https://gateway.trip.ir/api/

موزه آبگینه باغ شیشه و سفال

به روز رسانی: 22 آبان ، 1399 جاذبه های گردشگری

موزه آبگینه باغ شیشه و سفال

خیابان سی تیر از قدیمی ترین خیابان های تهران است که هنوز حال و هوای تاریخی خود را حفظ کرده است. در گوشه ای از خیابان موسوم به ادیان، عمارت دیدنی قوام قرار دارد. اینجا موزه آبگینه باغ شیشه و سفال  یکی از پر بازدیدترین موزه های تهران است.  

پیشینه موزه آبگینه

ساختمانهای قدیمی تهران هر کدام داستان پر فراز و نشیبی دارند. بدون شک ساختمان موزه آبگینه روایت عجیبی از دفتر نخست وزیری تا موزه شدن را پشت سر گذاشته است. این بنا که در خیابان سی تیر  قرار گرفته از دوران ملتهب سیاسی و پر حادثه دهه 1330 به خانه ابدی ظریفترین شیشه ها و سفالهای تاریخی ایران بدل شده است.

تاریخچه موزه آبگینهپیشینه موزه آبگینه به پهلوی اول بر می گردد.

خانه قوام السلطنه

قوام السلطنه در اواخر دوره قاجار باغ بزرگی به مساحت 7 هزار متر در خیابان امین سلطان خرید. او قصد داشت محل زندگی و دفتر کار خود را به این خیابان منتقل کند. ساخت دفتر کار با تلفیق معماری ایرانی و فرنگی توسط معمار بنام استاد علی محمد خان معمار باشی انجام گرفت. معمار باشی به خوبی توانست اجزای معماری بومی را با معماری پر تزیینات سبک روکوکو اروپا پیاده کند. در تزیینات آجری بنا بیش از 50 نوع طرح استفاده شده است. نمای ساختمان هویتی ایرانی دارد اما داخل آن با استفاده از فضاسازی متفاوت و پله گرد روسی حالتی لوکس و تشریفاتی پیدا کرده است. خیابان امین سلطان به خاطر دفتر نخست وزیر به خیابان قوام تغییر نام داد.

موزه آبگینه هانس هولاین

به خاطر رویدادهای ایران در دهه 30 این دفتر از قوام پس گرفته و کلیه اموال او مصادره گشت. دفتر نخست وزیر توسط سفارت مصر خریداری شد. بعد از هفت سال مدتی در اختیار سفارت افغانستان قرار گرفت. سپس بانک بازرگانی اولین بانک خصوصی ایران، ساختمان قوام را خرید. سرانجام دفتر فرح پهلوی در سال 54 عمارت قدیمی را به منظور ایجاد کاربری فرهنگی خریداری کرد. عمارت اصلی قوام به کاربری موزه آبگینه اختصاص یافت و بخش های دیگر باغ به مجموعه فرهنگسرای نوبهار تعلق گرفت. طراحی موزه به معمار اتریشی مشهور هانس هولاین سپرده شد و تلاش یک ساله هولاین به خلق زیباترین موزه تهران منجر گشت. یک سال قبل از انقلاب موزه آبگینه و سفال تهران افتتاح گردید. در حال حاضر موزه آبگینه در دست بنیاد سینمایی فارابی است.

معماری  موزه آبگینه

طراح موزه آبگینه هانس هولاین است.

در مورد تهران بیشتر بدانید:

فاصله هوایی تهران با شهرهای ایران چقدر است؟

آدرس و تماس سفارتخانه ها در تهران

معماری داخلی موزه آبگینه

موزه آبگینه معماری داخلی بسیار زیبایی دارد که بازدیدکنندگان در همان ورود تاثیر قوی آن را احساس می کنند. معمار اتریشی معروف هانس هولاین برای طراحی موزه دعوت گردید. هولاین که سبک طراحی پست مدرن و مینیمالیستی داشت، تلاش کرد به یک فرم ایرانی در موزه نزدیک شود. برای همین معماری اصیل ایرانی را به عنوان منبع الهام خود انتخاب کرد. او با اقتباس از آثار با شکوه تخت جمشید و کعبه زرتشت، ایده خود را شکل داد. هولاین به خوبی توانست متناسب با فضای داخلی، چیدمان و طراحی ویترین نمایش آثار را ارائه کند. هولاین برای موزه چندین تالار طراحی کرد به نام تالار مینا، تالار بلور، تالار صدف، تالار زرین فام و تالار های لاجورد.

نام گذاری هر تالار با الهام از هنر شیشه گری و سفال ایران اقتباس شد. به طورمثال نام تالار لاجورد برگرفته از سفالهای لعاب لاجورد دوران ایلخانی است. فضای تالارها در عین مدرن بودن، حال و هوای ایرانی خود را حفظ کرده است. هولاین تالار صدف را هم بر اساس فرم صدف با خطوطی در کف و سقف طراحی کرد.

معماری داخلی موزه ابگینه

 معماری داخلی موزه آبگینه از معماری ایران اقتباس شده است.

معرفی موزه آبگینه

موزه آبگينه شامل ۲ طبقه، زیرزمین و ۵ تالار است. فضاهای موزه آبگینه به صورت زیر است:

زیرزمین شامل حوضخانه و گالری موزه است. فضایی دلنشین که با کاشیکاری و گچبری ایرانی تزیین شده است.

طبقه اول مربوط به آثار آبگینه و سفال قبل از اسلام است. این طبقه شامل 2 تالار است:

1.تالار بلور: مختص به آثار بلور و شیشه است. آثاری از شیشه گری هنرمندانه که قدمت چند هزار ساله دارند. نکته جذاب تالار بلور نمایش قدیمی ترین اثر شیشه ایران به جا مانده از چغازنبیل است.

2.تالار مینا: مربوط به سفالینه های باستانی و مجسمه های کوچک سفالی است. قدیمی ترین سفال این مجموعه مربوط به دوران اشکانی است.

طبقه دوم آثار دوران اسلامي اختصاص یافته است. این طبقه شامل 3 تالار است:

3.تالار صدف: سفال‌های این تالار انواع بشقاب، کاسه و لیوان مربوط به شهر کهن نیشابور است.

4.تالار زرین فام: سفالهای زرین فام به دوران سلجوقی تعلق دارند. این سفالینه ها دارای خطوط اسلامی زیبایی هستند. در برخی از آنها  چهره نیز نقاشی شده است که صورت مغولی دارند.  

5.تالار لاجورد: فرم این تالار از چادرهای مغولی الهام گرفته شده است. در این تالار آثار سفالینه دوران ایلخانی تا قاجار به نمایش گذاشته شده است. دورانی که اوج هنر سفالگری ایران است.

معماری موزه آبگینهمعماری داخلی موزه آبگینه 

موزه آبگینه مجازی

به تازگی امکان بازدید مجازی از موزه آبگینه فراهم شده است. علاقه مندان با مراجعه به سایت موزه می توانند از آثار تاریخی دیدن نمایند. بدون نیاز به تهیه بلیط هواپیما بهترین آثار شیشه و سفال ایران را ببینید.

آدرس و ساعت کار موزه آبگینه

موزه آبگینه در خیابان امام خمینی، خیابان سی تیر قرار دارد. موزه هر روز به جز دوشنبه ها برای عموم باز است. در نیمه اول سال از ساعت 9 صبح تا 18 عصر و در نیمه دوم سال از ساعت 9 صبح تا 17 عصر پذیرای بازدیدکنندگان است. برای خرید بلیط هواپیما تهران می توانید از سایت تریپ اقدام نمایید. 

جاذبه های گردشگری نزدیک موزه آبگینه

خیابان سی تیر از جذابترین خیابانهای تهران برای گشت و گذار است. نزدیک موزه آبگینه، آتشکده آدریان، کلیسای انجیلی پطرس، کنیسه حییم قرار دارد. همچنین موزه ایران باستان، میدان مشق و سردر باغ ملی از دیگر جاذبه های گردشگری اطراف موزه آبگینه است.  

موزه آبگینه و سینما

دفتر سینمایی فارابی سالها مقیم موزه آبگینه است. در این مدت سینمای ایران بعد از انقلاب از همین ساختمان به تدریج پا گرفت و به جهان معرفی شد. خود ساختمان هم لوکیشن برخی فیلمها مانند فیلم لاتاری بوده است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc