https://gateway.trip.ir/api/

آرامگاه حافظ یا حافظیه

به روز رسانی: 11 مهر ، 1400 راهنمای سفر

آرامگاه حافظ یا حافظیه

آرامگاه حافظ در کدام نقطه از ایران قرار دارد؟ آیا آرامگاه حافظ جزو دیدنی های شهر شیراز است؟ برای پاسخ به این سؤالات باید در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا شما را با آرامگاه حافظ بیشتر آشنا کنیم. در این مقاله ما قصد داریم تاریخچه ای از این آرامگاه جذاب و قدیمی را به نمایش بگذاریم پس با ما همراه شوید.

در مورد آرامگاه حافظ 

هروقت اسم شیراز به گوش یک ایرانی میرسد محال است او را به یاد حافظ نیاندازد. از نظر ایرانیان (پارسیان) او چیزی کمتر از یک پیامبر نیست. پیامبر عشق، هنر و زیبایی حافظ جزء جدایی ناپذیر هر جشن و مراسم ایرانی مانند نوروز و شب یلدا است. او یکی از نوابغ شعر در تمام دوران است که گوته، شاعر بزرگ آلمانی، آرزو داشت یکی از شاگردان او باشد. شانس پیدا نکردن کتاب حافظ در هیچ خانه ایرانی صفر است. 
حافظ شیرازی در بین ایرانیان محبوب است و هرکسی از کودکان گرفته تا سالمندان ، از خواندن اشعار هوشمندانه ، زیبا و جذاب او لذت می برد. همه ساله ، در 22 اکتبر، مردم در روز ملی حافظ را با بلیط هواپیما شیراز به آرامگاه حافظیه رفته و به این شاعر بزرگوار ادای احترام می کنند.

عکس-از-آرامگاه-حافظ

عکس از آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ به انگلیسی:tomb of hafez   می باشد.

آرامگاه حافظ و سعدی در کدام شهر است

حافظ در سال 1315 در شیراز متولد شد و در سال 1390 در شیراز درگذشت. از اینرو به یاد این شاعر پر آوازه، بنایی کوچک و گنبدی شکل در شیراز در نزدیک قبر وی در گلگست مصلا در سال 1452 به دستور بابر بن بایسنکور فرماندار تیموری ساخته شد. گلگست مصلی باغ هایی قدیمی بودند که امروزه به باغهای مصلی معروف است که در شعر حافظ به چشم می خورد.

آرامگاه سعدی شیراز

مقبره سعدی در شیراز یکی از بزرگترین شاعران شیرازی است، شیخ محمد شمس الدین معروف به سعدی، در حدود 1207 تا 1291 زندگی می کرد. سعدی، نه تنها در کشورهای فارسی زبان مشهور است بلکه در کشورهای غربی نیز معروف می باشد. به نقل از منابع غربی او به دلیل کیفیت نوشته هایش و عمق افکار اجتماعی و اخلاقی اش شناخته شده است. سعدی به عنوان یکی از برجسته ترین و بزرگترین شاعران سنت ادبی کلاسیک ایران شناخته شده است.

طراحی-آرامگاه-حافظ

طراحی آرامگاه حافظ

طراحی آرامگاه حافظ

آرامگاه حافظ معروف به حافظیه در شمال شیراز واقع شده و شامل دو باغ است. مقبره خود در باغی دوست داشتنی واقع شده است و دارای فضای آرامش بخش است که کاملاً بی نظیر است. چندین استخر مستطیل شکل در میان باغها اضافه شده است واز درختان نارنجی و نهرها و گلهای زیبا احاطه شده و محیطی دلپذیر را برای قطب گردشگری آرامگاه و سالن یادبود حافظ ایجاد می کنند. یک چایخانه در حیاط ، غذاهای تازه را در یک محیط سنتی ارائه می دهد.

گنبد بالای قبر حافظ در شب به خوبی روشن است و یک نقطه کانونی جذاب را فراهم می کند. آرامگاه سابق قاسم خان والی اکنون کتابخانه ای است که شامل 10 هزار جلد است که به بورسیه حافظ اختصاص یافته است. 
آرامگاه حافظ در جنوب دروازه قرآن واقع شده است و مجموعه ای از آثار تاریخی است. این منطقه یکی از شلوغ ترین نقاط شیراز است. 
مقبره از خیابان اصلی پنهان است: نمادی از زندان برای افکار عرفانی حافظ در دنیای مدرن. نمادهای دیگری که در این مجموعه می توانید پیدا کنید عبارتند از: قسمت جنوبی حافظیه نماد جهان مادی است. باید این قسمت را پشت سر بگذارید و به آسمان نزدیک شوید و نه پله به مقبره به عنوان نشان دهنده تعداد آسمان در ادبیات فارسی و در نهایت خورشید (خود مقبره) را ببینید. 
قسمت شمالی مجموعه دنیای آخرت محسوب می شود و هشت ورودی قبر وجود دارد. قسمت بیرونی گنبد نماد آسمان و کلاه ترکی درویش است. اما قسمت داخلی با کاشی های زیبا به رنگ آبی فیروزه ای (نماد بهشت)، بنفش قرمز (نماد شراب ابدی)، سیاه و سفید (نماد شب و روز) و قهوه ای تیره (نماد خاک) طراحی شده است.
حوض بزرگی در کنار مقبره وجود دارد که می توانید آرزو کنید و سکه ای در آن بیندازید ، مراقب باشید که چه آرزویی دارید زیرا احتمال برآورده شدن زیاد است!

پلان آرامگاه حافظ

حافظیه درست در قلب شهر واقع شده است ، بنابراین شما می توانید جاذبه های بسیار دیگری را برای بازدید در این نزدیکی داشته باشید. علاوه بر کنده کاری های دوست داشتنی در اطراف مجموعه ، می توانید با پای پیاده به باغ جهان نما برسید. دیگر جاذبه های گردشگری که در این نزدیکی هستند عبارتند از ارگ کریم خان ، مسجد وکیل ، بازار وکیل ، دروازه قرآن و مسجد نصیرالملک.

محل-غذا-خوردن-در-نزدیکی-آرامگاه-حافظ

محل غذا خوردن در نزدیکی آرامگاه حافظ

محل غذا خوردن در نزدیکی آرامگاه حافظ

بازدید از حافظیه می تواند انرژی زیادی از شما بگیرد و شما را گرسنه کند. اما نگران نباشید! رستوران های زیادی در این نزدیکی هست که می توانید از غذاهای خوشمزه ایرانی لذت ببرید. رستوران هفت خان، رستوران شاندیز، رستوران قوام، رستوران شاه عباسی و رستوران شارزه محل غذا خوری مناسبی برای توریست ها می باشند. 

اقامتگاه نزدیک حافظیه

اگر می خواهید در نزدیکی حافظیه محل اقامت پیدا کنید می توانید به هتل هایی همچون هتل اطلس، هتل پرسپولیس، هتل رویال شیراز، هتل پارک سعدی، هتل ارگ و هتل پارسه سر بزنید و محل اقامت خود را انتخاب کنید.

اشعار آرامگاه حافظ

قدم گذاشتن در مجموعه حافظیه حتی اگر کمی از شعر و ادبیات اطلاع نداشته باشید، به لطف شاعر بزرگ ایران، حافظ ، که نامش از شرق به غرب و از شمال به جنوب جهان مشهور است با توجه به هر کلمه ای از اشعار که روی در و دیوار حک شده است گویی شما را به سرزمین دیگری می برد.
اینجا بهترین مکان برای شاعران، عارفان و هنرمندان است و در گوشه گوشه ای از آن گروهی را می بینید که قلب خود را با شعر حافظ گره زده اند و کلمه عشق در زبان آنها جاری است. هر کدام یک بیت می خوانند بخشی دیگر از غزل های حافظ را برای ابراز عشق و احترام به این شاعر نشان می دهد.
در آرامگاه، هنگامی که مرثیه ای برای روح این شاعر بزرگ ارسال می کنید  ناخواسته اشعار حافظ را در کتاب او که دیوان حافظ نام دارد بررسی می کنید و آن را می خوانید.
شاید نه برای آگاهی از آینده خود، بلکه فقط برای غرق شدن در دنیای مملو از معنویت و عرفان غزل ها و ایجاد حس خوب، در حال حاضراین یک هدیه خوب از جانب حافظ به کسی است که قلب خود را وقف اشعار او می کند و آنها را با جان و دل می خواند.
در این مکان علاوه بر حافظ، عارفان و شاعران معروفی دفن هستند که هر یک در نزد مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار است. بسیاری از مردم با آداب و رسوم خاصی به این آرامگاه می روند. برخی با وضو وارد این فضا می شوند، برخی دیگر کفش های خود را کنار مقبره در می آورند.
دیوان حافظ کتابی است که در خانه هر ایرانی یافت می شود و در نوروز یا شب یلدا خوانده می شود. این علائم و رعایت آداب و رسوم بیانگر احترام و قداست مکان در بین ایرانیان و اهمیت آن در فرهنگ ایرانی است.

چکیده

در این مقاله ما شما را با شاعر بزرگ ایرانی خواجه شمس‌ُالدّینْ محمّدِ بن بهاءُالدّینْ محمّدْ حافظِ شیرازی یا همان حافظ شیراز آشنا کردیم. نمای بیرونی و داخلی این آرامگاه را به نمایش گذاشتیم. گردشگرانی که می خواهند به این مکان دیدنی و جذاب سفر کنند می توانند به اقامتگاه های نزدیک این آرامگاه بروند و ازخوردن غذاهای محلی این شهر در رستوران های معروف شیراز لذت ببرند.

بخش نظرات

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc