https://gateway.trip.ir/api/

بندر گناوه، راههای سفر و هزینه

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 راهنمای سفر

بندر گناوه، راههای سفر و هزینه

بندر گناوه یکی از بنادر کمتر شناخته ایران در نوار جنوب غربی خلیج فارس است. اگر می خواهید به این بندر سفر کنید درباره تاریخچه گناوه و مردم این محل بدانید تا ارتباط عمیقتری با فرهنگ غنی گناوه ایها برقرار کنید. انتخاب بهترین زمان سفر به گناوه به شما کمک می کند تا راحتتر دیدنیهای بندر گناوه را ببینید و از خرید در گناوه لذت ببرید چرا که قیمت پوشاک در بندر گناوه ارزان می باشد. ما به شما تمام راههای سفر به بندر گناوه را خواهیم گفت تا برنامه ریزی بهتری داشته باشید. با پایین بودن قیمت اجناس بندر گناوه در بازار بندر گناوه، سوغات گناوه و خرید از بندر گناوه را در پایان سفرفراموش نکنید. توصیه ما برای رسیدن به مقصد، خرید بلیط هواپیما تهران به بوشهر که همان اطلاع از قیمت بلیط هواپیما تهران گناوه نیز می باشد، است. در فصل زمستان شما شانس بلیط هواپیما ارزان خواهید داشت.

بندر گناوه کجاست

بندر گناوه در استان بوشهر قرار دارد. از لحاظ موقعیتی بندر گناوه بین بندر دیلم در شمال و بندر ریگ در جنوب جای گرفته است. گناوه امروزی در جنوب شهر باستانی جنابا شکل گرفته که بین مردم به اسم تل گوری یا تیرسول شناخته می شود. طایفه های گناوه از قومیتهای لر و عرب، اقوام دشتی و مهاجرین لیراوی و دیلمی تشکیل شده است. با وجود رونق این بندر در گذشته، یکی از دلایل رونق مجدد گناوه، فعالیت شرکت‌ های نفتی بود که نقش پشتیبانی این بندر را در انتقال محموله ‌های نفتی به مسجد سلیمان پررنگ ساخت. در آن زمان عمق کم آب خور دلیلی منطقی برای کناره گیری کشتی‌ های دارای تجهیزات و ادوات نفتی بود. نقطه ای عالی که پس از لنگر انداختن در سواحل گناوه، بار آنها در گمرک انبار می شد.  امروزه گناوه بندری فعال در زمینه صادرات است.

تاریخچه گناوه

سابقه این شهر به دوران عیلامی در هزاره نخست و دوم قبل از میلاد بر می گردد. بنیانگذار گناوه را «جنابه بن طهمورث» می دانند که مستند نیست و ریشه گناوه را از واژه جنابه یا گنابا می دانند. شهر دارای چندین محله قدیمی به نام عبد امام، بابا علیشاه، امامزاده و نوروز آباد است. طبق اسناد تاریخی بندر گناوه زمان ساسانی پر رونق و آباد بوده است. حمدالله مستوفی و ابن حوقل جغرافیدان، ناصر خسرو قبادیانی و جلال احمد از شخصیتهایی هستند که گناوه را دیده اند و در مورد آن نوشته اند. در اواخر دوران صفوی با قدرت گرفتن بندر ریگ، بندر گناوه مدتها به حاشیه رفت. اولين قرارداد اكتشاف چاه نفت این منطقه بین حیدرخان حیات داوودی و آرنولد ويلسون در سال 1300 شمسي امضا شد.

دیدنیهای بندر گناوه

جاذبه های گردشگری بندر گناوه با اینکه در ایران شناخته شده نیست، مکانی دیدنی برای سفر است. از  طبیعت گناوه تا روستاهای اطراف گناوه، جاهای تاریخی و طبیعی مختلفی وجود دارد. با برخی از زیبایی های گناوه آشنا شوید.

جزیره خارک

یکی از بهترین جاهای دیدنی در سفر به گناوه، دیدار از جزیره خارک است. فاصله خارک تا گناوه از راه دریایی 27 کیلومتر است. جزیره خارک به عنوان جزیره ای نفتی شناخته می شود، در حالی که طبیعت بکر جزیره با دریای زلال و سواحل منحصربفرد، حال و هوای دیگری دارد. گورمعبدهای پالمیران و قلعه پرتغالیها تا آتشکده ساسانی و امامزاده میر حنیفه از جاذبه های تاریخی خارک هستند.

دیدنیهای گناوهجزیره خارک از بهترین دیدنیهای گناوه

غارتو دیو

کوهی باستانی که به خانه دیوها یا غار تو دیو شهرت دارد، در نزدیکی گناوه قرار گرفته است. این اثر تاریخی به احتمال دخمه‌های زرتشتی است که زمانی مانند استودان، مردگان را آنجا قرار می دادند. مردم محلی افسانه های زیادی درباره دیو ساخته اند که با پیشینه این مکان نسبتی ندارد. غار خانه دیو دارای راهروی 5 متری است که به بقایایی از چارتاقی می رسد. دیدن خلیج فارس از این محل، تماشایی است. برای دسترسی به غار دیو باید به روستای مال قائد، در چند کیلومتری بندر گناوه بروید.

تالاب حله

تالاب حله یکی از تالاب های دیدنی و حفاظت شده نزدیک بندر گناوه است. این تالاب زیبا زیستگاه صدها پرنده مهاجر از درنا و حواصیل تا دراج و پرستوی دریایی است. جالب اینکه تالاب از دهه 40 و در اثر طغیان رود حله ایجاد شده است. اطراف تالاب را پوشش وسیع نیزارها فرا گرفته است. سایر روییدنی های تالاب را گیاهان شور پسند تشکیل داده است. یکی از ماهیهای معروف تالاب ماهی خورک است. تالاب حله با هوای مطبوع جایی بکر و منحصر است که می توانید برای پرنده نگری، گشت و گذار و عکاسی از آن لذت ببرید. از گناوه تا تالاب حله با ماشین یک ساعت راه است.

امامزاده سلیمان گناوه

ساختمان کوچک و زیبای این آرامگاه متعلق به دوران صفوی است. استفاده از شیوه گنبد رک به رنگ فیروزه ای جلوه ای ویژه به این مقبره بخشیده است. این محل بین مردم محلی جایگاه قابل احترامی دارد. شما هنگامی که از گناوه به سمت دیلم بروید این آرامگاه را کتار جاده خواهید دید.  از دیگر بناهای مذهبی می توان زیارتگاه بیمره‌ اشاره کرد.

روستاهای گردشگری گناوه

مال قائد و مال خلیفه از بهترین و زیباترین روستاهای اطراف گناوه هستند. شما با سفر به این مناطق می توانید آثار طبیعی و تاریخی، سنتهای بومی ناب جنوب ایران را لمس کنید و از زیباترین صنایع دستی منحصربفرد خرید کنید. روستای مال خلیفه 10 دقیقه با گناوه فاصله دارد. از دیگر روستاهای گردشگری گناوه می توان به

بازار ماهی فروشان

یکی از جاهایی که باید در سفر جنوب همیشه به دیدنیش رفت، بازار ماهی است. اگر می خواهید بازاری با انواع و اقسام ماهی در حال و هوای زنده ببینید به بازار ماهی فروشان گناوه باید سری بزنید. جایی که می توانید بهترین ماهیهای جنوب از کوسه ماهی و شاه میگو تا ماهی سرخو و شورید خریداری کنید. این بازار قدیمی در بلوار ملوان گناوه قرار گرفته است.

ساحل بندر گناوه

در سفر به گناوه یکی از زیباترین جاها، ساحل است. ساحل شنی گناوه معروفترین کرانه دریاست که گردشگران زیادی را جذب می کند.. تپه های ماسه ای دارای نوعی پوشش گیاهی «تل چیتی» است که منظرهای رویایی را در مقابل بیکرانه خلیج فارس ایجاد می کند. از دیگر سواحل بکر و جذاب گناوه، ساحل صخره ای مال قائد است. دیدن غروب آفتاب، قدم زدن در ساحل، شنا و قایق سواری از کارهای مهیج در سواحل گناوه است. در پارک گردشگری ساحلی گناوه انواع امکانات رفاهی برای گردشگران فراهم شده است.

سواحل بندر گناوهنمایی از سواحل نیلگون گناوه

راه های سفر به بندر گناوه

شما برای رسیدن به بندر گناوه چندین روش مختلف دارید که متناسب با وقت و بودجه خود می توانید انتخاب کنید.

1.سفر با قطار به بندر گناوه

قطار تهران بندر گناوه وجود ندارد و بندر گناوه دارای قطار مستقیم نیست  اما شما می توانید در نزدیک ترین ایستگاه قطار به بندر گناوه یعنی بندر ماهشهر پیاده شوید. فاصله ماهشهر تا گناوه از راه زمینی 3 ساعت و 50 دقیقه است. نزدیکترین ایستگاه قطار به بوشهر نیز ماشهر می باشد. قیمت بلیط قطار تهران ماهشهر

2.سفر با هواپیما به گناوه

شما نمی توانید به صورت مستقیم پرواز تهران به فرودگاه بندر گناوه انجام دهید، چون فرودگاه گناوه 50 سال است، تعطیل شده است. نزدیکترین فرودگاه به بندر گناوه، فرودگاه بوشهر است. فاصله فرودگاه بوشهر تا گناوه به صورت زمینی یک ساعت و نیم است.

در حال حاضر هزینه بلیط هواپیما تهران بوشهر بالای 600 هزار توامان است.

3. سفر با اتوبوس به بندر گناوه

یکی از راههای سفر مستقیم به بندر گناوه از طریق اتوبوس است.  فاصله تهران تا بندر گناوه 1040 کیلومتر است که با اتوبوس حدود 15 ساعت است. شما می توانید از اصفهان و شیراز هم به راحتی با اتوبوس به گناوه سفر کنید.

 قیمت بلیط اتوبوس تهران گناوه در حال حاضر 200 هزار تومان است.

4. سفر با خودرو شخصی به بندر گناوه

شما از مبدا شهرهای مختلف ایران می توانید عازم گناوه شوید و بسته به مسیرتان، دیدنیهای مختلفی را در راه ببینید. اگر از مسیر بوشهر به گناوه سفر می کنید، فاصله بوشهر تا بندر گناوه 122 کیلومتر است. شما پس از دیدن بوشهر می توانید از جزیره شمالی و بندر ریگ به گناوه برسید. اگر از سمت کازرون به گناوه سفر می کنید، تا برازجان باید برانید، از آنجا به سمت گناوه مسیر مستقیم دارد. با ماشین شخصی فاصله شیراز تا بندر گناوه، 313 کیلومتر راه است. اگر از سمت اهواز به سمت گناوه عازم هستید، 320 کیلومتر مسافت دارید و با گذشتن از بنر دیلم به مقصد خواهید رسید.

5. سفر دریایی به بندر گناوه

تنها راه آبی فعال مسیر دریایی بندر گناوه - جزیره خارگ است. شما می توانید با کشتی مسافری از بندر گناوه به جزیره خارک سفر  کنید. زمان حرکت این کشتی از جزیره خارک ساعت 11 و از بندر گناوه ساعت ۱۳ است. دو شناور این مسیر دریایی را پوشش می دهند. متاسفانه سفر دریایی کیش از بندر گناوه فعلا انجام نمی شود.

6. سفر با تور به بندر گناوه

شما می توانید با تور بندر گناوه از تهران، شیراز، اصفهان و مشهد، به این بندر زیبا سفر کنید. هزینه تور بسته به شهر مبدا شما، وسیله حمل و نقل  و امکانات تور قیمت متفاوتی دارد.

تور هوایی بندر گناوه

در حال حاضر پرواز مستقیم برای تور هوایی گناوه وجود ندارد.

تور زمینی بندر گناوه

با توجه به اینکه از مبدا شهرها بزرگ چون شیراز، اصفهان، تهران و مشهد به سمت گناوه تور برگزار می شود، قیمتها متغیر است.

سوغات بندر گناوه

صنایع دستی جنوب ایران متمایز از نقاط دیگر کشور است. یکی از هنرهای ویژه مردم گناوه لنج سازی است که با وجود سختییهای آن، صنعت پرسودی است. علاوه بر این حصیر بافی، گرگوربافی و گبه بافی از هنرهای سنتی گناوه ایها است. اگر سری به بازار قدیمی گناوه بزنید، می توانید این محصولات زیبا را  همراه با لباس محلی گناوه ببنید و خرید کنید.

بهترین زمان سفر به گناوه

با توجه به آب و هوای شرجی و گرم گناوه، از اواسط پاییز تا اواخر زمستان بهترین فصل سفر به بندر گناوه است. آب و هوای  بندر گناوه در این بازه زمانی مطبوع و همراه با بارشهای پراکنده باران است.

خرید در بندر گناوه

در گناوه به عنوان یکی از بنادر مرزی ایران معمولا اجناس مختلفی وارداتیخواهید دید. اگر در بازارهای گناوه چرخی بزنید، با تنوعی از محخصولات روبرو می شوید که قیمت پایین آن نسبت به جاهای دیگر ایران، شمار را برای خرید وسوسه می کند. در نظر داشته باشید که یکی از مشکلات بازارچه های مرزی، ارایه اجناس تقلبی و ارجینال کنار هم است. مساله دیگر نداشتن گارانتی محصول است. 

هتل و اقامتگاه در بندر گناوه

اگر می خواهید با فراغ بال بندر گناوه و اطراف را بگردید، یک شب در این بندر زیبا بمانید. نگران نباشید، انواع هتل و اقامتگاه با قیمتهای مختلف پیدا خواهید کرد.

هتلهای گناوه:هتل ساحل گناوه، هتل محبی گناوه، هتل خور گناوه، هتل آپارتمان دهدشتی گناوه، هتل آپارتمان صفوی گناوه، هتل ستاره خلیج فارس گناوه، هتل پارسیان گناوه، ویلا ساحلی گناوه

اقامتگاههای بومگردی گناوه: در شهر گناوه بومگردی پیدا نمی کنید ولی امکان اجاره سوئیت دارید. 

سوالات متداول:

آیا بندر گناوه فرودگاه دارد؟

خیر. برای سفر هوایی شما باید بلیط هواپیما بوشهر خریداری کنید.

فاصله تهران تا گناوه چقدر است؟

فاصله زمینی 1040 کیلومتر است.

بهترین جاهای دیدنی گناوه کجاست؟

جزیره خارک و تالاب حله

نزدیکترین ایستگاه راه آهن به بندر گناوه کجاست؟

بندر گناوه راه آهن ندارد و نزدیکترین ایستگاه قطار بندر ماهشهر است. 

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc