https://gateway.trip.ir/api/

گلاب گیری در کاشان

به روز رسانی: 21 اسفند ، 1402 مقاصد پر طرفدار

سنت گلابگیری در کاشان

کاشان پایتخت گلاب دنیا است. سفر به سرزمین گل محمدی و دیدن مراسم کهن گلاب گیری کاشان، یک ژانر گردشگری بسیار جذاب است که طی آن شما در محاصره زیبایی و عطر ناب طبیعت، فرایند ساخت بهترین گلاب دنیا را خواهید دید. شما می توانید با پرواز تهران اصفهان، از این شهر دیدن کنید و بعد برای شرکت در مراسم گلاب گیری عازم کاشان شوید. اگر تهران هستید، می توانید با خودروی شخصی خود به کاشان سفر کنید. مراسم گلاب گیری در کاشان هر ساله هزاران گردشگر داخلی و خارجی را به این شهر جذب می کند. در ایران سه جشنواره گل سالانه برگزار می شود. جشن برداشت گل محمدی در کاشان، جشن برداشت گل زعفران در قائن و جشن گل نرگس در بهبهان که تجربه لذت بخشی برای گردشگران است. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره مراسم گلاب گیری کاشان بیشتر بدانید.

تاریخچه گلاب و گلاب گیری در ایران

ایران سرزمین و زادگاه گل محمدی است. کشت این گل در کاشان سابقه چند هزار ساله دارد و به جاهای دیگر دنیا نیز منتقل شده است. کشف لوح باستانی گل سرخ در سیلک کاشان، اثباتی بر این موضوع است. بعدها این گل به بین النهرین و شهرهای اور و بابل برده شد؛ در الواح باستانی 4500 سال پیش نیز به کاشت گل رز توسط پادشاه اکد اشاره شده است. نقل است اولین بار اسکندر مقدونی گلاب را از ایران به سرزمین های دیگر برد. ابن سینا اولین کسی بود که خواص گلاب روی قلب و مغز را کشف کرد. در ادبيات ايران واژه گلاب نماد پاكی، زندگی و عشق است و در شعر پارسی نمونه های فراوانی از آن به چشم می خورد. همچنین به جز کاشان در میمند فارس و لاله زار کرمان هم گلاب گیری انجام می شود.

گلاب گیری کاشان کجاست؟ معرفی شهرهای گلاب گیری در کاشان

کشت گل محمدی در کاشان و شهرهای پیرامون آن از گونه رزاسوس است. به خاطر قدمت و اهمیت گلاب گیری کاشان، سال 74 گل محمدی به ثبت ملی رسید. دو شهر قمصر و نیاسر به گل محمدی و گلاب گیری معروف هستند. همچنین در جوشقان، کامو و برزک هم گلاب گیری به روش سنتی مرسوم است. بنابراین، اگر برای بازدید از مراسم گلاب گیری عازم کاشان هستید، سفر به شهرهای قمصر و نیاسر را در برنامه خود قرار دهید.

گلاب گیری قمصر کاشان؛ دره گل سرخ ایران

قمصر 30 کیلومتر با کاشان فاصله دارد. گلاب این شهر نمادی ملی از گل سرخ ایران است. سالانه یک تن گلاب مرغوب قمصر در ماه ذی الحجه جهت شست وشوی کعبه اهدا می شود. زمان برداشت گل محمدی در این شهر زیبای دره ای از اوایل اردیبهشت است و یک ماه طول می کشد. مراسم چیدن گل از صبح زود و به صورت گروهی انجام می شود. بعد از انبار گلها، آیین سنتی گلاب گیری آغاز می شود. برای گردشگران دیدن خانه‌های روستایی قمصر و مردم بومی که با دیگ های بزرگ مشغول گلاب گیری هستند، جذابیت ویژه ای دارد.

روش گلاب گیری سنتی کاشان

روش سنتی گلاب گیری بیش از 4 ساعت زمان می برد. برای هر بار گلاب گیری بین 90 تا 120 کیلو گل محمدی نیاز است و 4 بار در یک شبانه روز عمل تقطیر انجام می شود. از یک کیلو گل، بیشتر از یک لیتر گلاب تقطیر می شود. معمولا تقطیر اول دارای خلوص و کیفیت بالاتری است. مرغوب ترین گلاب کاشان از به وادقان و ون به دست می آید.

گلاب گیری کاشان چه زمانی است؟

فصل گلاب گیری در کاشان از دهه اول اردیبهشت شروع می‌شود و تا اوایل خردادماه ادامه دارد. جشنواره گلاب از ۱۵ اردیبهشت به مدت 10 روز برگزار می شود. مردم محلی معتقدند نور خورشید از عطر و طراوت گل کم می کند. برای همین بهترین زمان برای حضور در مراسم گل چیدن و گلاب گیری صبح زود قبل از طلوع آفتاب است. چیدن گل توسط زنان و دختران انجام می شود که گل ها را در چادر شبی محلی به نام چاچب جمع می کنند. شما به راحتی می توانید با توجه به تاریخ گلاب گیری در کاشان از ابتدای اردیبهشت وارد کارگاه های کوچک روستایی شوید و از اول تا آخر ماجرای گلاب گیری را ببینید و یاد بگیرید.

بهترین زمان گلابگیری کاشان اردیبهشت ماه گل چیدن و گلاب گیری در کاشان

مراسم گلاب گیری کاشان

رسم گل غلطان در کاشان به این صورت است که نوزاد را در گلبرگ های تازه چیده قرار می دهند تا همیشه سلامت و تندرستی باشد. در گذشته چیدن گل در کاشان و بردن آن به کارگاه گلاب گیری با موسیقی و ساز همراه بوده است. هنوز در برخی مناطق کاشان همه گل‌ها را با شتر جمع آوری کرده و سپس گلاب گیری انجام می شود. قبلا کاشانی ها به مراسم گلاب گیری «لتان» می گفتند. در برخی جاها نیز گل های چیده شده را کنار رودخانه‌ می‌برند و بعد از خواندن دعاهای مذهبی آماده گلاب گیری می کنند.

گلاب گیری در جهان

سنت گلاب گیری از ایران به کشورهای منطقه چون ترکیه و سوریه منتقل شده است. بعد از ایران، گلاب ترکیه و بلغارستان در دنیا معروف است. در ترکیه شهر اسپارتا محل کشت و تولید گلاب است و در بلغارستان دره گل سرخ کازانلک شهرت فراوانی در گلاب گیری و روغن گل به دست آورده است. امروزه بیش از 200 گونه گل محمدی در دنیا وجود دارد.

سوغات گلاب و گیاهان دارویی کاشان

به جز گل سرخ و گلاب، کاشان مرکز گیاهان دارویی، عرقیات و دمنوش است. شما می توانید در بهشتی از ۲۲۵ گونه گیاهان دارویی و معطر، محصولات مورد علاقه خودتان را بخرید.

سوالات متداول

فاصله تهران تا نیاسر چند کیلومتر است؟

264 کیلومتر و حدود 2.5 ساعت راه است.

بهترین گلاب کاشان متعلق به کجاست؟

با اینکه گلاب قمصر و نیاسر معروفند، گلاب وادقان و ون مرغوبتر است.

بهترین زمان دیدن مراسم چیدن گل محمدی کاشان؟

صبح زود قبل از طلوع آفتاب تا حدود ساعت 8 صبح.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc