https://gateway.trip.ir/api/

تمام حقایق و افسانه های مثلث برمودا

به روز رسانی: 03 اسفند ، 1399 دانستنی های سفر

تمام حقایق و افسانه های مثلث برمودا

مثلث برمودا معمایی‌ست که جواب قطعی نیافته است. ابهام بزرگ در مفقود شدن کشتیها و هواپیماهای متعدد، باعث شده افسانه مثلث برمودا همیشه بین داستان و حقیقت پنهان بماند. هنوز تعداد نجات یافتگان مثلث برمودا بسیار کمتر از مفقودشدگان این مثلث مرگبار است. از نخستین حوادث‌ مثلث برمودا تا آخرین نظریه مثلث برمودا تلاش برای کشف این راز ناشناخته ادامه دارد.

مثلث برمودا از تخیل بشر بوجود آمده یا واقعی است؟ داستان‌های برمودا این مثلث مرموز قرنهاست که افسانه یا واقعیت، جان انسانها را می‌گیرد و کشتی‌ها و هواپیماهای پیشرفته را به کام خود کشیده است. نام‌های تاریکی چون گورستان آتلانتیک، مثلث شیطان و مثلث مرگ، ترس و ابهام را در مورد برمودا دامن می‌زند. آیا علم توانسته‌است جوابی پیدا کند؟ اگر جواب مثبت است پس چرا قصه‌های برمودا هنوز ادامه دارد؟ شما کدام یک را بیشتر باور می‌کنید؟ تمام حقایق و افسانه‌های مثلث برمودا را در این پست خواهید خواند.

شروع افسانه مثلث برمودا

جزایر برمودا سده ۱۵ میلادی توسط دریانوردان اسپانیایی کشف شد. این کشف به نام دریانورد اسپانیایی خوآن دو برمودز به ثبت رسیده ‌است. در همان دوران که کشتی‌های اسپانیایی و پرتغالی در جزایر برمودا برای بارگیری آب آشامیدنی و آذوقه پهلو می‌گرفتند، شایعاتی مربوط به وجود ارواح و شیاطین در جزیره و نیز طوفان‌های سهمگین موسمی پروبال گرفت. این اخبار سیاه، اسپانیایی‌ها را که جزایر تحت تصرف و کنترلشان بود، ترساند و هرگز آنجا ساکن نشدند. آنها جزایر برمودا را جزایر شیطان نامیدند. برای نخستین بار افسانه مثلث برمودا پا گرفت  و بر سر زبانها افتاد تا پنج قرن همچنان بشر درگیر معماهایش باشد.

 دریانوردان اسپانیایی مثلث برمودادریانوردان اسپانیایی برای اولین بار درگیر افسانه‌های شوم برمودا شدند.

اولین حادثه مثلث برمودا

وقتی در سال 1918 بزرگترین کشتی ناو دریایی آمریکا بدون هیچ ردی بین وست ایندیز و بالتیمور مفقود شد، این سوال برای مردم پیش آمد: چطور ممکن است؟ نکته عجیب این بود که کشتی بدون هیچ علامت کمک SOS ناپدید شد. چندین سال بعد نشریه سانتافی نوشت: تنها دلیل ناپدید شدن کشتی بدون تماس و نشانه‌ای، شکار آن توسط یک غول دریایی عظیم به درون اقیانوس است.

آیا پیش از این در برمودا اتفاقی نیفتاده بود؟ به طور قطع اتفاقات شومی رخ داده است. نخستین بار کریستف کلمب به این مثلث مرگبار اشاره‌ کرده بود و طی چند سده کشتیهای زیادی را در هم شکسته بود ولی ناو سایکلوپ اولین حادثه‌ مثلث برمودا بود که تمام مستندات آن ثبت شده است.

 سانحه کشتی آمریکایی در مثلث برمودا

سانحه کشتی آمریکایی از نخستین حوادث ثبت شده مثلث برمودا در قرن 20

نخستین کاوشگران مثلث برمودا

ویلیام بیب و اوتیس بارتون نخستین کاوشگران برمودا بودند که در یک گوی فولادی کوچک به نام بتیسفر در نزدیک برمودا فرود آمدند. این اولین تلاش جدی برای اکتشاف مثلث ناشناخته در اعماق دریا بود.

آنها در سال 1931 در مورد برمودا نوشتند: به اندازه مریخ یا زهره ناشناخته بود.

برمودا برای آنها چنان مجهول بود که اعلام کردند اقیانوس‌شناسی مدرن به همان اندازه از اعماق دریا می‌داند که یک محقق جانورشناسی سرگرم جوندگان آفریقایی است در حالی‌که فیل‌ها و شیرها در طبیعت پرسه می‌زنند.

 کاوشگران مثلث برمودا نخستین کاوشگران مثلث برمودا در گوی فولادی موسوم به بتیسفر

مثلث برمودا کجاست؟

برمودا بخشی از خطوط پرتردد دریایی و هوایی دنیاست که روزانه به مقصد آمریکا، اروپا و کارائیب در حرکت هستند. اما قبل از آن مثلث برمودا را باید افسانه‌ی اقیانوس اطلس دانست. این مثلث رازآمیز در محدوده‌ای بین میامی فلوریدا، جزیره برمودا و پورتوریکو قرار می‌گیرد جایی که از اواسط قرن 19 تا امروز به زندگی 8000 نفر پایان داده است. شرایط نامعلومی در این مثلث جریان دارد که باعث بروز حوادث باورنکردنی می‌شود. هواپیماها و کشتیهایی زیادی بدون ارسال پیام در این منطقه ناپدید شده‌اند. اولین بار وینسنت گدیس در سال 1964 عبارت مثلث برمودا را در مجله آرگوسی به کار برد.

هرچند نظریه‌های خیالی بی‌شماری در مورد مثلث برمودا ارائه شده است  اما هیچ کدام از آنها دلیل قانع‌ کننده‌ای برای ناپدید شدن اسرارآمیز ارایه نداده‌اند. نکته عجیب اینکه مردم محلی برمودا هر روز بدون حادثه و اتفاق ناخوشایندی در دریا کشتی و قایق می‌رانند.

موجودات مثلث برمودا

رازهای حل نشده مثلث برمودا به داستان موجودات خیالی و فرازمینی دامن زده است. به طور طبیعی این ناشناختگی، سوژه‌ای جذاب برای خلق اسطوره‌، روایت‌های عجیب و قصه‌های بی‌شماری شده که قابل اثبات نیست. از هیولاهای دریایی و شهر گمشده آتلانتیس تا بیگانگان کرات دیگر و اشعه‌های مرموز، نمونه‌ای از این داستان‌های خیالی هستند. در واقعیت صرفا موجودات آبزی در برمودا وجود دارند، موجوداتی که به ندرت در محیط اقیانوسی سکونت می‌کنند و مقاومت زیادی در برابر شرایط آب و هوایی از خود نشان می‌دهند. با این حال چند قرن است که ذهن بشر موجودات مثلث برمودا را به صورت خیالی می‌سازد تا پاسخی به این راز بدهد.

نجات یافتگان مثلث برمودا

چه کسانی از معمایی‌ترین نقطه زمین یا مثلث شیطان نجات پیدا کرده‎اند؟

در حادثه هواپیمای سال 1945، یک نفر نجات یافت.

نوامبر سال 1947 هواپیمای B-29 در مثلث برمودا گم شد. دو خدمه آن ناپدید شدند اما 18 نفر دیگر زنده ماندند و در فاصله 385 مایلی از برمودا نجات یافتند.

در دو سانحه هوایی سال 2019 شش نفر سرنشین هواپیما نجات پیدا کردند.

طبق گزارش حوادث هوایی و دریایی، نجات یافتکان مثلث برمودا از سال 1945 تا به امروز 25 نفر اعلام شده است.

نظریات مثلث برمودا

ناهنجاری مغناطیسی مثلث برمودا

مشکل جهت‌یابی قطبنما یکی از دلایل حوادث مثلث برموداست، خیلی از نظریات مثلث برمودا در مورد نوعی ناهنجاری مغناطیسی در این منطقه گفته‌اند در حالی‌که شاهدی برای این موضوع یافته نشده است. عده‌ای این نظریه را مطرح کردند که با یکی شدن شمال مغناطیسی و جغرافیایی این حوادث بروز می‌کند اما این مساله در مسیر ویسکانسین به خلیج مکزیک نیز رخ داده است و فقط مربوط به مثلث برمودا نیست.

امواج بزرگ دریایی مثلث برمودا

دانشمندان انگلیسی برای معمای برمودا جواب دیگری یافته‌اند. طبق این نظریه امواج عظیم که تا ۳۰ متر ارتفاع دارد، عامل ناپدید شدن کشتی‌ها و هواپیما‌ها است. آنها معتقدند در مثلث برمودا از سه جهت طوفان شدیدی ایجاد می‌شود که امواج بلند تولید می‌کند.

خطای انسانی در مثلث برمودا

نظر برخی کارشناسان از پیشامدهای برمودا، صرفا خطای انسانی است و نه هیچ دلیل فرازمینی. چرا که روزانه ساکنین این محدوده بدون هیچ مشکلی درآن تردد دارند.

 گازهای متان مثلث برمودا

اسناد و گزارشها خبر از وجود گاز متان در مثلث برمودا می‌دهد. شناور بودن در آب تحت تاثیر این گاز قرار می‌گیرد، موضوعی که امکان غرق شدن را بالا می‌برد. امکان فوران کردن متان، احتمال آسیب زدن به هواپیماها را نیز تقویت می‌کند. برخی معتقدند همین امر پاسخگوی بسیاری از رویددهای غیرطبیعی گزارش شده در مورد مثلث برمود از جمله شعله‌های آتش است.

طوفان مثلث برمودا

طوفان‌های شدید می‌تواند عامل تهدید کننده باشد. این طوفان‌ها که در آبهای گرمسیری شکل می‌گیرد همیشه خسارات زیادی به بار آورده است.

ابرهای شش ضلعی مثلث برمودا

در محدوده مثلث برمودا ابرهایی جریان دارند که معادل یک بمب‌ با سرعت 273 کیومتر در ساعت و امواجی با ارتفاع بیشتر از 14 متر تولید می‌‎کنند. چنین نیروی عظیمی کافی‌ست تا هواپیماها و کشتی‌های در حال عبور از منطقه را با چالش روبرو کند.

آخرین نظریات برمودا

دانشمندان دانشگاه کرنل می‌گویند بعد از سالها تحقیقات ژئوشیمیایی روی گدازه‌های اقیانوسی به سرنخهای جدیدی رسیده‌اند. در عمق آب‌های این منطقه دهانه‌های آتشفشانی بزرگی پیدا شده که عامل فرو رفتن کشتی‌ها به سمت پایین می‌شود و به دلیل فشار زیادی که در کف اقیانوس هست، آنها را قطعه قطعه می‌کند. آتشفشانهای برمودا هیچ شباهتی با آتشفشانهای زمین ندارد.

مثلث برمودا در ادبیات

کتابها و مقالات زیادی در مورد مثلث مرگ نوشته شده و به شکل‌های مختلف مثلث برمودا در ادبیات را مطرح کرده است. جدا از داستان و رمان، چند اثر از بین آنها تاثیر عجیبی به جا گذاشتند. در نبود اطلاعات و دانش کافی برای بررسی ناپدید شدن پرواز 119 در سال 1964، وینسنت گدیس نظریه خود را در مقاله‌ای به نام مثلث برمودای مرگبار مطرح کرد. مقاله‌ای که سالها مرجع این موضوع شد.

کتاب مثلث برمودا نوشته چارلز برلیتز شهرتی جهانی یافت. این کتاب در سال 1974 از پرفروشترین کتابها شد و نزدیک به 20 میلیون نسخه آن به 30 زبان دنیا منتشر شد. برلیتز به صورت مفصل نظریات مختلف در مورد مفقود شدن کشتیها و هواپیماها را از منظر فراطبیعی بررسی کرد. یکی از این نظریه‌ها بیان این مطلب بود که مثلث برمودا، محصول جانبی تخریب اقیانوس اطلس است.

لری کوشس، کتاب راز حل شده مثلث برمودا را سال 1975 منتشر کرد. او گزارشات مربوط به ناپدید شدن کشتی‌ها را در کتاب برلیتز مورد انتقاد قرار داد.

لورنس دیوید کخ کتاب راز مثلث برمودا در سال ۱۹۷۵ منتشر ساخت. کخ به نظریات گدیس و برلیتز حمله کرد و آنها را اغراق آمیز توصیف کرد. همچنین مدعی شد راه‌حلی در مورد مثلث برمودا یافته است.

همچنین جیمز ولنتاین در کتاب خود مجموعه‌ای از عکسها و ترسیمهای مربوط به مثلث برمودا را جمع آوری کرد. این تحقیق تاثیرگذار مبنای فیلمی شد که در سال 1978 توسط رنه کاردونا ساخته شد. بر اساس این کتاب فیلم مستندی نیز توسط ریچارد فریدنبرگ در سال 1979 تولید شد.

 سوالات متداول 

مثلث برمودا کجاست ؟

مثلث برمودا که به مثلث شیطان نیز شهرت دارد، در اقیانوس اطلس قرار دارد. محدوده جغرافیایی آن بین پروتوریکو، میامی و جزیره برمودا واقع شده است. این منطقه مساحت زیادی را در برمی‌گیرد و آبهای اقیانوس در این بخش خیلی عمیق هستن

آیا راز مثلث برمودا کشف شده است؟
داشنمندان تئوری‌های متفاوتی برای راز مثلث برمودا طرح کرده‌اند. در آخرین نظریات ابر شش ضلعی و آتشفشان اقیانوسی عامل اتفاقات این منطقه اعلام شده است. 

علت مرگبار بودن مثلث برمودا چیست؟

با وجود دلایل مختلف علمی و غیر علمی، علت مرگبار بودن مثلث برمودا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. از دلایل جغرافیایی چون طوفان‌های سهمگین، موج‌های سه جانبه و آتشفشان اقیانوسی تا دلایل غیر علمی چون میدان مغناطیسی شدید، هیولای دریایی و دیگر داستان‌های تخیلی همچنان وجود دارد.

بدترین سوانح مثلث برمودا چیست؟

حوادث زیادی در این منطقه رخ داده است که باعث ناپدید شدن ناوگان دریایی و هوایی و کشته شدن شمار زیادی شده است. کشتی سایکلوپ، پرواز 19، کشتی کارول ا.دیریینگ، هواپیمای استارتایگر نمونه بدترین سوانح هستند.

چه کسی اولین بار مثلث برمودا را کشف کرد؟

کریستف کلمب کاشف سرزمین‌های جدید، با مشاهده تغییرات غیر معمول قطب‌نما و شعله‌های عظیم آتش، گزارشی از این منطقه ناشناخته ارایه داد. او نخستین فردی‌ست که مثلث برمودا را کشف کرد.

آیا کسی از مثلث برمودا نجات یافته است؟

جواب مثبت است. طی 60 سال گذشته 25 نفر به شکل معجزه‌آسایی از این مثلث مرگبار جان سالم به در برده‌اند. نکته عجیب این است که نجات یافتگان مربوط به پرواز هواپیما بوده‌اند و از سوانح کشتی کسی زنده بیرون نیامده است.

آیا مثلث برمودا هنوز کشتیها و هواپیماها را غرق می‌کند؟

جواب مثبت است. سه سانحه هوایی در سال 2019 رخ داد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc