https://gateway.trip.ir/api/

مرداب هسل شگفتی رنگ ها در شمال ایران

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

مرداب هسل شگفتی رنگ ها در شمال ایران

جنگلهای شمال ایران بهترین جا برای سفرهای ماجراجویانه است. شما در هر گوشه از این مناطق سبز به پدیده های شگفت طبیعی از آبشارها تا دریاچه ها برخورد خواهید کرد. مرداب هسل یکی از این رخدادهای نادر طبیعت در نزدیکی چالوس است. 

مرداب هسل

مازندران، مجموعه ای از زیباترین تالابهای ایران را در خود جای داده است. یکی از این تالابهای کم نظیر، مرداب هسل است. در گویش مازنی هسل hasal به معنی مرداب و آبگیر است و به طور کل به آب ساکن و راکد می گویند. نام های محلی دیگر این مرداب، مهازچال، کنی چال و مشل است.

تصویر مرداب هسلمرداب هسل در بهار

جذابیت مرداب هسل

مرداب هسل در عمق جنگل سینوا با سطحی کاملا رنگی، برای هر بیننده ای عجیب و تماشایی است. آب مرداب هیچ حرکت و موجی ندارد و به خاطر جلبکهایی که سطح آنرا پوشانده، کاملا رنگین است. این مرداب در هر فصل به رنگی در می آید. در بهار و تابستان که جنگل زنده و شکوفاست به رنگ سبز، در پاییز به رنگ قرمز و نارنجی و در زمستان به رنگ صورتی است. این رنگ آمیزی شگفت در میان درختان سربه فلک کشیده جنگل مشل (مشعل) جذابیت دو برابر به آن داده است. در گذشته مساحت مرداب نزدیک 4 هزار متر مربع بوده که در حال حاضر به دلیل کاهش بارندگیها و آسیبهای انسانی کوچکتر شده است. شما هیچ نشانی از رود یا نهری که به مرداب بریزد نخواهید دید چون که آب مرداب هسل از کف آن می جوشد. شما می توانید بهترین عکسها را از مرداب بگیرید و برای گشت و گذار در محدوده جنگلی اطراف قدم بزنید.

مرداب هسل کجاست

در نزدیکی روستای سینوا، در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان چالوس و در مجاورت مرزن آباد، مردابی زیبا با چشم اندازی فوق العاده و منحصر به فرد به نام هسل وجود دارد. شما می توانید برای سفرهای خود به جای رانندگی طولانی، پرواز چارتر رزرو کنید. طبیعت گردی مسئولانه را فراموش نکنید و از بر هم زدن آرامش محیط جنگل و آلوده کردن آن به هر شکل خودداری کنید.

از جاذبه های گردشگری عجیب شمال ایران بیشتر بدانید:

قلعه رودخان دژ سبز

مرداب سراوان بهشت جنگلی

طبیعت مرداب هسل

مرداب هسل در میان درختان گوناگون جنگلی مانند سیاه موزّی، کُرزِل(ممرز)، خرمندی(خرمالو)، انجیلی، راش، چِر، مَلِج، بلوط و بوته‌هایی چون کُنِس، ولیک، آلوچه قرار گرفته است. در زمانی نه چندان دور که مرداب پرآب تر بود و اکوسیستم بکرتر، زیستگاه لاک پشت و برخی پرندگان بود. در حال حاضر پرندگانی نظیر چرخ ریسک و انواع توکا در مرداب دیده می شوند. در فصل پاییز آب تالاب به حداکثر خود می رسد. معمولا از اواخر زمستان به تدریج از میزان آب تا تابستان کم می شود. عمق آب از2 و نیم متر تا 10 متر می رسد. به دلیل راکد بودن آب مرداب هسل هیچ گونه ای از ماهی امکان زیست ندارد اما وزغ و قورباغه فراوان هستند. اگر بارندگی کم و دمای هوا بالا باشد، مرداب ته نشین می شود.

مرداب هسل در زمستان

مرداب هسل در زمستان

بهترین زمان سفر به مرداب هسل

اگر عاشق زیبایی رنگارنگ طبیعت شمال هستید، پاییز بهترین زمان بازدید از مرداب هسل است. مرداب در این فصل به رنگ پاییزی جنگل می شود. اگر طراوت و سرزندگی جنگل را دوست دارید بهار و اواخر تابستان بهترین موقع برای گشت و گذار و دیدن مرداب هسل است. اگر هم طرفدار سفرهای متفاوت هستید، در زمستان به مرداب بروید و در سکوت و شکوه جنگل آن را ببینید. برای داشتن سفری آسوده می توانید بلیط هواپیما نوشهر تهیه کنید و برنامه جنگلی متفاوتی داشته باشید.

اقامتگاههای مرداب هسل

برای داشتن سفری جذاب اقامتگاههای بومگردی حرف اول را می زند. شما می توانید در روستای سینوا یا تلاجو اقامت کنید. اگر طبیعگرد هستید، کمپ زدن نزدیک مرداب و در دل جنگل لطف دیگری دارد. همچنین پارک جنگلی فین تا مرداب فاصله ای ندارد و انواع امکانات چادر زدن و اقامت خانوادگی مانند آلاچیق، میز و نیمکت، محل بازی کودکان و سرویس بهداشتی را داراست. در غیر این صورت می توانید در شهر چالوس یا مرزن آباد هتل رزرو کنید.

مسیر دسترسی به مرداب هسل

اگر از تهران در شرایط بدون ترافیک مسیر جاده چالوس را طی کنید، حدود 4 تا 5 ساعت به مرداب هسل می رسید. خروجی جاده چالوس به سمت جاده جنگلی سینوا تابلو ندارد، پس ۱۰ کیلومتری شهر چالوس بعد از پلیس راه باید وارد اولین جاده خاکی سمت چپ شوید که به روستای سینوا می‌رسد. با عبور از پل رودخانه به یک دوراهی می رسید که مسیر سمت راست شما را  به مرداب می رساند. حالا در ابتدای محدوده ی جنگلی قرار دارید. گردشگران لازم است ماشین خود را در این محل پارک و تا مرداب هسل پیاده روی می کنند. برای اطمینان از درستی مسیر از مردم محلی بپرسید. یک جاده جنگلی هم تا مرداب وجود دارد که فقط با اجاره ماشین های محلی می توانید طی کنید.

چون در مسیر مرداب امکان خرید نیست، بهتر است وسایل و مواد خوراکی خود را قبل از ورود به منطقه در مرزن آباد تهیه کنید. در سفر به مرداب هسل یا دیگر مناطق طبیعی آب معدنی کافی همراه داشته باشید و از آشامیدن آب طبیعی اجتناب کنید.

مرداب هسل در پاییزمسیر دسترسی به مرداب هسل از جاده چالوس

جاذبه های گردشگری نزدیک مرداب هسل

جاهای زیادی اطراف مرداب برای دیدن و تفریح وجود دارد. آبشار شرشر، آبشار فین Fain، پارک جنگلی فین، رودخانه چالوس، جنگل و سد روستای زوات، تنگه دار و دریاچه ولشت از جاذبه های گردشگری نزدیک مرداب هسل هستند.

تور مرداب هسل

تور مرداب هسل به صورت یک روزه از تهران اجرا می شود. یکی از تورهای خاص مرداب، تور پرنده نگری است. همچنین تور تنگه دار و مرداب هسل نیز به دلیل قرار گیری تالاب در این مسیر، به صورت یک روزه ثبت نام می شود. تنگه دار یک مسیر رودخانه ای در نزدیکی نوشهر است. وجود حوضچه های طبیعی و زیبایی محیط باعث شده تا تورهای زیادی در این منطقه اجرا شود. اگر امکان سفر شخصی ندارید، می توانید با این تورها همراه شوید.

سوالات متداول

مرداب هسل کجاست؟

مرداب هسل در نزدیکی روستای سینوا، در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان چالوس و در مجاورت مرزن آباد قرار دارد.

لوازم مورد نیاز برای سفر به مرداب هسل چیست؟

کوله‌پشتی، کفش مناسب، وعده‌های غذایی یک روز، بارانی و لباس گرم در فصول سرد، کیسه زباله و دوربین عکاس

نحوه رفتن به مرداب هسل چگونه است؟

اگر از تهران در شرایط بدون ترافیک مسیر جاده چالوس را طی کنید، حدود 4 تا 5 ساعت به مرداب هسل می رسید. خروجی جاده چالوس به سمت جاده جنگلی سینوا تابلو ندارد، پس ۱۰ کیلومتری شهر چالوس بعد از پلیس راه باید وارد اولین جاده خاکی سمت چپ شوید که به روستای سینوا می‌رسد. با عبور از پل رودخانه به یک دوراهی می رسید که مسیر سمت راست شما را  به مرداب میرساند. حالا در ابتدای محدوده ی جنگلی قرار دارید. گردشگران لازم است ماشین خود را در این محل پارک و تا مرداب هسل پیاده روی می کنند. برای اطمینان از درستی مسیر از مردم محلی بپرسید. یک جاده جنگلی هم تا مرداب وجود دارد که فقط با اجاره ماشین های محلی می توانید طی کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc