https://gateway.trip.ir/api/

تنگه چاهکوه کجاست؟ راهنمای بازدید از شگفت انگیزترین پدیده طبیعی در قشم

به روز رسانی: 04 دی ، 1402 جاذبه های گردشگری

تنگه چاهکوه کجاست؟ راهنمای بازدید از شگفت انگیزترین پدیده طبیعی در قشم

اگر شما هم عاشق جاذبه‌های طبیعی با مناظری خارق‌العاده باشید، احتمال دارد نام تنگه چاهکوه به گوشتان خورده باشد یا عکس‌های جذاب این تنگه را در اینستاگرام دیده باشید. می‌خواهید بدانید تنگه چاهکوه کجا قرار دارد؟ دوست دارید به مکانی زیبا با منظره‌ای شگفت‌انگیز سفر کنید و عکس‌های زیبایی بگیرید؟ در این مقاله قصد داریم با هم به دره‌ای شگفت‌انگیز در قشم به نام تنگه چاهکوه سفر کنیم. هنگامی که وارد این تنگه می‌شوید، به راستی احساس می‌کنید پا به سیاره‌ای جدید گذاشته‌اید و سفری فرازمینی را آغاز کرده‌اید. زیبایی‌های تنگه چاهکوه به قدری زیاد است که قطعا بعد از دیدن عکس‌های این تنگه به فکر خرید بلیط قشم و سفر به جزیره قشم خواهید افتاد! با ما همراه باشید تا با زیبایی‌های تنگه چاهکوه بیشتر آشنا شویم.

تنگه چاهکوه کجا قرار دارد؟

تنگه چاهکوه در جزیره قشم واقع شده است. جزیره قشم حدودا 1500 کیلومتر وسعت دارد و بزرگ‌ترین جزیره در حوزه خلیج فارس به شمار می‌آید. هنگامی که پا به خاک قشم می‌گذارید، با انواع پدیده‌های طبیعی بی‌نظیری مواجه می‌شوید که مشابه آن در دنیا وجود ندارد. جاذبه‌هایی در این جزیره وجود دارند که به عجایب هفت گانه قشم مشهور هستند و هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن از این پدیده‌ها راهی این منطقه می‌شوند. تنگه چاهکوه قشم نیز یکی از این عجایب هفتگانه است.

جزیره قشم در واقع نوعی ژئوپارک به شمار می‌آید که در سال 2006 در شبکه جهانی ژئوپارک‌ها به ثبت سازمان جهانی یونسکو رسیده است. ژئو پارک به مکانی گفته می‌شود که مجموعه‌ای از پدیده‌های طبیعی، زمین‌شناسی، زیستی و... در آن گرد هم آمده‌اند. تنگه چاهکوه یکی از زیبایی‌های جزیره قشم است که به عنوان یکی از عجیب‌‌ترین دره‌های ایران شناخته می‌شود.

تنگه چاهکوه

نمایی از تنگه چاهکوه قشم

دره چاهکوه یکی از لوکیشن‌های عکاسی بی‌نظیر در قشم

در اولین نگاه به تنگه چاهکوه شما محو تماشای صخره‌های تودرتو و زیبای آن خواهید شد. هنگامی که وارد تنگه می‌شوید، صخره‌هایی بلند با ظاهری عجیب و باور نکردنی شما را احاطه خواهند کرد. این اثر هنری، صخره‌هایی با عمق 100 متر و سنگ‌های بی‌زاویه عظیمی دارد که در کمتر مکانی آن را خواهید دید. ظاهر سنگ‌های دره برخلاف سایر سنگ‌ها، بسیار صاف و صیقلی است. به همین دلیل در نگاه اول به نظر می‌رسد سنگ‌ها شبیه ابر و اسفنج‌های بزرگ هستند. در واقع گذر زمان و کنده‌کاری‌های ماهرانه آب و باد در این صخره، اثر هنری زیبایی را خلق کرده‌ است که از دست هیچ مخلوقی بر نمی‌آید.

هنگامی که در تنگه قدم می‌زنید، ممکن است مسیر چنان باریک ‌شود که مجبور شوید برای عبور از پهلو حرکت کنید. اما بی‌شک با یک بار بازدید از تنگه چاهکوه بلافاصله به فکر خرید دوباره بلیط قشم و سفر مجدد به این تنگه زیبا خواهید افتاد.

بازدید از این تنگه به ویژه برای طرفداران لوکیشن‌های خاص برای عکاسی مناسب است. اگر اینجا ساعت‌ها عکاسی کنید باز هم زمان کم می‌آورید. همچنین به عروس و دامادهایی که برای عکاسی فرمالیته خود به دنبال لوکیشن خاص هستند، پیشنهاد می‌کنیم تنگه چاهکوه قشم را در نظر بگیرند؛ جذابیت مناظر تنگه باعث زیبا شدن دوچندان عکس‌های شما خواهد شد.

چگونه به تنگه چاهکوه برویم؟

اگر دوست دارید زیبایی‌های این دره خارق‌العاده را از نزدیک مشاهده کنید، ابتدا باید به بندرعباس سفر کنید. با توجه به مسیر و فاصله شهر شما تا بندرعباس، باید مسافتی حدودا 1276 تا 1510 کیلومتری را بپیمایید. این مسیر هنگامی که با قطار یا اتوبوس طی شود، حدودا 15 ساعت طول می‌کشد. اگر با خودروی شخصی از تهران به قشم می‌روید، بهتر است حتما یک شب در میانه راه در شیراز یا یزد اقامت کنید و فردا صبح به مسیر خود ادامه دهید.

بعد از رسیدن به بندرعباس باید به جزیره قشم سفر کنید. اگر با خودروی شخصی خود به بندرعباس رفته‌اید، می‌توانید با لندینگ کرافت یا همان لندی گراف خودرو را به داخل جزیره قشم ببرید و در جزیره با خودروی خود رفت و آمد کنید. برای این منظور لازم است تا به بندر پل رفته و سپس با لندی گراف به بندر لافت بروید.

اما اگر نمی‌خواهید با خودروی خود به جزیره بروید و با قطار سفر خود را آغاز کرده‌اید، باید به اسکله شهید حقانی بروید. هنگامی که شناورها از اسکله حقانی حرکت کنند، حدودا یک ساعت و بیست دقیقه بعد در بندر شهید ذاکری شما را  پیاده خواهند کرد. از این بندر هم می‌توانید با تاکسی و با صرف زمانی حدودا یک ساعت و نیمه به تنگه چاهکوه برسید.

اگر به دنبال آسان‌‌ترین راه برای سفر به قشم هستید، بهتر است از مسیر هوایی استفاده کنید. اگر بلیط هواپیما تهران قشم را خریداری کرده و از تهران به قشم سفر کنید، حدودا 2 ساعت در راه خواهید بود. بعد از رسیدن به فرودگاه بین‌المللی قشم، می‌توانید با گرفتن تاکسی بعد از 40 دقیقه به تنگه چاهکوه برسید.

تنگه چاهکوه قشم

تصویری از صخره های شگفت‌ انگیز تنگه چاهکوه قشم

چرا این تنگه، چاهکوه نام دارد؟

تنگه چاهکوه از دو اسم  چاه و کوه  تشکیل شده است. این نام به دلیل کاربرد خاص این منطقه، روی آن گذاشته شده است. بسیاری معتقدند دلیل اصلی نام‌گذاری چاهکوه، چاله‌ها و حفره‌هایی است که طی گذر زمان به طور طبیعی در این منطقه به وجود آمده‌اند. اما طبق نظر اهالی بومی این منطقه، در این مکان 4 حلقه چاه در ابتدا وجود داشته که آب شیرین مورد نیاز روستاییان را تأمین می‌کرده است.

این حلقه‌های چاه در دره‌ای که چاهو نام داشت، واقع شده بود و به همین دلیل نام این منطقه به نام تنگه چاهکوه مشهور شد. این 4 حلقه چاه مهم‌‌ترین منبع ذخیره آب شیرین و آب باران برای بومیان منطقه بود و از این حیث اهمیت ویژه‌ای داشت. اگر به اطراف چاه‌ها دقت کنید، متوجه کانالی خواهید شد که با کمک آن، آب باران به چاه هدایت می‌شده است. جالب است بدانید قدمت این چاه‌ها به بیش از 400 سال قبل باز می‌گردد.

نگاهی دقیق‌تر به ساختار تنگه چاهکوه

به طور کلی زمین‌شناسان معتقدند که دره‌هایی مانند تنگه چاهکوه در نتیجه شکست در طاقدیس‌های بزرگ به وجود آمده‌اند. طاقدیس‌ها در واقع همان چین‌خوردگی‌هایی هستند که در زمین وجود داشته و حالت طاق مانند دارند. این طاقدیس‌ها جاذبه‌های دیگری چون گنبد نمکی و غار نمکدان را نیز در قشم به وجود آورده‌اند که زیبایی‌های خاص خود را دارند.

اثر نیروهای طبیعی روی زمین باعث شده تا شکاف بزرگی که مانند یک ضربدر است در دل کوه ایجاد شود و چهار تنگه مجزا را به وجود آورد. بعد از ایجاد شکاف و به مرور زمان، فرسایش به وسیله باد و باران، نمای سنگ‌ها را صیقل داده و به شکلی کاملا صاف و زیبا در آورده است.

اگر به چاهکوه نگاهی ریزبینانه داشته باشید متوجه خواهید شد که این مکان در واقع از چهار تنگه تشکیل شده است. دیواره‌های این 4 تنگه به هم متصل شده‌اند و از تمامی تنگه‌ها می‌توان به داخل وارد شد.

در منطقه چاهکوه پوشش گیاهی زیادی وجود ندارد و پوشش‌های گیاهی موجود سازگار با آب و هوای بیابانی و استوایی هستند. در این منطقه 16 گونه متفاوت از جانوران وجود دارد که از جمله این گونه‌ها یک نوع غزال بسیار ارزشمند است.

تنگه چاهکوه در شب

تصویری از تنگه چاهکوه در شب

چه زمانی به تنگه چاهکوه سفر کنیم؟

همانطور که می‌دانید جزیره قشم و به طور کلی جنوب کشور دارای آب و هوای گرم است. به همین دلیل بهترین زمان سفر به قشم و بازدید از تنگه چاهکوه فصل پاییز و زمستان است. بهتر است بلیط قشم خود را برای فصول سرد سال رزرو کنید تا گرمای هوا شما را اذیت نکند. اما به طور کلی منطقه تنگه چاهکوه به دلیل جغرافیای خاصی که دارد، در فصل تابستان و بهار هم خیلی گرم نیست و نسبت به مناطق اطراف و کل جزیره قشم آب و هوای مطبوعی دارد.

چه مکان‌های دیدنی اطراف تنگه چاهکوه هستند؟

اگر قصد دارید در یک روز علاوه بر تنگه چاهکوه جاذبه‌های گردشگری دیگری را نیز در جزیره قشم ببینید، می‌توانید به مناطق دیدنی نزدیک تنگه چاهکوه سری بزنید. از جمله مناطقی که فاصله کمی تا تنگه چاهکوه دارند می‌توان به دره ستارگان، جنگل حرا، غار نمکدان و جزایر ناز اشاره کرد.

برای کسب اطلاعات کامل درباره جاهای دیدنی قشم مقاله‌ای با همین عنوان را در سایت ما بخوانید.

و در انتها ...

جزیره قشم سرشار از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری است که شاید در کمتر مکانی آن‌ها را بیابید. اما قبل از سفر به قشم، لازم است حتما با مناطق خاص این جزیره آشنا شوید. تنگه چاهکوه یکی از جاذبه‌های طبیعی قشم است و در آن می‌توانید صخره‌ها و سنگ‌هایی را نظاره‌گر باشید که در گذر زمان فرسایش یافته و شکلی خارق‌العاده به خود گرفته‎‌اند.

علاوه بر این، دیدن آسمان شب از لا به لای صخره‌های تنگ و زیبای چاهکوه شما را به وجد خواهد آورد. در این مقاله راجع به سفر به قشم و بازدید از تنگه چاهکوه صحبت کردیم. آسان‌‌ترین راه برای سفر به قشم، سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما برای بازدید از این جزیره زیبا است. همچنین می‌توانید با تور قشم به این جزیره سفر کنید و خیالتان از بابت گشت جزیره راحت باشد. در آخر اگر شما هم تجربه بازدید از این جاذبه طبیعی را دارید، با ما در میان بگذارید.

     
بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc