https://gateway.trip.ir/api/

بهترین جاهای دیدنی قشم کجاست؟

به روز رسانی: 07 فروردین ، 1403 جاذبه های گردشگری

جاهای دیدنی قشم

جزیره قشم به عنوان اولین ژئوپارک خاورمیانه، اکوسیستم بسیار متنوعی دارد و هر نقطه از آن دیدنی است. جاذبه های دیدنی قشم توجه هر گردشگری را جلب می‌کند و او را به تحسین وامی‌دارد. از آنجایی که فصل سرما نزدیک است و بهترین فرصت برای سفر به جزایر جنوب ایران، ازاین‌رو تصمیم گرفته‌ایم در این مطلب زیباترین و معروفترین جاهای دیدنی قشم را معرفی کنیم. البته شما می‌توانید در هر فصلی از سال به این جزیرۀ بکر و دوست‌داشتنی سفر کنید و از تماشای مکانهای دیدنی آن لذت ببرید. پس با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی قشم در بهار

از اواسط فصل بهار، دمای هوای قشم بالا می‌رود و رطوبت آن افزایش پیدا می‌کند. ازاین‌رو بهتر است از مکان‌های سرپوشیده یا جاهایی که آب‌وهوای مناسب‌تری دارند، بازدید کنید. در ادامه، تعدادی از اماکن دیدنی قشم در فصل بهار را به شما معرفی خواهیم کرد.

قلعه پرتغالی‌ها

جنوب ایران از سال 1514 تا 1623 میلادی در سلطه پرتغالی‌ها بود و قلعه پرتغالی‌ها، بزرگ‌ترین بنای باقی‌مانده از آن دوره است. این قلعه در سال 1378 خورشیدی و هنگام حفر کانال‌هایی برای عبور کابل‌های برق کشف شد. اما خوشبختانه در سال 1389 به همت سازمان میراث فرهنگی قشم مرمت شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. از آنجایی که قلعه پرتغالی‌ها فضایی روباز دارد و سرپوشیده نیست، اوایل فصل بهار را برای بازدید از آن پیشنهاد می‌دهیم.

قلعه پرتغالی ها از جاهای دیدنی قشم

تصویری از قلعه پرتغالی‌ها در قشم

غار خربس

غار خَربَس یکی از پدیده‌های زمین‌شناسی و از زیباترین مکان‌ های دیدنی قشم است که در فاصله 11 کیلومتری جنوب این جزیره قرار دارد. این غار، با معماری بسیار مرموز خود، دنباله رشته‌کوه‌های زاگرس به شمار می‌رود. با توجه به کتیبه‌های کشف شده در غار خربس قشم قدمت آن به دوره مادها بر‌می‌گردد. در سفر به قشم، بازدید از این جاذبه تاریخی را از دست ندهید.

غار خربس قشم

عکسی از غار خربس در قشم

جزایر ناز

جزایر ناز، که به اشتباه با نام جزیره ناز نیز شناخته می‌شوند، دو جزیره صخره‌ای در کنار یکدیگر هستند. این جزایر، ساحل شنی ندارند و از عجایب هفتگانه قشم به شمار می‌روند. اگر دربارۀ علت نام این دو جزیره کنجکاو هستید، باید بگوییم که در هنگام مد آب دریا اجازۀ ورود به آن‌ها را نمی‌دهد؛ اما در هنگام جزر که آب دریا فروکش می‌کند، مسیری بین قشم و جزایر ناز باز می‌شود که می‌توان پیاده یا با ماشین از آن عبور کرد. به‌عبارتی برای رفتن به این جزایر باید صبر کنید و ناز آن دو را بکشید تا اجازۀ ورود دهند.

 در جزایر ناز می‌توانید به انواع تفریحات آبی و ساحلی مانند قایق‌سواری، پاراگلایدر، جت‌اسکی، چتربازی و بادسواری مشغول شوید. در فصل بهار، شرایط جوی این جزایر، کاملا مساعد است؛ ازاین‌رو بهترین فرصت برای بازدید از این جاذبۀ طبیعی و زیبا محسوب می‌شود.

جزایر ناز از جاهای دیدنی قشم

عکسی از جزایر ناز در قشم

جاهای دیدنی قشم در تابستان

تابستان‌های جزیره قشم بسیار گرم و شرجی است؛ ازاین‌رو گردشگران کمی در این فصل، به قشم سفر می‌کنند. درنتیجه اگر می‌خواهید سفری اقتصادی داشته باشید، فصل تابستان فرصت خوبی است تا با بلیط هواپیما قشم ارزان به به این جزیره سفر کنید و در هتل‌های خوب آن با قیمتی مناسب اقامت داشته باشید. دراین‌صورت بهتر است برای تفریح به سراغ مکان‌های سرپوشیده همچون موزه‌ها، کتابخانه‌ها و سینماهای قشم بروید که بهترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

کتابفروشی شباویز

اولین کتابفروشی جزیره قشم، واقع در مجتمع تجاری سیتی سنتر2، کتابفروشی شباویز است. شما می‌توانید هزاران جلد کتاب در حوزه‌های مختلف را در این کتابفروشی جذاب پیدا کنید. اگر برایتان این سوال ایجاد شده که چرا یک فروشگاه کتاب باید جزء جاهای دیدنی قشم به شمار رود، باید بگوییم که این فروشگاه تنها کتاب‌فروشی جزیره قشم است. برای بازدید از کتابفروشی شباویز و خرید کتاب مورد نظرتان، باید به غرب جزیره بروید.

کتاب فروشی شباویز از جاهای دیدنی قشم

تصویری از کتابفروشی شباویز در قشم 

موزه مردم شناسی لافت

این موزه اگرچه در جزیرۀ هرمز قرار دارد، اما به دلیل نزدیکی به قشم، در فهرست جاهای دیدنی این جزیره نیز جای گرفته است. موزه مردم شناسی لافت بهترین مکان برای کسانی است که دوست دارند از نزدیک با فرهنگ و سبک زندگی بومیان جزیره قشم آشنا شوند. داخل این موزه وسایل زندگی مردمان اعصار گذشته و مشاغل آن‌ها شامل کشتی‌سازی، ماهیگیری، توربافی و... به نمایش گذاشته شده است.

موزه مردم شناسی لافت قشم

عکسی از موزه مردم شناسی لافت قشم 

خانه موزه ناخدا علی

یکی دیگر از اماکن دیدنی قشم موزه شخصی ناخدا علی است که در سال 1398 افتتاح شد. اشیای این موزه ابزارهای کشاورزی، صیادی و برخی ظروف ارزشمند را شامل می‌شود که به همت همین فرد از نقاط اطراف قشم جمع‌آوری شده و به نمایش گذاشته شده است. بازدید از خانه موزه ناخدا علی یکی از بهترین تفریحات قشم به‌شمار می‌آید.

خانه موزه ناخدا علی از جاهای دیدنی قشم

تصویری از خانه موزه ناخدا علی قشم

جاهای دیدنی قشم در پاییز

پاییز و زمستان، بهترین فصل‌ها برای سفر به جزیره قشم هستند. دمای هوای این جزیره در فصل پاییز بسیار مطلوب است و خبری از بارش‌های سیل‌آسا نیست. در این فصل می‌توانید از تمام مناطق دیدنی قشم بازدید کنید. در ادامه برخی از بهترین جاهای دیدنی قشم در پاییز را معرفی خواهیم کرد.

غار نمکی

این غار در فاصله 90 کیلومتری جزیره قشم واقع شده و قدمت آن به 500 میلیون سال قبل بازمی‌گردد. لایه‌های نمکی چند رنگ موجود در این غار، مربوط به دوره‌های مختلف هستند و خاصیت درمانی دارند. برای بازدید از غار نمکی قشم حتما چراغ قوه، کفش و لباس مناسب به همراه داشته باشید.

عکسی از غار نمکی قشم

عکسی از غار نمکی قشم

دره تندیس ها

این دره که در بخش جنوب جنگل حرا قرار گرفته است، حدود 50 هزار سال پیش از آب بیرون آمده و قدمت آن به 600 میلیون سال قبل برمی‌گردد. اشکال موجود در دره تندیس ها قشم که در اثر فرسایش ایجاد شده‌اند، بسیار شگفت‌انگیز و تماشایی هستند. اگرچه در نور روز می‌توانید لابه‌لای دیواره‌های سنگی این محوطه گردش کنید و از شگفتی‌های آن متعجب شوید، اما بازدید از دره تندیس‌ها در زیر انعکاس نور ماه نیز لذت بی‌نهایتی دارد. ازاین‌رو می‌توان این جاذبه طبیعی را جزء جاهای دیدنی قشم در شب نیز به شمار آورد.

دره تندیس قشم

عکسی از دره تندیس قشم

پارک ساحلی زیتون

این پارک در دو کیلومتری ساحل جنوبی جزیره، خیابان دریا قرار گرفته است. پارک ساحلی زیتون مکانی مناسب برای شنا، غواصی، پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری به شمار می‌رود و موسیقی زنده نیز در محوطه آن اجرا می‌شود. نخل‌های زیبا، آلاچیق‌های سرپوشیده و فضای تمیز پارک، از دلایل محبوبیت این مکان محسوب هستند. تماشای این جای دیدنی قشم رایگان است و در هر ساعتی از شبانه‌روز امکان بازدید دارد.

پارک ساحلی زیتون از جاهای دیدنی قشم

عکسی از پارک ساحلی زیتون در قشم

تنگه چاهکوه

اکنون نوبت به معرفی یکی از مناطق دیدنی قشم، یعنی تنگه چاهکوه رسیده است. قطعا در شبکه‌های اجتماعی تصاویر متعددی از این تنگه دیده‌اید. چاهکوه از عجایب هفتگانه قشم به شمار می‌رود و در فاصله 70 کیلومتری جزیره قرار دارد. صخره‌های تنگه چاهکوه قشم به مرور زمان و بر اثر فرسایش ایجاد شده‌اند و ظاهر شگفت‌انگیز و جذابی دارند. حفره‌های کم‌عمق و پرآبی که در کف دره وجود دارند، زیبایی چاهکوه را دوچندان کرده‌اند. هرچه به سمت جنوب دره پیش بروید، عرض آن کمتر و شیب آن بیشتر می‌شود. بهترین زمان برای بازدید از دره چاهکوه، پاییز و زمستان است. در سفر به قشم، این تنگه را از یاد نبرید.

دیدنی‌های قشم در فصل پاییز، بی‌شمار هستند و در این لیست فقط به تعدادی از آن‌ها اشاره شده است. پاییز و زمستان، فصل گردشگری این جزیره محسوب می‌شوند؛ اما اگر علاقه‌ای به شلوغی و هیاهو ندارید، بهار و تابستان را برای سفر به قشم انتخاب کنید.

تنگه چاهکوه قشم

تصویری از تنگه چاهکوه قشم 

جاهای دیدنی قشم در زمستان

زمستان قشم بسیار شلوغ و پر رفت‌وآمد است؛ زیرا آب‌وهوای جزیره در مطلوب‌ترین حالت خود قرار دارد و بهترین زمان سفر به قشم محسوب می‌شود. در این فصل می‌توانید از تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی قشم بازدید کنید؛ اما جاذبه های گردشگری زیر، به‌عنوان جاهای دیدنی قشم در زمستان شهرت یافته‌اند.

دره ستارگان

یکی دیگر از بهترین نقاط دیدنی قشم دره ستارگان است. قدمت این دره به بیش از دو میلیون سال می‌رسد و افسانه‌های بسیاری درباره آن نقل می‌شود که برخی از آن‌ها ترسناک هستند. بومیان منطقه باور دارند که دلیل نام‌گذاری دره ستارگان، برخورد یک ستاره با این ناحیه در هرمزگان بوده است. در سفر به جنوب ایران بازدید از دره ستارگان قشم ، این پدیده طبیعی شگفت‌انگیز را از دست ندهید.

دره ستارگان قشم

تصویری از دره ستارگان قشم

 پارک کروکودیل

این پارک در سال 1390 در مزرعه پرورش نوپک راه‌اندازی شده و اولین و بزرگ‌ترین پارک کروکودیل در خاورمیانه به شمار می‌رود. هدف از تاسیس پارک کروکودیل قشم بقای نسل این جانداران و پرورش آن‌ها است. علاوه بر کروکودیل، حیواناتی مانند بز تالی، راسو، ایگوانا، لاک‌پشت کوهی، کرکس شا‌خدار، طاووس و شترمرغ آفریقایی نیز در این مکان نگهداری می‌شوند. برای دسترسی به این جاذبۀ شگفت‌انگیز و دیدنی، باید از بزرگراه خلیج فارس وارد جادۀ قشم-درگهان شده و پس از 12 کیلومتر، به سمت پارک کروکودیل بپیچید.

پارک کروکودیل قشم

عکسی از پارک کروکودیل قشم

جنگل حرا

جنگل دریایی حَرا جاذبۀ شگفت‌انگیزی است که در میان آب‌های شور خلیج فارس قرار دارد. درختان این جنگل، که به عنوان طلای سبز قشم شناخته می‌شوند، در آب شور رشد می‌کنند و همیشه سبز هستند. اگر در فصل پاییز و زمستان از این جای دیدنی و شگفتی‌آور قشم دیدن کنید، گونه‌های مختلفی از پرندگان مهاجر را که برای فرار از سرما به جنگل حرا قشم پناه آورده‌اند، خواهید دید.

جنگل حرا و دره ستارگان از خارق‌العاده‌ترین جاهای دیدنی قشم هستند که بدون بازدید از آن‌ها سفرتان نیمه‌تمام می‌ماند. اگر به حیوانات علاقه دارید، حتما به سراغ پارک کروکودیل هم بروید. در این پارک علاوه بر تماشای جانوارن مختلف، نکات بسیاری درباره آن‌ها می‌آموزید.

جنگل حرا در قشم

عکسی از جنگل حرا در قشم 

جاهای دیدنی قشم در شب

شب‌های قشم حال‌وهوای خاصی دارند. پس از غروب آفتاب دمای هوای جزیره کاهش پیدا می‌کند و رطوبت ساحل دیگر آزاردهنده نیست. اگر می‌خواهید یک شب خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی را در این جزیره سپری کنید، حتما به سراغ یکی از مکان های دیدنی زیر بروید.

بندر لافت

این بندر از قدیمی‌ترین روستاهای ایران است که در شمال غربی قشم و شرق جنگل حرا قرار دارد. چاه‌ها و بادگیرهای بندر لافت شهرت فراوان دارند و از جاذبه‌های این روستای سه هزار ساله به شمار می‌روند. معماری خاص ساختمان‌ها و‌ درختان بلند نخل آن نیز زیبایی روستا را دوچندان کرده‌اند. با تماشای غروب آفتاب در این بندر، با منظره‌ای بی‌نظیر روبه‌رو خواهید شد. ضمن اینکه تماشای هیبت درختان در سایه‌روشن نور ماه، لذت وصف‌ناپذیری دارد.

بندر لافت قشم

تصویری از بندر لافت قشم

بام قشم

اگر نام بام قشم به گوش شما همه خورده و کنجکاوید بدانید بام قشم کجاست باید گفت که این منطقه توریستی در نزدیکی روستای سلخ و طبل و در صخره‌های مرتفعی قرار گرفته است. در بالای این صخره‌ها، منظره خلیج فارس و جنگل حرا به چشم می‌خورند. اگر هنگام شب به بام قشم مراجعه کنید، تماشای آسمان پرستاره هوش از سرتان خواهد برد.

بام قشم

عکسی از بام قشم در شب

ساحل نقره‌ای قشم

این ساحل، شن‌های درخشانی دارد که بر اثر فرسایش با شن‌های ساحلی ترکیب شده‌اند. هنگام غروب آفتاب، زیبایی ساحل نقره‌ای هزاران برابر می‌شود و شن‌های براق آن خودنمایی می‌کنند. پس تماشای آن را در شب‌های ساکت و خلوت جزیره قشم از دست ندهید.

معمولا مکان‌های کویری، شب‌های سرد و استخوان‌سوزی دارند؛ اما شب‌های قشم و حال‌وهوای آن بسیار متفاوت است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به قشم، شب‌ها را فقط صرف ماندن در هتل نکنید و دل را به آسمان پرستاره و خالی از آلودگی نوری آن بسپارید.

ساحل نقره‌ای از جاهای دیدنی قشم

تصویری از ساحل نقره در قشم

مراکز خرید قشم

بسیاری از گردشگران برای خرید کردن به منطقه آزاد قشم مراجعه می‌کنند؛ زیرا اجناس موجود در بازارها و مراکز خرید این جزیره، ارزان‌تر از سایر شهرها هستند. در ادامه، تعدادی از محبوب‌ترین مراکز خرید قشم را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

  • بازار بزرگ خلیج فارس
  • سیتی سنتر قشم
  • مرکز خرید ستاره قشم
  • بازار پردیس قشم

اجناس وارداتی بدون پرداخت حق گمرک وارد جزیره قشم و سایر مناطق آزاد می‌شوند؛ ازاین‌رو می‌توانید کالاهای موردنیازتان را با قیمت مناسب در بازارهای ارزان قشم پیدا کنید.

سفر به قشم و تماشای بکرترین مناطق دیدنی آن

در این مطلب به معرفی معروفترین جاهای دیدنی قشم در فصل‌های مختلف سال پرداختیم. اگر وضعیت آب‌وهوا تاثیر مستقیمی روی تصمیم‌گیری شما دارد، در پاییز و زمستان به جزیره سفر کنید تا بتوانید از تمام مکان‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی آن بازدید کنید. در غیر این صورت، برای داشتن یک سفر اقتصادی اواخر بهار یا تابستان به قشم بروید و سعی کنید بیشتر وقت خود را در مکان‌های سرپوشیده بگذرانید؛ زیرا گرما و رطوبت هوا واقعا طاقت‌فرسا است.

اگر قبلا به جزیره قشم سفر کرده و از جاذبه های گردشگری آن دیدن کرده‌اید، لطفا اطلاعات خود را برایمان بنویسید. دانسته‌های شما به دیگر مسافران جنوب ایران کمک می‌کند تا هنگام بازدید از این جزیرۀ بکر، برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تماشای جاهای دیدنی آن داشته باشند.

سوالات متداول:

1. جاهای دیدنی رایگان قشم کدامند؟

قشم جزیره‌ای بکر است که برخلاف کیش، بیشتر مناطق دیدنی آن را جزایر کوچک، پارک‌های طبیعی و سواحل و روستاها تشکیل می‌دهند. ازاین‌‌نظر شما می‌توانید به‌طور رایگان از جزایر ناز، دره تندیس‌ها، بندر لافت، ساحل نقره‌ای، دره ستارگان، جنگل حرا و... دیدن کنید.

2. آیا در تابستان هم می‌شود از جاهای دیدنی قشم بازدید کرد؟

قشم جزیره‌ای در جنوب ایران است و آب‌وهوایی گرم و به شدت مرطوب دارد. ازاین‌نظر فصل تابستان زمان مناسبی برای گردش در آن نیست؛ اما اگر در این فصل به قشم سفر کردید، می‌توانید از فضاهای سرپوشیده‌ای همچون موزه مردم شناسی لافت، خانه موزه ناخدا علی و کتابفروشی شباویز دیدن کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc