https://gateway.trip.ir/api/

روز شیراز چه تاریخی است؟

به روز رسانی: 22 اسفند ، 1402 مقاصد پر طرفدار

روز شیراز چه تاریخی است؟

برخی از شهرهای ایران یک روز را در تقویم ملی به خود اختصاص داده اند. آیا درباره روز شیراز و تاریخ آن اطلاع دارید؟ رویدادها و برنامه های روز شیراز چیست؟ اگر می خواهید با پرواز تهران به شیراز بروید، سفرتان را با روز شیراز هماهنگ کنید تا با لذت بیشتری این شهر را بگردید.

اردیبهشت ماه شیراز

اردیبهشت زیباترین ماه گشت و گذار در شیراز است. فصلی که گردشگران و مسافران را راهی دیار تخت جمشید می کند. علاوه بر این، دو مناسبت مهم در تقویم برای شیرازیها رقم خورده است. شهر بهار نارنج در تاریخ 1 اردیبهشت روز سعدی و 15 اردیبهشت روز شیراز، میزبان رویدادهای فرهنگی و هنری متنوعی است. اگر می خواهید در این تاریخ شیراز باشید، ادامه مطلب را مطالعه کنید تا با برنامه‌ها و جزئیات برگزاری این مراسم در شهر شعر و ادب آشنا شوید.

روز شیراز در تقویمروز شیراز در اردیبهشت ماه، پاسداشت فرهنگ

تصویب روز شیراز

نامگذاری روزها در تقویم سنتی دیرپا در ایران است مانند روز تیرگان یا جشن سده. 15 اردیبهشت بنا بر مصوبه شورای شهر شیراز و تائید مجلس شورای اسلامی به عنوان روز شیراز نامگذاری شد. این اولین بار بود که یکی از شهرهای ایران توانست در تقویم رسمی جایی باز کند.

روز مشاهیر شیراز در تقویم

در تقویم ملی کشور چند روز به بزرگان و نام آوران شیراز اختصاص داده شده است:

  • 17 دی: روز خواجوی کرمانی
  • 1 خرداد: روز ملاصدرا
  • 20 مهرروز حافظ

مقبره شعرای شیرازآرامگاه باباکوهی در شیراز

اهمیت و ویژگی روز شیراز

روز شیراز به‌عنوان یکی از معروفترین جشن های ایران باستان جایگاه ویژه دارد. شیراز فقط یک شهر نیست، نمادی از تاریخ و فرهنگ ایران است. گنجینه ای منحصر از داشته های تمدنی و مشاهیر، سرزمینی که بزرگترین آفرینشگران ادبیات جهان را در خود پرورش داده است. شیراز زیباست و این زیبایی از طبیعت و محیط تا ساخته های تمدنی ادامه یافته است. می توان عوامل سازنده روح زیبایی شیراز و ارزش نمادین روز شیراز را به صورت زیر خلاصه کرد:

شیراز شهر شاعران

ادبیات جهان بدون شک وامدار سعدی و حافظ شعر شیراز است. با اینکه همگان شیراز را به نام این شاعران بلند آوازه می شناسند، ولی این شهر شاعران فراوانی در تاریخ داشته است از شوریده شیرازی و باباکوهی تا همای شیرازی و حمیدی شیرازی. با گشتی در شهر شما می توانید آرامگاه شعرای کمتر شناخته شده ای چون وصاف شیرازی و خواجوی کرمانی را ببینید.

طبیعت دیدنی شیراز

طبیعت شیراز در تاریخ همیشه مثال زدنی بوده است. سفرنامه نویسان و شاعران در وصف زیبایی این منطقه بسیار نوشته اند. اگر شیراز بروید جاهای دیدنی طبیعی منحصربفردی را خواهید دید. از این جاذبه ها می توان به دریاچه مهارلو، آبشار مارگون، بهشت گمشده و دشت اررژن می توان اشاره کرد. 

اگر قصد سفر به شیراز را دارید ما در مقاله‌ای با عنوان راهنمای سفر به شیراز تمامی اطلاعات مورد نیاز شما برای بازدید از این شهر زیبا را جمع‌آوری کرده‌ایم.

دریاچه مهارلو شیرازدریاچه مهارلو نمونه ای از طبیعت بی مانند شیراز

معماری معاصر شیراز

در رده بندی بهترین معماری معاصر شهرهای ایران، شیراز جایگاه دوم را دارد. در این شهر تلفیق نوینی بین معماری سنتی و مدرن ایجاد شده است. از بهترین آثار معماری معاصر شیراز می توان به طراحی بلوار چمران، نمایشگاه سرزمین سبز صدرا و باغ هنر شیراز اشاره کرد.

شیراز محبوبترین شهر گردشگری

ترکیبی از جاذبه های تاریخی و طبیعی، فرهنگ غنی مردم و فضای شهری معاصر باعث شده شیراز از پر طرفدارترین شهرهای گردشگری ایران باشد. عموم گردشگران خارجی شیراز را در بدون شک در برنامه تور خود قرار می دهند و سالانه هزاران توریست داخلی به این شهر محبوب گردشگری سفر می کنند.

شیراز مهد تمدن

بزرگترین آثار باستانی زمان هخامنشی در شیراز است. این میراث باستانی به قدری اهمیت دارد که در دنیا نام تخت جمشید شیراز، نمادی از ایران است و سیل گردشگران خارجی نشان از محبوبیت این سازه دیرینه دارد. همچنین آثار بی مانندی چون کعبه زرتشت، پاسارگاد و تنگه بلاغی و جاده شاهی تاییدی بر نقش شیراز در زمان هخامنشی است.

شهر باغ های شیراز

از قرنها پیش شیراز به خاطر آب و هوای دلپذیر پر از باغ و بوستان بوده تا جایی که شکلی از شهر باغ داشته است. شما در سفر به این شهر، زیباترین باغهای ایرانی را خواهید دید که در میراث یونسکو به ثبت رسیده است. از این باغها می توان به باغ دلگشا، باغ ارم، باغ عفیف آباد، نارنجستان قوام و باغ هفت تنان اشاره کرد.

باغهای شیرازباغهای شیراز نمونه ای از زیبایی های شهر

روز شیراز و پیمان شهر خواهرخوانده

پیمان خواهر خواندگی شهرها رسمی بین المللی است. هدف آن ایجاد پیوند فرهنگی و انسانی بین دو شهر است که از لحاظ تاریخی، علمی و ... دارای تشابه هستند. سال 95 به مناسبت روز شیراز پیمان خواهرخواندگی با شهر «پچ» در مجارستان انجام گرفت. قبل از آن شیراز با 5 شهر وایمار آلمان، تانجینگ چین، نیکوزیای قبرس، دوشنبه تاجیکستان و چونگ چینگ چین به عنوان شهر خواهرخوانده پیمان بسته بود.

برنامه های روز شیراز

به مناسبت روز شیراز که از زیباترین فستیوال های ایران است، رویدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی متعددی برگزار می شود که به نام هفته شیراز شناخته می شود. از این برنامه ها می توان به برگزاری جشنواره خوشا شیراز با هدف معرفی فرهنگ و هنرشیراز در محور حافظیه، برگزاری جشنواره سی ‌راه با هدف معرفی آئین و سنت‌های قدیم شیراز، جشنواره ملی بهارنارنج و پخش آنلاین برنامه های شیرازشناسی اشاره کرد.

روز شهرهای ایران و دلایل آن

اگر تا چند سال پیش فقط شهرهای بزرگ یا تاریخی ایران روزی را در تقویم به خود اختصاص داده بودند، امروزه شهرهای کوچک هم روز مشخصی در تقویم دارند. با بعضی از آنها آشنا شوید:

روز تهران 14 مهر: روزی که تهران دوره مشروطه به عنوان پایتخت انتخاب شد.

روز یزد 10 فروردین: روز قیام مردم یزد در انقلاب 57.

روز رشت 12 دی: روز مرکز شدن رشت در دوره صفوی.

روز قزوین 9 شهریور: روز انتخاب قزوین به عنوان پایتخت در دوران صفویه.

روز سنندج 6 اردیبهشت: روز فرمان تاسیس سنندج در دوره صفویه.

سفر به دور ایران و شرکت در زیباترین جشن های باستانی

حال که با فلسفه و جزئیات برگزاری روز شیراز آشنا شدید و فهرستی از جشن‌های دیگری برای سایر شهرهای ایران را نیز در دست دارید، وقت آن است که بار سفر ببندید و به تماشای میراث فرهنگی ایرانیان بشتابید. شما در هر فصلی از سال می‌توانید به گوشه‌ای از کشور عزیزمان سفر کرده و در یکی از فستیوال های ایران شرکت کنید؛ تنها کافی است بلیط هواپیما ارزان را از تریپ خریداری کرده و با کوله‌باری کوچک، راهی شهرهای زیبای این سرزمین کهن شوید. فقط فراموش نکنید پس از بازگشت، از دیده‌ها و شنیده‌هایتان برای ما هم بنویسید. مشتاق خواندن زیبایی‌هایی که دیده‌اید، هستیم.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc