https://gateway.trip.ir/api/

چشمه های باداب سورت ساری

به روز رسانی: 15 دی ، 1400 جاذبه های گردشگری

چشمه های باداب سورت ساری

چشمه های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، پشت کوه، روستای سورت، بین روستاهای اورست و مالخواست در 7 کیلومتری غرب آن واقع شده است. 
چشمه های باداب سورت ساری از شمال به ارتفاعات و جنگل های سوزنی برگ و از جنوب به دره های پایین دست و از شرق به مجاورت بوته ها می رسد، و از غرب نیز توسط روستای اورست احاطه شده است، باداب سورت زیبا که به چشمه های رنگارنگ نیز معروف است گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. 
چشمه های رنگارنگ باداب سورت و دریاچه های تخیلی الندان و چورت از جاذبه های طبیعی شرق استان مازندران هستند که در انتظار شما هستند. 
چشمه باداب سورت رنگارنگ، شگفت انگیز و باشکوه و دومین اثر طبیعی ثبت شده رسمی در فهرست میراث طبیعی ایران است بنابراین تماشای آن را از نزدیک از دست ندهید. 

عکسهای باداب سورت ساری

عکسهای باداب سورت ساری

مسیرهای رفتن به باداب سورت ساری 

باداب سورت، واقع در استان مازندران، مجموعه ‌ای از سازند های تراورتن پلکانی است که طی هزاران سال از رسوبات آب و مواد معدنی دو چشمه طبیعی متمایز هنگام سرد شدن تشکیل شده ‌اند. 
برای رسیدن به چشمه های باداب سورت ساری می بایست از دو مسیر زیر به آنجا بروید، لازم به ذکر است از شهرستان های ساری و سمنان تا روستای اروست مسیر جاده ای آسفالت می باشد، لیکن از روستای اروست تا چشمه باداب سورت جاده خاکی است. برای خرید بلیط هواپیما ساری به سایت تریپ مراجعه کنید
مسیر اول :  تهران- سمنان- مهدیشهر- شهمیرزاد – فولادمحله – سه ‌راه تلمادره - روستای اروست - باداب سورت
مسیر دوم فاصله باداب سورت تا ساری :  تهران - ساری - کیاسر- سه راه تلمادره - روستای اروست - باداب سورت

معرفی چشمه های باداب سورت ساری

باداب ترکیب باد به معنی گاز و آب به معنی آب است که به معنی آب گازدار است که به آبهای معدنی گازدار آب چشمه ها اشاره دارد، سورت نیز نام قدیمی روستای اورست به معنای شدت واقع در نزدیکی این محل است.
چشمه سورت در سال 1388 به عنوان دومین میراث طبیعی ملی ایران ثبت شد.در سال 1388 کوه دماوند، چشمه باداب سورت و سرو ابرکوه به عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسید. چشمه ‌های باداب سورت پس از پامو کاله ترکیه، دومین چشمه بزرگ آب شور جهان هستند. 
یکی از برنامه های مهم باداب سورت ثبت جهانی آن به عنوان یک قطعه طبیعی باورنکردنی است، این مکان قرار است به یک ژئوپارک جهانی تبدیل شود و به عنوان رقیب چشمه های پاموکاله ترکیه شناخته شود.
چشمه های باداب سورت مجموعه ای از دو چشمه آب گرم است که قرن ها فعال بوده و منجر به ایجاد یکی از معدود تراس های سنگ تراورتن در جهان شده است که توسط آب های معدنی ساخته شده است. 
بسیاری از استخرهای تراس کوچک و بزرگ در نتیجه مواد معدنی کربناته فراوان در چشمه ها ایجاد شده است، رنگ ‌های رنگارنگ این استخرها زمانی که خورشید بر روی آنها می ‌تابد و هنگام غروب آفتاب جادویی ‌تر می ‌شود.
این جاذبه در استان مازندران قرار دارد که به طبیعت سرسبزش معروف است و در فصل بهار و تابستان از دمای معتدلی برخوردار است. دو چشمه آب گرم معروف و مشابه دیگر مانند باداب سورت پاموکاله در ترکیه و چشمه آب گرم ماموت در آمریکا هستند.
ایران نه تنها یک تمدن باستانی با مکان های تاریخی فراوان است، بلکه شگفتی های طبیعی فراوانی نیز دارد. علاقه مندان به زمین شناسی شیفته باداب سورت خواهند شد. 
این چشمه که در استان مازندران قرار دارد از ترکیب باد، گاز، آب، سورت گرفته شده است. باداب سورت به دلیل رنگ نارنجی متمایزش که ناشی از غلظت اکسید آهن است، بسیار منحصر به فرد است.
در طول هزاران سال، آب جاری از دو چشمه آب گرم معدنی، مواد معدنی کربناته در دامنه کوه سرد و رسوب می کنند و تشکیل تراس پلکانی تراورتن را ایجاد می کند. 

مکان های دیدنی باداب سورت

مکان های دیدنی باداب سورت

چشمه اول باداب سورت ساری

این چشمه دارای آب بسیار شور با عمق حدود 15 متر است که بیشتر در فصل تابستان برای شنا استفاده می شود و برای درمان کمردرد و پا درد، بیماری های پوستی، روماتیسم مفصلی و به ویژه سردردهای میگرنی مفید است. علاوه بر این، چشمه در زمستان به دلیل داشتن آب شور یخ نمی زند.

چشمه دوم باداب سورت ساری

دیگری تارت، قرمز و نارنجی است و اکسید آهن را از اعماق سنگ ها به زمین می رساند. در اطراف این چشمه اندکی رسوبات آهن وجود دارد. 
جریان آب رسوبی و معدنی این چشمه ها به مرور زمان لایه های پیچیده ای را در رنگ ها و اندازه های مختلف در دامنه کوه ایجاد کرده است. با جنگل ‌های کاج، درختچه‌ ها، بوته‌ ها و دره ‌های اطراف چشمه‌ ها، ارتفاعات و تپه ‌ها منظره ‌ای خیره ‌کننده را خلق کرده ‌اند.
در طول سال‌ ها، در دامنه ‌ای کوهستانی، جریان چشمه‌ های رسوبی و معدنی منجر به پیدایش صدها طبقه و ده‌ها برکه خیره‌ کننده به رنگ‌ های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه ‌های مختلف شده است. 
جریان آب‌ های رسوبی و معدنی این چشمه‌ ها در طول سالیان متمادی صدها طبقه و ده‌ ها حوض زیبا به رنگ ‌های نارنجی، زرد و قرمزدر اندازه‌ های مختلف در شیب سرازیری آن پدید آورده است. 
این طبقات و حوض‌ ها در واقع اصلی ‌ترین جاذبه و ویژگی منحصربه ‌فرد چشمه ‌های سورت هستند. زیبایی این طبقات و موقعیت خاص فواره در دامنه تپه و چشم انداز اطراف آن به ویژه در غروب آفتاب چشمگیر است.

حقایقی جالب در مورد چشمه آب گرم باداب سورت

دو چشمه آب گرمی که باداب سورت را تشکیل داده اند دارای ترکیبات متفاوتی از آب هستند که یکی بسیار شور و دیگری ترش است. 
گفته می شود که استخر آب نمک دارای خواص دارویی است، به ویژه در درمان روماتیسم و انواع خاصی از بیماری های پوستی مفید است. چشمه آب ترش به دلیل غلظت بالای رسوبات اکسید آهن در خروجی آن به طور مشخص نارنجی رنگ است.
باداب سورت یکی از آن مکان‌ های گردشگری است که فقط باید با راهنما از آن بازدید کرد، شکل گیری هر اینچ از این چشمه نزدیک به 200 سال طول کشیده است تماشای کل مناظر این چشمه شگفت‌ انگیز است، با حوضچه ‌های آب گرم که منعکس‌ کننده آسمان است، به زیبایی در کنار مناظر اطراف که از معادن سنگ گرفته تا جنگل ‌های کاج و درختچه ‌ها را شامل می ‌شود.

فاصله بابل تا باداب سورت

فاصله بابل تا باداب سورت

اقامتگاه نزدیک چشمه های باداب سورت ساری

اگر قصد داشتید هنگام بازدید از باداب سورت در این منطقه بمانید، روستای اورست اقامتگاه هایی دارد که شما می توانید در آنها استراحت کنید و شب را به صبح برسانید. خانه های اورست برای اقامت گروهی مناسب است، بین 8 تا 15 نفر می توانند چندین شب را در خانه سپری کنند.
اگر علاقمند به پرپایی کمپ هستید می توانید در اطراف روستا کمپ برپا کنید، اما برپایی کمپ در حوالی چشمه های باداب سورت ممنوع است، همچنین هنگام کمپینک باید دقت کنید تا در زمین های کشاورزی روستا چادر نزنید و به محصولات آنها آسیب نرسانید.

آب و هوا در باداب سورت

هر فصل زیبایی خاص خود را برای بازدید از باداب سورت دارد، دما در سرد ترین ماه سال بین حداقل 7 درجه سانتیگراد و در گرم ترین ماه سال حداکثر 35 درجه سانتیگراد متغیر است.
میانگین بارندگی سالانه 350-400 میلی متر و رطوبت نسبی هوا حداقل 50 درصد و حداکثر تا 85 درصد است. این چشمه سرشار از آب شور و دارای حوضچه ای به عمق حدود 2 متر است و عمدتاً برای آب درمانی در تابستان استفاده می شود و برای درمان دردهای کمر و پا، بیماری های پوستی، روماتیسم و به ویژه سردردهای میگرنی مفید است. 

ساعت بازدید از چشمه های باداب سورت ساری

شما می توانید برای بازدید از این چشمه درمانی از ساعت 6 صبح تا 9 شب به آنجا بروید، البته این ساعت ها در طول سال به دلیل نبود روشنایی متغییر هستند. خرید بلیط هواپیما ارزان قیمت را با تریپ تجربه کنید.

بهترین فصل باداب سورت

بهترین فصل باداب سورت

بلیط چشمه‌ های باداب سورت ساری

بلیط ورودی برای بازدید از این چشمه برای هر نفر 15 هزار تومان می باشد، همچنین هزینه پارکینگ نیز به صورت جاگانه حساب می شود.

نکات مهم در هنگام بازدید از باداب سورت ساری

از راه رفتن و دویدن بر روی پله ها خودداری کنید
با خود آب و خواراکی همراه داشته باشید در آنجا امکاناتی برای خوردن و آشامیدن نیست.
پس از خوردن خوراکی خود زباله های خود را داخل سطل هایی که اطراف چشمه است بیاندازید.
ورود حیوانات خانگی در این مکان ممنوع است.
لطفا از روشن کردن آتش در اطراف چشمه جدا خودداری کنید.

سوالات متداول درباره ی باداب سورت ساری

چشمه باداب سورت کجاست ؟

چشمه های باداب سورت در جنوب شهرستان ساری، روستای سورت، بین روستاهای اورست و مالخواست در 7 کیلومتری غرب آن واقع شده است. 

باداب سورت یعنی چه ؟

باداب ترکیب باد به معنی گاز و آب به معنی آب است که به معنی آب گازدار است، سورت نیز نام قدیمی روستای اورست به معنای شدت است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc