https://gateway.trip.ir/api/

راهنمای موزه ایران باستان

به روز رسانی: 17 آبان ، 1399 راهنمای سفر

راهنمای موزه ایران باستان

اگر علاقه مند به گردشگری فرهنگی هستید، تهران با موزه های متعدد و موضوعی، بهترین شهر است. راهنمای موزه ایران باستان به شما کمک می کند تا اطلاعات بیشتری از این موزه ملی داشته باشید.

اولین موزه ایران

با اینکه موزه کوچکی در اواخر دوره مشروطه به دست صنیع الدوله شکل گرفت اما اولین موزه به شکل امروزی آن موزه ایران باستان یا موزه ملی ایران است. است. سنگ بنای موزه ایران باستان توسط علی اصغر حکمت گذاشته شد. حکمت نویسنده و وزیر معارف دوره پهلوی اول بهترین فرد را برای این کار انتخاب کرد. او به آندره گدار باستانشناس فرانسوی شیفته تاریخ و تمدن ایران پیشنهاد طراحی موزه را داد. گدار که سالها در ایران مشغول کاوش بود و مکانهای تاریخی و باستانی کشور را به خوبی می شناخت. انتشار  کتاب آثار ایران، هنر ایران، آثار فلزی لرستان حاصل این فعالیتها بود. گدار درک عمیقی از فرهنگ و معماری اصیل ایرانی داشت. پروژه موزه ملی برای او ایجاد نمادی از شکوه تمدنی ایران در طول سده ها بود. به همین خاطر معماری عظمت گرای ساسانی را در طراحی موزه استفاده کرد. او توانمندی خود را در طراحی پردیس هنرهای زیبا و آرامگاه حافظ نشان داده بود.

اولین موزه ایرانورودی موزه ایران باستان

معماری موزه ایران باستان

گدار در دورانی موزه ایران باستان را طراحی کرد که اوج ملی گرایی و احترام به دوران باستان ایران یعنی هخامنشیان و ساسانیان بود. او به خوبی توانست ویژگی باستانی را با معماری مدرن تلفیق کند. پلان موزه مستطیل است و فضاها به صورت ساده و مدرن و دور از هر نوع تزییناتی ساخته شده است. او در فرم اصلی ساختمان از معماری ساسانی با یک ایوان بزرگ استفاده کرد. گدار این ایوان را از تاق کسرای تیسفون الهام گرفت. نمای بیرونی بنا به کمک هنر آجرکاری و با پنجره های کشیده تزیین شده است که باز هوشمندی گدار در نشان دادن نقش آجر در معماری ایران است. بناي موزه حدود ١١٠٠٠ مترمربع و ساختمان اصلي آن سه طبقه است. در همان زمان تاسیس برنامه بازدید رایگان برای افسران و سربازان، دانش آموزان و دبیران برای آشنایی بیشتر با تمدن ایران گذاشته شد. ساخت موزه 3 سال طول کشید و در سال 1316 به طور رسمی افتتاح گردید. با اینکه موزه دوران اسلامی در دهه 30 به موزه اضافه شد اما فعالیت رسمی آن تا سال 75 طول کشید.

معماری موزه ایران باستانپلان موزه ایران باستان

آثار موزه ایران باستان

بسیاری از آثار موزه ایران باستان از کاوشهای باستانشناسی به دست آمده است. از همان دوران شروع کار موزه، قانونی برای خرید آثار تاریخی ایران که در کلکسیونهای خارج از کشور قرار داشت، تدوین شد. تا مدتها بعد از ساخت موزه، در دنیا اطلاعی نداشتند. در دهه 30 و 40 با ارسال آثار موزه به نمایشگاههای بین المللی، کم کم موزه ایران باستان جایگاه واقعی خود را به دست آورد. در حال حاضر موزه ایران باستان دارای سیصد هزار اثر باستانی و تاریخی است

موزه ایران باستان در دو طبقه شامل سه بخش اصلی است:

دوران پیش از تاریخ، دوره تاریخی و آثار اسلامی

دوران پیش از تاریخ

اشیایی با قدمت بالای ده هزار سال در بخش پیش از تاریخ برای عموم بازدید کنندگان جذابیت بالایی دارد. آثاری از دوران پارینه سنگی و شروع انسان نخستین در ایران مربوط به غارهای قدیمی لرستان و ایلام به نمایش در آمده است.

از دوران نوسنگی و عصر کشاورزی آثاری از غرب ایران شامل پیکرک های گلی قابل مشاهده است. همچنین سفالهایی با طرح ساده حیوانی از همین دوران نیز به جا مانده است. در این بخش آثاری مربوط به چشمه علی، جیرفت و تل باکون دیده می شود.

دوره تاریخی

در طبقه همکف موزه ایران باستان شما وارد دوران تاریخی یعنی ابداع خط از هزاره چهارم میلادی تا آخر دوران ساسانی می شوید. در صورت خرید بلیط ارزان هواپیما تهران، سفری اقتصادی برای دیدن جاذبه های گردشگری خواهید داشت.

دوران اسلامی

این بخش موزه آثاری از دوران ورود اسلام به ایران تا دوره قاجار را در بر می گیرد. شما مجموعه ای شامل نسخ خطی، مینیاتور به سبکهای مختلف، ابزار نجوم، پارچه و فرش قدیمی، آثار فلزی و بسیاری اشیا مربوط به تمدن اسلامی د رایران را خواهید دید.

اشیا موزه ایران باستانجام سفالین شوش

قدیمی ترین شی موزه ایران باستان

قدیمی‌ترین شی موزه در قسمت پیشاتاریخی از سنگ کوارتز ساخته شده و قدمت آن بیش از یک میلیون سال برآورد شده است. این سنگها مربوط به محدوه کشف رود خراسان است.

از موزه های خاص تهران بیشتر بدانید:

موزه آبگینه باغ شیشه و سفال

موزه زمان گرانترین ساعتها

معروفترین آثار موزه ایران باستان

تمام آثار موزه ایران باستان دارای ارزش و اهمیت تاریخی هستند. با این حال بین این آثار تعدادی شهرت جهانی دارند:

مجموعه سیلک

جام مارلیک

حلقه قدرت ارجان

پلاک زیویه

سردیس آتوسا

جام سفالی شوش

ریتون هخامنشی

مرد نمکی

قرآن بایسنقری 

معروفترین آثار موزه ایران باستانریتون هخامنشی موزه ایران باستان

موزه ایران باستان مجازی

اگر فرصت سفر و خرید بلیط هواپیما ندارید، می توانید با مراجعه به سایت موزه ایران باستان، از طریق تور مجازی آثار و فضای موزه را ببینید. 

ممنوعیت های موزه ایران باستان

استفاده از دوربین حرفه ای، فلاش، سه پایه و مونوپاد مجاز نیست.

عکاسی از تجهیزات ایمنی، فنی، امنیتی و حفاظتی در کلیه فضاهای موزه ملی ایران به هر نحوی ممنوع است.

استفاده از تلفنهای همراه برای مکالمه در داخل موزه ممنوع است.

خوردن و آشامیدن در موزه ممنوع است.

کیف دستی و دیگر وسایل قیمتی باید به گیشه امانات تحویل داده شود.

جاذبه های گردشگری اطراف موزه ایران باستان

مکانهای گردشگری متنوعی نزدیک موزه ایران باستان هست شامل: موزه آبگینه، موزه ارامنه، موزه آثار استاد صنعتی، سردر باغ ملی، میدان مشق، کاخ گلستان، بازار تهران و شمس العماره .

سوالات متداول

موزه ایران باستان در کدام شهر است؟

موزه ایران باستان در شهر تهران و در خیابان سی تیر قرار دارد.

شماره تماس موزه ایران باستان

66702061

قیمت بلیط موزه ایران باستان

قیمت بلیط برای گردشگران خارجی 100 هزار تومان و برای گردشگران داخلی 10 هزار تومان است. بازدید از موزه در روز جهانی موزه ها رایگان است.

ساعت بازدید از موزه ایران باستان

در نیمه اول سال ساعت ۹ تا ۱۹ و در نیمه دوم سال از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷

نزدیکترین مترو به موزه ایران باستان

ایستگاه متروی امام خمینی و ایستگاه متروی حسن آباد

آدرس دقیق موزه ایران باستان

خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc