https://gateway.trip.ir/api/

عجیب ترین معابد معروف هند که حتما باید ببینید

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

عجیب ترین معابد معروف هند که حتما باید ببینید

کشور هزار و یک رنگ هند یکی از کشورهای عجیب اما دوست داشتنی در قاره آسیا است. در این کشور می‌توانید شگفتی‌های زیادی در فرهنگ، آداب و رسوم، طبیعت و جاذبه‌های تاریخی پیدا کنید. اما یکی از عجیب‌ترین دیدنی‌های این کشور معابد زیبا و شگفت‎‌انگیز آن هستند. در این مطلب قصد داریم چند مورد از معروف ترین معابد هند را معرفی کنیم تا هنگام سفر با تور هند بتوانید به آن‌ها سر بزنید.

هند سرزمین معابد شگفت‌انگیز 

کشور هند یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان است که بیش از یک میلیارد نفر را در خود جای داده است. در این کشور می‌توانید ادیان، زبان و فرهنگ‌های متفاوتی را مشاهده کنید که هر کدام در نوع خود بسیار جالب هستند. آمارها نشان می‌دهد در کشور هند حداقل 9 دین مختلف شامل بودایی، مسیحیت، اسلام، جین، سیک و چندین مذهب دیگر وجود دارد. اما به طور کلی به نظر می‌رسد بیشتر مردم هند از دو آیین اسلام و هندو پیروی می‌کنند. 80 درصد مردم هندو و 14 درصد نیز مسلمان هستند.

 البته تنوع ادیان در سراسر هند دیده می‌شود. برای مثال بسیاری از بودائیانی که در کشور هند زندگی می‌کنند در قسمت غربی ایالت ماهار اشتارا اقامت دارند. از سویی دیگر، در قسمت شمالی پنجاب می‌توانید سیک‌ها را ببینید. با توجه به تنوع بسیار زیاد ادیان در این کشور، شاهد به وجود آمدن معابد مختلفی هستیم که هر کدام از نظر معماری و قدمت بسیار قابل توجه هستند.

معبد لوتوس

تصویری از نمای بیرونی معبد لوتوس هند

معبد لوتوس یا معبد نیلوفر آبی هند؛ مادر معابد هندوستان

معبد لوتوس که آن را با نام معبد نیلوفر آبی در هند نیز می‌شناسند، از مهم ترین معابد این کشور عجیب و غریب واقع در دهلی نو است. علت نامگذاری این معبد نمای بیرونی آن است که شبیه یک نیلوفر آبی ساخته شده؛ معبد نیلوفر آبی یکی از 7 معبد مهم بهایی‌ها در سراسر جهان به شمار می‌رود و عده‌ای آن را مادر معابد هند می‌دانند. این معبد از سنگ مرمر سفید یونانی ساخته شده و سازنده آن فریبرز صهبا معمار ایرانی و البته بهایی و مقیم کانادا است. جالب است بدانید معماری این بنا جوایز بین المللی زیادی را کسب نموده است. پیروان تمام ادیان اجازه ورود به این معبد را دارند. معبد نیلوفر آبی در تمام روزهای هفته به جز دوشنبه از ساعت 9 و نیم صبح تا 5 و نیم عصر باز است.

معبد آکشاردام

نمایی از محوطه و ساختمان معبد آکشاردام هند

معبد آکشاردام (Swaminarayan Akshardam)؛ معروف ترین معبد هند در دهلی نو

می‌توان گفت معروف ترین و بزرگترین معبد هند با معماری خارق‌العاده معبد آکشاردام یا آکشاردهام است. این معبد را می‌توان بزرگترین معبد در آیین هندو به حساب آورد. شاید در نگاه اول گمان کنید که سازه معبد مربوط به قرون قدیم است؛ اما در واقع کار ساخت معبد آکشاردام در سال 2005 به پایان رسید و سعی شد یک معماری خاص سنتی در سازه آن پیاده شود. 

جالب است بدانید یازده هزار معمار با تجربه در طی بازه زمانی 5 ساله و با کمک مصالحی خاص و گران قیمت چون مرمر ایتالیایی، ماسه سنگ صورتی راجستانی و... این معبد را ساختند. اما هنگام سفر با تور هند نوروز و بازدید از این معبد در شهر دهلی متوجه خواهید شد که ارزش کار آن‌ها چقدر زیاد و شگفت‌انگیز است. 

تالار اصلی معبد یکی از زیباترین قسمت‌های آن است. این تالار با نام ماندیر شناخته می‌شود و شامل انواع حکاکی‌های مختلف، 9 گنبد و مجسمه‌هایی از فیل‌های سنگی است. ارتفاع کلی ماندیر حدود 43 متر تخمین زده می‌شود. محوطه اطراف معبد هم بسیار بزرگ است و حدود 60 هکتار مساحت دارد. در کنار بازدید از معماری سنتی معبد آکشاردام، می‌توانید از نمایشگاه‌های مدرن، آب نماهای زیبا و... در اطراف معبد هم لذت ببرید.

معبد وایشنو دوی

تصویری از معبد وایشنو دوی در میان جنگل و کوه

معبد وایشنو دوی (Vaishno Devi) هند

یکی از معابد زیبایی که هنگام سفر با تور هند حتما باید از آن بازدید کنید، معبد وایشنو دوی است. این معبد هر ساله حدود 8 میلیون زائر و بازدید کننده دارد. معبد وایشنو دوی حدودا 1600 متر بالاتر از سطح دریا است و برای رسیدن به آن باید تقریبا 12 کیلومتر پیاده‌روی داشته باشید. به طور کلی حدودا 6 ساعت زمان نیاز است تا این مسیر را طی کرده و به معبد برسید. مسیر عبوری تا رسیدن به معبد هم اغلب سربالایی بوده و برای سهولت مسافران مکان‌ها و استراحت‌گاه‌هایی در میانه راه وجود دارد. حتی مکانی برای اقامت شبانه نیز در بین مسیر وجود دارد و شما می‌توانید برای استراحت به آنجا مراجعه کنید. 

اگر افراد سالمندی همراه شما هستند، می‌توانید از کجاوه‌هایی که برای حمل و نقل استفاده می‌شوند، بهره ببرید. شما می‌توانید این کجاوه‌ها را کرایه کرده و در اختیار افراد مسن قرار دهید. البته امکان رسیدن به معبد با اسب و یا بالگرد هم فراهم آمده است.

هنگامی که به این معبد می‌روید، وایشنو دوی را میان جنگل‌ها و کوه‌های سرسبزی خواهید دید. در فصل زمستان هم برف سراسر اطراف معبد را پوشش داده و زیبایی ویژه‌ای به آن می‌بخشد. بین این معبد تا معبد بهارئو بابا فاصله‌ای یک کیلومتری وجود دارد که با کمک تله کابین می‌توانید آن را طی کنید.

معبد طلایی هند

تصویری از ساختمان معبد طلایی هند از نمای بالا

معبد طلایی هند؛ مقدس ترین معبد سیک‌ها

در سفر به هند می‌توانید به دربار صاحب یا همان معبد طلایی هم سر بزنید. این معبد به طور ویژه مخصوص طرفداران آیین سیک است. معبد طلایی در بخش شمالی هند قرار دارد و دلیل نام‌گذاری آن هم نمای طلایی معبد است. برای ایجاد نمای طلایی از ورقه‌های خالص طلا استفاده کردند و همین امر به درخشان و زیبا شدن معبد منجر شده است. 

معبد طلایی در واقع جزو اصلی‌ترین معابد آیین سیک است. به همین دلیل طرفداران این آیین حتی یک بار هم که شده به این مکان سر می‌زنند. در سراسر معبد شاهد آثار هنری گوناگونی خواهید بود. تابلوهای نقاشی رنگارنگ، موزاییک‌های زیبا با نقوش جذاب و دیوارپوش‌های خارق‌العاده همگی باهم باعث شدند تا این مکان جلوه هنری خاصی داشته باشد و یادآور سبک معماری مغولی در معبد باشد.

از دیگر دلایلی که معبد طلایی را مشهور ساخته است، یک غذاخوری در معبد است که برای نیازمندان غذای رایگان توزیع می‌کند. گفته می‌شود این غذاخوری بزرگ‌ترین خیریه در سراسر جهان بوده و هر روز به حداقل صد هزار نیازمند غذا می‌رساند. 

معبد تیرومولا تیروپاتی بالاجی (Tirumala Tirupati Balaji) در آندرا پرادش هند

این معبد یکی از مهم‌ترین معابد هند است که در جنگل تیرومولا قرار دارد. مطابق آمار بیش از 40 میلیون بازدیدکننده هر ساله از معبد تیرومولا بازدید می‌کنند. کارشناسان تاریخ دقیقی برای ساخت این معبد اعلام نکردند، اما عده‌ای به دلیل وجود معماری دراویدی، سال احداث معبد را قرن چهارم میلادی می‌دانند.

هنگام سفر به هند می‌توانید به این مکان بروید و معماری خاصی را در دیوارهای درونی و بیرونی و همچنین در برج‌های اطراف حوض معبد مشاهده کنید. زائرانی که به این معبد می‌روند اعتقاد دارند قبل از ورود به آن، باید موی سر خود را تراشیده و با این کار تواضع خود را نشان دهند. پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد بازدید از این معبد را دارید، بلیط آن را به شکل آنلاین تهیه کنید. زیرا این معبد بسیار شلوغ و از پربازدیدترین معابد هند است. 

پرستشگاه ماهابودی

تصویری از ساختمان و محوطه پرستشگاه ماهابودی هند

پرستشگاه ماهابودی (Mahabodi)؛ شگفت انگیزترین معبد بودایی ها در بیهار هند

یکی دیگر از معابد شگفت‌انگیزی که هنگام سفر با تور هند نباید از قلم بیندازید، معبد ماهوبودی است. این معبد متعلق به آیین بودایی است و به اعتقاد بوداییان مکانی است که در آن و در  زیر درخت معروف بو، بودا به درجه روشن ضمیری رسید. همین مساله باعث شده تا بوداییان بسیاری از سراسر جهان به این معبد آمده تا زائر آن باشند. معبد ماهوبودی در فهرست آثار سازمان میراث جهانی یونسکو قرار دارد.
حکاکی‌های زیبا، ماسه‌هایی با رنگ‌های خاص صورتی و سفید و البته بخش هرمی شکل معبد که ارتفاع 55 متری دارد از جمله دیدنی‌های معبد ماهوبودی هستند. لازم است بدانید که چندی است درخت بودا دیگر در این معبد مشاهده نمی‌شود؛ اما قلمه کوچکی از آن در قسمتی از معبد کاشته شده است. 

داخل معبد آکشاردام

نمایی از داخل معبد آکشاردام هند

نکاتی هنگام بازدید از معابد هند

معابد متعددی در کشورهای مختلف دنیا وجود دارند که هر کدام محل عبادت گروه خاصی از مردم آن کشور هستند. هنگام سفر با تور سریلانکا یا تور هند و دیگر کشورهای آسیایی شما با معابد گوناگونی مواجه می‌شوید که بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد است. اما لازم است نکات ساده‌ای را در بازدید از این معابد رعایت کرده تا سفری لذت‌بخش و امن را تجربه کنید:

  • سعی کنید با لباسی تمیز و با رعایت نظافت شخصی برای بازدید از معابد اقدام کنید. به هرحال این معابد مکان‌های مذهبی به شمار می‌روند و زائرین سعی می‌کنند با نهایت احترام به این مکان‌ها سر بزنند.
  • به نوع لباس خود توجه داشته باشید. معمولا توصیه می‌شود بانوان از پوشیدن لباس‌هایی با یقه باز و آستین کوتاه خودداری کنند. علاوه بر این بهتر است آقایان هم از پوشیدن شلوارک کوتاه یا لباس‌های تنگ و کوتاه اجتناب کنند. توجه داشته باشید پوشیدن لباس‌هایی که در آن‌ها پوست حیوانات استفاده شده نیز ممنوع است.
  • مطابق آداب و رسوم هندوها، هنگام بازدید افراد هدایایی مانند شیرینی، گل و... به معبد می‌آورند. اگر قصد داشتید شما هم هدایایی را به معبد بیاورید، توجه کنید که گذاشتن هدایا با دست چپ در معبد ممنوع است.
  • کفش‌های خود را بیرون آورید. یکی از بدترین کارها در تور هند و در بازدید از معابد، وارد شدن به معبد با کفش است. این کار در نظر هندوها بسیار توهین‌آمیز است. بنابراین بهتر است یا کفش خود را خارج از معبد در آورده یا با کیسه‌ای همراه خود حمل کنید.
  • ممکن است کائنان معابد هدیه‌ای مانند خوراکی یا گل به شما بدهند. توجه داشته باشید که بهتر است هدیه آن‌ها را رد نکرده و حتما با دست راست بگیرید.
  • لمس و دست زدن به مجسمه‌ها در تمامی معابد ممنوع است. تمیز کردن و لمس کردن مجسمه‌ها تنها وظیفه کائنان معابد است و بازدیدکنندگان اجازه انجام این کار را ندارند.
  • عکاسی در معابد ممنوع است و در صورت مشاهده با شما برخورد خواهد شد. بنابراین سعی کنید دوربین عکاسی خود را داخل معابد نبرید.
  • رفتارهایی مانند بلند خندیدن، بلند صحبت کردن با تلفن همراه، آشغال ریختن و آدامس جویدن و رفتارهایی از این قبیل در معبد نشانه بی‌احترامی به خدایان بوده و ممنوع است. بنابراین سعی کنید از این رفتارها نیز پرهیز کنید. 

و در نهایت ...

معابد هند یکی از جذاب‌ترین بخش‌های گردشگری این کشور هزار رنگ محسوب می‌شوند. معابد متعددی در سراسر هند وجود دارند که هر کدام معماری خاصی داشته و بازدیدکنندگان بسیاری در سراسر جهان برای دیدن آن‌ها به هند می‌آیند. در این مقاله از تریپ چند معبد مهم و زیبای هند را معرفی کردیم تا هنگام سفر با تور هند نوروز بتوانید به آن‌ها سر بزنید. علاوه بر این نکات مهمی را هم بیان کردیم که رعایت آن‌ها در معابد هند ضروری است. شما تجربه سفر به هند و بازدید از معابد شگفت‌انگیز آن را داشته‌اید؟

     
بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc