https://gateway.trip.ir/api/

حوض سلطان قم

به روز رسانی: 14 بهمن ، 1400 جاذبه های گردشگری

حوض سلطان قم

آیا تا به حال در مورد آینه طبیعی چیزی شنیده اید؟ دریاچه نمک حوض سلطان که با نام‌ های دریاچه ساوه قم و دریاچه شاهی نیز شناخته می‌ شود در استان قم قرار دارد. 
این دریاچه بزرگترین دریاچه نمک ایران است که در هنگام بارندگی به دلیل سطح صیقلی آن آینه ای به بزرگی خود دریاچه ایجاد می شود و تصاویری دیدنی شکل می گیرد.
دریاچه نمک در واقع بخشی از کویر نمک ایران است و در شرق قم قرار دارد. دریاچه نمک فقط در ماه های زمستان دارای آب است، در حالی که در تابستان یک پوسته نمک جلب توجه می کند. 
این دریاچه با نام ‌های دریاچه شاهی، دریاچه ساوه و دریاچه نمک با وسعتی تقریباً 240 کیلومتر مربع در شمال شرقی شهر قم قرار دارد و رشته کوه‌های زنجیره البرز در قسمت شمالی آن قرار دارد. 
دریاچه نمک حوض سلطان قم شامل دو دهانه مجزا به نام های «حوض سلطان» و «حوض مره» است که از طریق کانالی به یکدیگر متصل می شوند.

دریاچه نمک قم(حوض سلطان)

دریاچه نمک قم(حوض سلطان)

درباره ی دریاچه نمک سلطان

دریاچه های نمک ایران یکی از چشمگیرترین مناظری است که تا به حال در سراسر جهان دیده اید. حوض سلطان در40 کیلومتری شمال شرق قم و 85 کیلومتری حاشیه بزرگراه خلیج فارس قرار دارد که طبیعت کویری را ایجاد می کند. 
دریاچه نمک معروف به حوض سلطان در سال 1883 میلادی (حدود 1261 شمسی) با ساخت جاده تهران قم ساخته شد. این دریاچه لایه های شور دریاچه تا 20 متر ضخامت دارند و از خاک های رسی با رنگ قهوه ای تا خاکستری جدا شده اند.مساحت دریاچه حوض سلطان قم ۲۴۰ کیلومتر مربع است و از ۵ لایه نمکی در عمق ۴۲ متری زمین تشکیل شده است.
 از آنجایی که رودخانه هایی مانند قره چای و رودشور از مزارع شور می گذرند، موجودات منحصر به فردی در این دریاچه زندگی می کنند. 
اهمیت حوض سلطان به دلیل وجود جانوران، گونه ها و پرندگان کمیاب و منحصر به فرد مانند هوبرتوس (هوبره)، میگو یا میگوی درمنه و مهاجرت زمستانه بسیاری از پرندگان آبزی مهاجر و آبزیان است.
دریاچه حوض سلطان با سطح صیقلی خود مانند آینه ای عظیم گسترده شده و طبیعی بودن آن فرصت ویژه ای را برای بازدیدکنندگان و علاقه مندان به دریاچه ایجاد می کند. برای خرید ارزانبلیط تهران از طریق لینک به سایت تریپ مراجعه کنید.

حفره های حوض سلطان

اندازه و شکل دریاچه متناسب با فصل های مختلف آن و میزان بارندگی آن در نوسان است، دریاچه از دو حفره غربی حوض سلطان و چاله شرقی صدف مره نام دارد که از طریق آبراهه ای به هم متصل می شوند.
مره در ابتدای فصول پرآب می شود سپس آب اضافی آن به حوض سلطان سرریز می شود. رودخانه های مختلفی وارد این دریاچه می شوند که بیشتر آنها از باتلاق های نمکی اطراف عبور می کنند.
در طول فصل اول، چاله صدف مره پر می شود و سپس وارد حوض سلطان می شود. بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان در قم، اوایل بهار و اواخر پاییز است. 
از طرفی در محل حوض سلطان سطح آب صفر است و به همین دلیل می توان آن را ابردرخشش دانست. سطح ایستا یا پیزومتریک بالاترین سطح آب زیرزمینی در یک سطح مشخص در زیرزمین است.

جاذبه های حوض سلطان

این منطقه پناهگاه برخی از نژادهای پرندگان مهاجر است که اکثریت آنها از کشورهای شمال خزر می آیند. رد پای هوبره، کبوتر، غاز خاکستری، اردک، اردک، لک‌لک، فلامینگو، شاهین، غاز خاکستری، لک‌لک و انواع عقاب را می‌توان یافت.
پستاندارانی مانند خرگوش، موش صحرایی، روباه و گاهی آهو را می توان در نزدیکی دریاچه مشاهده کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده، بیش از 240 گونه از موجودات هوازی ارزشمند مانند جلبک، باکتری و قارچ وجود دارد. 
گذر از دریاچه به قدری جالب است که بسیاری از مردم پنج ساعت از وقت خود را صرف رسیدن به انتهای دریاچه می کنند. سطح صیقلی دریاچه مانند آینه طبیعی خود در بستر بیابان گسترش یافته و جلوه خاصی به وجود آورده است، پس خود را در بزرگترین آینه طبیعی ایران تماشا کنید. 

تفریحات حوض سلطان

یکی از تفریحات جالب در این دریاچه گذر از عرض آن می باشد، فقط باید دقت داشته باشید این دریاچه با دیگر دریاچه ها فرق دارد زیرا این دریاچه نمک است و نمی توان با قایق از عرض آن گذر کرد بایستی خود با پای پیاده روی آن راه بروید.
این دریاچه به دلیل نمکی که دارد سطح صیقلی و آینه مانندی را نشان می دهد و می توانید خود را در آن ببینید این پدیده طبیعی بسیار شگفت انگیز و جذاب است.
یکی از تفریحات دیگری که می توانید در این دریاچه انجام دهید عکاسی از پدیده زیبا و جذاب است، عکاسان بسیاری هر ساله برای گرفتن تصاوی بی نظیر به این دریاچه می آیند و تصاویری به یاد ماندنی را ثبت می کنند.
یکی دیگر از تفریحات جالب در این دریاچه دوچرخه سواری و آفرود است این منظقه برای کسانی که به صورت گروهی دوچرخه سواری و آفورد می کنند بسیار جای مناسبی است آن ها می  توانند عرض دریاچه را طی کنند.

بهترین زمان برای بازدید از حوض سلطان قم

بهترین زمان برای رفتن به دریاچه اوایل بهار و اواسط پاییز است زیرا در بقیه ایام سال از سرمای شدید یا نور شدید آفتاب در امان نخواهید بود و یا فرصت دیدن دریاچه را نخواهید داشت.
دربهارهوا به سمت منطقه معتدل می رود اما با سپری شدن بهار گرما به سمت منطقه غالب می رود، در تابستان آفتاب شدید و گرما زیاد است.
در پاییز هوا همچنان به اعتدال منجر می ‌شود، اما هر چه به زمستان نزدیک‌ تر می ‌شویم، هوا سردتر می ‌شود. همچنین در زمستان هوا سرد است. ارزان ترین بلیط هواپیما را از سایت تریپ تهیه فرمائید.

حوض سلطان و گنبد نمکی

حوض سلطان و گنبد نمکی

مسیر دریاچه حوض سلطان

برای رفتن به حوض سلطان قم فاصله مستقیم شهر قم تا دریاچه حوض سلطان مسیر های متفاوتی است که دو مسیر آن راحت تر است، راه اول این است که با خودرو شخصی خود برای کسانی است که از سمت قم می آیند.
در بزرگراه تهران -  قم بعد از عبور از مجتمع تفریحی مهتاب و گذشتن از تپه ای شما می توانید دریاچه سلطان را ببینید. و درست در کنار تپه ای نزدیک به دریاچه جاده ای خاکی وجود دارد که به سمت پایین سرازیر می شود که جاده ی اصلی معدن نمک است.
این دریاچه در 95 کیلومتری تهران قرار دارد، یکی از نشانه های خروجی از این جاده تابلوی 95 کیلومتری به سمت تهران است. راه دوم برای رسیدن به دریاچه سلطان برای کسانی که از تهران حرکت می کنند به این صورت است که پس از طی 70 کیلومتر در سمت چپ اتوبان جاده ای قرار دارد که به سمت روستای چشمه شور می رسد و نشانه آن بر روی تابلوی حوض سلطان قم گردشگری موجود است. شما دیگر نزدیک به دریاچه شده اید فقط کافیست از طریق زیر گذر خود را به سمت مقابل اتوبان برسانید.
حوض سلطان قم آدرس : ۴۰‌ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷﻤﺎل ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ‌ﻗﻢ‌، حاشیه بزرگراه تهران – قم

سوالات متداول در باره ی حوض سلطان قم

آدرس حوض سلطان قم کجاست ؟

آدرس حوض سلطان قم در40‌ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮی ﺷﻤﺎل ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ‌ﻗﻢ‌، حاشیه بزرگراه تهران – قم قرار دارد.

تفریحات حوض سلطان قم چیست ؟

از جمله تفریحات حوض سلطان می توان به دوچرخه سواری و آفرود، عکاسی از دریاچه آینه ای اشاره کرد.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc