https://gateway.trip.ir/api/

قلعه پرتغالی ها قشم

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 راهنمای سفر

قلعه پرتغالی ها قشم

در قسمت شمالی جزیره زیبای قشم، قلعه ای تاریخی به چشم می خورد که دارای قدمتی بالا بوده و به قرن شانزدهم میلادی برمی گردد، این قلعه به جا مانده از دوره سلطه پرتغال بر ایران است. توصیه می کنیم با سفر به قشم، حتما از قلعه پرتغالی ها دیدن کنید. اما قبل از سفر به قشم با خرید بلیط هواپیما قشم و آماده شدن برای بازدید از قلعه پرتغالی ها برای آشنایی بیشتر با این قلعه تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه قلعه پرتغالی ها

آلبوکرک، سردار پرتغالی، می خواست بر سه منطقه راهبردی هرمز، خلیج عدن و مالاگا مسلط شود و به آن ها فرصت برتری نسبت به سایر رقبای تجاری دهد. به همین منظور، تنگه استراتژیک هرمز را فتح و این قلعه را در جزیره قشم بنا کرد. قلعه پرتغالی ها یکی از برجسته ترین آثار یادگار دوران استعمار پرتغال در جنوب ایران به حساب می آید. ساخت  قلعه پرتغالی ها حدودا ۳۰ سال به طول انجامید و مرکز فرماندهی پرتغالی ها در خلیج فارس در آن زمان بوده است. در مدت ۱۱۰ با حضور پرتغالی ها در جنوب ایران و وجود این قلعه، امور اقتصادی و تجاری منطقه به دست آن ها افتاد. پرتغالی ها در بین سال های ۱۵۱۴ تا ۱۶۲۳ میلادی بر جنوب ایران تسلط داشتند و نهایتا در سال 1623 به دست گروهی از ایرانی ها، از این منطقه از ایران بیرون رانده شدند. میهن دوستانی با رهبری امام قلی خان، قلعه پرتغالی ها را فتح کردند و پرچم آن ها را پایین کشیدند. این قلعه مهم ترین سنگر پرتغالی ها محسوب می شد و بعد از ۱۵۰ سال سلطه بر دریای عمان، از چنگالشان بیرون کشیده شد.

تاریخچه-قلعه-پرتغالی-ها

تاریخچه قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها چگونه کشف شد

احسان یغمایی باستان شناس ایرانی، قلعه پرتغالی ها قشم را در سال ۱۳۷۸ کشف کرد و شرکت برق جزیره قشم نیز هنگام حفر کانال هایی به منظور عبور سیم های برق از زیر زمین، با تونل های قدیمی در اطراف قلعه مواجه شد که همه آن ها به قلعه منتهی می شدند. اما متاسفانه سال ۱۳۷۹ سالی بد برای قلعه پرتغالی ها قشم به شمار رفت و با یک زمین لرزه قوی آسیب های بسیاری دید که این زمین لرزه جستوجو در بخش دیواره شرقی قلعه را هم متوقف کرد. بعد از این فراز و نشیب های قلعه پرتقالی ها قشم، سازمان میراث فرهنگی منطقه آزاد قشم مسئول اداره قلعه شد و در سال ۱۳۸۹ مراحل مرمت، آماده سازی، استحکام بخشی و نورپردازی قلعه پرتقالی ها را به عهده گرفت. قلعه پرتغالی ها با شماره ملی ۲۲۰۲، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

قلعه-پرتغالی-ها-قشم

قلعه پرتغالی ها قشم

قلعه پرتغالی ها کجاست و نحوه دسترسی به آن چگونه است؟

برای رفتن به قلعه پرتغالی ها در جزیره قشم می توانید از راه دریایی و هوایی با خرید بلیط هواپیما، خود را به قشم رسانده و هنگامی که وارد قشم شدید، به سمت بندر ذاکری در شرق جزیره بروید. برای رفتن به آنجا به میدان ولایت رفته و سپس به طرف خیابان باهنر به مسیرتان ادامه دهید تا به میدان امام خمینی قشم برسید. با گذر از میدان امام خمینی همچنان به مسیرتان ادامه دهید تا به بلوار ژئوپارک قشم برسید. در بلوار ژئوپارک قشم، تابلوی قلعه پرتغالی ها را می بینید که با دنبال کردن تابلوهای راهنما و خروج از بلوار به سازه ای بزرگ و حیرت انگیز می رسید که قلعه ای دیدنی را که به مدت زیادی مقر فرماندهی نیروهای پرتغالی در تمامی منطقه راهبردی هرمز بوده است.

آدرس قلعه پرتغالی ها قشم: استان هرمزگان، جزیره قشم، بلوار ژئوپارک، قلعه پرتغالی ها

قلعه-پرتغالی-ها-کجاست

قلعه پرتغالی ها کجاست

بهترین زمان بازدید از قلعه پرتغالی ها قشم

قشم دارای آب و هوای گرم و مرطوب است و رطوبت نسبی بالایی در تمام فصول دارد. بنابراین هر فصلی را برای سفر به جزیره قشم و بازدید از جاذبه های گردشگری آن انتخاب نکنید. در نظر داشته باشید که قلعه پرتغالی ها مکانی روباز می باشد و بازدید از آن در فصل تابستان اصلا توصیه نمی شود. بهترین زمان سفر به جزیره قشم نیز، از اواخر پاییز تا اوایل بهار بوده و در این بازه زمانی آب و هوای خوبی در قشم انتظار شما را می کشد. همچنین این زمان مناسبی برای دیدن قلعه پرتغالی ها است. اگر می خواهید زمانی از قلعه پرتقالی ها بازدید کنید که با شلوغی مواجه نشوید، بهتر است ماه های دی و بهمن را برای این سفر برگزینید و به بازدید از قلعه پرتغالی ها قشم بروید. چراکه قلعه پرتغالی ها معمولا در فصل بهار و ایام نوروز از تعداد زیادی از مسافرانی که برای سفر به جزیره قشم آمده اند، پذیرایی می کند.

اقامت هنگام سفر به قشم و دیدن قلعه پرتغالی ها

اقامت در جزیره قشم و بازدید از قلعه پرتغالی ها دارید، گزینه های مختلفی را پیش روی شما قرار می دهد. قلعه پرتغالی ها در داخل شهر واقع شده است، بنا بر این، هتل های بسیاری در آن محدوده برای اقامت وجود دارند. بعضی از هتل هایی که در سمت شمال شرق قشم قرار دارند، حدودا ۵ دقیقه با قلعه پرتغالی ها فاصله دارند. نزدیک ترین هتل ها به قلعه پرتغالی ها، هتل آسمان قشم، هتل آپادانا، هتل آپارتمان کاوان، هتل آسماری، هتل نخل هنگام، هتل رویال، هتل بهشت، هتل ریحان، هتل آرام و هتل الوند، می باشند. علاوه بر آن می توانید در مدت اقامت خود در جزیره قشم از اقامتگاه های بوم گردی استفاده کنید. اگر می خواهید زندگی ساده و اصیل مردمان جنوب ایران را تجربه کنید، اقامتگاهتان در سفر به قشم را در اقامتگاه های بوم گردی بگذرانید. لرد سوزا، خانه دوست و خالو اقامتگاه هایی هستند که فاصله کمی تا قلعه پرتغالی ها (حدودا ۵۰ دقیقه تا یک ساعت) دارند. گزینه دیگری که برای اقامت در نزدیکی قلعه پرتغالی ها قشم پیش رویتان است، اقامت در خانه های شخصی می باشد. خانه های اجاره ای نیز در آن منطقه وچود دارد که دارای قیمت های مقرون به صرفه ای هم هستند. یک راه دیگر که می توانید انتخاب کنید این است که اگر اهل کمپینگ هستید چادر زدن را مد نظر داشته باشید. پارک قلعه پرتغالی ها ۷ دقیقه با قلعه فاصله دارد و جای مناسبی برای چادر زدن در فصل مناسب می باشد. این پارک دارای سرویس بهداشتی می باشد و منظره آب های نیلگون خلیج فارس را به شما می دهد.

امکانات قلعه پرتغالی ها

در قلعه پرتغالی ها شاهد آثار باستانی و خرابه های مربوط به قرن های گذشته می باشید. در اطراف قلعه پرتغالی ها نیز امکاناتی مثل بستنی فروشی، رستوران های دریایی، هایپرمارکت، مسجد، پارک، هتل و بانک وجود دارد که همه آن ها در فاصله ۵ دقیقه پیاده روی از قلعه پرتغالی ها می باشند.

هزینه و ساعات بازدید از قلعه پرتغالی ها

قیمت بلیط ورودی قلعه پرتغالی ها برای گردشگران ایرانی و خارجی با هم فرق می کند. بر اساس آخرین به‌روزرسانی ها، هزینه بلیط قلعه پرتغالی ها برای گردشگران ایرانی ۶ هزار تومان و گردشگران خارجی ۱۵ هزار تومان بوده است. همچنین برای بازدید از قلعه پرتغالی ها می توانید از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر به آنجا بروید و متوسط زمانی که برای بازدید از قلعه پرتغالی ها نیاز دارید حدود ۱ الی ۲ ساعت می باشد.

ساعت-بازدید-قلعه-پرتغالی-ها

ساعت بازدید قلعه پرتغالی ها

تور قلعه پرتغالی ها با مطالعه این بخش!

قلعه پرتغالی ها بنایی ۲ هزار مترمربعی با پلان چهارضلعی نامنظم می باشد. با نگاه کردن از بیرون به این سازه عظیم، دیوارهایی بلند و قطور با طول ۴ متر را می بینید. قلعه پرتغالی ها دارای ۴ برج به ارتفاع ۱۲ متر می باشد. دیوارهای قلعه پرتغالی ها از مصالحی همچون گچ، ساروج و سنگ های مرجانی ساخته شده است. در زمان های قدیم اطراف قلعه دارای یک خندق هم بود که هم اکنون پر شده است. با ورود به قلعه پرتغالی ها، نقاشی هایی بی نظیر از زنان محلی روی در و دیوار قلعه را مشاهده کنید و لذت ببرید. قبل از اینکه وارد قلعه پرتغالی ها شوید در نظر داشته باشید که تاریخچه آن را در سمت راست درب ورودی مطالعه کنید. بعد از آن با عبور از راهرویی نسبتا کوتاه، به وسط قلعه خواهید رسید. زمانی که وارد محوطه داخلی قلعه پرتغالی ها می شوید، فضایی بزرگ و خالی را می بینید که با دیوارهایی بلند محصور شده است.

برای کسب اطلاعات کامل درباره جاهای دیدنی قشم مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

قسمت های مختلف قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها دارای بخش های مختلفی مثل سربازخانه، انبار سلاح، مقر فرماندهی، زندان، کلیسا و آب انبار می باشد. طرح کلی قلعه پرتغالی ها به سبک معماری قرون وسطایی در اروپا می باشد ولی در برخی قسمت های آن می توان معماری ایرانی متعلق به اقوام ساسانی را هم مشاهده کرد. معماری برخی از قسمت های قلعه مانند کاروانسراهای شاه عباسی می باشند. قلعه پرتغالی ها را می توان یک موزه روباز دانست که در هرجای آن لوازم و ادوات مربوط به قرن ها پیش را می توان دید. درون خرابه های قلعه پرتغالی ها تعدادی توپ جنگی هم وجود دارد. البته تعداد این توپ ها بیشتر از این مقدار بوده که برخی از آن ها به نقاط مختلف شهر مثل ورودی پاسگاه قدیمی قشم، انتقال داده شده اند.

عکس-قلعه-پرتغالی-ها-قشم

عکس قلعه پرتغالی ها قشم

باستان شناسان در زیر قلعه پرتغالی ها یک تونل زیرزمینی به طول ۳ کیلومتر را کشف کردند. این تونل تا میدان سعدی قشم ادامه دارد ولی زبق تخمین های زده شده، طول این تونل به ۱۵ کیلومتر نیز می رسد. تونل زیر قلعه پرتغالی ها بر اثر حفاری های شرکت برق منطقه پیدا شد، راه فرار فرماندهان پرتغالی بوده است. قسمت زیادی از دیواره های قلعه پرتغالی ها در گذر زمان تخریب شده است، ولی با بالا رفتن از این دیوار ها می توانید به بلندترین نقطه قلعه پرتغالی ها بروید. عرض دیواره های قلعه پرتغالی ها زیاد و پهن بوده تا محلی برای استقرار توپ و ادوات جنگی باشند.

سخن پایانی در مورد قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها قشم از آثار ثبت شده در فهرست میراث ملی کشور بوده که از جاذبه های مهم جزیره قشم نیز به شمار می رود. قلعه پرتغالی ها مثل یک کتاب تاریخ باز، سرگذشت سال های گذشته را به ما بازگو می کند. در زمان بازدید از این بنای تاریخی و مهم، مواظب باشید باعث آسیب رساندن به آن نشوید و از نوشتن یادگاری بر در و دیوار جدا خودداری کنید. در نظر داشته باشید که دوربین عکاسی را بعنوان بهترین وسیله برای ثبت بهترین خاطرات در قلعه پرتغالی ها فراموش نکنید.

سوالات متداول در مورد قلعه پرتغالی ها

  • قلعه پرتغالی ها چگونه کشف شد؟

احسان یغمایی باستان شناس ایرانی، قلعه پرتغالی ها قشم را در سال ۱۳۷۸ کشف کرد و شرکت برق جزیره قشم نیز هنگام حفر کانال هایی به منظور عبور سیم های برق از زیر زمین، با تونل های قدیمی در اطراف قلعه مواجه شد که همه آن ها به قلعه منتهی می شدند.

  • آدرس قلعه پرتغالی ها قشم کجاست؟

آدرس قلعه پرتغالی ها قشم، استان هرمزگان، جزیره قشم، بلوار ژئوپارک، قلعه پرتغالی ها، می باشد.

  • هزینه بازدید از قلعه پرتغالی ها چه مقدار است و چه ساعاتی می توان از آن بازدید کرد؟

قیمت بلیط ورودی قلعه پرتغالی ها برای گردشگران ایرانی و خارجی با هم فرق می کند. بر اساس آخرین به‌روزرسانی ها، هزینه بلیط قلعه پرتغالی ها برای گردشگران ایرانی ۶ هزار تومان و گردشگران خارجی ۱۵ هزار تومان بوده است. همچنین برای بازدید از قلعه پرتغالی ها می توانید از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر به آنجا بروید و متوسط زمانی که برای بازدید از قلعه پرتغالی ها نیاز دارید حدود ۱ الی ۲ ساعت می باشد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc