https://gateway.trip.ir/api/

دره تندیس ها قشم

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

دره تندیس ها قشم

دره تندیس ها قشم در قسمت شمالی جزیره قشم قرار دارد و به دلیل شکل ها و حجم های طبیعی متعدد، دره تندیس ها نامیده شده است. آنچه در محوطه دره تندیس دیده می شود، بقایای دشتی است که روزگاری تمام جزیره را پوشانده بوده است.
جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است که در استان هرمزگان در نزدیکی شهر بندرعباس واقع شده است. این جزیره به عنوان یک ژئوپارک مهم در ایران دارای تنوع بالایی از جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی است و در گوشه و کنار جزیره نمونه های تحسین برانگیزی از این نوع دیدنی ها به چشم می خورد. 
وسعت قابل توجه این جزیره و وسعت زیاد آن عاملی برای وجود ظرفیت های گردشگری فراوان این جزیره است. خاک جزیره قشم به دلیل استحکام کم، در اثر بارندگی و جریان آب در بسیاری از نقاط دچار فرسایش شده و به اشکال مختلف درآمده است. 

این اشکال در جاهای مختلف دیده می شود وجود دره ها و غارهای فراوان با اشکال مختلف همگی دلیلی بر فرسایش دائمی این جزیره بر اثر عوامل محیطی است.
یکی از دره های فرسایشی جزیره قشم که در مقیاس وسیع دچار فرسایش شده است، دره تندیس است. این دره یکی از جاذبه های گردشگری جزیره است که علاقه مندان زیادی را به خود جذب می کند.
در دره تندیس ها قسمت هایی که در معرض آب قرار گرفتند آرام آرام شسته شدند و به شکل تندیس هایی طبیعی در آمده اند، دره تندیس ها از نظر ساختاری شبیه دره ستارگان قشم است با این تفاوت که در عرض بیشتر و در فواصل بیشتر ساخته شده است. 
دیدن دره تندیس در فصل بارندگی مناسب نیست، در طول بارندگی و پس از آن، زمین  گل و لای بسیار چسبناک است و راه رفتن روی آن در این مکان خطرناک است.
در برخی از مناطق دره، فسیل های متعددی از جمله فسیل های دوکفه ای یافت می شود. از دیگر جاذبه های قابل توجه این مکان رویداد رسوبی است. 

عکس دره تندیس های قشم

عکس دره تندیس های قشم

علت نامگذاری دره تندیس ها قشم

دلیل نامگذاری این دره به تندیس ها بخاطر وجود سنگ هایی با اشکال مختلف است که بر اثر فرسایش به وجود آمده اند، برخی از این سنگ شبیه به انسان ها و برخی دیگر نیز همانند حیواناتی مانند ، مرغ، خروس، سر گوسفند و حتی سر اژدها هستند.
این مجسمه ها بدون دخالت انسان و به صورت طبیعی شکل گرفته اند، و با تصورات ما به صورت تصادفی شبیه به مجسمه به نظر می رسند. برای خرید بلیط هواپیما قشم به سایت تریپ مراجعه کنید.
درباره ی دره تندیس ها قشم
شما می توانید در این دره شاهد شگفت ‌انگیزترین و نادرترین پدیده ‌های زمین ‌شناسی مانند صخره ‌هایی با اشکال سورئال که اژدها را به یاد می ‌آورند باشید. 
تحقیقات انجام شده درباره ی این دره، نشان می دهد این دره به 600 میلیون سال پیش و طول عمر آن خارج از آب به حدود 50 هزار سال پیش می رسد.
تمام مسیر دره پر از ماسه های کریستالی است. نکته جالب دیگر در مورد این مکان سکوت دوست داشتنی است که منطقی به نظر می رسد. هیچ نوار راهنمایی وجود ندارد و بدون راهنما، تشخیص وجود چنین مکانی بسیار دشوار است.
این مکان طبیعی بسیار زیباست، زیرا در اینجا صخره‌ های بلند توسط عناصر طبیعی به اشکال عجیبی در آمده‌ اند. دره و ساحل تندیس ها در هرمز قرار دارد. 
هرمز از لحاظ تاریخی بندری مهمی در قشم است، در این دره می توانید از فعالیت های متنوعی مانند پیاده روی و عکاسی لذت ببرید و تندیس های متعددی به شکل فیل، تمساح، عقاب و ... را مشاهده کنید.
شما همچنین می توانید این دره متفاوت را از بالای دره ستاره ها نیز ببینید و تندیس های بیشتری با اشکال فوق العاده زیبا کشف کنید، دره تندیس ها از نظر ساختاری شبیه دره ستارگان قشم است با این تفاوت که در عرض بیشتر و در فواصل بیشتر ساخته شده است. 

بهترین زمان برای سفر به دره تندیس ها قشم

بهترین زمان برای سفر به دره تندیس ها قشم

بهترین زمان برای سفر به دره تندیس ها قشم

در تابستان، آب و هوای این جزیره بسیار گرم با میانگین درجه 45 درجه و رطوبت 95 درصد است، در حالی که در پاییز و زمستان هوا معتدل و دوست ‌داشتنی است و آفتابی آرام بر امواج بی ‌پایان دریا می‌ تابد.
متوسط حداکثر دمای سرد در این جزیره از اوایل دی ماه تا اواخر بهمن ماه حدود 18 درجه سانتی گراد است و حداقل دما نیز به 13 درجه سانتی گراد می رسد.

برای کسب اطلاعات کامل درباره جاهای دیدنی قشم، مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

تفریحات در دره تندیس ها قشم

در دره تندیس ها شما می توانید عکس های بسیار حرفه ای زیبا بگیرید، و با خلاقیت خود عکس هایی بی نظیر از جاذبه ی طبیعی و شگفت انگیز این منطقه بیاندازید.
شما می توانید به بالای این دره بروید و یک عکس پانورومای زیبا بگیرید، در این دره ساکنان محلی صنایع دستی قشم را برای فروش گذاشته اند، آنها با صدف ها و گوش ماهی های صنایع دستی بسیار زیبایی را عرضه می کنند.
اگر خوش ‌شانس باشید در مسیررفتن به دره تندیس‌ها می توانید با شترها نیز روبه‌رو شوید، می توان گفت قدم زدن در شب در میان این دره زیبا با آسمانی پر از ستاره  نیز می تواند یک تفریح هیجان انگیز باشد.  

اقامتگاه در دره تندیس ها قشم

متاسفانه در دره تندیس های قشم اقامتگاهی برای ماندن وجود ندارد، اما شما می توانید در این منطقه کمپ بزنید و با دوستان خود در شب به تماشای ستارگان در آسمان صاف قشم بپردازید.
تجربه ای که هیچگاه فراموش نخواهید کرد، شما همچنین می توانید خود را به روستاهای اطراف این دره برسانید و از اقامتگاه های آنجا نیز استفاده کنید. بلیط هواپیما ارزان را از سایت تریپ تهیه کنید.

نکات ضروری در هنگام بازدید از دره تندیس ها

قبل از بازدید از دره تندیس ها آب و هوای منطقه را چک کنید.
این دره از مرکز شهر دور است و در شب بسیار تاریک است، پس باید حتما با یک راهنما به آنجا بروید و تجهیزاتی مانند هدلایت نیز به همراه داشته باشید.
این دره به دلیل مسیرهای صعب‌العبور، نیاز به کفش مناسب دارد همچنین این مسیرها مناسب افراد سالمند و کودکان نیست.
برای بازدید در روز حتما با خود عینک دودی کرم ضد آفتاب، کلا و همچنین آب و خوراکی به همراه داشته باشید. در دره تندیس‌ها از قدرت تخیل خود استفاده کنید و از تندیس‌ ها لذت ببرید.
در زمان بازدید از دره تندیس ها لطفا مراقب محیط زیست باشید و حتما با خود کیسه زباله به همراه داشته باشید که در صورت لزوم از آن استفاده کنید. بطری های آب و آشغال های خوراکی را در آن محل رها نکنید.

مسیرهای دسترسی به دره تندیس ها در قشم

مسیرهای دسترسی به دره تندیس ها در قشم

مسیرهای دسترسی به دره تندیس ها در قشم

دره تندیس ها در فاصله نسبتاً کمی از شهر تبل قرار دارد جاده منتهی به دره تندیس در فصل بارندگی برای انواع وسایل نقلیه مناسب نیست.
در این صورت لازم است قسمت هایی از دره تندیس را با پای پیاده طی کرد که البته به دلیل فواصل زیاد بین تندیس ها زمان زیادی می طلبد، مسیر کلی ماشین از قشم تا دره تندیس حدود 70 کیلومتر است که می توان آن را در حدود 1 ساعت پیمود.
برای رسیدن به دره تندیس ها ابتدا باید به جزیره قشم بروید، قشم دارای فرودگاه بین المللی است که می توانید از طریق آن در حدود کمتر از 2 ساعت خود را به دیرستان قشم برسانید و از آنجا سوار تاکسی های نزدیک فرودگاه شوید یا اینکه می توانید ماشینی دربستی اجاره کنید و پس از گذراندن حدود نیم ساعت خود را به این دره جذاب برسانید.

برای رسیدن به قشم راه های دیگری نیز وجود دارد شما می توانید ازطریق قطار یا اتوبوس نیز خود را به قشم برسانید. زمان تقریبی سفر به قشم با قطار و اتوبوس را می توان  19 ساعت در نظر گرفت.
مسیر اول رفتن به دره تندیس ها : اکز بخواهید از تهران سفر کنید فاصله تهران تا بندر عباس حدود 1000 کیلومتر است که 14 ساعت بیست دقیقه زمان می برد. اگر بخواهید با ماشین شخصی سفر کنید ابتدا باید به آزاد راه تهران قم بروید و از آنجا به سمت کاشان حرکت کنید.
بعد از عبور از کاشان و نطنز سپس به سمت یزد و سیرجان و در آخر به بندر عباس می رسید. از آنجا اگر می خواهید با ماشین شخصی خود به قشم ببرید باید خود را به بندر پل برسانید که حدود 81 کیلومتر فاصله دارد.

پس از آن با ماشین شخصی خود وارد شناورهای خودروبر یا به اصطلاح لندینگ کرافت می شوید تا به بندر لافت برسید، دره تندیس ها در فاصله ای نیم ساعته تا بندر لاف می باشد، ساعت کاری شناورهای خودروبر قشم از ساعت 6 صبح تا 11 شب می باشد.
مسیر دوم رفتن به دره تندیس ها قشم : از این مسیر شما می توانید از تهران خود را به بندر پل در قشم برسانید فاصله تهران تا این بندر ۱,۳۴۹ کیلومتر و 15 ساعت می باشد.
در این مسیر نیز همانند مسیر بالا ابتدا به قم- کاشان و اصفهان – شیراز- جهرم و سپس به لار می روید و در نهایت نیز به بندر پل می رسید. 

سوالات متداول درباره ی دره تندیس ها قشم

دره تندیس ها کجاست ؟

دره تندیس ها در قسمت شمالی جزیره قشم قرار دارد در فاصله ۵٫۵ کیلومتری جنوب غربی روستای طبل واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر به دره تندیس ها قشم کی می باشد؟

در تابستان، آب و هوای این جزیره بسیار گرم با میانگین 45 درجه است، در حالی که در پاییز و زمستان هوا معتدل است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc