https://gateway.trip.ir/api/

موزه آینده دبی؛ درون زیباترین ساختمان جهان را ببینیم

به روز رسانی: 08 اسفند ، 1402 جاذبه های گردشگری

موزه آینده دبی، زیباترین ساختمان جهان

آیا شما هم به سفر در زمان فکر کرده‌اید؟ اگر می‌توانستید با یک بلیط جادویی به آینده سفر کنید، فکر می‌کنید چه چیزهایی را می‌توانستید ببینید؟ در موزه آینده دبی اختراعات حال حاضر بشر و آنچه در آینده امکان کشف آن وجود دارد طوری گردآوری شده تا هنگام سفر به دبی و قدم زدن در این موزه، شگفت‌انگیزترین تجربه‌ها را داشته باشید. در این مطلب قصد داریم نگاهی به زیباترین ساختمان جهان بیندازیم و از شگفتی‌های موزه آینده دبی سخن بگوییم. اگر شما هم عاشق دیدن بناهای عجیب با ساختاری متفاوت هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید. 

موزه آینده دبی

نمایی از ساختمان موزه آینده دبی

افتتاح موزه آینده دبی Museum of The Future Dubai

موزه آینده را می‌توان یکی از جدیدترین بناها در شهر دبی دانست که بازدید از آن را حتما توصیه می‌کنیم. این موزه که به اختصار MOTF نیز نامیده می‌شود، طبق برنامه‌ریزی‌ سازندگان آن قرار بود در سال 2020 افتتاح شود؛ اما به دلیل همه‌گیری بیماری کرونا و اینکه پیش‌بینی می‌شد در این شرایط باز شدن موزه با استقبال خوبی مواجه نشود، باعث شد زمان افتتاحیه دو سال به تعویق بیفتد. سرانجام و در روز 22 فوریه سال 2022 موزه آینده دبی رسما افتتاح شد. دبی با رونمایی از این بنا بار دیگر شگفتی‌ساز شد و بر سرزبان‌ها افتاد.

موزه آینده دبی یکی از بزرگترین بناهای این شهر به شمار می‌رود و مساحتی معادل 30000 متر مربع دارد. ارتفاع این ساختمان زیبا 77 متر بوده و در نزدیکی اتوبان شیخ زاید واقع شده است. جالب است بدانید طراحی و ساخت این سازه کار ساده‌ای نبوده و حدود 9 سال زمان برای آن صرف شده است. البته بخش زیادی از این زمان صرف پیاده‌سازی معماری سه بعدی موزه آینده شده است.

نگاهی تخصصی به معماری ساختمان موزه آینده دبی

معماری این بنا به گونه‌ای است که شما در همان نگاه اول به عظمت و زیبایی آن اعتراف خواهید کرد. نمای موزه از جنس فولاد ضد زنگ بوده و وسعت آن حدودا 17 هزار متر مربع است. این سازه از 1024 صفحه تشکیل شده است؛ هر کدام از صفحه‌ها نیز از 4 لایه مجزا ساخته شده‌اند و هر کدام از این 4 لایه نیز طی فرآیند‌های مختلف در شانزده مرحله به وجود آمده‌اند.

چالش بزرگی که در ساخت این بنا وجود داشت، فرم‌دهی به مواد و کشیدن روکش مناسب و خاص روی مواد اولیه بود. این چالش با کمک ابزار‌های مدل‌سازی پیشرفته پارامتریک و هم چنین الگوریتم‌های خاصی که در معماری به کار می‌روند، حل شد و بنای موزه آینده دبی با نهایت دقت و کیفیت آماده بهره‎برداری گشت.

همانطور که انتظار می‌رود، ساخت این بنا تنها با کمک نیروی دست انسان صورت نگرفته و ربات‌های زیادی در ساخت موزه آینده مشارکت داشته‌اند. کار ساخت این بنای عظیم را شرکت معماری Killa Design بر عهده گرفت که اثری درخشان در کارنامه این شرکت است. شک نداشته باشید بازدید از موزه آینده دبی شما را حسابی شگفت زده خواهد کرد.

سه بعدی بودن ساختمان موزه آینده دبی بسیار زیبا و چشم‌گیر است، اما این طراحی در ابتدای کار مشکلات فراوانی را برای مهندسین این سازه به وجود آورد. هنگام ساخت این بنا، از اسکن لیزری برای طراحی سازه و مقایسه آن با سازه از قبل ساخته شده دیگری استفاده شد. روی هم رفته، نتیجه کار عالی از آب درآمد و یک سازه نامتقارن در نهایت زیبایی شکل گرفت. جالب است بدانید این موزه جزو 14 موزه زیبا در دنیا است. علاوه بر این جایزه بین‌المللی ساختمان Tikla نیز به این سازه تعلق گرفته است. در ادامه راجع به موزه آینده دبی بیشتر توضیح خواهیم داد.

نمای چشم‌گیر و خاص موزه آینده دبی

اگر خوب به موزه نگاه کنید متوجه می‌شوید که نمای ظاهری موزه شباهت زیادی به چشم دارد. یک چشم بزرگ با خطوط عربی زیبا که روی آن می درخشد. این معماری در واقع اشاره به چشم اندازهای دور شهر دبی داشته و در نوع خود بی‌نظیر است. علاوه بر این در نمای بیرونی موزه از خط عربی استفاده شده است که این ویژگی نیز ظاهر موزه را بسیار خاص جلوه می‌دهد. در واقع این خطوط عربی اصالت بنا را به مخاطبان نشان می‌دهد. این رسم‌الخط عربی که روی پنل‌ها پیاده شده است، به نوعی پنجره‌های بنا است و از داخل بنا هم می‌توان آن را دید. به همین دلیل این بنا نه تنها از بیرون بلکه از داخل هم بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

موزه آینده تنهای یکی از جاذبه‌های گردشگری دبی است. برای آشنایی با همه جاهای دیدنی دبی مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

نوشته موزه آینده دبی
تصویری از نوشته‌های ساختمان موزه آینده دبی

متن نوشته روی موزه آینده دبی

همانطور که گفتیم روی نمای موزه آینده با رسم‌الخط عربی نوشته‌ای مشاهده می‌شود. اما این خطوط چه معنایی دارند؟ این خطوط زیبا را هنرمندی از کشور امارات به نام «متار بن لاهج» طراحی کرده و در واقع اشعاری از شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، معاون رئیس جمهور و نخست وزیر امارات است. یکی از مشهورترین شعارهایی که روی این بنا به چشم می خورد، به این معنا است: «آینده برای کسانی است که می‌توانند آن را در ذهن خود تصور، طراحی و اجرا کنند. آینده چیزی نیست که شما منتظر آن باشید، بلکه باید آن را به وجود آورید.»

این شعار زیبا به تنهایی هدف از ساخت این بنا و دستیابی به آینده‌ای درخشان را برای دبی به رخ می‌کشد.

درون موزه آینده

نمایی از درون موزه آینده دبی

داخل موزه آینده دبی چه چیزی می بینیم؟

هنگامی که در سفر به دبی از این مکان خاص بازدید می‌کنید، با اولین قدم به داخل سازه گویی به 50 سال بعد وارد شده‌اید. در این موزه شما خواهید دید که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند زندگی نسل‌های بعدی را متحول کند. هنگام مراجعه به این موزه شما با سه بخش متفاوت مواجه خواهید شد. بخش تپه سبز، بخش ساختمانی و قسمتی که به شکل تو خالی طراحی شده است.

داخل موزه آینده دبی

عکسی از داخل موزه آینده دبی

تپه سبز نمادی برای نشان دادن ویژگی‌هایی مانند ریشه داشتن و استواری در مکان و ادوار گوناگون است.

قسمت ساختمان درخشان بیانگر بشر قدرتمند، همراه با ذوق هنری و توانمندی بشر برای ساخت بنایی مطابق با محیط اطرافش است. 

فضای تو خالی هم حالت بیضوی شکل داشته و جلوه‌ای از ابتکار و خلاقیت است. این فضای خالی همچنین می‌تواند نمایانگر آینده‌ای باشد که هنوز نانوشته است و بشر می‌تواند با قدرت بی‌انتهایش آن را خلق کند. 

در این موزه همچنین فضای خاصی برای کودکان سه تا ده ساله به وجود آمده است تا بتوانند در چشم اندازی خاص و در محیطی منحصر به فرد به استفاده از قابلیت‌های خود تشویق شوند. 

بخش کودکان موزه آینده

تصویری از بخش کودکان در موزه آینده دوبی

موزه آینده دبی، بنای دوستدار محیط زیست

یکی دیگر از ویژگی‌هایی این موزه محبوب این است که این سازه بنایی دوستدار محیط زیست به شمار می‌آید. اما این یعنی چه؟ برق این بنا با انرژی خورشیدی و با کمک ایستگاهی که به ساختمان موزه متصل است، تامین می‌گردد. نکته جالب توجه دیگری که راجع به این سازه وجود دارد این است که این بنا اولین موزه‌ای در خاورمیانه است که گواهینامه پلاتینیوم برای مدیریت صحیح انرژی دارد. علاوه بر این بیشترین امتیازی که در حال حاضر برای ساختمان‌های سبز در دنیا لحاظ می‌شود، به این موزه تعلق گرفته است. 

فراموش نکنید هنگام سفر با تور دبی و بازدید از موزه آینده، حتما به پارک اطراف موزه هم سری بزنید. این پارک 80 گونه گیاهی مختلف را در خود جای داده که در نوع خود بی‌نظیر است. علاوه بر این آبیاری این مجموعه به شکل خودکار انجام می‌شود و این پارک به سیستم بازیافت آب نیز مجهز هست. 

موزه آینده دبی در شب

نمایی از ساختمان موزه آینده دبی در شب

هنگام بازدید از موزه آینده دبی می‌توانید انواع وسایل نقلیه برقی خود را با برق این بنا شارژ کنید. تعداد مکان‌هایی که برای پارک خودرو در نظر گرفته شده بسیار محدود است و دلیل آن تشویق افراد به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ذکر شده است. پلی با طول 212 متر هم این بنا را به ایستگاه مترو امارات تاورز وصل می‌کند.

قیمت بلیط موزه آینده دبی چقدر است؟

برای هر نفر در موزه آینده 145 درهم ورودی دریافت می‌شود. البته کودکان، افراد مسن و معلول می‌توانند به طور رایگان به موزه وارد شوند و هیچ هزینه‌ای پرداخت نکنند.

چگونه به موزه آینده دبی برویم؟

اگر قصد دارید در تور دبی نوروز 1402 خود بازدید از این موزه زیبا را هم جای دهید، بهتر است از مترو برای رفتن به موزه استفاده کنید. همانطور که گفتیم ایستگاه مترو امارات تاورز به موزه آینده دبی بسیار نزدیک است.

قوانین بازدید از موزه آینده دبی

اگر تور دبی یا بلیط ورودی شما به موزه به هر دلیلی بعد از رزرو کنسل شود، هیچ هزینه‌ای بازگردانده نخواهد شد. 
تنها کودکانی که در رده سنی زیر سه سال قرار دارند می‌توانند از بلیط ورودی رایگان بهره ببرند. بنابراین اگر کودک بالای سه سال دارید، باید هزینه کامل بلیط را پرداخت کنید. 
ساعت کاری موزه از تاریخ 23 فوریه 2022 هر روز از ده صبح تا 6 بعد از ظهر است. توجه داشته باشید که یک ساعت قبل از بسته شدن درب‌ها آخرین ساعت برای ورود گردشگران است. بنابراین ساعت بازدید خود را به آخرین ساعات روز موکول نکنید تا پشت در بسته موزه نمانید.

کلام آخر

آیا شما هم عاشق تور دبی هستید؟ دوست دارید در نوروز به دبی سفر کنید اما نمی‌دانید این شهر چه مکان‌های شیک و دیدنی برای بازدید دارد؟ موزه آینده دبی یکی از مکان‌هایی است که قطعا از دیدن آن شگفت‌زده خواهید شد. در این مقاله به تفصیل راجع به این بنای زیبا توضیح دادیم. اگر تجربه بازدید از موزه آینده دبی را دارید، آن را در قسمت نظرات با ما و خوانندگان تریپ در میان بگذارید. همچنین می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت بلیط دبی، به سایت تریپ مراجعه کنید.

     
بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc