https://gateway.trip.ir/api/

6 نکته از فرودگاه‌های ایران

به روز رسانی: 02 شهریور ، 1399 دانستنی های سفر

6 نکته از فرودگاه‌های ایران

دوران قاجار نخستین هواپیما با خلبانی کوزمینسکی وارد ایران شد. فرود او میان میدان مشق تهران در سال 1292، سرآغاز داستان پر فراز و نشیب ساخت فرودگاه‌های ایران است. رشد صنعت هواپیمایی کشور، افزایش شمار پروازها و مسافران به گسترش فرودگاههای ایران شدت بخشید. در این پست نکات متفاوتی از این ماجرا بازگو می‌شود.

کوچکترین فرودگاه ایران
فرودگاه بین‌المللی رشت از کوچکترین فرودگاه‌های ایران است. این فرودگاه در سال 1347 تاسیس شد و مساحت اراضی آن ۲۲۰ هکتار است. 

قدیمی‌ترین فرودگاه خاورمیانه
فرودگاه مسجد سلیمان را باید قدیمی‌ترین فرودگاهی دانست که در خاورمیانه تأسیس شد. 110 سال پیش با شروع بهره‌برداری از چاههای نفت، این فرودگاه آغاز به کار کرد. در آن زمان ایرلاین‌های اروپاییKLM  هلند  و بریتیش ایرویز انگلیس نخستین پروازهای خود را در ایران برقرار ساختند.

اولین فرودگاه رسمی ایران
فرودگاه قلعه مرغی نخستین فرودگاه رسمي ايران است. انگلیسی‌ها در سال ۱۳۰۱ درخواستی مبنی بر اعزام دو فروند هواپیما را به دولت رضاشاه ارائه دادند. دولت به دنبال یافتن زمین مناسب، اراضی روستای قلعه مرغی اطراف تهران را انتخاب کرد. با قطعی شدن سایت، در مرداد همان سال نخستین فرودگاه تهران احداث گردید.

دومین فرودگاه ایران
بندر لنگه از دیرباز محلی ترانزیت بار و مسافر در جنوب کشور بوده است. فرودگاه بندر لنگه سال ۱۲۹۷ شمسی فعالیت خود را به عنوان دومین فرودگاه ایران بعد از مسجدسلیمان آغاز کرد. در آن دوران از مبدا فرودگاه لنگه پروازهای بین‌المللی به مقصد  انگلستان و هند برقرار گردید.

پرترددترین فرودگاه ایران
فرودگاه مهرآباد با آمار بیش از 15 میلیون مسافر، رکورد بیشترین جابجایی داخلی را داراست. این فرودگاه بین‌المللی در سال 1317 دایر شد اما شروع شکل‌گیری آن به قبلتر باز می‌گردد. زمانی که دولت رضا شاه حق انحصاری هواپیمایی را به شرکتی آلمانی واگذار ساخت. شرکت آلمانی یونکرس، ابتدا باشگاه خلبانی را راه‌اندازی کرد که زمینه تاسیس فرودگاه مهرآباد گردید. طراحی فرودگاه،فرمانفرمائیان معمار ورزشگاه آزادی است.

بزرگترین فرودگاه ایران
فرودگاه بین‌المللی امام خمینی از مجهزترین فرودگاههای کشور است. لقب بزرگترین فرودگاه ایران با داشتن مساحت ۱۴ هزار هکتار به فرودگاه امام تعلق دارد. همچنین دارای رکورد بیشترین جابجایی مسافران و بالاترین پروازهای خارجی، پر رفت و آمدترین  فرودگاه ایران است. دفاتر شرکت‌ هواپیمایی ایران ایر، ماهان ایر، هواپیمایی آسمان، قشم ایر، هواپیمایی کاسپین، هواپیمایی تابان و هواپیمایی زاگرس در این فرودگاه فعال هستند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc