https://gateway.trip.ir/api/

کلیسای سورت مسروپ اهواز

به روز رسانی: 13 بهمن ، 1400 جاذبه های گردشگری

کلیسای سورت مسروپ اهواز

اهواز یکی از شهرهای بی نظیر گردشگری استان خوزستان است که از موقعیت جغرافیایی بسیار خوبی در این استان برخوردار است. 
همچنین وجود فرهنگ‌ ها و قومیت ‌های مختلف در کنار جاهای دیدنی اهواز، جاذبه‌ های گردشگری ، اثار تاریخی اهواز و تنوع غذایی موقعیت تبدیل شدن به یکی از مهم ‌ترین شهرهای استان خوزستان را فراهم کرده است. 
بنابراین، معرفی شهر اهواز بسیار مهم است، همچنین اهواز توسط رودخانه کارون به دو قسمت تقسیم شده است که در هر طرف می توان مناطق دیدنی و ویژگی های متفاوت شهر را مشاهده کرد.
علاوه بر این، اهواز دارای انواع طوایف عرب، لر و بختیاری است که در کنار هم زندگی می کنند. ضمن اینکه اهواز شرایط آب و هوایی متنوعی دارد اما بهترین فصل آن زمستان و بهار است که معمولاً غبارآلود نیست و طبیعت بسیار زیبایی دارد. همچنین وجود فرهنگ‌ ها و قومیت‌ های مختلف در این شهر باعث تنوع بالای غذاهای محلی و سنتی اهواز شده است. 
کلیسای سورت مسروپ اهواز یکی از دیدنی های این شهر است که به دوران پهلوی تعلق دارد، این کلیسا با نام‌ های کلیسای مسروپ مقدس و کلیسای سورپ مسروپ نیز شناخته می ‌شود.
کلیسای اهواز نزدیک به بازار عبدالحمید و سرای دادرس قرار دارد و از دیدنی ‌های اهواز به ‌شمار می ‌رود. این کلیسای زیبا در سال ۱۳۴۷ توسط تیرداد داویدیان، از کارمندان شرکت نفت ساخته شد. این کلیسا امروزه مورد استفاده تعداد اندکی از ارامنه ای که در اهواز زندگی می کنند قرار می گیرد.
در اهواز کلیساهای دیگری با نام های کلیسای شبان نیکو و نادری نیز وجود دارد، اما مسیحیان از کلیسای کاتولیک اهواز نادری برای عبادت استفاد می کنند. کلیسای شبان نیکو به دلیل کم بودن فرقه پروتستان کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

عکس شهر اهواز

عکس شهر اهواز

تاریخچه کلیسای مسروپ اهواز

این کلیسا توسط تیرداد داویدیان در سال 1347 شمسی و در یکی از خیابان های اهواز به نام مصطفایی بنا شد. طراحی این بنا نیز توسط تیرداد داویدیان انجام شده است.
طراحی کلیسا تلفیقی از معماری ارامنه و اسلامی است که بسیار جذاب و دیدنی می باشد. درآن مسیحیانی که در اهواز زندگی می کردند به دلیل کم بودن تعدادشان جایی برای راز و نیاز نداشتند.
تیرداد داویدیان که یکی از کارمندان شرکت ملی نفت در استان خوزستان بود تصمیم گرفت کلیسایی در این شهر بنا کند، و نام خود را در تاریخ جاودانه کرد. یکشنبه هر ماه مسیحیان در اهواز برای عبادت به این کلیسا می روند و با خدای خود راز و نیاز می کنند.
یکی از اهداف ساخت کلیسا مکانی دنج و خلوت برای عبادت بود، تا عبادت کنندگان بتوانند در خلوت خود با خدا راز و نیاز کنند.

محل کلیسای سورت اهواز

این کلیسا تقریباً در مرکز شهر اهواز در ضلع جنوب شرقی خیابان شهید موسوی و در فاصله 20 متری از آن قرار دارد، در خیابان شهید مصطفایی واقع در جنوب غربی شهید علم الهدی واقع شده است. 
کلیسای کاتولیک اهواز در 300 متری جنوب شرقی کلیسای انجیلی و حدود یک کیلومتری شمال غربی ایستگاه قطار اهواز قرار دارد. برای اطلاع از بلیط هواپیما اهواز تهران به سایت تریپ مراجعه کنید.

معماری کلیسا

کلیسای ارامنه سنت مسروپ اهواز که توسط تیرداد داویدیان طراحی شده است، دارای پلان مستطیل شکل است و در جهت شمال غربی و جنوب شرقی است.
ورودی آن در شمال غربی و مستطیل شکل است و کمی باریک تر از ورودی محراب است. بخش جنوب شرقی در وسط گنبدی با سقف هرمی هشت ضلعی و صلیبی شکل است.
جلوی در ورودی در شمال غربی، انواری با ناقوس شش ضلعی و باز با بنای مستطیل شکل اضافه شده است که دارای سقف هرمی و صلیبی است. 
پنجره‌ های قوسی شکل با نقوش صلیبی در هر طرف کلیسا وجود دارد، دیوارهای جانبی دارای شیروانی های ساختگی هستند و سقف آن ها مسطح است.
نمای خارجی کلیسای مسروپ مانند دیگر کلیساها به رنگ سفید است، رنگ سفید در واقع به معنی پاکیزگی و طهارت در یک مکان مقدس است.
در داخل کلیسا گنبد های مخروطی شکلی بنا شده است و ناقوسی زیبایی نیز یکشنبه هر هفته درون آن به صدا در می آید و صدای دلنشینی را به گوش شهر می رساند.
پنجره های منحنی و کوچک این کلیسا بسیار زیبا و شگفت انگیز است، این پنجره ها با حفاظ هایی به شکل صلیب پوشش داده شده است و جلوه ای زیبا به کلیسای سورت بخشیده است.
جالب است بدانید که پس از گذشت پنجاه سال این کلیسای باستانی دستخوش هیچ تغییر نشده و تمام مصالح آن دست ‌نخورده باقی مانده است. ارزان ترین پرواز تهران اهواز را از سایت تریپ تهیه فرمائید.

کلیسا پذیرای گردشگران مسلمان

کلیسا پذیرای گردشگران مسلمان

کلیسا پذیرای مهمانان مسلمان

مسلمانان در طول تاریخ ثابت کرده‌ اند که احترام زیادی برای اقلیت های دینی قائل هستند. و تمام مذاهب را مقدس می دانند، پس از بنای کلیسای مسروپ مسلمان نیز برای بازدید از کلیسا به آنجا می رفتند.
کشیش های مهمان نواز از افرادی که می خواستند داخل کلیسا را ببینند استقبال می کردند، و فضای داخل کلیسا را به آن ها نشان می دادند. 
بسیاری از مسلمانان نیز در کنارعبادت ‌کنندگان مسیحی می نشینند و راز نیاز آن ها را با خدا تماشا می کنند، این صحنه نشان دهنده صلح و برادری اقلیت های مسیحی با مسلمانان را نشان می دهد.
اما، پس از مدتی  به دلیل استقبال زیاد مسلمانان و ظرفیت کم کلیسا، این کلیسا توانایی پاسخ به این جمعیت را نداشت به همین دلیل مسئولان شهر اهواز تصمیم گرفتند تا این کلیسای زیبا و باستانی را به عنوان یک بنای تاریخی به فهرست جاذبه های دیدینی شهر اهواز اضافه کنند.
همچنین برای مرمت و باز سازی کلیسا از بازدید کنندگان مبلغی برای ورود به کلیسا دریافت می کنند، لازم به ذکر است که اکنون بازدید از این کلیسا برای عموم آزاد نبوده و قبل از ورود باید از طریق تور هماهنگ شود.

سایر کلیساهای اهواز

به غیر از کلیسای سورت اهواز دو کلیسای دیگر نیز در شهر اهواز وجود دارد که هر کدام ازآن ها به دلایلی قابل استفاده نیستند. بد نیست کمی با آن‌ها نیز آشنا شوید.

در زیر به سایر کلیسا های اهواز اشاره می کنیم:

کلیسای سورت مسروپ
کلیسای شبان نیکو
کلیسای نادری یا کلیای کلدان کاتولیک 

کلیسای نادری اهواز

کلیسای نادری جزو قدیمی ترین کلیسا های اهواز به شمار می رود، و هر ماه کشیش های بسیاری برای برگزاری مراسم مذهبی به این کلیسا می روند.
این کلیسا به کلیسای کاتولیک یا کلیسای کلدان کاتولیک اهواز نیز معروف است، این کلیسا جزو کلیسا های فعال شهر می باشد، علاوه بر گردشگران ارامنه نیز برای عبادت های روزانه خود به آنجا می روند و در آن مکان به عبادت می پردازند.
کلیسا در محله معروف نادری و خیابان سلمان فارسی واقع شده است. محله نادری یکی از قدیمی ‌ترین محله‌ ها در شهر اهواز است، که به دلیل فروشگاه‌ های متنوع شهرت دارد.
درب شیشه ای زیبایی در ورودی آن قرار دارد که دارای طرح گل و نقش نگار های فلزی است، وقتی وارد کلیسا می شوید مجسمه حضرت مریم را با لباس آبی رنگ خواهید دید که در هاله ای از نور درون یک محفظه ی سنگی قرار دارد.
گل های صورتی بی نظیری مجسمه مریم مقدس را در بر گرفته است و زیبایی آن را دو چندان کرده است. صلیب چوبی بزرگی بر روی دیوار سالن کلیسا نصب شده است.
صلیب چوبی نصب شده بر روی دیوار سالن این کلیسا و پایه‌ های چوبی که بر روی آن‌ ها نقاشی‌ از حضرت مریم (ع) که حضرت عیسی (ع) را در آغوش گرفته است بسیار شگفت انگیز است.
 از دیگر شگفتی های این کلیسا تابلو‌های نقاشی از حضرت عیسی (ع) است که لحظه به صلیب کشیدن او را نقاشی کرده است. این کلیسا در سال 1394 توسط مسئولین بخش باستان ‌شناسی و تاریخی شهر اهواز مرمت شد و در معرض دید عموم مردم قرار گرفت.

کلیسای شبان نیکو اهواز

برخلاف کلیساهای دیگر اهواز این کلیسا متعلق به فرقه پروتستان ها می باشد، این کلیسا از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به کلیسای سورت مسروپ است.
اما متاسفانه به دلیل تعداد اندک مسیحیان پروتستان بلا استفاده مانده است. کلیسای شبان نیکو نسبت به سایر کلیساهای اهواز تمیزتر است. به گونه ‌ای که در نگاه اول هرگز نمی‌توان تشخیص داد که این مکان برای مدت زیادی بلا استفاده مانده است. 

بهترین زمان برای سفر به اهواز

بهترین زمان برای سفر به اهواز

بهترین زمان برای سفر به اهواز

در زمستان و روزهایی که هوای تهران و اکثر شهرهای ایران سرد و برفی است و وضعیت جاده های شمالی نیز مناسب نیست، می توانید به فکر گذراندن وقت و تفریح در بهترین نقاط جنوب مانند اهواز باشید. 
شهر اهواز در فصول پاییز، زمستان و بهار فضای دلپذیری دارد. سفر به این شهر زیبا، دیدن جاذبه های طبیعی و بناهای تاریخی، کلیسای سورت مسروپ اهواز، قدم زدن در مسیر رودخانه کارون، اقامت درهتل های شیک اهواز، تجربه ای هیجان انگیز و فراموش نشدنی برای همیشه در ذهن شما خواهد گذاشت.
سفر به اهواز یکی از بهترین انتخاب ها در فصل سرد سال است که می تواند سفری خاطره انگیز را رقم بزند. شهر اهواز با شب های زنده، رودخانه خاطره انگیز و دیدنی های فراوان یکی از گزینه های اصلی سفر است.
شما می توانید در سفر به اهواز طعم غذاهای محلی جنوب را بچشید و با رفتن به بازارهای قدیمی، موزه ها، خانه های قدیمی سر بزنیند و با سبک زندگی در این شهر قدیمی آشنا شوید. 

هتل های نزدیک به کلیسای سورت اهواز

در اهواز تعدادی هتل هستند که خیلی مجلل نیستند و برای اقامت مناسب هستند. از جمله این هتل ها می توان به هتل های اکسین، هتل ایرانیکا، فجر سپاه، هتل نادری، هتل پرشیا اهواز اشاره کرد. این هتل ها دارای امکاناتی مانند کتابخانه، رستوران، کافی شاپ، خشکشویی و در برخی موارد سالن بیلیارد هستند و برای اقامتی راحت کاملاً مناسب هستند. برای خرید بلیط هواپیما ارزان قیمت به سایت تریپ مراجعه کنید.

سوالات متداول در باره ی کلیسای سورت مسروپ اهواز

کلیسای سورت مسروپ اهواز کجاست ؟

این کلیسا در مرکز شهر اهواز در ضلع جنوب شرقی خیابان شهید موسوی و در فاصله 20 متری از آن قرار دارد.

کلیسا های اهواز کدامند؟

کلیسای سورت مسروپ - کلیسای شبان نیکو - کلیسای نادری یا کلیای کلدان کاتولیک 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc