالیکارناسوس در ترکیه، هرم بزرگ جیزه در مصر، تندیس زئوس در المپیا در یونان، باغ‌های معلق بابل در عراق، نیایشگاه آرتمیس در ترکیه، تندیس غول رودس در یونان است که امروزه به نام عجایب هفتگانه قدیم می شناسیم.

عجایب هفتگانه ایران

تمدن ایران سرزمین شاهکارهایی هنر و معماری است. ثبت بیش از 20 اثر باستانی و تاریخی نماد بارز آن است. عجایب هفتگانه ایران شامل تخت جمشید، زیگورات چغازنبیل، میدان نقش جهان، باغ ارم، گنبد سلطانیه، کاخ عالیقاپو و نقش رستم است.

عجایب هفتگانه طبیعی

در مقابل عجایب باستانی، عجایب هفتگانه طبیعی نیز وجود دارد که شامل آبشار ویکتوریا، شفق قطبی، گرند کنیون، سد بزرگ مرجانی، کوه پارتیکون، قله اورست و بندر برزیل است.

مطالب بیشتر را در این بخش بخوانید

حقایقی از مثلث برمودا

سوالات متداول

عجایب هفتگانه جدید دنیا چیست؟

شهر باستانی ماچوپیچو در پرو، شهر باستانی پترا در اردن، شهر باستانی چیچن ایتزا در مکزیک، دیوار بزرگ چین، آمفی تئاتر کلوسئوم در ایتالیا، آرامگاه تاج محل در هند و مجسمه مسیح در برزیل.

عجایب هفتگانه جدید دنیا را چه کسی انتخاب کرد؟

بنیادی سوئیسی به نام عجایب هفتگانه جدید دنیا در سال 2007 و با رای گیری از 100 میلیون نفر در دنیا، این آثار را انتخاب کرد.

عجایب هفتگانه قدیمی دنیا چیست؟

فانوس اسکندریه در یونان، آرامگاه هالیکارناسوس در ترکیه، هرم بزرگ جیزه در مصر، تندیس زئوس در المپیا در یونان، باغ‌های معلق بابل در عراق، نیایشگاه آرتمیس در ترکیه، غول رودس در یونان

کدام یک از عجایب هفتگانه قدیم، امروز وجود دارد؟

هرم بزرگ جیزه تنها اثر باقی مانده از عجایب هفتگانه قدیم است.

چرا آرامگاه تاج محل در لیست عجایب هفتگانه جدید قرار دارد؟

بخاطر اینکه آرامگاه تاج محل یک نماد عاشقانه است. همچنین به خاطر معماری فاخر و ظرافتهای هنری ناشی از تلاش بیست هزار هنرمند، انتخاب شده است.

آیا دیوار بزرگ چین در فضا قابل مشاهده است؟

جواب منفی است. این یک شایعه رایج است که سالها بر سر زبانها افتاده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc