https://gateway.trip.ir/api/

فستیوال گوجه فرنگی در اسپانیا عجیب و دیدنی

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

فستیوال گوجه فرنگی در اسپانیا عجیب و دیدنی

اسپانیا از کشورهای توریستی برتر دنیاست. سرزمینی با فرهنگ و سنت های دیدنی که در جذب گردشگران بسیار تاثیر گذارست. فستیوال گوجه فرنگی یک کارناوال پرطرفدار در این کشور است. هر ساله هزاران نفر در این جشن عجیب شرکت می کنند و غرق در شور و شادی می شوند. 

پیشینه فستیوال گوجه فرنگی در اسپانیا

در مورد سابقه جشنواره گوجه فرنگی چند داستان وجود دارد. در داستان اول مردم ناراضی در یک مراسم رسمی به سمت یکی از اعضای شورای شهر گوجه پرتاب کردند و این جریان کم کم حالت یک بازی مفرح گرفت. داستان دوم  مربوط به زمانی است که در شهر بونول نمایش عروسک های بزرگ یا کابزودوس جریان داشت. هنگام رژه شخصیتهای عروسکی تعدادی از جوانان که می خواستند نمایش را ببینند در میدان اصلی شهر (Plaza del Pueblo) با هم درگیر شدند. در همان محل میوه فروشیها قرار داشتند. آنها یک دفعه گوجه فرنگی ها را برداشتند و به سمت هم پرتاب کردند. پلیس برای پایان به این دعوا وارد شد و تعدای را محبور به  پرداخت جریمه کرد.

جشن های عجیب در دنیافستیوال گوجه فرنگی در بونول

ممنوعیت فستیوال لاتوماتینا

سال بعد جوانان شهر دوباره در همان چهارشنبه ماه اگوست این زد و خورد را براه انداختند اما این بار با خودشان گوجه فرنگی آوردند. باز پلیس این برنامه را متوقف کرد. کم کم این مبارزه به یک جشن معروف تبدیل شد که اول محلی ها فقط در آن شرکت می کردند. سالها طول کشید تا جشنواره بونول محبوبیت جهانی پیدا کرد.

با وجود اینکه در سال 1950 مقامات مجوز جشن دادند اما دوباره متوقف شد. تعدادی از جوانان زندانی و با فشار مردم محلی آزاد شدند. سال 1957 مراسم خاکسپاری گوجه فرنگی با حضور خوانندگان، نوازندگان و کمدین ها برگزار شد. مردم تابوتی پر از گوجه فرنگی بزرگ را حمل می کردند. در آخر مقامات شهر تسلیم خواست مردم شدند ولی قوانینی برای آن در نظر گرفتند.

حکومت فرانکو این فستیوال را ممنوع کرد. آنها این برنامه را بدون ارزش دینی می دانستند. پس از مرگ فرانکو در سال 1975 فستیوال به روال همیشگی سالیانه برگزار شده است.

در مورد فستیوالهای دنیا بیشتر بخوانید:

5 فستیوال تابستانی هیجان انگیز در دنیا

بزرگترین فستیوال یخ و برف دنیا کجاست؟

فستیوال لاتوماتینا

در آخرین چهارشنبه اگوست از سال 1945 تا اکنون این جشن برگزار می شود. شهر کوچک بونول نزدیک والنسیا پذیرای مهمانان این فستیوال بزرگ است. هدف این فستیوال فقط سرگرمی و لذت است. بازی قوانین زیادی دارد مانند اینکه قبل از پرتاب گوجه فرنگی باید آن له شود.

مردم به افتخار حامیان شهر بونول یعنی لوئیس قدیس و مریم مقدس یک هفته رویدادهای مختلف شامل رژه، آتش بازی و پارتی خیابانی برگزار می کنند. همزمان که شهر برای نبرد گوجه فرنگی آماده می شود، مسابقات آشپزی و شراب در جریان است.

فستیوال گوجه فرنگی معمولا یک ساعت طول می کشد و یکباره کل میدان شهر غرق رنگ قرمز می شود. در مدت زمان 60 دقیقه شهر تبدیل به یک هرج و مرج بزرگ می شود. شرکت کنندگان در میدان شهر و خیابانهای دیگر مانند یک جنگ همدیگر را دنبال و هدف گوجه قرار می دهند. تازه آتشنشانان وارد خیابانها می شوند تا معابر و شرکت کنندگان را با آب تمیز کنند. در این جشن نزدیک 150 تن گوجه فرنگی مصرف می شود. قبل از مراسم بیشتر ساختمانها با پلاستیک پوشانده می شود. مردم محلی معمولا از پشت بام فستیوال را دنبال می کنند. در حین برنامه کامیونها مرتب گوجه وارد میدان نبرد می کنند. 

فستیوال لاتوماتینافستیوال لاتوامتینا هر سال در اگوست برگزار می شود.

جشنهای عجیب در دنیا

فستیوال گوجه فرنگی از عجیب ترین جشنهای دنیاست. دو فستیوالهای کاملا مشابه در ایورا ایتالیا به نام لاباتاگالیا دل آرانس در ایتالیا و در برلین آلمان با نام گموسشالت (مبارزه میوه جات) هم سالانه برگزار می شود. مواردی هم با کپی از همین فستیوال در کلمبیا، چین و هند برگزار می گردد.

بونول کجاست؟

بونول شهری کوچک در شرق والنسیا است. از وانسیا تا این شهر 33 کیلومتر راه است. این شهر قدیمی با معماری بومی، معابر باریک و تودرتو بسیار تماشایی است. کلیسای سن پدرو، پارک سن لوئیس، قلعه شهر و ساختمان شهرداری از جاهای تاریخی و توریستی بونول هستند.جالب است بدانید در شهر بونول، گوجه فرنگی کشت نمی شود و برای این فستیوال از جاهای دیگر اسپانیا گوجه سفارش می دهند. امروزه مهمترین جاذبه گردشگری بونول فستیوال گوجه فرنگی است که نزدیک به 40 هزار نفر در آن شرکت می کنند.

هزینه شرکت در فستیوال لاتوماتینا

برای شرکت در جشنواره لاتوماتینا باید بلیط برنامه خریداری کنید. قیمت بلیط فستیوال 750 یورو است. البته 5 هزار بلیط رایگان هم سهمیه جمعیت 10 هزار نفری بونول در نظر گرفته می شود. اگر عاشق شور و هیجان هستید، در سفر به اسپانیا، دیدن این فستیوال را فراموش نکنید.

قوانین فستیوال لاتوماتینا

برای حفظ امنیت و سلامت شرکت کنندگان چند قانون ساده برای فستیوال تعریف شده است. این قوانین شامل:

 گوجه های پرتابی باید له باشد.

 فقط گوجه فرنگی پرتاب می شود و استفاده از سایر اشیا ممنوع است.

 لباس کسی نباید پاره شود.

راه تردد کامیون ها باید باز باشد.

اتمام فستیوال با دو زنگ اعلام می شود. با نواخته شدن زنگ دوم جنگ تمام است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc