https://gateway.trip.ir/api/

کلسیای کانتور قزوین

به روز رسانی: 18 دی ، 1400 جاذبه های گردشگری

کلسیای کانتور قزوین

کلیسای کانتور قزوین یکی از جاذبه های گردشگری ایران است که رنگ آن توجه همگان را به خود جلب می کند. کلیسایی که زمانی معبد روس ها بود و اکنون در سکوتی عمیق فرو رفته است.
در گوشه‌ای از قزوین، کلیسای سرخ‌ پوشی نشان می ‌دهد که سال‌ هاست دیگر کسی در آنجا عبادت نکرده است و انگار غبار فراموشی روی آن نشسته است. 
در آن زمان پیروان مسیحی ارتدوکس در این کلیسا عبادت می کردند و مراسم خود را برگزار می کردند، اما اکنون دیگر اثری از آنها نیست و حتی صدای ناقوس کلیسا را نمی شنوید.
از آنجایی که ساکنان ارتدوکس روسی در قزوین زندگی نمی کنند، این کلیسا دیگر فعال نیست و به عنوان یک بنای تاریخی حفظ شده است. 
برخلاف اکثر کلیساها، فضای داخلی کلیسای کانتور، تزئینات خاصی ندارد. یکی از دلایل آن این است که کلیسا باید در مدت زمان کوتاهی ساخته می شد، فقط یک مغازه سنتی در داخل ساختمان اصلی وجود دارد که بیشتر صنایع دستی محلی و زیورآلات را می فروشد. 

جاذبه های طبیعی قزوین

جاذبه های طبیعی قزوین

تاریخچه کلیسای کانتور قزوین

کلیسای کانتور یک کلیسای ارتدکس روسی است که در سال 1905 برای مهندسان روسی که برای ساخت و ساز جاده در قزوین استخدام شده بودند ساخته شد. روس ها دفاتر اداری خود را در این قسمت از شهر ساختند و علاوه بر ساختمان کنسولگری روسیه در قزوین، تأسیسات دیگری مانند آبرسانی، تئاتر در این شهر ساختند.
روس‌ ها در شهر قزوین کلیسای کانتور معروف به برج ناقوس را در جنگ جهانی دوم و در زمان اشغال ایران ساختند، این کلیسا از نظر اندازه نسبتا کوچک است، اما چیزی که آن را متمایز می کند، معماری منحصر به فرد و ناقوس سه طبقه آن است که تقریباً 11 متر ارتفاع دارد.
روس هایی که ایران را به ناحق اشغال کردند، از شهریور 1320 شمسی تا بهار 1325 در ایران ماندند. پس از خروج آنها، چون در ایران پیروان ارتدوکس وجود نداشت، کلیسای کانتور قزوین متروک شد و به تدریج به رویدادی تاریخی و نمادین روزهای تلخ اشغال تبدیل شد.
این کلیسا دارای یک حیاط کوچک است که دو قبر در آن وجود دارد. یکی از قبرها متعلق به یک خلبان جنگی روسی است که هواپیمای او در جنگ جهانی اول در نزدیکی قزوین سقوط کرد و دیگری محل استراحت یک مهندس روسی است که در آن زمان به عنوان مهندس راهسازی مشغول به کار بود.
کانتور در زبان روسی به معنای مقر یا مرکز است، دو اتاق در کنار کلیسا وجود دارد که یکی برای تعویض لباس کشیش استفاده می شد. 
صلیب زیر گنبد این کلیسا نمادی از مسیحیان ارتدکس با خطی اریب بر روی آن است. دلیل این خط مورب این است که ارتدوکس ها معتقدند علاوه بر دستان حضرت عیسی مسیح (ع)، پاهای او نیز به صورت مورب روی هم قرار گرفته بودند تا رنج بیشتری به بار آورد، برخی دیگر معتقدند که این خط سیر تکامل انسان و نماد بهشت و جهنم است.
پس از خروج روس ها از ایران، کلیسا خالی مانده است، مسیحیان ارتدکس در ایران سکونت ندارند و به همین دلیل است که این بنا در حال حاضر به عنوان یک اثر تاریخی حفظ شده است. البته در داخل این کلیسای زیبا چندین مغازه زیورآلات دست ساز وجود دارد.

معماری کلیسای کانتور قزوین

معماری کلیسای کانتور قزوین کلیسایی کوچکی با پلان چهار ضلعی است که دو گنبد بزرگ در مرکز نمازخانه و دیگری کوچکتر در بالای محراب قرار دارد. 
کلیسای کانتور قزوین ساختاری مشابه بسیاری از کلیساهای دیگر دارد و بر اساس پلان کرتاسه ساخته شده است. پلان چند ضلعی نامنظم، استفاده از آجر قرمز لعابدار در نما و سقف گنبدی کلیسا، این بنا را از بسیاری از بناهای قزوین و سایر کلیساها متمایز می کند. 
مصالح به کار رفته آجر و ساروج است که آجرها به شکلی بسیار مرتب چیده شده اند و بنای زیبایی را به وجود آورده است، کلیسای کانتور دارای یک ورودی است که صلیب روسی بر روی دیوارهای دو طرف آن کشیده شده است. 
البته نمی توان از معماری استفاده شده از فرم های هندسی چشم پوشی کرد که جلوه خاصی دارد. یکی از این فرم ها می تواند ستون های تزئینی نمای بیرونی کلیسا باشد. طاق ها از دیگر عناصری هستند که به وفور در معرض دید هستند و در اتاق ها، ورودی ها، کنده ها و تالار مورد استفاده قرار می گیرند.
در بالای ورودی، اتاقکی سه طبقه به گنبد کوچکی منتهی می شود، ورودی های کلیسای کانتور در ضلع غربی قرار دارد و شامل ورودی با سقف شیبدار است، این کلیسا نیز مانند سایر کلیساها دارای پلانی مثلثی بوده و محراب آن به سمت شرق است.
مدتی کلیسای کانتور قزوین کاربری خاصی نداشت اما به عنوان یک اثر تاریخی به روی مردم باز شد و سپس به عنوان انبار مدرسه مورد استفاده قرار گرفت. اکنون اینجا بازارچه کوچکی برای صنایع دستی ایران است و مورد بازدید مردم قرار می گیرد.
آدرس کلیسای کانتور قزوین : استان قزوین – خیابان آیت الله طالقانی – خیابان دارایی

بخش های مختلف کلیسای کانتور قزوین

بخش های مختلف کلیسای کانتور قزوین

بخش های مختلف کلیسای کانتور قزوین

این کلیسای زیبا و قدیمی از بخش های مختلفی تشکیل شده که در ادامه آنها را بیان خواهیم کرد.

محوطه داخل کلیسای قزوین

برای ورود به محوطه کلیسا می بایست از سمت جنوبی کلیسا وارد شوید، در آنجا دو بخش وجود دارد که با نرده های آهنی محصور شده است، و همچنین در دو سمت شمالی و شرقی کلیسا نیز با دیواری بسته شده است.
رنگ قرمز کلیسای کانتور را می توانید از درون کوچه نیز مشاهده کنید، در داخل محوطه این کلیسا دو آرامگاه قرار دارد یکی از آنها خلبانی روسی و دیگری مهندسی روسی است، گفته شده است مهندس روسی در ایران از دنیا رفته است، و هواپیمای خلبان روسی نیز در نزدیکی شهر قزوین سقوط کرده است.

ورودی کلیسای کانتور

در قسمت غربی کلیسای کانتور ورودی قرار دارد و در آن فضایی با سقف های شیب دار با قوسی های هلالی است، این قسمت تنها بخشی است که از آجر قرمز برای طراحی آن استفاده نشده است.
فضای جلوی ورودی کلیسا مانند ایوانی کوچک است که با ستون های چوبی احاطه شده است وارتفاع آن حدود نیم متر است، از عناصر چوبی برای حائل این ساختمان استفاده شده است. 
در دو طرف بخش ورودی کلیسای کانتور نقش گچ بری برجسته ای از یک صلیب در تاج گل دیده می شود که چهره ای متفاوت  با دیگر صلیب هایی که در داخل کلیسا قرار دارد ایجاد کرده است.
این صلیب که نمادی از مسیحیان ارتدکس است خطی مورب بر روی آن دارد، زیرا پیروان ارتدکس بر این باور هستند که دست ها و پاهای حضرت مسیح به صورت صلیب اریب کشیده بودند تا زجر بیشتری را وی تحمل کند.

بخش داخلی کلیسا

وقتی وارد کلیسا می شوید، بعد از رد شدن از در ورودی کلیسای کانتور به یک سالن کوچکی می رسید، که برج ناقوس بر فراز آن قرار دارد. 
در این قسمت شما می توانید محراب کلیسا و جایگاه عبادت را ببینید، در داخل کلسای کانتور پنجره های نعل اسبی قدیمی . زیبایی را خواهید دید، که ارتباط با فضای بیرون از کلیسا را برای افرادی که درون کلیسا هستند امکان پذیر می کنند. 
در این سالن چند اتاق وجود دارد اتاق سمت شمالی کلیسا به عنوان اتاق غسل تعمید شناخته می شود، غسل تعمید در واقع یک نوع غسلی است که برای نوزادانی که تازه متولد شده اند توسط کشیش کلیسا انجام می شود.
اتاقی دیگر، اتاقی است که در سمت چپ کلیسا قرار دارد و متعلق به کشیش می باشد، کشیش پیش از ورود به جایگاه محراب می بایست ابتدا وارد اتاق خود شود و لباس های مخصوص خود را برتن کند و سپس داخل محراب کلیسا شود.
لازم به ذکر است که دیگر امکان ورود به این دو اتاق نیست و بازدیدکنندگان فقط می توانند از محوطه و سالن را دیدن کنند. در سالن کوچک کلیسا شما می توانید گچ بری های زیبای قدیمی که به رنگ سبز زیتونی هستند را مشاهده کنید که البته به دلیل مرمت غیر اصولی بخشی از رنگ های زیبای آن به رنگ سفید در آمده است.

محراب کلیسای کانتور قزوین

محراب کلیسای کانتور به شکل نیم دایره و رو به شرق ساخته شده است و بر فراز آن گنبدی زیبا قد برافراشته است. مسیحیان به دلیل اهمیت زیادی که به طلوع خورشید دارند محراب این کلیسا را به سمت شرق ساخته اند. 
البته باید گفت این مورد در تمام کلیساهای دیگر نیز رواج دارد، فضای عبادتگاه این کلیسای زیبا نیز گنبدی جذاب دارد و فضاهای جانبی آن دارای پوشش تخت هستند این فضا نورگیرهایی نیز در سقف دارد.

برج ناقوس کلیسای کانتور

برج ناقوس کلیسای کانتور

برج ناقوس کلیسای کانتور

بخش جالب دیگر این کلیسا برج ناقوس است، برج ناقوس در واقع برجی سه طبقه است که ارتفاع آن به حدود 11 متر می رسد. این برج زیبا در قسمت غربی کلیسا قرار دارد و گنبدی جذاب و آبی رنگ بر فراز آن دیده می شود. 
در قسمت بالای پنجره های این برج یک ردیف آجرکاری برجسته به صورت هشت ضلعی انجام شده و چهره ای جالب و متفاوت به برج بخشیده است. 
در قسمت جلویی پنجره های ضلع شمالی و جنوبی برج ناقوس دو نیم ستون متصل به دیوار و دو ستون استوانه ای ساخته شده است، که این ستون ها، ستون های دو گوشه طبقه اول برج بزرگ نیز هستند. چهار ستون طبقه دوم برج کوچک ترهستند و با فاصله ‌ای از دیوارها ساخته شده اند.

نام های مختلف کلیسای کانتور

کلیسای روسی
برج ناقوس
کلیسای ارتدکس

جاذبه های گردشگری نزدیک کلیسای کانتور

کلیسای کانتور در استان قزوین، کوچه دارایی، خیابان طالقانی قرار دارد. آرامگاه احمدالله مستوفی و مجموعه سلطنتی صفویه از جمله اماکن تاریخی اطراف این بنا هستند.
نزدیکترین جاذبه های گردشگری عبارتند از: عمارت چهل ستون، موزه مردم شناسی قزوین و عمارت نادری می باشد، داخل کلیسا یک مغازه صنایع دستی ایرانی به نام پارس آشا وجود دارد که مورد بازدید مردم قرار می گیرد، بهترین زمان برای بازدید از این شاهکار زیبا در فصل بهار، تابستان و پاییز است.

سوالات متداول در باره ی کلسیای کانتور قزوین

آدرس کلیسای کانتور قزوین کجاست ؟

آدرس کلیسای کانتور قزوین در استان قزوین، خیابان آیت الله طالقانی، خیابان دارایی قرار دارد.

آرامگاه چه کسانی در کلیسای کانتور قرار دارد ؟

در داخل محوطه این کلیسا دو آرامگاه قرار دارد یکی از آنها خلبانی روسی و دیگری مهندسی روسی است.


بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc