https://gateway.trip.ir/api/

سی و سه پل اصفهان

به روز رسانی: 21 شهریور ، 1400 راهنمای سفر

سی و سه پل اصفهان

اصفهان یکی از معروفترین استان های ایران می باشد و بخاطر وسعت، قدمت و تعداد جاذبه های شگفت انگیزش لقب نصف جهان را به آن داده اند. اصفهان نیز مانند هر شهر و کشوری دیگر که برای خود نماد معروفی دارند، دارای نمادی پر شهرت به نام رود زاینده رود و پل سی و سه پل می باشد که البته متاسفانه این روزها چشمگیری و جلوه گذشته را ندارند. در هر حال سی و سه پل اصفهان نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران به مشار می رود و گردشگران بسیاری از سراسر دنیا برای دیدن این شگفتی با بلیط هواپیما اصفهان خود را به اصفهان می رسانند و از سی و سه پل اصفهان و دیگر جاذبه های شگفت انگیز آن دیدن می کنند.

عکس-سی-و-سه-پل-اصفهان

عکس سی و سه پل اصفهان

سی و سه پل اصفهان نه تنها در ایران بلکه دارای شهرت جهانی می باشد و یکی از جاذبه های شاخص اصفهان محسوب می شود. در اطراف س و سه پل تفرجگاه هایی هم واقع شده است که علاوه بر اهالی اصفهان، گردشگران داخلی و خارجی نیز با بازدید از سی و سه پل می توانند بهترین اوقات را در این تفرجگاه ها بگذرانند و خاطراتی خوش را ثبت کنند. این نکته را مد نظر داشته باشید که شب نشینی های اطراف سی و سه پل اصفهان که با نوای ساز و آواز همراهند را از دست ندهید. در مورد قدمت س یو سه پل روابات بسیاری گفته شده است ولی شواهد دال بر این دارند که در سال ۱۰۱۸، هنگام برگزاری جشن گلریزان در حضور شاه عباس سی و سه پل وجود داشته است.

سی و سه پل اصفهان

بنای زیبا و تتاریخی سی و سه پل در قلب اصفهان و روی رودخانه زاینده رود قرار گرفته است که نزدیک به ۴۰۰ سال که از قدمت آن می گذرد. سی و سه پل اصفهان ادوار بسیاری را به خود دیده و شاهکاری است که از دوران صفویه به یاد مانده و همه را محو خود می کند. سی و سه پل اصفهان عنوان طولانی ترین پل زاینده رود را ازآن خود کرده است و در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران یکی از پرطرفدارترین جاذبه های ایران لقب گرفت و به ثبت رسید.
سی و سه پل در اصفهان در طول تاریخ نام های مختلفی از جمله پل شاه عباس که دلیل آن ساخت پل به دستور او بوده، پل الله وردیخان بخاطر تلاش هایی که او برای ساخت پل داشت، جلفا که دلیل آن عبور و مرور مردم محله جلفا بر روی این پل بود و به علت وجود ۴۰ چشمه در این منطقه به پل چهل چشمه هم معروف بوده است.

نقاشی-سی-و-سه-پل-اصفهان

نقاشی سی و سه پل اصفهان

معماری سی و سه پل اصفهان

معمار اثر تاریخی و مشهور سی و سه پل اصفهان شخصی به اسم حسین بناء اصفهانی و پسرهایش که محمدرضا اصفهانی شاهکاری همچون مسجد شیخ لطف الله را در رزومه اش دارد، بودند. تمام پل های روی زاینده رود در قسمت های کم عرض رودخانه بنا شدند، ولی برای ساخت سی و سه پل اصفهان، عریض ترین قسمت رودخانه زاینده رود انتخاب شد. این قسمت از رودخانه در بستری با عمق پائین، وسعت زیاد و قسمت آرام رودخانه قرار گرفته است و چشم اندازی بی نظیر را به دیده ها هدیه می کند. مصالحی که برای ساخت سی و سه پل به کار رفته است از سه نوع بوده اند. در قسمت های زیرین پل از آجر و برای قسمت های بالایی نیز ساروج و گچ به کار رفته است. ساروج از ابداعات معماران ایرانی در دوران بسیار قدیم می باشد و از خاک رس و آهک، خاکستر و مواد الیافی لوئی که نوعی ملات قدیمی محسوب می شود، تشکیل شده است. طبق نظر کارشناسان، پایه و فونداسیون پل های این بنای تاریخی شگفت انگیز، طوری طراحی  شده است که با رطوبت، دوام و استحکام آن بیشتر خواهد شد. به همین علت در مدت طولانی آب زاینده رود آسیبی به این پایه ها نرسانده است.

مصالح-به-کار-رفته-در-سی-و-سه-پل

مصالح به کار رفته در سی و سه پل

دیواره های سی و سه پل اصفهان

متاسفانه اکثر آثار زیبای سی و سه پل اصفهان مثل تابلوهای نقاشی موجود در ۹۹ طاقچه پیاده روی تخریب شده است. طاق های سی و سه پل روی ستون هایی به ارتفاع ۷ تا ۹ متر سوار شده اند و نمادی از استحکام به نظر می رسند.
س و سه پل حدودا ۳۶۰ متر طول و ۴۰ چشمه (طاق بزرگ) دارد، ولی در حال حاضر دارای ۳۳ دهانه و ۱۴ متر عرض بوده و با طول ۲۹۵ متری اش لقب طویل ترین پل زاینده رود را به خود اختصاص داده است. در گذشته های دور سی و سه پل اصفهان دارای تعدادی معبر بوده که یک راه به عبور سواره و گردونه ها اختصاص داشت، دو طرف پل که از بین گالری های بی نظیر رد می شد به یک پیاده رو اختصاص داشت و پشت بام گالری ها نیز وقتی که زاینده رود طغیان می رفت یک تفرجگاه هیجان انگیز برای بازدیدکنندگان بود. اما متاسفانه در حال حاضر تنها دو معبر پیاده رو در آن وجود دارد، یکی در بالا که بدون سقف است و دیگری در پایین که مسقف بوده و در میان پایه های مرکزی پل با فاصله ای کم از رودخانه ایجاد شده است.

حال این روزهای سی و سه پل اصفهان

چندین سال است که نماد شهر اصفهان و ایران حال خوبی نداشته و دیگر رود زاینده رود جان قبل را نداشته و از حرکت باز ایستانده است. از جلوه گری های سی و سه پل که قایق سواری در زاینده رود یا نشستن کنار رود و تماشای وارونگی پل های شگفت انگیز روی آب بود، دیگر چیزی باقی نمانده و حال و هوایی که نسل های قبل از اصفهان داشتند را دیگر نمی توان حس کرد. این روزها سی و سه پل زخم های بسیاری دارد، ولی هنوز هم جایش در دل گردشگران داخلی و خارجی محفوظ است و برای دیدن این مجموعه حیرت آور تاریخی با بلیط هواپیما اصفهان به این شهر می آیند تا با آن ابراز همدردی کنند.

آدرس سی و سه پل اصفهان: اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی

آدرس-سی-و-سه-پل-اصفهان

آدرس سی و سه پل اصفهان

نحوه رفتن به سی و سه پل اصفهان

برای رفتن به سی و سه پل در اصفهان اگر با خودروی شخصی به این شهر سفر کرده اید، به آدرسی که در بالا ذکر شد بروید ولی اگر بدون اتومبیل شخصی به اصفهان رفته اید و می خواهید با وسایل نقلیه عمومی به سی و سه پل بروید، می توانید از اتوبوس، مترو و تاکسی های اصفهان استفاده کنید و به سمت سی و سه پل بروید.

نکاتی که در مورد سی و سه پل باید بدانید

بعضی از کارشناسان معتقدند که علت نامگذاری سی و سه پل اصفهان و عدد ۳۳ به آناهیتا، الهه آب ارتباط دارد و سی و سه پل در حقیقت نمادی از آناهیتای آب در اصفهان بوده است، که البته در حال حاضر اثری از آن نیست.
مراسم های گوناگونی در مجموعه تاریخی و شگفت انگیز سی و سه پل اصفهان برگزار می شده که برخی از آن ها جشن آب پاشان و خاج شویان ارمنی ها بوده است. خاج شویان نیز اسم یکی از جشن های مسیحیان می باشد که به مناسبت غسل تعمید حضرت مسیح برگزار میشود. پیروان دین مسیح معتقدند که آب در این روز مقدس می شود به درون آب های جاری می روند و در آن شنا می کنند.
در دوران حکومت صفویه نوروز به مدت ۷ شبانه روز بود و در کنار سی و سه پل اصفهان جشن نوروز برپا می شد. در این روزها سی ‌و سه ‌پل اصفهان را چراغانی می ‌کردند و گاهی اوقات نیز شاه‌ عباس دستور گل ‌ریزان این پل را می ‌داد.

سوالات متداول در مورد سی و سه پل اصفهان

  • سی و سه پل اصفهان چقدر قدمت دارد؟

در مورد قدمت س یو سه پل روابات بسیاری گفته شده است ولی شواهد دال بر این دارند که در سال ۱۰۱۸، هنگام برگزاری جشن گلریزان در حضور شاه عباس سی و سه پل وجود داشته است.

  • آدرس و نحوه رفتن به سی و سه پل اصفهان سی و سه پل اصفهان چگونه است؟

آدرس سی و سه پل اصفهان، میدان انقلاب، خیابان چهارباغ عباسی می باشد و برای رفتن به سی و سه پل در اصفهان اگر با خودروی شخصی به این شهر سفر کرده اید، به آدرسی که در بالا ذکر شد بروید ولی اگر بدون اتومبیل شخصی به اصفهان رفته اید و می خواهید با وسایل نقلیه عمومی به سی و سه پل بروید، می توانید از اتوبوس، مترو و تاکسی های اصفهان استفاده کنید و به سمت سی و سه پل بروید.

  • سی و سه پل اصفهان نماد پیست؟

بعضی از کارشناسان معتقدند که عدد ۳۳ به آناهیتا، الهه آب ارتباط دارد و سی و سه پل در حقیقت نمادی از آناهیتای آب در اصفهان بوده است، که البته در حال حاضر اثری از آن نیست.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc