https://gateway.trip.ir/api/

بهترین جاهای دیدنی بندر لافت و فاصله تا قشم

به روز رسانی: 03 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

بهترین جاهای دیدنی بندر لافت و فاصله تا قشم

بندر لافت یکی از قدیمی ترین روستاهای تاریخی ایران است که در خلیج فارس قرار دارد و فاصله کمی تا قشم دارد. این روستا نزدیک به 3000 سال قدمت دارد، این روستا بخشی از روستای سلخ است. 
همچنین این روستا در شمال غربی یکی از دیدنی ترین جزایر ایران یعنی شهر قشم واقع شده و دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی فراوانی است. لافت روستایی کوچک و زیبا در جزیره قشم ایران است. این روستای ساحلی که در شمال غربی قشم و شرق جنگل‌ های حرا قرار دارد در سال 1385 به ثبت ملی رسید.

جنگل‌ های حرا، دارای کارگاه‌ های سنتی قایق ‌سازی و چاه آب طلا است. درختان سرسبز گرمسیری، نخل های بلند و بادگیر در انواع و اندازه های مختلف زیبایی خاصی به روستای لافت بخشیده است. 
لافت به لطف جاذبه های معماری خود یکی از ده روستای برتر ایران است، بندر لافت با اسکله باستانی خود در جزیره قشم در خلیج فارس واقع شده است روستای بندری به خاطر چاه ها و بادگیرهایش نیز شهرت دارد. درختان سرسبز گرمسیری، نخل های بلند و بادگیر در انواع و اندازه های مختلف زیبایی خاصی به این روستا بخشیده است.

جاهای دیدنی قشم در زمستان

نمایی از بافت روستایی و تاریخی بندر لافت قشم

تاریخچه بندر لافت

بندر لافت یکی از زیبا ترین بنادر قدیمی در حاشیه خلیج فارس است که در ضلع شمالی جزیره قشم و در 60 کیلومتری غرب شهر قشم قرار دارد. 
روستای لافت از زمان های بسیار دور مرکز جزیره قشم به شمار می رفت. مردم این روستا از طریق قایق های بادبانی به کشورهای مختلف سفر می کردند. 
از جمله جاهایی که از این بندر سفر می کردند هند و کشورهای آفریقایی بود و با آنها تجارت و داد و ستد می کرد. بیشتر پیرمردهای این روستا به زبان های عربی، انگلیسی، هندی و ین تسلط دارند. حتی در نتیجه این رفت و آمد، بسیاری از آنها با دختران این روستا ازدواج کردند. برای اطلاع از بلیط هواپیما تهران قشم می توانید به سایت تریپ مراجعه کنید.

دیدنی های بندر لافت

بندر لافت در کنار جنگل حرا قشم واقع شده است، در این بندر تعداد کمی از آب انبار باقی مانده است که امروزه توسط مردم محلی مورد استفاده قرار می گیرد. 
این روستا دارای جاذبه های گردشگری فراوانی است، باعث شده تا گردشگران زیادی برای گذراندن اوقات خود و لذت بردن از جاذبه های تاریخی به این روستا سفر کنند. بهتر است بدانید که فضای روستا کاملا سنتی و بومی است.
دهکده ماهیگیری سنتی برای قرن ها، مکانی است که حفظ شده ترین فرهنگ سنتی خلیج فارس را تا به حال داشته است. این شهر ماهیگیری  حدود 4500 نفر جمعیت دارد، و دارای  چاه ‌های آبی است که آب تمیز را ذخیره می ‌کنند.
جاذبه های تاریخی دیگر مانند چاه های قدیمی به نام چاه طلا و بقایای قلعه های تاریخی مانند قلعه نادری از دیگر جاذبه های تاریخی بندر لافت است. بافت قدیمی و کوچه های باریک لافت نیز دیدنی است.
اگرچه در گذشته تعداد چاه ها برابر با تعداد روزهای یک سال کبیسه بود، اما به کمتر از 100 حلقه کاهش یافته است و هر یک نام منحصر به فردی دارند. 
ویژگی اصلی این روستا دریچه های هوا یا هواکش های سنتی در اندازه های مختلف است. خانه ها نزدیک به هم ساخته شده اند و خیابان ها نیز بسیار باریک هستند.

در لافت هفت مسجد قدیمی و جامع وجود دارد، نام این مساجد عبارتند از عمر بن خطالب، ابوبکر صدیق، امیرالمومنین و ... است.
این مساجد تک مناره هستند، و زمان اذان جمعیت زیادی به این مساجد می روند. علاوه بر این مساجد مهم ‌ترین مراکز فرهنگی روستا هم به شمار می ‌آیند و اعیاد مذهبی در این مساجد برگزار می شود.
زنان روستا فقط در ایام تعطیل و اعیاد مذهبی به مساجد می ‌آیند. زنان روستا با پوشش های رنگی خود و برقع هایی که بر صورت دارند زیبایی و سر زندگی را به روستا می بخشند. 

از دیگر جاذبه ‌های تاریخی روستا می توان به قلعه‌ ی پرتغالی ‌ها و قلعه ‌ی نادری و همچنین چاه‌ های طلا اشاره کرد که مهم ‌ترین و معروف ‌ترین آن‌ ها هستند.
چاه های طلا یک سیستم آب رسانی است که با جمع شدن آب باران در طول سال ها مورد استفاده قرار می گیرد. آب انبار تاریخی در کنار این چاه ها قرار دارد که عمر آن ها به هزار سال می رسد.
این روستا همچنین دارای گورستان تاریخی، امام ‌زاده های قدیمی مانند امام زاده شیخ اندرابی و شیخ سید حسن منصور است که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. 
مناره های بلند و رنگارنگ چندین مسجد اهل سنت روستای لافت از جمله بادگیرهای این شهر بر زیبایی چشم انداز این شهرک افزوده است.

جاهای دیدنی قشم در شب

جاهای دیدنی قشم در شب

بافت روستای لافت

بافت روستای لافت از چند قسمت مختلف تقسیم شده است یکی از این نوع بافت ها، بافت اصیل و قدیمی روستا است. در واقع بخش قدیمی روستا از هسته اولیه در بخش مرکزی بنای فعلی تشکیل شده است. 
بافت اصلی روستا شامل خانه‌ هایی باستانی است که هر کدام حیاط بزرگی دارند و از طریق کوچه ‌ها و معبرهای تنگ به هم وصل می ‌شوند.
قدم زدن در کوچه ها باریک و خانه های رنگارنگ حس روستایی را به شما منتقل می کند.در بالای هر کدام از این خانه های روستایی بادگیرهایی با ظرافت و زبایی طراحی شده است.
این بادگیرها کمک بسیار زیادی در خنک کردن خانه ها در فصل های گرم می کند، یکی دیگر از جاذبه های وستای لاف مساجد قدیمی این روستا است.
با ساخت سازها بخش جنوب شرقی روستا از انواع بافت های دیگر، زیر شیروانی روستایی است که در دامنه تپه های پراکنده با جمعیت کم، تراکم ساخت و ساز شکل گرفته است. 
این نوع بافت در زمین های هموار اطراف با فاصله از دریا انجام می شود. به طور کلی بافت قدیمی روستا در کنار چاه های آب و آب انبار قرار گرفته و بافت جدید در کنار ساحل گسترش یافته است. همین امر باعث ایجاد دو دنیای متفاوت در روستا شده و بر زیبایی و جذابیت آن افزوده است.

شغل مردم بندر لافت

بهتر است بدانید که مردم روستای لافت با گویش زبان بندری فارسی که گویش آنها بسیار نزدیک به مردم جزیره قشم است. همچنین از نظر پوشش، برخی از مردان لباس های سنتی مانند عمامه سفید و برخی دیگر از لباس های معمولی استفاده می کنند. زنان نیز برقع روی صورت خود دارند و از نوعی روسری به نام آری یا لیو برای پوشاندن خود استفاده می کنند.
با توجه به اینکه امروزه زندگی مردم روستای لافت دستخوش تغییرات زیادی شده است، صیادی و آواربرداری شغل و حرفه اصلی امرار معاش آنها می باشد. 
و همچنین به دلیل کمبود منابع آب شیرین، افراد کمی به کار کشاورزی مشغول هستند. از دیگر کارهایی که اهالی روستای لافت به آن مشغول هستند، ترکه چینی، چمن چینی و دامداری است. 
به جرات می توان گفت در این روستا از صحبت با مردمان خون گرم لذت خواهید برد. لازم به ذکر است که در سال های اخیر صنعت و ماهیگیری رونق زیادی گرفته است و افراد از این صنایع برای مصارف روزانه خود برای صید ماهی استفاده می کنند. بلیط قشم تهران ارزان قیمت را از سایت تریپ خریداری کنید.

دسترسی به بندر لافت

بهتر است بدانید که دسترسی اصلی به روستا از از قسمت شمالی جزیره قشم است. به طوری که در بافت باستانی روستا مسیرهای اصلی آن از شمال و جنوب تشکیل می شود این مسیرها به خوبی مساجد روستا را به هم متصل می کنند. امروزه راه آسفالته کنار ساحل، راه اصلی دسترسی به روستا است. در واقع در این روستا فضاهای بین بافت های پراکنده نقش گذر را ایفا می کنند. به طور کلی برای رفتن به جزیره قشم با خودروی شخصی باید از بندر پل به اسکله لافت بروید. از بندر لافت تا شهر قشم حدود 60 کیلومتر فاصله است.

ورود به روستای لافت به معنای حضور در دنیایی شگفت انگیز و متفاوت است. همچنین این منطقه روستایی با آثار زیبای تاریخی بر جذابیت گردشگری این روستا افزوده است و این امر باعث شده هر ساله گردشگران و مسافران زیادی به این روستا سفر کنند. از جمله آثار تاریخی روستا می توان به قلعه پرتغالی ها، قلعه نادری و چاه های تلا اشاره کرد.

شرایط آب و هوایی بندر لافت

بهتر است بدانید روستای لافت از نظر آب و هوایی در فصل تابستان در منطقه مرطوب و بسیار گرم واقع شده است. حداکثر دمای روستا 46 درجه سانتی گراد و کمترین دمای آن هم به صفر درجه سانتی گراد رسیده است، لازم به ذکر است که جریان هوای مرطوب از غرب و شمال وارد این روستا می شود. 

اگر قصد سفر به روستای لافت را دارید، بهترین زمان سفر به لافت، فصل پاییز و زمستان است. همچنین اوایل بهار هم زمان خوبی برای رفتن به قشم و بندر لافت به حساب می آید. اما با گرم تر شدن هوا در تابستان ممکن است کمی اذیت شوید. با این حال قشم و بندر لافت در تمام فصول سال پذیرای گردشگران است. با این حال بهتر است بدانید روستای لافت تنها دو فصل معتدل و گرم دارد و فصل سردی ندارد. در این روستا فصل گرما 8 ماه و فصل معتدل آن 4 ماه است. با شروع فصل سرما در کشور ایران و به خصوص در نیمه شمالی سرد و بارندگی بسیار است، و بهترین زمان برای سفر به روستای دیدنی لافت در نیمه جنوبی کشور است.

سوغاتی و صنایع دستی

سوغاتی و صنایع دستی

سوغاتی و صنایع دستی

یکی از صنایع دستی مردم روستای لافت، حصیربافی است که مردم برای امرار معاش و سرگرمی از آن استفاده می کنند. در این روستا و جزیره قشم مردم با استفاده از حصیرهای زیبا، ظروف میوه، گلدان های حصیری و سینی های گرد بزرگی به نام سپ می سازند. 
علاوه بر صنایع دستی، دختران و زنان منطقه به گلیم بافی می ‌پردازند.همچنین آن ها مشغول سوزندوزی  و سایر صنایع دستی و غیره هستند. بلیط های چارتر تریپ را تجربه کنید. در نظر داشته باشید که بازدید از بندر گناوه نیز خالی از لطف نیست.

جاذبه‌ های نزدیک روستای لافت

دره ستارگان  فاصله ۴۸ کیلومتر
جزایر ناز فاصله ۴۸کیلومتر
جزیره هنگام فاصله ۳۶ کیلومتر 
تنگه چاهکوه  فاصله ۵۴.۴ کیلومتر

هتل های نزدیک  بندر لافت

اقامتگاه بوم گردی کلودنگ قشم فاصله ۲۹ کیلومتر
اقامتگاه بوم گردی ساحلی فردیس قشم فاصله ۳۵ کیلومتر
اقامتگاه بوم گردی خالو منصور قشم فاصله ۳۷ کیلومتر
اقامتگاه بوم گردی ناخدا امینی طبل قشم فاصله ۳۸ کیلومتر

سوالات متداول در باره جاهای دیدنی بندر لافت

شغل مردم بندر لافت چیست؟

امروزه شغل اصلی مردم لاف صیادی است. از دیگر کارهایی که اهالی روستای لافت به آن مشغول هستند، ترکه چینی، چمن چینی و دامداری است. 

سوغات روستای لافت چیست؟

اصلی ترین صنایع دستی مردم روستای لافت، حصیربافی است که مردم برای امرار معاش و سرگرمی از آن استفاده می کنند.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc