https://gateway.trip.ir/api/

دره گرماگلو قزوین

به روز رسانی: 18 دی ، 1400 جاذبه های گردشگری

دره گرماگلو قزوین

دره گرماگلو در قزوین واقع شده است، قزوین با موقعیت جغرافیایی مطلوب خود از دیرباز مرکز تمدن فلات ایران بوده است. قزوین به دلیل اهمیت استراتژیک و قرار گرفتن در مسیرهای غرب و شرق، هم در دوران پیش از اسلام و هم در دوره اسلامی همواره از اهمیت نظامی و سیاسی برخوردار بوده است.
دره گرماگلو قزوین یکی از کم نظیر ترین آثار طبیعی است، این دره بسیار طبیعی و ژرف و باریک است و همچنین دیوارهای تنگ و فوق العاده شیب داری دارد.
دره گرماگلو دارای یک تنگه باریک آب است که دو دریای مجاور را به صورت طبیعی به یکدیگر متصل می کند، به این عارضع طبیعی باب می گویند.
آدرس دره گرماگلو : استان قزوین، روستای الموت

عکس استان قزوین

عکس استان قزوین

موقعیت جغرافیایی دره گرماگلو قزوین

در طول مسیر به سمت قلعه الموت منظره ای زیبا و جذاب از دره گرماگلو را خواهید دید. دره گرماگلو در منطقه الموت استان قزوین و در ارتفاع 1770 متری از سطح دریا واقع شده است.
این دره زیبا دارای دو بخش با عرضهای بسیار کوچک اما بسیار وسیع به طول حدود 600 متر است و در پایین دره رودخانه زیبایی قرار دارد که از کوه های هودکان و شطان سرچشمه می گیرد و از دره های زیبای خزوبن، خرازو و دومکی می گذرد. 
در نهایت از گرماگلو به مزارع آگادشت سرازیر می شود. این رودخانه آب آشامیدنی اهالی روستای گازرخان را نیز تامین کرده است و برای علاقه مندان امکان دسترسی به دره از پایین دست روستای گازرخان نیز وجود دارد.

جاذبه های طبیعی نزدیک دره گرماگلو قزوین

دره گرماگلو در نزدیکی چند جاذبه طبیعی زیبا قرار دارد، که هر کدام زیبایی بی نظری در خود جای داده اند. در ادامه ما شما را با چند جاذبه نزدیک به دره گرماگلو آشنا می کنیم:

دره اندج رود در نزدیکی گرماگلو

دره اندج رود در واقع منطقه ای بسیار سرسبز است که در بخش رودبار الموت قزوین قرار دارد، این دره از ارتفاعات کوه خرم ور آغاز می شود و تا روستای شهرک امتداد می یابد.
از قابلیت های این منطقه می توان به زیست محیطی فراوان آن، غارهای طبیعی و کوه هایی که بافت منحصر به فرد دارند اشاره کرد، این منطقه همیشه جزو بهترین منطقه ها برای سکونت بوده است، این دره همچنین شامل حیوانات کم یاب و حیات وحش طبیعی که شامل حیواناتی همچون کل، بز و خوک وحشی می باشد.

چشمه های قزوین

چشمه های قزوین

آبشار گرمارود قزوین

آبشار گرمارود یکی دیگر از جاذبه های زیبا و طبیعی نزدیک به دره گرماگلو قزوین است، این آبشار ارتفاعی حدود 150 متر دارد که در فصل بهار جریان می یابد، و در 40 کیلومتری روستای معلم کلایه قرار دارد.
آبشار گرمارود که به بخشی از آن زنگلان نیز گفته می شود، مانند پله می ماند و هر کدام از پله ها یک آبشار مجزا تشکیل می دهد. در اطراف این آبشار دو صخره عظیم وجود دارد و دسترسی به این آبشار بسیار دشوار است.
به گفته اهالی روستا، زیبایی این آبشار در فصل زمستان دوچندان می ‌شود و ستونی بلند از یخ بر روی صخره‌ های آن جلوه ‌گری می‌ کند.

روستای گازرخان نزدیک دره گرماگلو 

روستای گازرخان یکی از روستاهای معروف منطقه الموت قزوین است، این روستا دارای چهار چنار در میدان روستا با قدمت هزار ساله است. در جنوب میدان، مسجد و مدرسه متصل به یکدیگر قرار دارد.
روستای گارزخان در نزدیکی دره گرماگلو و همچنین قلعه الموت قرار دارد و با روستای معلم کلایه و قزوین 110 و 115 کیلومتر فاصله دارد.
موقعیت روستای گارزخان را می توان گفت از شمال به کوه هودکان، از شمال غرب به روستای خشکچال، از جنوب غربی به چپان، از غرب به تپه لیز و از سمت جنوب شرقی به گله چالی سر و گرماگلو ختم می شود.
نزدیکی به  این روستا دو جاذبه تاریخی و طبیعی دره گرماگلو و قلعه الموت وجود دارد، این روستا دارای آب و هوایی بسیار مطبوع است.
این روستا برای کسانی که در شهرهای گرمسیری زندگی می کنند مانند بهشت می ماند، اغلب کسانی که در این روستا زندگی می کنند به باغداری و دامداری مشغول هستند، از جمله محصولات این روستا می توان به پیلاس، گردو، و لبنیات اشاره کرد.
البته این روستا علاوه بر محصولات کشاورزی و دامداری دارای صنایع دستی های بسیار جذابی از جمله گلیم بافی، جاجیم بافی، چادر شب می باشد.

جاهای دیدنی قزوین

جاهای دیدنی قزوین

قلعه الموت نزدیک دره گرماگلو قزوین

قلعه الموت یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری استان قزوین است به دلیل فاصله کمتر با مناطق تاریخی قزوین، همواره گردشگران داخلی و خارجی زیادی دارد.
این قلعه در حدود 108 کیلومتری شهر قزوین است که برای رسیدن به آن 2 تا 3 ساعت طول می کشد. البته در طول مسیر مناظر زیبا و چشم نوازی وجود دارد و به همین دلیل مسیر خسته کننده نخواهد بود.
قلعه الموت قلعه ‌ای تاریخی است که در شمال شرقی روستای گازرخان در استان قزوین و بر فراز صخره‌ ای مرتفع به ارتفاع ۲۱۶۳ متر واقع شده است. 
طبق روایات در سال 486 هجری قمری شخصی به نام حسن صباح این قلعه را تسخیر می کند و به همین دلیل الموت را قلعه حسن صباح می داند. 
درباره معماری و سبک قلعه الموت می توان گفت که از دو قسمت شرقی و غربی و به ارتفاع 120 متر ساخته شده است. اطراف این قلعه از هر طرف پرتگاهی وجود دارد و از شمال شرقی قلعه فقط یک راه برای ورود به آن قلعه وجود دارد. در قسمت جنوبی این قلعه اتاقی قرار دارد که گفته می شود از آن به عنوان بخشی برای نگهبانی استفاده می شود.
در اطراف قلعه صخره های قرمز رنگ وجود دارد و منظره قلعه تا پرتگاه اطراف آن دیدنی است، همانطور که گفته شد افراد خاصی در این قلعه زندگی می کردند و به همین دلیل طبیعتاً نیاز به دسترسی به آب داشتند و در نتیجه در این قلعه آب انباری ساخته شد که تا حد امکان به صورت مصنوع طراحی شده بود. 
در دل صخره ها و سنگ ها نیز نهرهای آب به این آب انبارها می ریزد، از فواره ای به نام کالدر به این قلعه آب سرازیر می شود، در سال 654 هجری قمری قلعه الموت را به دستور شخصی به نام هلاکوخان ویران کردند، حتی قلعه را سوزاندند و پس از آن برای تبعید و زندان از آن استفاده کردند. 
آدرس:قزوین - 8 کیلومتری آتان - حاشیه گازرخان - 30 کیلومتری معلم کلایه 

دریاچه اوان در نزدیکی دره گرماگلو

دریاچه اوان یکی دیگر از مقاصد گردشگری طبیعی قزوین است. دریاچه ای کوچک است که در کوه البرز قرار دارد. این یک شگفتی واقعی است. 
این دریاچه با بیش از 1800 متر ارتفاع از سطح دریا و بیش از 70 هزار متر مربع وسعت، منبعی برای آرامش در ارتفاعات کوهستانی ایجاد کرده است. 
دریاچه اوان هشتاد و نهمین میراث طبیعی است که در تاریخ 30 بهمن 1389 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. هیچ رودخانه ای به این دریاچه نمی ریزد و آب آن از جوشاندن آب کف دریاچه و بارندگی تامین می شود.
نام این دریاچه شگفت انگیز به معنای جمع شدن آب است، در مورد چگونگی شکل ‌گیری این دریاچه بحث جالبی وجود دارد. دریاچه اوان همانطور که در تاریخ آمده است، حدود پنج سال پیش در اثر رانش زمین ایجاد شده است. از سوی دیگر برخی بر این باورند که دریاچه اوان بازمانده دریاچه بزرگتر (کاسپین) است که به مرور زمان کاهش یافته است.

مناطق قزوین

مناطق قزوین

اقامت در گرماگلو قزوین

برای اقامت در دره گرماگلو شما می توانید در نزدیکی دریاچه اوان یا طبیعت بکر آن با خانواده و دوستانتان کمپ بزنید و شبی زیبا و خاطره انگیز رقم بزنید.
علاوه بر این شما می توانید در روستاهای اطراف این دره مانند روستای معلم کلایه، روستای گازرخان نیز اقامت کنید، اگر می خواهید در جایی خلوت اقامت کنید روستای معلم کلایه بهترین گزینه است.
اگر قصد دارید که در محلی اقامت کنید که در نزدیکی الموت باشد شما می توانید به سراغ روستای گازرخان بروید و در آنجا شبی را به صبح برسانید. همچنین شما می توانید اقامتگاه های بسیاری در روستاهای نزدیک به منطقه الموت نیز پیدا کنید، علاوه بر گشت و گذار می توانید از غذاها و شیرینی های محلی روستاهای اطراف نیز بهره ببرید.
اگر به دنبال اقامت در هتلی هستید ما به شما هتل نزدیک منطقه الموت هتل نویدز را پیشنهاد می کنیم این هتل در روستای گرمارود سینا نزدیک الموت است.

بهترین زمان برای بازدید از دره گرماگلو

بهترین فصل برای بازدید از این مکان اواسط بهار است. حداقل 2 روز برای بازدید از دره گرماگلو وقت بگذارید تا بتوانید از دیگر مناظر طبیعی فوق العاده زیبا نیز دیدن کنید.
مسیر الموت نیز بسیار پر پیچ و خم و خطرناک است و اگر با جاده های کوهستانی آشنایی ندارید باید بسیار مراقب باشید. زمستان ها به الموت نمی روند مگر اینکه با جاده آشنا باشید و ماشین و تجهیزات زمستانی مناسب داشته باشید.
دره گرماگلو الموت همچنین مکانی عالی برای عکاسانی است که به عکاسی در شب و ستاره علاقه دارند، در همه روستاهای اطراف می توانید یک اتاق عالی برای یک شب پیدا کنید.

سوالات متداول در باره ی دره گرماگلو قزوین

دره گرماگلو کجاست ؟

دره گرماگلو در قزوین در نزدیکی قلعه الموت و دریاچه اوان واقع شده است.

بهترین زمان برای بازدید از دره گرماگلو کی می باشد ؟

بهترین فصل برای بازدید از دره گرماگلو اواسط بهار و تابستان است، زیرا در زمستان سرد و زمین لغزنده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc