https://gateway.trip.ir/api/

روستای قلات بهشت پنهان

به روز رسانی: 22 آذر ، 1399 جاذبه های گردشگری

روستای قلات بهشت پنهان

اگر عازم شیراز و هزار جاذبه دلنشین و زیبا هستید، راهتان را به سمت روستای قلات بهشت پنهان تغییر دهید تا علاوه بر لذت از آب و هوای دلپذیر، مناظر دیدنی طبیعی و تاریخی آن را ببینید. 

روستای قلات کجاست؟

روستای قلات بیش از هزار سال قدمت دارد. این روستای کوهپایه ای از بهترین مکان های گردشگری نزدیک شیراز است که شهرت جهانی پیدا کرده است. عده ای دلیل پیدایش روستا را کاربرد دفاعی می دانند اما نباید از شرایط مناسب باغداری و کشاورزی روستا برای سکونت صرفنظر کرد. قلات به خاطر ارزش تاریخی و بافت معماری، سال 98 در آثار ملی ایران به ثبت رسید که اولین روستای تاریخی استان فارس در این فهرست محسوب می شود. 

روستای قلات روستای قلات در دامنه کوهستانی قرار دارد.

بهترین زمان سفر به قلات

قلات یک روستای چهار فصل است. شما در هر فصل زیبایی خاصی در این منطقه خواهی دید. عموم گردشگران در فصل بهار و تابستان که هوا معتدل و دلپذیر است به این روستا سفر می کنند. اگر گردش در روزهای خلوت پاییزی را دوست دارید، قلات در این فصل به شدت جذاب است. نکته دیگر سفر در فصل پاییز پایین بودن قیمت بلیط هواپیما است.

معماری روستای قلات

روستای قلات در دامه کوه دراک شکل گرفته است. برای همین معماری روستا به صورت پلکانی و با مصالح بومی مانند سنگ و چوب ساخته شده است. خانه های قدیمی روستا با تاثیر از معماری ایرانی دارای ایوان، طاق و قوس هستند که زیبایی بی نظیری به نمای روستا داده است. عموم خانه‌ها يک طبقه و بعضی دو طبقه ساخته شده است. قدیمی ها اصلاحی داشتند به نام اُوشه که به مجموعه چندین خانه و بالا خانه که چند خانواده در آن زندگی می کردند، گفته می شد. هر اوشه فقط یک حیاط داشت.  هنوز هم بعضی از آنها پابرجا هستند مانند اُوشه ی قبادی و اُوشه ی حسین خانی. روستای قدیمی قلات از چهار محله تشکیل شده است شامل: محله بال، محله ی تورو، محله گود و محله ی زیر.

معماری قلاتمعماری روستای قلات سنگی است.

زندگی در روستای قلات

گویش مردم این روستا به فارسی میانه و لهجه شیرازی شبیه است. مردم روستای قلات به برگزاری مراسم های و آیین های قدیمی پایبند هستند و ایام نوروز، سيزده به در و چهارشنبه سوری فضای روستا حال وهوای دیگری دارد. مردم قلات در مراسم جشن مانند عروسی‌ لباس عشاير قشقايی می پوشند. روستا از گذشته دارای بازاری قدیمی شامل یک سری دکان بوده است که امروزه درحال بازسازی آن هستند. دامداری، باغداری و صنايع دستی کار اصلی مردمان روستای قلات است. انواع محصولات کشاورزی را در قلات راحت پیدا می کنید مانند گردو، بادام، انگور، انجير، انار، زردآلو، آلو و گوجه سبز. محصولات لبنی قلات مانند شير، پنير، كره و كشك منبع درآمد ثابت مردم به شمار می آید. انواع صنایع دستی مانند سبد دستباف، دولک، مشک و وسایل چوبی در روستا ساخته می شود اما هنر اصلی مردم بافت گیوه ای به نام ملکی است. پوشش گیاهی منطقه غنی است و انواع انجیر. بادام كوهی كه در زبان محلی به آن بارشیك می گویند، آویشن كوهی، كاكوتی، گیاه گاوزبان و جاشیر فراوان دیده می شود. 

بهشت های گردشگری دنیا را بشناسید:

جزایر فرادریایی فرانسه، بهشت مجسم

بهشتی به نام پاموکاله دنیزلی

اقامت در قلات شیراز

بهترین نوع اقامتگاه در سفر به مناطق روستایی مانند قلات اقامت در خانه های بومگردی استفاد کنید. برای علاقه مندان به کمپینگ هم امکان چادر زدن در طبیعت منطقه هست.  

جاذبه های دیدنی قلات

قلات روستایی با جاذبه های تاریخی و طبیعی است. بازدید از جاهای قدیمی روستا رادر زمان کمی می توانید بازدید کنید. یکی از لذت های سفر به قلات، قدم زدن در بافت روستا با کوچه پس کوچه های دلنشین آن است. به خصوص در فصل بهار که سراسر روستا پر از شکوفه های گیلاس می شود. در زیر با چند جاذبه دیدنی روستای قلات آشنا شوید:

حمام قدیمی: روستا دارای دو حمام قدیمی است. معروف است که می گویند زمانی سعدی در یکی از این حمامها حضور داشته است.

آبشار قلات: نزدیک روستا چند آبشار معروف قرار دارد که دو مورد آن در ارتفاعات شرقی و بعد از باغات روستا است.

قلعه قزل ارسلان: بقایای این قلعه قدیمی مروبط به دوره اتابکان فارس روی بلندی مشرف به روستا قرار دارد.

آسياب های آبي

تفر‌جگاه‌ شب شتری

چشمه انجیری

امامزاده آقام پینو

موزه مردم شناسی

پاچنار

جاذبه های دیدنی قلاتاز جاذبه های دیدنی قلات، طبیعت اطراف است.

کلیسای قدیمی قلات

کليسای قديمی روستا به نام شکوه مسیح با معماری سنگی همیشه توجه گردشگران را جلب می کند. در زمانی نه چندان دور مبلغان مذهبی برای ترویج مسیحیت در منطقه حضور داشتند. کلیسای قلات در ميان درختان بلند کوچه‌های آرام روستا قرار گرفته است. اين کليسا که در گذشته عبادتگاه مسيحيان ساکن در روستا بوده است، امروزه به دليل مهاجرت آنان و عدم رسیدگی در حال تخریب است.

مسیر دسترسی به روستای قلات

از لحاظ موقعیت جغرافیایی قلات در 35 کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد. اگر از جاده شیراز به سمت سپیدان رانندگی کنید، پس از حدود 25 کیلومتر، تابلوی روستا را خواهید دید. اگر از سمت تهران به شیراز می روید، قبل از ورود به شهر می توانید در مسیر خود از روستا دیدن کنید. پیشنهاد ما این است که اگر خواستید به استان فارس سفری داشته باشید ابتدا با پرواز شیراز به این شهر بی نظیر بروید و سپس بعد از گشت و گذار در شهر بهار نارنج راهی روستای دیدنی قلات شوید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc