https://gateway.trip.ir/api/

راهنمای کامل مترو استانبول

به روز رسانی: 12 بهمن ، 1401 راهنمای سفر

راهنمای مترو استانبول

بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه برای رفت‌وآمد در استانبول، استفاده از مترو است. در سفر به استانبول، برای بازدید از اماکن و جاذبه‌های گردشگری باید یکی از وسایل حمل‌ونقل عمومی از جمله تاکسی، اتوبوس یا مترو را انتخاب کنید. تاکسی‌های استانبول هزینه بسیار بالایی دارند و خطوط اتوبوس معمولا شلوغ هستند؛ در نتیجه بهترین گزینه برای گشت‌وگذار مترو استانبول است. برخی افراد به دلیل نداشتن اطلاعات کافی، از مترو سواری در کشور غریبه می‌ترسند؛ اما اگر برای یک سفر اقتصادی برنامه‌ریزی کرده‌اید، باید بدانید استفاده از مترو هزینه‌های سفر را تا حد قابل‌توجهی کاهش خواهد داد. در این مقاله، راهنمای کامل رفت و آمد با مترو در استانبول و نقشه مترو استانبول را در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم تا در صورت سفر به این شهر زیبا و دیدنی، مشکلی برای رفت‌وآمد نداشته باشید. همچنین چند اپلیکشن را برای استفاده آسان‌تر از مترو در استانبول نیز معرفی می‌کنیم.

نقشه مترو استانبول

برای استفاده از مترو استانبول لازم است نگاهی به نقشه آن بیندازید تا از موقعیت ایستگاه‌های مترو در این شهر مطلع شوید. با توجه به هتل محل اقامت خود در استانبول و نقشه زیر به راحتی می‌توانید مسیر سفرهای درون‌شهری خود را مشخص کنید. برای استفاده از مترو دو اپلیکشن هم وجود دارد که در ادامه متن آنها را به شما معرفی می‌کنیم. نقشه مترو استانبول را در زیر مشاهده کنید:

نقشه مترو استانبول

نقشه مترو استانبول

برای مشاهده تصویر با کیفیت بالا روی لینک نقشه مترو استانبول با کیفیت کلیک کنید.

آشنایی با خطوط متروی استانبول

متروی استانبول در سال ۱۹۸۹ احداث شده و در حال حاضر خطوط آن به ۶ خط متفاوت تقسیم می‌شوند که نقاط مختلف شهر را به یکدیگر متصل می‌کنند. پیش از استفاده از مترو در این شهر، بهتر است با خطوط اصلی و ایستگاه‌های آن‌ها آشنا شوید.

  • خط یک: با رنگ قرمز نشان داده می‌شود و شامل ۲۳ ایستگاه از جمله ایستگاه‌های فاتح، باکرکوی، فرودگاه آتاتورک و کیرازلی است. برای رسیدن از ابتدا تا انتهای خط یک به کمتر از ۲۵ دقیقه زمان نیاز دارید.
  • خط دو: شامل دو خط مختلف و ۱۶ ایستگاه همچون ایستگاه‌های هاسیوسم، لونت، ونزنسیلر و ینی کاپی است و با رنگ سبز شناخته می‌شود. برای رسیدن از اولین به آخرین ایستگاه خط دو به ۳۰ دقیقه زمان نیاز است.
  • خط سه: در این خط، ۱۱ ایستگاه در فاصله ۲۰ دقیقه‌ای از یکدیگر واقع شده‌اند. برای رسیدن به ایستگاه‌هایی همچون المپیک و ینی محله می‌توانید از این خط مترو آبی رنگ استفاده کنید.
  • خط چهار: این خط صورتی رنگ از طولانی‌ترین خطوط مترو استانبول است که ۱۹ ایستگاه آن بیش از ۸۰ دقیقه با یکدیگر فاصله دارند. برای رفتن به ایستگاه‌های توشانت تپه، کارتال، گوزتپه و کادیکوی از این خط مترو استفاده کنید.
  • خط پنج: این خط متروی بنفش رنگ شامل ۱۶ ایستگاه از قبیل امام خطیب، بازار و اسکودار است. مدت زمان سفر در این خط، ۳۲ دقیقه محاسبه شده است.
  • خط شش: کوتاه‌ترین خط مترو استانبول که با رنگ طلایی نشان داده می‌شود و فقط ۴ ایستگاه هیساروستو، اتیلر، نیسپتیه و لونت در آن قرار گرفته‌اند.

خطوط متروی استانبول بخش‌های مختلف شهر را به یکدیگر پیوند می‌دهند و از بهترین راه‌های ارتباطی درون شهری به شمار می‌روند. با آشنایی هرچه بیشتر با این خطوط، سفر راحت‌تری به استانبول خواهید داشت. در سایت رسمی مترو استانبول نیز می توانید اطلاعات مربوط به مسیرها را به دست آورید.

ایستگاه مترو استانبول

عکس یکی از ایستگاه های مترو استانبول

مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو استانبول برای دسترسی به جاذبه های گردشگری

مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو استانبول برای گردشگران، ایستگاه‌هایی هستند که آن‌ها را به اماکن گردشگری و مراکز خرید برسانند. در این بخش تعدادی از کاربردی‌ترین ایستگاه‌های مترو استانبول را به شما معرفی خواهیم کرد. موقعیت هر یک از این ایستگاه‌ها را در نقشه استانبول می‌توانید پیدا کنید.
ایستگاه‌های ینی کاپی و ونزنسیلر: این ایستگاه‌ها در نزدیکی محله سلطان احمد هستند و شما را به بخش‌های تاریخی و دیدنی شهر مانند مسجد ایاصوفیه می‌رساند.
ایستگاه امینونو و سیرکجی: از طریق این ایستگاه به تعدادی از بهترین هتل‌های استانبول دسترسی خواهید داشت.
ایستگاه میدان تکسیم: این ایستگاه دسترسی به منطقه بی‌اوغلو را فراهم می‌کند که یکی از مهم‌ترین مراکز خرید و گردشگری است.
ایستگاه اوسکودار و کادیکوی: برای رفتن به قلب تنگه بسفر و بخش آسیایی شهر در این ایستگاه پیاده شوید.
ایستگاه آتاتورک: در مجاورت این ایستگاه به انواع وسایل نقلیه مانند تاکسی، تراموا و اتوبوس دسترسی خواهید داشت تا خود را از فرودگاه آتاتورک به مقصد موردنظر برسانید.
ایستگاه کاباتاش: برای رسیدن به بندر اصلی استانبول در این ایستگاه از مترو خارج شوید.

شما می‌توانید با استفاده از مترو به اغلب بخش‌های شهر استانبول دسترسی داشته باشید و هزینه سفرتان را کاهش دهید. البته شهر استانبول ترافیک بسیار سنگینی دارد و استفاده از مترو نه تنها مقرون‌به‌صرفه است، بلکه در زمان نیز صرفه‌جویی می‌کند.

قیمت بلیط مترو استانبول چقدر است؟

قیمت بلیط مترو استانبول با توجه‌ به تعداد سفر تعیین می‌شود. مثلا برای خرید کارت مترو یک سفره و ده سفره باید به ترتیب ۷ و ۴۰ لیر پرداخت کنید. قیمت بلیط مترو استانبول با استفاده از استانبول کارت نیز مشابه کارت‌های مترو معمولی است؛ البته هزینه بلیط برای دانشجویان و بازنشستگان با سایر افراد تفاوت دارد. کودکان کمتر از ۶ سال نیز هنگام استفاده از مترو موظف به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیستند. قیمت کارت مترو استانبول از 10 لیر به بالا است که با توجه به نیاز خود می‌توانید آن را شارژ کنید.

ولکام کارت‌ها نیز اغلب قیمت بالایی دارند و برای خرید آن‌ها باید هزینه‌ای حدود ۴۵ تا ۸۰ یورو بپردازید. شهروندان معمولا از این کارت‌ها استفاده نمی‌کنند و اغلب توسط گردشگران اروپایی خریداری می‌شوند.

اپلیکیشن مترو استانبول

برای استفاده آسان‌تر از مترو استانبول چند اپلیکیشن کاربردی وجود دارد که با نصب آن روی تلفن همراه خود در سفر به ترکیه می‌توانید از موقعیت ایستگاه‌های مترو، ساعت حرکت قطارها و نقشه مترو استانبول مطلع شوید. یکی از این اپلیکیشن‌ها، اپلیکیشن مترو استانبول (MetroIstanbul) نام دارد و دومی اپلیکیشن موویت (Moovit) است که با کمک هر دوی آنها می‌توانید اطلاعات لازم در مورد ایستگاه‌های مترو و نحوه رسیدن به آنها را به دست آورید. ما قبلا در مقاله اپلیکیشن‌های کاربردی در سفر به ترکیه به تمام برنامه‌های موردنیاز برای سفر به استانبول پرداختیم. با استفاده از این اپلیکیشن ها از همراه داشتن نقشه مترو استانبول هم بی نیاز می‌شوید.

انواع کارت مترو در استانبول را بشناسید

برای استفاده از مترو در استانبول می‌توانید کارت‌های مترو ۱ تا ۱۰ سفره، استانبول کارت و ولکام کارت خریداری کنید. تعداد سفرها در کارت‌های مترو معمولی مشخص هستند. در واقع هرچه این تعداد بیشتر باشد، باید هزینه بالاتری پرداخت کنید. برای مثال اگر یک کارت ۵ سفره بخرید، اعتبار کارت در پایان سفر پنجم به اتمام می‌رسد.

استانبول کارت در کلیه وسایل نقلیه عمومی به غیر از تاکسی‌ها قابل استفاده است و قابلیت شارژ مجدد را نیز دارد. در ابتدا نیز باید آن را حداقل برای ۵ سفر شارژ کنید.

ولکام کارت توسط شرکت‌های مختلف و با نام‌های متفاوتی مانند دلوکس، پرمیوم کارت و وی آی پی کامبو تیکت عرضه می‌شود. این کارت‌ها قیمت نسبتا بالایی دارند؛ زیرا علاوه‌ بر وسایل نقلیه در تورهای گردشگری و تفریحی نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

استانبول کارت

عکسی از استانبول کارت

ساعت کاری متروی استانبول در روزهای مختلف سال

«مترو استانبول تا کی بازه؟» شاید هنگام گشت و گذار در سطح شهر به وسیله مترو این سوال دغدغه شما هم باشد. در این خصوص باید بگوییم کلیه ایستگاه‌های مترو استانبول همه روزه از ساعت ۶ صبح تا ۱۲ بامداد باز هستند و مسافران می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. البته در برخی از روزهای پر رفت‌وآمد سال، برخی ایستگاه‌های مترو استانبول تا ساعت یک بامداد نیز قابل استفاده هستند.

در سفر به استانبول اصلا نگران رفت‌وآمد خود نباشید؛ زیرا زندگی شبانه در این شهر جریان دارد و تردد در کلیه ساعات شبانه‌روز در آن بسیار راحت و امن است.

در نهایت...

در مقاله راهنمای کامل رفت و آمد با مترو در استانبول، اطلاعات جامع و کاملی درباره مترو استانبول، نقشه مترو استانبول، مهم‌ترین ایستگاه‌های آن، خطوط آن، قیمت بلیط و اپلیکیشن‌های مترو استانبول را در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد خرید بلیط تهران استانبول و بازدید از دیدنی‌های آن را دارید، استفاده از مترو بهترین گزینه است. امیدواریم پس از مطالعه این متن، در تور استانبول خیالتان از بابت رفت‌وآمد در سطح این شهر آسوده شده باشد. نقشه مترو استانبول را دیدید؟ اگر جایی ابهام یا سوالی داشتید در قسمت نظرات بپرسید.

سوالات متداول

قیمت بلیط مترو استانبول چقدر است؟

در حال حاضر قیمت بلیط مترو 9.9 لیر است. شما می‌توانید برای پرداخت هزینه مترو از استانبول کارت هم استفاده کنید.

مترو استانبول تا چه ساعتی باز است؟

مترو استانبول از ساعت 6 صبح تا 12 بامداد کار می کند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc