https://gateway.trip.ir/api/

راهنمای سفر به استانبول و هزینه های آن

به روز رسانی: 28 فروردین ، 1403 راهنمای سفر

راهنمای سفر به استانبول و هزینه های آن

هیچ جای دنیا مثل استانبول نیست! شهر استانبول ترکیه در دو قاره آسیا و اروپا قرار دارد و با دیدنی های تاریخی و جاذبه‌های طبیعی خود هر گردشگری را عاشق خود خواهد کرد. این شهر آرمیده در کرانه بسفر با زیبایی ها و شگفتی های فراوان، جزو 10 شهر پربازدید جهان و در عین حال محبوبترین مقصد گردشگری ایرانی ها است. استانبول برای عاشقان خرید هم شهر ایده‌آلی است؛ مراکز خرید بزرگ و مدرن در کنار بازارهای سنتی و دیدنی هر کس با هر سلیقه ای را مجاب می کند تا برای یک بار هم که شده به استانبول سفر کند. اگر شما هم از آن دسته گردشگرانی هستید که برای اولین بار می‌خواهید به استانبول سفر کنید، با ما همراه شوید تا تمام جزئیات سفر به ترکیه را با هم مرور کرده و هزینه های سفر به استانبول ترکیه در سال 1402 را پیش از سفر برآورد کنیم. با خواندن این مقاله می توانید هزینه حدودی سفر به ترکیه را تخمین بزنید؛ چون قرار است تمام هزینه ها از هزینه بلیط هواپیما و محل اقامت گرفته تا هزینه خرید و بلیط ورودی مکان های گردشگری و تفریحات را در این پست ارائه کنیم. اینجا شما را راهنمایی می کنیم که کجا بمانید، چه چیزهایی را ببینید و البته چه غذاهایی بخورید و چه نکاتی را در طول سفر به ترکیه رعایت کنید. با یک فنجان قهوه ترک و یک تکه باقلوای پسته ای خود را برای گشت و گذار در این شهر هیجان انگیز آماده کنید!

تصویری از استانبول

استانبول در یک نگاه

شهر استانبول مرکز اقتصادی، مالی و فرهنگی ترکیه است و بزرگترین شهر کشور ترکیه با جمعیتی بیش از 15 میلیون نفر به حساب می‌آید. همچنین استانبول یکی از بزرگترین شهرهای اروپا و جهان است که از نظر توریستی نیز اهمیت ویژه ای دارد. بناهای تاریخی و مساجد معروف آن هر گردشگری را مجذوب خود می کند. البته که بازدید از جاذبه های گردشگری تنها انگیزه برای سفر به استانبول نیست. مراکز خرید لوکس و اقتصادی زیادی در این شهر وجود دارد که ساعت ها می توان در آنها قدم زد و لذت خرید با قیمت و کیفیت مناسب را تجربه کرد.

از نظر جغرافیایی نیز این شهر موقعیت جالب توجهی دارد؛ استانبول تنها شهری است که هم در قاره آسیا و هم در قاره اروپا قرار دارد. آنچه که دو قسمت آسیایی و اروپایی استانبول را از هم جدا می کند، تنگه بسفر است و نباید آن را با رودخانه اشتباه بگیرید. قسمت آسیایی استانبول عمدتا مسکونی و قسمت اروپایی آن توریستی تر است.

زبان رسمی مردم ترکیه ترکی استانبولی است؛ اما از آنجایی که تعداد گردشگران در شهر زیاد است، احتمالا هنگام گشت و گذار متوجه افرادی می شوید که به زبان های دیگر از جمله انگلیسی و فارسی هم صحبت می کنند. مردم ترکیه برخورد صمیمی و دوستانه ای دارند و حتی اگر به ترکی صحبت نکنید باز هم سعی می کنند به نحوی پاسخ سوالات و معاشرت های شما را بدهند.

راستی یادتان باشد استانبول بزرگترین شهر ترکیه است، اما پایتخت آن آنکارا است. بسیاری از افراد این نکته را نمی دانند و فکر می کنند استانبول پایتخت ترکیه است. حالا که تا حدودی با شهر استانبول و موقعیت جغرافیایی و توریستی آن آشنا شدیم، در ادامه با ما همراه باشید تا جزئیات سفر به این شهر دوست داشتنی را با هم مرور کنیم.

اطلاعات ضروری در استانبول

  • اختلاف ساعت استانبول با تهران: استانبول یک ساعت و نیم عقب‌تر است.
  • زبان رسمی: ترکی استانبولی
  • کد کشور: ۹۰+
  • شماره‌های اضطراری در استانبول: پلیس ۱۵۵، راهنمای استانبول ۱۱۸۳۲، پلیس گردشگری ۵۲۷۴۵۰۳
  • واحد پول: لیر ترکیه
  • نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز-دوشاخه نوعC، F
  • فرودگاه های استانبول: فرودگاه بین المللی آتاتورک، فرودگاه بین المللی صبیحه گوکچن، فرودگاه جدید استانبول
  • بهترین ایرلاین های ترکیه: ترکیش ایرلاینز و هواپیمایی پگاسوس 

سفر به استانبول

برای سفر به استانبول راه های زیادی وجود دارد؛ از آنجایی که کشور ترکیه در همسایگی ایران است، می‌توان هم به صورت زمینی (اتوبوس، قطار و خودروی شخصی) و هم به صورت هوایی به استانبول سفر کرد. در مورد سفر زمینی کمی بعد به طور مفصل توضیح می دهیم. اما اینجا به همین نکته بسنده می کنیم که با توجه به فاصله طولانی که منجر به خستگی زیاد می شود پیشنهاد ما سفر هوایی به استانبول است. تعداد پروازهای ایرانی و خارجی به مقصد استانبول بسیار بالا است و شما با صرف حداقل هزینه می توانید از تهران به استانبول سفر کنید.

اگر قصد دارید به صورت هوایی به استانبول ترکیه سفر کنید، باید توجه داشته باشید که پروازهای بین المللی در دو فرودگاه صبیحه گوکچن و فرودگاه جدید استانبول فرود می‌آیند. بین این دو فرودگاه، فرودگاه جدید استانبول به مرکز شهر نزدیک تر است و بیشتر پروازها از ایران به مقصد فرودگاه جدید استانبول انجام می شود. در هنگام رزرو بلیط استانبول به این نکته توجه داشته باشید که کد فرودگاه جدید استانبول "IST" و کد فرودگاه صبیحه گوکچن "SAW" است.

از فرودگاه جدید استانبول به میدان تکسیم و محله سلطان احمد تاکسی وجود دارد و شما می توانید با گرفتن تاکسی خود را به این مناطق (که بیشتر هتل ها و جاهای دیدنی در نزدیکی آنها قرار دارند) برسانید؛ ولی پیشنهاد ما به شما استفاده از مترو استانبول است. فرودگاه استانبول یک ایستگاه مترو دارد که به راحتی از طریق آن می توانید خود را به میدان تکسیم یا سلطان احمد برسانید. در حال حاضر هزینه بلیط تک سفره 15 لیر ترکیه است. گزینه موجود و راحت دیگر هم استفاده از HAVABUS یا همان اتوبوس های مخصوص فرودگاه است که هم از فرودگاه جدید استانبول و هم از فرودگاه صبیحه گوکچن به تکسیم می‌روند. هزینه بلیط هواباس از فرودگاه تا تکسیم حدود 38 لیر و تا محله کادیکوی 28 لیر است.

نکات مهم سفر به استانبول ترکیه

  • بهتر است برای حمل و نقل و برخی موارد دیگر کمی لیر به صورت نقدی مانند 5، 10 و 20 لیری همراه خود داشته باشید.
  • اگر می‌خواهید در سفر خود از وسایل حمل و نقل عمومی نظیر اتوبوس، مترو یا کشتی استفاده کنید، خرید «استانبول کارت» را فراموش نکنید.
  • هتل‌های زیادی در استانبول وجود دارد اگر تاکسی می‌گیرید، بهتر است نقشه یا آدرس کامل هتل و شماره تلفن هتل خود را به راننده نشان دهید.
  • چند اپلیکیشن کاربردی در سفر به ترکیه وجود دارد که بهتر است از قبل آنها را روی تلفن همراه خود نصب کنید.
  • اگر اهل خرید هستید، زمان سفر خود را همزمان با فستیوال‌ها و حراج‌ها انتخاب کنید.
  • شرایط آب و هوایی را پیش از خرید تور ترکیه در نظر بگیرید.
  • صبحانه، تنها وعده رایگان در هتل‌های استانبول است و برای سایر وعده‌ها باید هزینه کنید.
  • در انتخاب مراکز خرید دقت کنید.
  • به جای ریال، دلار به همراه داشته باشید؛ چون در تبدیل دلار به لیر، نفع بیشتری می‌برید. 

    مدارک لازم برای سفر به استانبول ترکیه 1402

    از آنجایی که سفر به ترکیه برای ایرانی‌ها نیاز به ویزا ندارد، پس نیازی نیست هزینه‌ای بابت اخذ روادید ترکیه پرداخت کنید. کافی است قبل از سفر به استانبول گذرنامه تهیه کنید و عوارض خروج از کشور خود را بپردازید. هزینه صدور گذرنامه برای سفر به استانبول به شرح زیر است: 

    • هزینه‌ی دریافت فرم: 3000 تومان
    • هزینه‌ی عکس بیومتریک: 43000 تومان
    • هزینه‌ی درخواست و صدور گذرنامه: 204000 تومان (شامل هزینه‌ عوارض شهرداری، خدمات گذرنامه و صدور گذرنامه) 

    هزینه عوارض خروج از کشور برای سفر به استانبول چقدر است؟

    در حال حاضر هزینه عوارض خروج از کشور برای ترکیه متناسب با تعداد سفرهای شما به صورت زیر است:

    • هزینه عوارض خروج برای بار اول 400 هزار تومان، بار دوم 600 هزار تومان و بار سوم به بعد 800 هزار تومان است.
    • نکته مهم این است که پرداخت الکترونیکی عوارض قبل از سفر راحت ترین راه پرداخت عوارض خروج از کشور است. 

    سفر به استانبول

    نمایی از شهر استانبول

    بهترین زمان سفر به استانبول

    شما در هر فصلی که به استانبول سفر کنید، این شهر جذابیت‌های زیادی را پیش روی شما خواهد گذاشت. همانطور که در نمودارهای پایین می بینیم، دمای هوای استانبول در ماه های ژوئن، جولای و آگوست در بالاترین حد است. همچنین میزان بارندگی در دسامبر، ژانویه و فوریه بیشتر از ماه های دیگر سال است. به عبارت دیگر، سفر به استانبول ترکیه در زمستان به دلیل سرمای هوا و بارندگی محدودیت هایی را برایتان به وجود خواهد آورد و در تابستان هم شاید گرمای هوا شما را کمی آزار دهد. بنابراین بهترین فصل سفر به استانبول فصل بهار و پاییز است. بهار و پاییز است. هوای مطبوع، خلوت بودن مناطق توریستی نسبت به فصل تابستان و انواع جشنواره های بین المللی و فرصت خرید در حراجی ها از جذابیت های این دو فصل است. در ضمن پایین بودن قیمت تورها و پروازهای استانبول در این دو فصل (به جز تعطیلات نوروز) نیز مزیت مهمی است.

    آب و هوای استانبول در هر فصلی جذابیت‌های خود را دارد. با سفر به استانبول در زمستان و به ویژه در تعطیلات کریسمس شما می‌توانید در جشن‌های پایان سال و حراجی‌های آخر فصل شرکت کنید. استانبول در کریسمس جلوه زیبایی به خود می‌گیرد و مراکز خرید و خیابان ها پر از تزئینات کریسمسی می شود. علاوه بر این، حراج زمستانه در استانبول هم دلیل دیگری برای سفر به ترکیه در زمستان است. از طرفی در فصل تابستان هم حراج تابستانه در استانبول برگزار می شود و شاید بتوان گفت فصل مناسبی برای خرید از برندها در ترکیه است. تازه آب و هوای گرم تابستانی فرصتی برای آبتنی و تفریح در پارک های آبی استانبول را فراهم می کند؛ بنابراین می توان گفت سفر به استانبول در تابستان هم مزایای خودش را دارد.

    نمودار دمای هوا و میزان بارندگی در استانبول ترکیه

    نمودار دمای هوا و میزان بارندگی در استانبول ترکیه (رنگ نارنجی نشان دهنده بهترین زمان سفر به استانبول است)

    اقامت در استانبول

    برای افرادی که برای اولین بار به استانبول سفر می کنند رزرو هتل در استانبول اهمیت زیادی دارد. دو منطقه سلطان احمد و منطقه بی اغلو بهترین مکان برای اقامت در استانبول هستند. در منطقه سلطان احمد که به نوعی بخش تاریخی شهر به حساب می آید، جاذبه‌های زیادی برای دیدن وجود دارد و نزدیکی به آنها می‌تواند تا حدی در وقت و هزینه شما صرفه جویی کند. اما برای آنهایی که علاقه‌مند به خرید هستند، منطقه بی اغلو گزینه بهتری است.

    در منطقه سلطان احمد می توانید از مسجد آبی، ایاصوفیه، کاخ توپکاپی، بازار آراستا، آب انبار باسیلکا و میدان اسب دوانی دیدن کنید. منطقه بی اغلو نیز در بخش اروپایی استانبول واقع شده است و میدان تقسیم (تکسیم) و پل گالاتا در این بخش قرار دارد. در خیابان استقلال که به میدان تقسیم منتهی می‌شود، می‌توانید بهترین مراکز خرید استانبول را بیابید. در ضمن خیالتان راحت باشد برای اقامت در این دو منطقه گزینه‌های زیادی خواهید داشت؛ تعداد هتل‌ها و اقامتگاه‌ها در تکسیم و بی اغلو بسیار زیاد است.

    هزینه اقامت در استانبول چقدر است؟

    در شهر استانبول گزینه‌های متنوع با قیمت‌های مختلفی برای رزرو هتل و اقامتگاه پیش روی شماست. همانطور که گفتیم استانبول شهری توریستی است و به همین خاطر هتل ها و اقامتگاه های زیادی دارد. از آنجایی که بخش اروپایی استانبول توریستی تر است، بیشتر هتل ها و اقامتگاه ها در این قسمت قرار دارند. برای اقامت در استانبول روی هتل های 3 تا 5 ستاره، هاستل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و مهمان‌خانه‌های متنوعی می‌توانید حساب کنید.

    رزرو هتل در استانبول

    در زیر حدود قیمت رزرو هر نوع هتل با توجه به موقعیت و امکانات آن برای هر شب ارائه شده است:

    • هزینه رزرو هتل های ۲ ستاره استانبول: حدود 350 تا 1000 لیر ترکیه 
    • هزینه رزرو هتل های ۳ ستاره استانبول: حدود 600 تا 1800 لیر ترکیه 
    • هزینه رزرو هتل های ۴ ستاره استانبول: حدود 1500 تا 3000 لیر ترکیه 
    • هزینه رزرو هتل های ۵ ستاره استانبول: از 3000 تا 13000 لیر ترکیه 

    رزرو هاستل در استانبول

    هزینه رزرو هاستل از شبی 200 تا 800 لیر ترکیه متغیر است که به امکانات هاستل و اتاق عمومی یا خصوصی بستگی دارد.

    رزرو مهمانخانه در استانبول

    رزرو اقامتگاه یا مهمانخانه در استانبول هم با توجه به نزدیکی آن به مرکز شهر و دسترسی به مترو و همچنین امکانات آن از شبی 180 تا 1500 لیر ترکیه هزینه دارد.

    جاهای دیدنی استانبول کجاست؟

    بسیاری از گردشگرها استانبول را توریستی ترین شهر ترکیه می‌دانند. استانبول جاذبه های گردشگری زیادی دارد؛ از مساجد و بناهای تاریخی گرفته تا سواحل زیبا و مراکز خرید پر زرق و برق همه و همه این شهر را به مکانی ایده آل برای گردش، تفریح و خرید تبدیل کرده است. اگر برای اولین بار قصد سفر به استانبول ترکیه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما بازدید از جاهای دیدنی زیر را در برنامه خود بگنجانید:

    • مسجد ایاصوفیه؛ معروف ترین مکان دیدنی در استانبول
    • مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی استانبول
    • میدان تکسیم و خیابان استقلال
    • بازار بزرگ استانبول و بازار ادویه (محل خوبی برای خرید و عکاسی)
    • قصر توپ کاپی و آب انبار تاریخی باسیلیکا (که فاصله کمی از هم دارند)
    • برج گالاتا
    • جزیره بیوک آدا از جزایر پرنس
    • کاخ دلما باغچه
    • تپه پیر لوتی (برای عکس گرفتن نمای خوبی از شهر میده!)
    • پارک مینیاتورک (مخصوصا در سفر با بچه ها بازدید از این پارک توصیه میشه!)
    • خانه های رنگی در محله بالات استانبول
    • مراکز تفریحی استانبول نظیر آکواریوم، دلفیناریوم، شهربازی ها و پارک های موضوعی استانبول

    هزینه تفریحات استانبول ترکیه

    • قیمت بلیط ورودی ویالند استانبول: 950 لیر به ازای هر بزرگسال و 939 لیر برای هر کودک بالای 2 سال
    • قیمت بلیط لگولند استانبول: 390 لیر
    • دلفیناریوم استانبول 900 لیر به ازای هر بزرگسال /800 لیر برای کودکان 3 تا 11 سال/ زیر 2 سال رایگان
    • آکواریوم استانبول: 360 لیر به ازای هر بزرگسال/ 315 لیر برای کودکان 3 تا 11 سال/ زیر 2 سال رایگان

    هزینه بازدید از جاهای دیدنی در استانبول ترکیه

    برای اطلاع از قیمت بلیط ورودی جاهای دیدنی استانبول جدول زیر را ببینید. اطلاعات این جدول در ماه فروردین 1402 به روز رسانی شده است:

    جاذبه گردشگریهزینه ورودیروزهای بازدید
    مسجد ایاصوفیهرایگانتمام روزهای هفته
    کاخ توپکاپیاز 320 لیرتمام روزهای هفته به جز سه شنبه ها
    آب انبار باسیلیکا190 لیرتمام روزهای هفته؛ روزهای تعطیل از ساعت 13 باز است
    کاخ دلماباغچه300 لیرتمام روزهای هفته به جز دوشنبه ها
    برج گالاتا130 لیرتمام روزهای هفته
    موزه مادام توسو207 لیرتمام روزهای هفته از ساعت 10 و نیم صبح تا 7 عصر
    پارک مینیاتورک90 لیرتمام روزهای هفته به جز چهارشنبه ها و روزهای تعطیل
    بازار بزرگ استانبولرایگانتمام روزهای هفته به جز یکشنبه ها
    بازار ادویهرایگانتمام روزهای هفته به جز تعطیلات رسمی

    نکته مهم: ساعت بازدید بیشتر مکان های دیدنی استانبول از ساعت 9 صبح تا 7 عصر است.

      بهترین مراکز خرید استانبول

      • مرکز خرید استانبول مال (Mall of Istanbul) که در سال 2014 افتتاح شده با داشتن حدود 350 فروشگاه، پارک بازی سرپوشیده و 16 سالن سینمایی از بزرگترین مراکز خرید استانبول است. از میدان تکسیم تا این مرکز خرید با مترو و یا ترکیب مترو و اتوبوس حدود یک ساعت راه است.
      • مرکز خرید فروم استانبول (Forum Istanbul) که جزء جدیدترین مراکز خرید استانبول است با داشتن بیش از 300 فروشگاه، یک آکواریوم بزرگ و ژوراسیک پارک، جزء کامل ترین مراکز خرید استانبول است. تقریبا بیشتر برندهای ترک و غیر ترک را می‌توانید در این مرکز خرید پیدا کنید. از میدان تکسیم تا این مرکز خرید با مترو حدود 30 دقیقه راه است.
      • مرکز خرید جواهیر (Cevahir Mall) که در سال 2005 افتتاح شده است، با داشتن حدود 350 فروشگاه، حدود 50 رستوران و فست فود، 12 سالن سینما و سالن بولینگ از بزرگترین مراکز خرید دنیا از لحاظ وسعت است. دسترسی به این مرکز خرید بسیار آسان و با پیاده شدن در ایستگاه Sisli واقع در خط مترو M2 امکان پذیر است. با مترو از میدان تکسیم 10 دقیقه زمان می برد تا به این مرکز خرید برسید.
      • مرکز خرید اولیویوم اوت لت (Olivium Outlet Center) که یک مرکز خرید اوتلت به حساب می آید؛ به این معنی که برندهای معروف اجناسی که تک سایز هستند رو به قیمت‌ پایین‌تر میفروشند. به طور مثال شما اگر خوب بگردید و خوش شانس هم باشید می‌توانید یک شلوار برند را که قیمت واقعی‌اش 900 لیر بوده به قیمت 100 لیر بخرید.از میدان تقسیم کمی کمتر از یک ساعت تا این مرکز خرید راه است.
      • از دیگر مراکز خرید استانبول می‌توان به مرکز خرید ونیزیا، آکاسیا، پالادیوم، وادی استانبول اشاره کرد. ما در مقاله بهترین مراکز خرید استانبول راجع به تمام مراکز خرید این شهر را به تفصیل صحبت کرده ایم.

      برای خرید از استانبول چقدر پول با خودمان ببریم؟

      این سوال خیلی کلی است. باید ببینید قرار است چه محصولاتی را از چه مراکزی خریدی تهیه کنید. برخی مراکز خرید استانبول قیمت های بهتری دارند؛ مثلا هزینه ای که برای خرید لباس در پاساژهای قسمت آسیایی استانبول می‌پردازید کمی ارزانتر از قسمت اروپایی است. اگر به دنبال پوشاک برند هستید، برای نمونه قیمت چند قلم کالا را برایتان آورده‌ایم تا حدود قیمت دستتان باشد:

      • هزینه خرید یک شلوار جین برند : 960 لیر
      • هزینه خرید کفش ورزشی آدیداس: 1800 لیر

      اگر به نظرتان این ارقام کمی بالا آمد، باید بگوییم هزینه اجناس برند در کل بالاتر از سایر کالاها است. اما اگر به دنبال جنس خوب غیر برند باشید، ترکیه بهترین گزینه برای خرید است. مثلا برای خرید لباس بچه برند متفرقه کافی است حدود 100 تا 150 لیر هزینه کنید.

      هزینه سفر به استانبول ترکیه 1402

      مهم ترین عامل در تعیین کل هزینه سفر به ترکیه، نحوه رفتن به استانبول است. شما به دو طریق هوایی و زمینی می‌توانید به ترکیه سفر کنید که این انتخاب به زمان، بودجه و علاقه‌مندی‌های شما بستگی دارد. گزینه‌های اصلی شما یکی از این موارد است:

      1. خودروی شخصی
      2. قطار
      3. اتوبوس
      4. هواپیما

      در ادامه هزینه سفر به استانبول در سال 1402 را با هر یک از روش‌های فوق بررسی می‌کنیم. همچنین هزینه تفریحات، هزینه حمل و نقل درون شهری، هزینه سفر به استانبول با تور و بدون تور، هزینه محل اقامت، خورد و خوراک، خرید سیم کارت و... از دیگر مواردی است که در ادامه مقاله به آن می‌پردازیم.

      راههای سفر به استانبولسفر زمینی یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای سفر به استانبول

      هزینه سفر به استانبول با ماشین شخصی

      اگر شما وقت کافی برای گشت و گذار در ترکیه در اختیار دارید، سفر با ماشین شخصی گزینه جذابی است. شما فرصت دارید تا در مسیر انتخابی خودتان، کم کم پیش بروید و شهر به شهر جاذبه‌های توریستی ترکیه را ببینید. تجربه سبک زندگی و فرهنگ جاری در هر جای این کشور از خوراک و غذا تا آداب و رسوم و سنت‌ها، لذت‌بخش و منحصربه‌فرد است. هزینه سفر به استانبول با خودروی شخصی 1402 بستگی به نوع برنامه و مدت زمان آن دارد. شما می توانید از مسیر ساحلی دریای سیاه یا مدیترانه لذتی دو چندان از سفر ببرید. برای سفر زمینی به ترکیه مدارکی لازم دارید که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

      مدارک لازم برای سفر با ماشین شخصی به استانبول

      برای سفر با خودروی شخصی به ترکیه باید مجوز خروج از کشور یا کاپوتاژ بگیرید. هزینه مدارک لازم برای اخذ این مجوز عبارت است از:

      • پلاک ترانزیت خودرو: 800 هزار تومان
      • دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو: 250 هزار تومان
      • برچسب CD و IR: برابر با 10 هزار تومان
      • ترجمه گواهینامه خودرو: 265 هزار تومان
      • بیمه 10 روزه ماشین: بسته به شرکت بیمه متفاوت است

      در کل کاپوتاژ خودرو به خارج از کشور از جمله ترکیه حدودا 1 میلیون و 500 هزار تومان هزینه دارد. در ضمن، تفاوت هزینه بنزین ترکیه با ایران را نباید فراموش نکنید. قیمت بنزین در ترکیه در سال 1402 حدودا لیتری 22 لیر است. هنگام خروج از کشور باید تفاوت قیمت بنزین ایران با کشور ورودی را بپردازید. چه باک شما پر باشد چه خالی مبنای محاسبه قرار می گیرد. در ضمن هزینه مدارک لازم برای سفر به استانبول با ماشین شخصی به دلیل نوسانات ارز ممکن است دچار تغییراتی شود.

      هزینه سفر از وان به استانبول

      برای سفر زمینی به خاک ترکیه از سه مرز بازرگان، رازی و سرو می توان اقدام کرد. برای کسانی که خواهند از شهر وان به استانبول سفر کنند از هر سه مرز می توان وارد شد اما مرز رازی دارای مسافت کمتری است. مسافت سفر زمینی از وان به استانبول۱۶۵۰ کیلومتر  است. چند مسیر برای رسیدن به استانبول وجود دارد بنابراین بسته به مسیر انتخابی، نوع وسیله حمل و نقل و مدت زمان سفر شما هزینه سفر از وان به استانبول متفاوت خواهد بود. 

      هزینه سفر به استانبول با قطار

      قطار زیباترین وسیله سفر به مقاصد گردشگری استانبول است. در طول مسیر شما بهترین مناظر شگفت انگیز آناتولی و چشم اندازهای ترکیه را خواهید دید. برای سفر با قطار به استانبول لازم است اول از تهران به آنکارا بروید. از آنکارا به استانبول هم سوار قطار معمولی یا سریع السیر شوید. هزینه و مدت زمان سفر با قطار به استانبول عبارتند از:

      • قیمت بلیط قطار تهران-آنکارا 1402:  52 یورو
      • قیمت بلیط قطار آنکارا-استانبول 1402: بین 75 تا 105 لیر ترکیه (بستگی به کلاس قطار دارد)
      • مدت زمان سفر با قطار تهران استانبول: با توجه به مدت زمان بازدید و چک کردن پاسپورت در مرز بین 30 تا 40 ساعت
      • مدت زمان سفر با قطار تبریز استانبول: با توجه به مدت زمان بازدید و چک کردن پاسپورت در مرز حدود 24 ساعت
      • مدت زمان سفر با قطار آنکارا استانبول: سفر از آنکارا به استانبول با قطار 4 ساعت و نیم طول می‌کشد.

      نکته مهم در خصوص سفر به استانبول با قطار در سال 1402: در حال حاضر به دلیل شیوع کرونا قطارهای بین الملل شرکت رجا در مسیرهای وان و آنکارا سیر ندارند.

      هزینه سفر به استانبول با اتوبوس

      سفر با اتوبوس به استانبول در ایران متداول است. معمولا از مبدا تهران به استانبول و از تبریز به استانبول می توانید اقدام به خرید بلیط اتوبوس استانبول کنید. مسافت زمینی تهران به استانبول حدود 2500 کیلومتر است. مسیر اتوبوس‌ها از تهران و ماکو می‌گذرد و از طریق مرز بازرگان وارد خاک ترکیه می‌شود تا از مسیر ترانزیتی دغوبایزید، آغری، ارزروم، ارزنجان، آماسیا، بولو، ایزمیت به استانبول برسد. مسافت زمینی تبریز به استانبول نیز حدود 1800 کیلومتر است. هزینه سفر به ترکیه با اتوبوس از مبدا تهران و تبریز به شرح زیر است:

      • قیمت بلیط اتوبوس تهران استانبول 1402: 1 میلیون و 600 هزار تومان
      • قیمت بلیط اتوبوس تبریز-استانبول 1402: 1 میلیون و 400 هزار تومان
      • مدت زمان سفر با اتوبوس تهران استانبول: با توجه به مدت زمان بازدید و چک کردن پاسپورت در مرز بین 30 تا 40 ساعت
      • مدت زمان سفر با اتوبوس تبریز استانبول: با توجه به مدت زمان بازدید و چک کردن پاسپورت در مرز حدود 24 ساعت 

      هزینه سفر به استانبول با هواپیما

      مرسوم ترین و راحت ترین روش سفر به ترکیه، خرید بلیط هواپیما استانبول است. غیر از تهران بعضی شهرهای ایران مانند اصفهان، تبریز، مشهد و شیراز نیز پرواز مستقیم تهران استانبول را دارند. با توجه به مبدا خود می‌توانید از یکی از شهرهای فوق بلیط چارتری استانبول را تهیه  کرده و در مخارج سفر خود صرفه جویی کنید. در ادامه هزینه سفر هوایی به ترکیه را به صورت یک طرفه (فقط رفت) می‌بینید. معمولا قیمت بلیط برگشت هم همین حدود است:

      • قیمت بلیط هواپیما تهران استانبول 1402: پرواز ایرانی از 3 میلیون تومان به بالا و پرواز ترک از 5 میلیون و 200 هزار تومان به بالا
      • قیمت بلیط هواپیما تبریز استانبول 1402: پرواز ایرانی از 3 میلیون و 500 هزار تومان به بالا
      • مدت زمان سفر با هواپیما تهران استانبول: پرواز از فرودگاه امام خمینی تا فرودگاه آتاتورک بین 3 ساعت تا 3 ساعت و نیم طول می کشد.
      • مدت زمان سفر با هواپیما تبریز استانبول: پرواز از فرودگاه تبریز تا فرودگاه آتاتورک حدود 2 ساعت و 10 دقیقه طول می کشد.

      هزینه سفر به استانبول با تور

      راحت ترین و مقرون به صرفه ترین راه برای سفر به ترکیه خرید تور استانبول است. توجه کنید که خرید تور استانبول از مبدأ تهران با توجه به تعداد بالای پروازها نسبت به شهرهای دیگر اقتصادی تر خواهد بود. اگر شما بخواهید خودتان در استانبول هتل رزرو کنید و بلیط هواپیما را هم جداگانه تهیه نمایید، باید به مراتب هزینه بیشتری را کنار بگذارید. اما با خرید تور استانبول در هزینه‌های خود صرفه‌جویی می‌کنید و آژانس هواپیمایی رزرو هتل و خرید بلیط هواپیما را برایتان انجام خواهد داد. 

      هزینه سفر به استانبول بدون تور

       اگر قصد دارید بدون استفاده از تور به ترکیه و شهر استانبول سفر کنید لازم است نسبت به هزینه اقامت، حمل و نقل، غذا و دیگر هزینه های جاری اطلاعاتی داشته باشید. ما در ادامه قیمت ها در استانبول و هزینه تفریحات و خورد و خوراک را با شما در میان می گذاریم تا برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

      حمل و نقل در استانبول ترکیه

      سیستم حمل و نقل عمومی گسترده در استانبول، جابه‌جایی در این شهر را آسان می کند. خطوط متروی متعدد با ایستگاه‌های زیاد و انواع ون‌ها (دلموش ها) و تاکسی‌های مدرن نیز در دسترس مسافران است. همچنین یک خط تراموا نیز در استانبول وجود دارد که از خیابان استقلال می‌گذرد و سوار شدنش خالی از لطف نیست. مارمارای، یک خط مترو هم از زیر تنگه بسفر می‌گذرد و دو قاره آسیا و اروپا و در واقع قسمت اروپایی و آسیایی استانبول را به هم متصل می‌کند. اگر دوست نداشتید از مترو استفاده کنید، بهترین راه برای عبور از اروپا به آسیا و بازگشت به قسمت اروپایی استفاده از فرابر یا کشتی است؛ کشتی های متعددی بین ایستگاه‌ها طی یک برنامه منظم در طول روز در حال حرکت هستند. 

      انواع وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول

      گردشگران از سیستم حمل و نقل عمومی استانبول رضایت دارند. زیرساخت حمل و نقل این شهر مجهز و متنوع است. بسته به مسیر انتخابی، شما می توانید از اتوبوس، مترواتوبوسی، مترو، قطارهای حومه‌ای، تراموا، قطار کابلی، کشتی، کشتی‌های تندرو و تاکسی دریایی استفاده کنید.  

      • مترو و تراموا در استانبول: ایستگاه‌های مترو با تابلوهایی با حروف M به رنگ‌های آبی و قرمز مشخص شده‌اند. برای استفاده از مترو و تراموا می توانید از استانبول کارت استفاده کنید. با اپلیکیشن موویت (Moovit) می توانید موقعیت ایستگاه های مترو و ساعت حرکت قطارها را ببینید.
      • اتوبوس های استانبول: ایستگاه های اتوبوس در میدان تکسیم، کادیکوی، اوسکادور، کاباتاش و بشیکتاش قرار دارند که برای جابجایی در شهر می توانید از آنها استفاده کنید.
      • تاکسی های استانبول: برای رفت و آمد در شهر می توانید از تاکسی شهری، تاکسی متر یا تاکسی های اینترنتی نظیر بی تاکسی یا ای تاکسی استفاده کنید.
      • قایق و کشتی در استانبول: قیمت بلیط قایق و کشتی در استانبول ارزان و به صرفه است. نکنه جالب اینکه با استانبول کارت هم می توانید هزینه کشتی را بپردازید. مسیرهای عبوری با کشتی و قایق شامل گذر از آسیا به اروپا، بسفر و سفر به جزایر پرنس است.

      هزینه‌ حمل و نقل در استانبول چقدر است؟

      همانطور که گفتیم استفاده از کشتی یا مترو انتخاب به صرفه‌ای برای جابجایی در استانبول است. برای رسیدن به ایستگاه مترو یا اسکله کشتی باید از اتوبوس، تاکسی یا دلموش (ون های زرد رنگ) استفاده کنید. با خرید استانبول کارت و شارژ آن می توانید به راحتی هزینه تمام این وسایل نقلیه را بپردازید. هزینه حمل و نقل با وسایل عمومی در استانبول به این شرح است:

      • بلیط مسیر یک طرفه مترو: حدود 10 لیر
      • هزینه تاکسی متر: هر کیلومتر 8.1 لیر
      • هزینه تاکسی شهری: به طور متوسط 13 لیر
      • هزینه فرابر (کشتی های تندرو در تنگه بسفر): 29 لیر 
      • هزینه خرید استانبول کارت: 50 لیر

      استانبول کارت چیست؟

      استانبول کارت دقیقا مثل کارت مترو در ایران است و شما می‌توانید هم در اتوبوس و هم در مترو از آن استفاده کنید. استفاده از استانبول کارت نسبت به پرداخت نقدی هزینه کمتری دارد. اگر می خواهید هنگام اقامت خود در استانبول از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتما استانبول کارت را از فرودگاه استانبول یا ایستگاه های مترو تهیه نمایید.

        رستوران گردی در استانبول ترکیه

        رستوران گردی یکی از مهم ترین بخش های هر سفر است. اصلا یکی از اصلی ترین قسمت های سفر آشنایی با غذاهای محلی و امتحان کردن آنها در رستوران های معروف آن شهر است. این قضیه در مورد استانبول هم صدق می کند. در ضمن استانبول از آن مقاصدی است که رنگ و بو و طعم غذاهایش تا مدت ها در خاطرتان خواهد ماند. غذاهای ترکی به طبع و سلیقه ایرانی ها بسیار نزدیک است. اگر شما هم دوست دارید طعم غذاهای خوشمزه ترکی را بچشید، پیشنهاد می کنیم این رستوران ها را در برنامه خود بگذارید:

        1. رستوران لوکانتا مایا استانبول: این رستوران از معروف ترین و لوکس ترین رستوران های استانبول است.
        2. رستوران روف مزه 360 استانبول: در این رستوران می توانید با یک ویوی عالی یک وعده غذای خوب نوش جان کنید. رستوران روف مزه در منطقه سلطان احمد قرار دارد و متوسط قیمت غذا در منوی رستوران روف مزه 350 لیر است.
        3. رستوران هاووزلو: از رستوران های خوب در محله سلطان احمد و داخل بازار بزرگ استانبول است که البته فقط در وعده ناهار به مشتریان سرویس می‌دهد.
        4. رستوران آهسته استانبول: این رستوران هم غذاهای بسیار خوشمزه مدیترانه ای و ترکی ارائه می دهد.  هزینه هر وعده غذا در منوی رستوران آهسته استانبول به طور متوسط 550  لیر است.
        5. رستوران نصرت استیک هاوس استانبول: شاید شما هم کلیپ های نصرت یا سالت بی را در اینستاگرام دیده باشید! اگر دوست دارید یک استیک خوشمزه در رستوران نصرت میل کنید، باید به محله بشیکتاش استانبول بروید. البته هزینه صرف غذا در رستوران نصرت اصلا پایین نیست و برای یک وعده به طور متوسط باید 70 دلار هزینه کنید.
        6. رستوران لاس تاپاس: از رستوران های خوب استانبول است که غذاهای بین المللی خوشمزه‌ای دارد. هر وعده غذا در این رستوران به طور میانگین 15 دلار هزینه دارد.

        راستی برای صرف چای و باقلوا بعد از ناهار هم روی کافه قنادی حافظ مصطفی در استانبول حساب کنید؛ اینجا خوشمزه‌ترین باقلوای ترکی را می توانید نوش جان کنید.

        قیمت غذا در استانبول 2023

        هزینه غذا و رستوران در استانبول تا حد زیادی به سلیقه، نیاز و بودجه هر شخص بستگی دارد. با این حال، متوسط هزینه برای انواع رستوران و فست فود در استانبول ترکیه در سال 1402 به صورت زیر است:

        • رستوران اقتصادی: حدودا 118 لیر
        • رستوران لوکس: 500 لیر
        • فست فودهای زنجیره‌ای مانند مک دونالد: به طور متوسط 99 لیر

        معروفترین غذاهای ترکیه که حتما باید امتحان کنید

        در سفر به ترکیه حتما غذاهای ترکی نظیر دونر کباب، منمن، لاهماجون، بورک، پیده، بالیک اکمک، دلمه ایچلی کوفته، یاپراک سارماسی، مانتی و گزلمه را امتحان کنید و در یکی از کافه های استانبول چای ترکی و باقلوا نوش جان کنید. 

        هزینه خورد و خوراک در استانبول

        اگر می‌خواهید بدانید قیمت مواد غذایی در استانبول چقدر است، نگاهی به لیست زیر بیندازید. قیمت خوراکی‌های لازم برای گذراندن روز در سوپرمارکت‌های استانبول به این شرح است: 

        • نان برای دو نفر در روز: 8 لیر ترکیه
        • شیر: هر لیتر 24 لیر ترکیه
        • پنیر محلی (500 گرمی): 84 لیر
        • برنج سفید (کیلویی): حدود 38 لیر ترکیه
        • سینه مرغ بدون استخوان (نیم کیلویی): 55 لیر ترکیه
        • تخم مرغ 12 عددی: حدود 46 لیر ترکیه
        • بطری آب معدنی 1.5 لیتری: حدود 7 لیر ترکیه

        اگر خواستید از فروشگاه‌های استانبول میوه یا سبزیجات بگیرید، قیمت میوه و سبزیجات در استانبول در حال حاضر به شرح زیر است:

        • 1 کیلو گوجه فرنگی: 23 لیر ترکیه
        • 1 کیلو پیاز: 12 لیر ترکیه
        • 1 کیلو سیب زمینی: 14 لیر ترکیه
        • 1 کیلو کاهو: 14 لیر ترکیه
        • 1 کیلو موز: 29 لیر ترکیه
        • 1 کیلو سیب: 23 لیر ترکیه

        نکته: هزینه مخارج روزمره از سایت www.expatistan.com گرفته شده است. 

          هزینه اینترنت و خدمات موبایل در ترکیه

          اپراتورهای اصلی کشور ترکیه شامل آوِا avea، وودافون vodafon، ترک تلکام turktelkom و ترکسل turkcell هستند. سیم کارت ترکسل معروفترین اپراتوری است که در بیشتر شهرهای ترکیه خدمات دارد. شما هنگام سفر به ترکیه می توانید از سیم کارت Tourist Welcome Pack هم استفاده کنید. با توجه به هزینه بالای رومینگ، اگر نیاز به مکالمات طولانی دارید یا کاربر پرمصرف اینترنت هستید، تهیه سیم کارت‌های ترکی به صرفه و اقتصادی هستند. سیم کارت ترکسل با 20 گیگ اینترنت حدود 170 لیر هزینه دارد. همچنین برای استفاده از اینترنت در استانبول مقاله نحوه دسترسی به اینترنت در سفر به ترکیه را بخوانید؛ اینجا مفصد درباره روش‌های مختلف برای وصل شدن به اینترنت در ترکیه صحبت کردیم. 

          مدارک لازم برای خرید سیم کارت در ترکیه

          شما در فرودگاه یا مراکز معتبر اپراتورهای تلفن همراه و اینترنت در استانبول می توانید اقدام به خرید سیم کارت کنید. مدارک مورد نیاز برای خرید سیمکارت ترکیه عبارتند از: 

          • پاسپورت
          • پر کردن فرم خرید

          امنیت سفر به استانبول

          با توجه به جمعیت بالای گردشگران، امنیت در استانبول همواره در سطح استاندارد جهانی است و شما می توانید با خاطری آسوده از جذابیت‌های تماشایی این شهر دیدن کنید. از تردد در مناطقی که برای توریست‌ها امن نیست، اجتناب کنید. در صورت بروز هر مشکلی با پلیس ترکیه یا کنسولگری ایران در استانبول تماس بگیرید. آمارها از تعداد بالای کیف قاپی در این شهر حکایت دارد، پس مراقب وسایل شخصی خود باشید و از تردد در مکان‌های خلوت خودداری کنید.

          در کل هزینه سفر به ترکیه در سال 1402 چقدر است؟

          باید در نظر داشته باشید که هزینه سفر تابع عوامل زیادی از جمله محل اقامت، بلیط هواپیما، تفریحات و جاهای دیدنی مورد نظر شما است. همچنین هزینه سفر به شهرهای مختلف ترکیه با هم متفاوت است؛ مثلا شما به هزینه کمتری می توانید به استانبول سفر کنید اما برای سفر به آنتالیا به بودجه بیشتری نیاز است. با توجه به اطلاعاتی که در این مقاله آورده‌ایم، هزینه یک هفته سفر به استانبول در سال 1402 از 15 تا 50 میلیون با توجه به محل اقامت متغیر است. اگر خرید در حد معمول و رستوران و خورد و خوراک به صورت متوسط را هم در نظر بگیریم، در بهترین حالت برای سفر به ترکیه برای هر نفر 50 میلیون تومان بودجه باید در نظر بگیرید. باز هم تاکید می کنیم این رقم ها با توجه به نیاز و سلیقه هر شخص متفاوت است. شما حداقل هزینه سفر به ترکیه را 15 میلیون تومان در نظر بگیرید که به این رقم بودجه ای برای خورد و خوراک، حمل و نقل و خرید و تفریح هم اضافه می شود.

          حرف آخر: حسابی خوش بگذرانید!

          استانبول مکانی باورنکردنی است؛ خانه‌هایی دارد با معماری زیبا، غذاهای خوشمزه، مردم مهمان نواز و البته جذابیت های فوق العاده! به همین دلیل است که ما دوست داریم بارها و بارها به این شهر سفر کنیم. اگر برای اولین بار است که به استانبول می روید، امیدواریم این راهنمای جامع سفر به ترکیه به کارتان بیاید و به شما در برنامه ریزی بهتر برای سفر به ترکیه کمک کند. در این مقاله اطلاعات کاملی را در خصوص نحوه رفتن به ترکیه، انتخاب هتل محل اقامت، جاهای دیدنی ترکیه، هزینه تفریحات و بازدید از مکان های گردشگری ارائه کردیم.  توصیه ما این است که از قبل برنامه سفر خود و بودجه لازم را تعیین کنید و بعد از رسیدن به ترکیه حسابی خوش بگذرانید! استانبول واقعا ارزش رفتن و دیدن را دارد. ما تلاش کردیم تمام موارد مرتبط با سفر به استانبول ترکیه را در این پست بیاوریم؛ اما شاید باز هم نکته ای را از قلم انداخته باشیم. اگر راجع به سفر به استانبول سوالی دارید در قسمت نظرات بپرسید. همچنین خوشحال می شویم تجربه شما از سفر به این شهر دوست داشتنی را بخوانیم؛ اگر به ترکیه سفر کرده‌اید، تجربه خود را با ما و خوانندگان تریپ در میان بگذارید.

          برای آشنایی بیشتر سفر به استانبول

          تعطیلات رسمی استانبول به چه صورت است؟

          فرصت های استثنایی برای سفر به استانبول

          سوالات متداول هزینه های سفر به استانبول

          هزینه تور استانبول چقدر است؟

          هزینه های سفر به استانبول بسته به نوع هواپیما، هتل و زمان سفر فرق می کند. کمترین زمان اقامت هتل استانبول از 2 شب اقامت شروع می شود.

          بهترین زمان برای سفر به استانبول چه فصلی است؟

          بهار و پاییز به خاطر دمای مناسب هوا، خلوت بودن شهر، بهترین زمان سفر به استانبول است. شهر در فصل تابستان بسیار شلوغ و مراکز توریستی گران است. در زمستان نیز به علت سرمای هوا، سفر چندان دلچسب نیست.

          هزینه سفر به استانبول بدون تور چقدر است؟

          بسته به انتخاب مسیر، وسیله حمل و نقل و مدت زمان سفر شما هزینه سفر به استانبول بدون تور متفاوت خواهد بود.

          بخش نظرات

          Darya 21 خرداد 1402

          واقعا از اطلاعات به روز و مفیدتون متشکرم من توی سایت های خیلی زیادی چرخیدم اما مطالب شما بهترین بود .

          تحریریه تریپ
          سلام با سپاس از همراهی شما

          مینا 08 خرداد 1402

          برای خرید بلیط استانبول باید کارت واکسن یا جواب تست کرونا رو داشت؟ یا این قانون برداشته شده؟

          سمیه 09 فروردین 1402

          عالی بود مرسی من میخواستم ۵ ستاره بدم اشتباهی یکی زدم

          تحریریه تریپ
          ممنون از همراهی شما با مجله تریپ

          حسین 06 اسفند 1401

          توضیحات عالی عالی خیلی جامع و کامل بود ، دستتون درد نکنه بابت مطالب مفیدتون ،

          تحریریه تریپ
          سلام از همراهی شما با مجله گردشگری تریپ سپاسگزاریم.

          فرشاد 08 تیر 1401

          سلام من سفر 5 روزه به استانبول دارم و مکالمه ی کمی به غیر از واتساپ دارم ولی برای مسیریابی نیاز به اینترنت دارم به نظر دوستان بهتر است هزینه رومینگ ایران را بدهم یا سیم کارت ترکی بخرم کدام ارزانتر است؟

          رضا 31 خرداد 1401

          سلام ممنون از توضیحات خوب و کاملتون خیلی کمک شد بهم🌹😍

          تحریریه تریپ
          سلام. ممنون از همراهی شما با مجله گردشگری تریپ

          یعقوب 19 خرداد 1401

          عالی بود و راهنمایی کوتاه و کامل برای شما یه سفر نامه توریستی 1401 از تبریز تا استانبول می فرستم

          تحریریه تریپ
          سلام منتظر دریافت سفرنامه شما هستیم
          اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

          پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

          اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
          6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc