https://gateway.trip.ir/api/

سفر به دریاچه نمک قم سراب زیبا

به روز رسانی: 26 بهمن ، 1399 جاذبه های گردشگری

سفر به دریاچه نمک قم سراب زیبا

قبل از به سفر به دریاچه نمک قم نکات مهمی را باید بدانید تا دیدار از این جاذبه ای خیره کننده لذت بخش تر شود. اگر علاقه مند به طبیعت گردی هستید، دریاچه حوض سلطان یک پیشنهاد متفاوت است.

دریاچه نمک کجاست؟

ایران با تنوع جغرافیایی وسیعش، دریاچه های نمکی مختلفی دارد. در ایران 9 دریاچه نمک بی نظیر قرار گرفته است که هر کدام ویژگی و جذابیت ویژه دارند. این دریاچه ها شامل دریاچه نمک خور، دریاچه نمک دامغان، دریاچه نمک مهارلو، دریاچه نمک خارا، دریاچه نمک سیرجان، دریاچه نمک نهبندان، دریاچه ارومیه، دریاچه نمک قم و دریاچه نمک حوض سلطان است. وجود دو دریاچه نمکی نزدیک قم، این شهر را به بهترین محل برای تجربه سفر به نمکزار تبدیل کرده است. برای کسانی که با خرید بلیط هواپیما تهران قصد مسافرت به قم دارند، دریاچه نمک زیباترین جاذبه طبیعی قم است. 

دریاچه نمک حوض سلطان

بازدید از این دریاچه، سفر خیال انگیز به دنیای شوره زارهای عجیب و تماشایی است. وقتی فصل گرما می رسد سطح بیابانی با چند ضلعی های نمکی پوشیده می شود. دریاچه نمک حوض سلطان علاوه بر طبیعت زیبایش، سابقه ای تاریخی دارد. بزرگترین سیاحان دنیا همچون «گابریل» از این دریاچه دیدن کرده و در توصیف آن نوشته اند. به گفته این سفرنامه نویس دریاچه نمک در مسیر کاروان قرار داشته است. دوره صفوی یک راه سنگفرش نیز از ری به قم برای زائران وجود داشته که از دریاچه عبور می کرد. هنوز آثار کمی از این مسیر در منطقه به چشم می خورد. وجود کاروانسرای قدیمی حوض سلطان نشان تایید این راه زیارتی تاریخی به قم است. حوض سلطان از دو تالاب تشکیل شده که با راه باریکی به هم وصل هستند. زمانی این منطقه متعلق به امین السطان صدراعظم قاجار بوده است. احتمالا نام حوض سلطان از این دوران به یادگار مانده باشد. در آن دوره چند هزار شتر اطراف دریاچه نگهداری می شد.طبیعت حوض سلطان

نمایی از طبعت زیبای حوض سلطان و چند ضلعی های نمکی

مساحت دریاچه نمک قم

مساحت دریاچه نمک قم حدود 3 هزار کیلومتر مربع و مساحت دریاچه نمک حوض سلطان حدود 240 کیلومتر مربع است. مقایسه این دو دریاچه نشان از ابعاد بزرگ دریاچه نمک دارد.

تفاوت دریاچه نمک با حوض سلطان

بسیاری از گردشگران فکر می کنند دریاچه نمک قم همان حوض سلطان است در حالی که دریاچه حوض سلطان در فاصله کمی از دریاچه نمک و دارای ابعاد کوچکتری است. اگر شما از تهران به سمت قم حرکت کنید، در سمت چپ جاده دریاچه حوض سلطان را خواهید دید. تا قبل از صفویه این دو دریاچه به هم وصل بودند ولی با احداث پل دلاک این ارتباط قطع شد. دریاچه نمک قم دقیقا کنار پارک ملی کویر و نزدیک جاده قم به گرمسار است. بخش کمی از دریاچه نمک در محدوده استان قم قرار گرفته است در حالی که حوض سلطان داخل استان قم قرار دارد. جالب است بدانید حوض سلطان ساخته طبیعت نیست بلکه در زمان قاجار یا قبلتر ساخته اند.

تنوع زیستی حوض سلطان

شاید تصور می کنید هیچ حیاتی در این منطقه نیست اما برعکس محل زیست انواع گونه های پرندگان و حیواناتی نظیر خرگوش و روباه است. به همین خاطر دریاچه حوض سلطان جزو مناطق حفاظت شده طبیعی قرار دارد. برای حفظ گونه های جانوری از سال 88 حوض سلطان شکار ممنوع اعلام شد. از لحاظ معدنی نیز دریاچه نمک بسیار غنی است و منیزیم بالایی دارد. آب دریاچه حوض سلطان هم شور و هم تلخ است. بعضی مواقع دریاچه کامل قرمز می شود که یک پدیده طبیعی تماشایی برای گردشگران است.

قرمز شدن دریاچه نمکپدیده قرمز شدن دریاچه نمک در اثر افرایش جلبک های آب شور

بهترین فصل سفر به دریاچه نمک قم

هر چه هوا خنکتر باشد، بازید از دریاچه دلچسب تر است. به همین خاطر بهترین زمان برای رفتن به دریاچه نمک قم و حوض سلطان اوایل بهار و پاییز است. اگر در فصل بارندگی به دریاچه بروید سطح دریاچه همچون آینه انعکاسی شگفت انگیز دارد و تجربه ای لذت بخش است. خرید بلیط هواپیما با توجه به فصل گردشگری را همیشه در نظر بگیرید تا بلیط قیمت مناسب تهیه کنید.

درباره جاذبه های طبیعی ایران بیشتر بخوانید:

کویر کاراکال بوم طلایی طبیعت

جنگل گیسوم تا دریا

مرداب هسل را بشناسید.

تفریحات دریاچه نمک قم

شما با سفر به دریاچه نمک کارهای هیجان انگیز می توانید انجام دهید. عکاسی از مناظر دیدنی، دوچرخه سواری، پیاده روی و آفرود سواری بخشی از این تفریحات هستند.

بهترین تفریحات دریاچه نمکدوچرخه سواری از تفریحات لذت بخش دریاچه نمک قم

هزینه ورودی دریاچه نمک قم

شما برای بازدید از دریاچه نمک قم و حوض سلطان نیازی به پرداخت مبلغ ندارید و به صورت رایگان می توانید در این محدوده گردش کنید.

بهترین دریاچه نمک ایران

دریاچه نمک قم به خاطرمساحت بالا و تنوع گونه های زیستی یکی از منحصر بفردترین دریاچه های شور ایران است.

حوض سلطان و گنبد نمک

گنبد نمکی با حوض سلطان فاصله زیادی ندارد. برای رسیدن به این پدیده طبیعی باید مسیر قم به جعفریه را طی کنید. گنبد نمکی در فاصله چند کیلومتری از دامشهر قرار گرفته است. این مسافت حدود یک ساعت و 20 دقیقه با ماشین زمان می برد.

مسیر حوض سلطان

برای رسیدن به حوض سلطان باید از تهران به سمت قم حرکت کنید. با عبور از کوشک ناصری، به یک پمپ بنزین می رسید که از آنجا باید وارد مسیر خاکی می شوید.

نکات مهم سفر به دریاچه نمک قم

به اندازه کافی آب همراه داشته باشید چون آب آشامیدن وجود ندارد.

کفش و لباس مناسب فصل بپوشید. منطقه در زمستان کاملا گل آلود و در تابستان به شدت خشک است.

سطح دریاچه محکم است اما هر چه به کناره های آن نزدیک شوید، باتلاقی می شود.

حتما جی پی اس مسیر را به همراه داشته باشید.

از آسیب زدن به محیط زیست به هر شکل خودداری کنید.

هرگز با ماشین وارد سطح دریاچه نشوید و فقط مسیر جاده خاکی را طی کنید.

جاذبه های گردشگری اطراف دریاچه نمک قم

کاروانسرای علی آباد، کاروانسرای حوض سلطان، قلعه قرمز، پارک ملی کویر، کاروانسرای سفیداب و کاروانسرای منظریه.

سوالات متداول

دریاچه نمک همان حوض سلطان است؟

خیر. دریاچه نمک قم در مسیر جاده قم به گرمسار قرار دارد.

آدرس دریاچه حوض سلطان؟

دریاچه حوض سلطان در مسیر اتوبان تهران قم قرار دارد.

فاصله تهران تا دریاچه نمک(حوض سلطان) چقدر است؟

حدود 117 کیلومتر فاصله دارد و یک ساعت نیم مسافت جاده ای است.

حوض سلطان در زمستان قابل بازدید است؟

بله سفر زمستانی به دریاچه امکان پذیر است.

دلیل قرمز شدن دریاچه نمک چیست؟

به دلیل افزایش نوعی جلبک آبهای شور است.

آیا امکان کمپ در دریاچه نمک هست؟

بله شما با داشتن تجهیزات کافی امکان کمپ دارید.

بخش نظرات

ابوالفضل 10 فروردین 1401

عمیق ترین نقطه دریاچه نمک به چند متر میرسد؟؟؟؟

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc