https://gateway.trip.ir/api/

موزه زمان گرانترین ساعت های ایران

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

موزه زمان گرانترین ساعت های ایران

تهران انواع جاهای دیدنی برای وقت گذرانی و گردشگری شهری دارد. فراوانی و تنوع موزه های تهران، آنها را بهترین محل برای تجربه فرهنگ و هنر تبدیل کرده است. موزه زمان که به نام تماشاگه زمان نیز شناخته می شود یکی از عجیبترین موزه های پایتخت است. تاریخچه موزه زمان به دوران پهلوی بر می گردد. معماری و پلان موزه زمان از همان ابتدا شما را جدب خواهد کرد. آشنایی با انواع ساعتها و تقویمهای ایرانی و فرنگی که امروزه هیچ جا پیدا نمی کنید، هیجان انگیز است. در موزه زمان گرانترین ساعتها و نمونه های کمیاب زمان نگاری به نمایش گذاشته شده است. اگر قصد دیدن این موزه را دارید، با آدرس موزه زمان تهران و کلکسیون بی نظیرش آشنا شوید. اگر با بلیط هواپیما تهران عازم هستید، فصل پاییز بهترین زمان دیدن این شهر است.

تاریخچه موزه زمان

تهران امروز خانه های شگفتی از دوران قاجار و پهلوی دارد. یکی از این بناهای زیبا، خانه حسین خداداد است. حسین خداد بازرگان، صنعتگر و کارآفرین ایرانی اولین نمایندگی ولوو را در ایران ایجاد کرد. راه اندازی شهرک صنعتی قزوین و کارخانه برق جنوب تهران از دستاوردهای مهم خداد است. همزمان با انقلاب، حسین خداد برای همیشه خارج از ایران ماند و اموالش مصادره شد. این عمارت فعلا در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دارد. خداداد علاوه بر موفقیت های تجاری، نام خود را با این خانه جاودانه کرد. زمین موزه زمان در اصل بخشی از باغ بزرگ فردوس بوده است. آخرین مالک آن منصور شمیرانی معروف به عبدالله خان منصور بود که در دهه 40 توسط خداداد خریداری شد. خداد می خواست خانه ای باب میل خود با تلفیقی از هنر ایرانی و فرنگی بسازد. پس خانه قدیمی را به یک اثر هنری تبدیل کرد. برای این کار بهترین معماران سنتی را به کار گرفت و در زمین چند هزار متری، اثری خلق کرد که در سال 82 به فهرست میراث ملی ایران اضافه شد. خانه ای که موزه زمان، اولین موزه ساعت در ایران بدل شد.

تاریخچه موزه زمانتاریخچه موزه زمان به دوره پهلوی بر می گردد.

معماری موزه زمان

موزه زمان ساختمانی دو طبقه با متراژ 700 متر است. نمای بیرونی عمارت با تزیینات پر و پیمان طراحی شده است. پلان موزه زمان با اسلوب معماری فرنگی طراحی شده است اما در فضاهای داخلی هم از عناصر اصیل معماری ایران همچون ارسی، انواع تاقها، مقرنسها و گچبری های بی نظیر استفاده شده است. یکی از بهترین فضاهای مجموعه، اتاق اصفهانی‌ها نام دارد. ایده ساخت آن از اتاق موسیقی کاخ عالی قاپو اقتباس شده و آماده سازی آن سالها زمان برده است. طبق گقته کارشناسان ساختمان اولیه با قدمتی 80 ساله به دست خداداد دچار تغییرات اساس می شود. بنای عمارت در قالب معماری سبک پهلوی با پلان مدرن و استفاده از تراس و پنجره های امروزی کار شده است. چیزی که معماری موزه زمان را برجسته می کند استفاده از تزیینات به عنوان یک تکنیک معمارانه در سراسر بناست از پنجره ها تا سقفها ردپایی از آن دیده می شود. 

معماری موزه زمان

معماری موزه زمان با گچبریهای بی نظیر

درباره موزه ها بیشتر بدانید:

موزه لوور جادوی خیال

آیا موزه پرا در استانبول ارزش دیدن دارد؟

راهنمای موزه زمان

شما در تماشاگه زمان سفری تماشایی بین قدیمی ترین و متفاوت ترین ساعت ها خواهید داشت. اگرچه امروز ساعت به یک وسیله همگانی تبدیل شده است اما زمانی از اشیا لوکس و گران قیمت محسوب می شد که فقط اعیان و خانواده های سلطنتی از آن استفاده می کردند. موزه زمان با نمایش این اشیا گرانبها تاریخ ساعت در ایران را به شما نشان خواهد داد. انواع ساعت ‌های قدیمی با قدمت چند صد سال از ایران و کشورهای دیگر در اندازه های مختلف شما را مجذوب این هنر صنعتی و ظریف خواهد کرد. مطمئن باشید بسیاری از این ساعت ها تابحال ندیده اید مانند ساعت نگهبانی و ساعت کشتی. موزه شامل سه بخش اصلی است:

طبقه اول، طبقه دوم و محوطه که در هر بخش بر اساس موضوع ساعتها به نمایش گذاشته شده است.

طبقه‌ی اول موزه به ساعت ‌های مکانیکی، دیواری و کوکی اختصاص دارد مانند ساعت‌های شاهینی، آونگی، رومیزی، دیواری و ایستاده. قدمت برخی از این ساعت‌ها به قرن ۱۸ و دوران لوئی چهاردهم می‌رسد. گذر زمان به زیبایی و ارزش طراحی آن اضافه کرده است.

 طبقه‌ی دوم به انواع ساعت‌های جیبی و مچی اختصاص یافته است. جذابیت این طبقه، دیدن ساعت شخصیتهای شناخته شده مانند جمشید مشایخی و ساعت آفتابی ناصرالدین شاه است.همچنین نخستین مدلهای خاص ساعت مثل اولین ساعت کارت زنی. را خواهید دید. در قسمت دیگری از این طبقه کلاژهای ساعت هوشنگ فروتن را مشاهده خواهید کرد.

یکی دیگر از بخشهای موزه به تقویم‌ها و گاهشمارهای جهان اختصاص داده شده است.  جذابیت این قسمت دیدن انواع ادوات و ابزارهای ثبت و سنجش زمان مانند اسطرلاب ‌است. همچنین شما با معروفترین تقویم‌نویسان آشنا خواهید شد. شما علاوه بر ساعت ها، اسنادی تاریخی در مورد زمان نیزخواهید دید.

در بازدید از موزه زمان محوطه باغ را خوب بگردید و آثار و ابزارهای زمان سنجی قدیمی را هم دیدن کنید. نمونه های عجیبی مانند ساعت روغنی، ساعت طنابی و ساعت شنی در این باغ قرار دارد.

تماشاگه زمانتزیینات پنجره تماشاگه زمان

موزه های زمان در دنیا

سوئیس بیشترین موزه های ساعت را دارد. این کشور که از قدیمی ترین سازندگان ساعت دنیاست. این موزه ها شامل: موزه‌ی پتک فیلیپ در ژنو، موزه امگا، موزه ساعت مچی زوریخ، موزه ساعت شناسی لوکل و موزه بین المللی ساعت شناسی. موزه ساعت وین به خاطر ارائه تاریخجه ساعتها، شباهت زیادی به موزه زمان دارد.

آدرس موزه زمان تهران

موزه زمان در محدوده زعفرانیه، چهار راه بغدادی قرار دارد. ساعت کاری موزه زمان در طول هفته از ۸:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ عصر و جمعه ها از ۱۰ صبح تا ۷:۳۰ عصر برای بازدید عموم باز است. برای رفاه مهمانان کافه موزه زمان نیز همه روزه آماده پذیرایی است.

جاذبه های گردشگری نزدیک موزه زمان

تجریش دارای زیباترین کاخ و باغ موزه هاست. شما می توانید از باغ موزه هنر ایرانی، باغ موزه سینما و کاخ سعدآباد دیدن کنید. همچنین بازارسنتی تجریش در کنار امامزاده صالح از جاذبه های مهم نزدیک به موزه زمان است. 

سوالات متداول

موزه زمان کجاست؟

موزه زمان در محله زعفرانیه و در تقاطع بغدادی قرار دارد.

ساعت بازدید موزه زمان چگونه است؟

همه روزه از 8.5 تا 19 به استثنای جمعه از 10 تا 19.30 باز است.

نزدیک ترین مترو به موزه زمان چیست؟

متروی تجریش نزدیکترین ایستگاه مترو به موزه زمان است.

قیمت بلیط ورودی موزه زمان چقدر است؟

قیمت بلیط برای گردشگران ایرانی 5 هزار تومان و برای گردشگران خارجی 50 هزار تومان است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc