https://gateway.trip.ir/api/

با فرودگاه جدید استانبول بیشتر آشنا شوید

به روز رسانی: 09 مرداد ، 1402 راهنمای سفر

فرودگاه جدید استانبول

استانبول از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهرهای ترکیه و توریستی‌ترین شهر این کشور است که فرودگاه‌های متعددی را در بر می‌گیرد. تازه‌ترین فرودگاه این شهر نیز فرودگاه جدید استانبول (Istanbul Yeni Havalimani) نام دارد که در سال‌های اخیر افتتاح شده و امکانات ویژه‌ای در اختیار مسافران قرار داده است. این فرودگاه در مدت زمانی کوتاه به شهرت رسیده و نه‌تنها در صنعت هوایی ترکیه، بلکه در دنیا نیز تحول بزرگی ایجاد کرده است. اگر تابه‌حال به فرودگاه جدید ترکیه نرفته‌اید و مشتاق کسب اطلاعات بیشتر درباره آن هستید، لطفا تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

آشنایی با فرودگاه استانبول

فرودگاه جدید استانبول، که به نام فرودگاه بین‌المللی استانبول نیز شناخته می‌شود، یکی از بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌رود. این فرودگاه در تاریخ ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ با حضور رئیس‌جمهور ترکیه و تعدادی از مقامات بین‌المللی این کشور، به طور رسمی افتتاح شد. Istanbul Yeni Havalimani با ظرفیت سالانه ۲۰۰ میلیون مسافر، قرار است جایگزین فرودگاه آتاتورک شود و به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز حمل و نقل هوایی در منطقه خاورمیانه و جهان شناخته شود. اسم اختصاری فرودگاه جدید استانبول IST است.

معماری فرودگاه جدید استانبول بسیار یونیک و مدرن است. طراحان این فرودگاه به منظور ایجاد ساختاری منحصربه‌فرد، از عناصر مختلفی استفاده کرده‌اند. یکی از ویژگی‌های بارز این فرودگاه، سقف خمیده آن است که به شکل بال متحرک پرنده طراحی شده است. این ساختار، حس پرواز و حرکت در آسمان را القا می‌کند و به تمامی فضاهای داخلی فرودگاه انرژی می‌بخشد. 

همچنین، استفاده از نور طبیعی در طراحی فضاهای داخلی و باندهای فرودگاه جدید استانبول، آن را به فضایی روشن و پویا تبدیل کرده است. سقف‌های شیشه‌ای و پنجره‌های بزرگ در ساختمان‌های فرودگاه به مسافران اجازه می‌دهد تا از چشم‌انداز دیدنی خارج از فرودگاه لذت ببرند و همچنین از نور طبیعی استفاده کنند.

 جدیدترین فرودگاه استانبول

تصویری از فرودگاه جدید استانبول

بخش‌ها و امکانات فرودگاه جدید استانبول

فرودگاه جدید استانبول امکانات متعددی دارد و پیش‌بینی می‌شود بعد از تکمیل کلیه فازها، به عنوان پیشرفته‌ترین فرودگاه دنیا شناخته شود. در این بخش برخی از امکانات این فرودگاه را نام می‌بریم:

  • برج کنترل هوایی
  • پارکینگ با ظرفیت 12هزار خودرو
  • دو باند با ظرفیت 500 هواپیما
  • 88 هواپیمای جت پل
  • 9 هزار دوربین هوشمند در سطح فرودگاه
  • مرکز کنوانسیون
  • دوربین حسگر حرکت
  • فروشگاه‌های بزرگ بدون هزینه گمرک
  • امکانات مالی همچون بانک و عابربانک
  • کافی شاپ و رستوران
  • بیمارستان و نمازخانه
  • اینترنت رایگان شبانه‌روزی

این موارد فقط بخشی از امکانات فرودگاه جدید هستند. سالن ترانزیت فرودگاه جدید استانبول نیز بسیار وسیع و پیشرفته است و گزینه‌های متعددی را پیش روی مسافران قرار می‌دهد.

فرودگاه بین‌المللی استانبول

نمایی از امکانات فرودگاه بین المللی استانبول

فرودگاه جدید استانبول کجاست؟ آدرس و نحوه دسترسی

فرودگاه جدید استانبول در منطقه آرناووت کوی (Arnavut koy)، در شمال غربی استانبول قرار گرفته است. این فرودگاه در بخش اروپایی شهر ساخته شده و با مرکز استانبول حدود 40 دقیقه فاصله دارد. سایر فرودگاه‎های این شهر مانند فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول فاصلۀ بیشتری تا مرکز شهر دارند. بر این اساس فرودگاه جدید را می‌توان نزدیک‌ترین فرودگاه به میدان تکسیم دانست. 

برای دسترسی به Istanbul Yeni Havalimani می‌توانید از وسایل نقلیه عمومی مانند اتوبوس و مترو استفاده کنید که ارزان‌تر هستند. مسیر اتوبوس های فرودگاه جدید استانبول بیش از 19 مورد است. شاتل فرودگاهی نیز گزینۀ دیگری است که برای رسیدن به این فرودگاه می‌توانید از آن استفاده کنید. این شاتل‌ها (Havaist و IETT) که تعداد آن‌ها به حدود 150 عدد می‌رسد، روزانه از فرودگاه جدید استانبول به مقاصد مختلف حرکت می‌کنند. هزینه هر اتوبوس با توجه به مسیر آن متفاوت است و باید توسط استانبول کارت پرداخت شود.

البته این مسیر را می‌توانید با تاکسی هم طی کنید. در این صورت لازم است از هزینه سفر به استانبول و کرایه تاکسی از فرودگاه جدید استانبول تا میدان تکسیم اطلاع پیدا کنید. اما برای اینکه در مدت زمان کوتاه‌تری به فرودگاه برسید، پیشنهاد می‌کنیم از مترو استفاده کنید. خط متروی فرودگاه جدید استانبول به تازگی افتتاح شده و جایگزین سریع‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری برای تاکسی و اتوبوس است. ضمن اینکه با بررسی نقشه مترو استانبول می‌توانید در طول سفر خود نیز از این وسیله نقلیه استفاده کنید و سفر ارزان‎تری داشته باشید.

فاصله فرودگاه جدید استانبول تا میدان تکسیم

فاصله فرودگاه جدید استانبول تا میدان تکسیم چقدر است؟ چگونه از میدان تکسیم به فرودگاه جدید استانبول برویم؟ این سوال‌ها از رایج‌ترین سوال‌های گردشگران است. فرودگاه جدید استانبول حدود 40 کیلومتر تا میدان تکسیم فاصله دارد. برای اینکه از تکسیم به فرودگاه جدید بروید باید از مترو، شاتل فرودگاه یا تاکسی استفاده کنید.

مترو همیشه راهی سریع و اقتصادی برای تردد در سطح شهر است. این نکته درباره مسیر فرودگاه جدید استانبول نیز صدق می‌کند. برای این کار باید در میدان تکسیم سوار قطارهای خط M2 شوید و به ایستگاه مجیدیه کوی بروید. سپس سوار خط M7 شوید و مجددا در ایستگاه کایتحانه اقدام به تعویض خط کنید. پس از عبور از چند ایستگاه به ایستگاه مترو فرودگاه جدید استانبول خواهید رسید.

اطلاعات پرواز فرودگاه جدید استانبول

اطلاعات پرواز فرودگاه جدید استانبول را باید از طریق سایت رسمی فرودگاه استانبول دریافت کنید. اگر پرواز ورودی به استانبول دارید، وارد قسمت Arriving Flights سایت شوید. با انتخاب شماره پرواز و شهر مبدا، اطلاعاتی همچون شماره گیت، ساعت فرود هواپیما و نام ایرلاین نمایش داده می‌شود. برای پروازهای خروجی نیز باید بخش Departing Flights را انتخاب و مراحل بالا را تکرار کنید. البته اگر در فرودگاه حضور داشته باشید، تابلوی اطلاعات پرواز به شما کمک خواهد کرد.

اگر هم قصد خرید بلیط هواپیما استانبول را دارید، می‌توانید در سایت تریپ، روز و ساعت حرکت خود را انتخاب کنید و فرودگاه جدید استانبول را به عنوان مقصد برگزینید. 

نقشه فرودگاه جدید استانبول

نقشه فرودگاه جدید استانبول

کلام آخر

در این مطلی درباره جدیدترین فرودگاه استانبول صحبت کردیم و امکانات و مسیرهای دسترسی به آن را با شما در میان گذاشتیم. البته این فرودگاه همچنان در حال توسعه بوده و تا سال 2025 سه ترمینال دیگر به آن اضافه خواهد شد. برای سفر به استانبول می‌توانید از طریق این فرودگاه اقدام کنید.

اگر هنوز برای تعطیلات تابستانی برنامه‌ریزی نکرده‌اید، سفری خارجی به مقصد استانبول، گزینه بسیار وسوسه‌کننده‌ای به نظر می‌رسد. پیشنهاد می‌کنیم برای خرید تور استانبول حتما به سایت تریپ سر بزنید تا از قیمت‌های عالی انواع تورهای خارجی ما شگفت‌زده شده و تعطیلاتی رویایی را با تور استانبول تابستان 1402 رقم بزنید.

آیا تا به حال تجربه پرواز به استانبول و حضور در فرودگاه جدید استانبول را داشته‎اید؟ اگر بله، لطفا از حس‌وحال خود برایمان بنویسید و خوانندگان این مقاله را با تجربیات خود آشنا کنید.

سوالات متداول:

1. فرودگاه جدید استانبول کجاست؟

فرودگاه جدید استانبول در منطقه آرناووت کوی (Arnavut koy) در شمال غربی استانبول قرار دارد.

2. فاصله فرودگاه جدید استانبول تا میدان تکسیم چقدر است؟

برای رسیدن به میدان تکسیم از فرودگاه جدید استانبول، باید 38 کیلومتر به سمت جنوب شرق حرکت کنید. این مسیر در عرض 40 دقیقه طی خواهد شد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc