https://gateway.trip.ir/api/

کویر کاراکال یزد، سفر ماجراجویانه

به روز رسانی: 14 آبان ، 1402 جاذبه های گردشگری

کویر کاراکال یزد، سفر ماجراجویانه

ایران مقصد کویری محبوب گردشگران دنیا است. در محدوده یزد، کویر کاراکال چون بوم طلایی طبیعت جلوه خاصی دارد. قبل از سفر به کویر حتما درباره مسیر کویر کاراکال و راه دسترسی به آن از یزد اطلاعات لازم داشته باشید. معمولا شبمانی در کویر لذتی ناب است، در مورد اقامتگاه در کویر کاراکال و امکانات آنجا بدانید. اگر تا بحال به این منطقه جادویی نرفته اید، همراه با تور کویر کارکال از تفریحات کویری شگفتزده خواهید شد. انتخاب بهترین فصل سفر به کاراکال برنامه شما را لذت بخشتر خواهد ساخت. همچنین زمان درست، باعث بلیط هواپیما تهران یزد خواهد شد. در ایام اوج سفر، بلیط هواپیما را از دو ماه قبل خریداری کنید. با تمام اطلاعات لازم گشت و گذار در کاراکال آشنا شوید.

کویر کاراکال کجاست؟

کویر کاراکال در فاصله 17 کیلومتری شهر بافق قرار دارد. آخرین نقطه مسکونی کویر، روستای صادق آباد است. به همین دلیل کاراکال به نام کویر صادق آباد یا به قول محلی ها ریگ صادق آباد هم شناخته می شود. این کویر بیش از 1500 هکتار وسعت دارد. این کویر پوشش گیاهی چندانی ندارد و بیشتر گیاهان ماسه ای مانند اسکنبیل یا درختچه گز در آن رشد می کنند. نام کویر کاراکال از گربه وحشی ساکن در این بیابان گرفته شده است. کاراکال یکی از انواع گربه سانان طبیعت ایران است که به سیاه گوش بیابانی هم شناخته می شود.کاراکال در اصل ریشه ترکی دارد (Qhara qulaq) که به معنی جانوری با گوش های سیاه است. دلیل نام گذاری سیاه گوش به خاطر موهای سیاه‌ رنگ روی گوش این گربه وحشی است. در زبان فارسی قدیم به كاراكال، پروانك می گفتند. این كلمه به معنی راهنمای پیك در یک مسیر است. این نوع گربه به راحتی قابلیت اهلی شدن دارد و در گذشته شکارچیان ایرانی و هندی با گرسنه نگه داشتن سیاه گوش، در شکار پرندگان، آهو و خرگوش استفاده می کردند. از لحاظ ظاهری کاراکال دارای موهای کوتاه، دست و پای بلند، اندازه سر و تنه 60 تا 90 سانت، رنگ پشت و دم زرد شنی است. کاراکال تنها در مناطق آسیایی و آفریقایی وجود دارد و در زیستگاه خشک نیمه بیابانی، جنگل های استپی و خشک زندگی می کند.کاراکال ایرانی در اکثر مناطق بیابانی و استپی مشاهده شده است.

کاراکال یا سیاهگوشکاراکال یا سیاهگوش ساکن در کویر

سفرنامه کویر کاراکال 

یزد به خاطر موقعیت جغرافیایی در فلات مرکزی ایران، دارای چندین کویر بی نظیر  است مانند کویر شباهنگ، کویر کاراکال و کویر ریگ زرین. در بین آنها کاراکال زیباترین کویر یزد است. تپه های شنی و رمل های روان در ساعت غروب یکی از مناظر بدیع کاراکال است. سکوت و عظمت کویر برای دور شدن از روزمرگی ها و استرسهای زندگی شهری طرفداران زیادی دارد. قدم زدن در آرامش دلپذیر کویر و دیدن آسمان ستاره باران بخشی از زیبایی کاراکال است. سون هدین سیاح ماجراجوی سوئدی در دوره قاجار، در توصیف کویرهای یزد چنین می نویسد:

بیابان کاملاً خشکی ما را احاطه کرده است. بیابانی به رنگ خاکستری و زرد و بدون یک برگ سبز اما به زودی واحه بزرگ، نخل‌ها از دور، با حالتی دوستانه دست تکان می‌دهند و ما را به سایه زیبا و خنک خود می‌خوانند، جایی که ما می‌توانیم روی حصیرهای سبز استراحت کنیم، هیچ چیز نمی‌تواند لذت بخش تر از واحه ای درکویر باشد...

کویر کاراکالکویر کاراکال در نزدیکی بافق یزد قرار دارد.

جاذبه های کویر کاراکال

یزد گنجینه ای از آثار تاریخی و طبیعی است. شما در اطراف کویر کاراکال می توانید از جاذبه های گردشگری متنوعی دیدن کنید شامل منطقه حفاظت شده بافق، خانه وحشی بافقی، کاروانسرای خان، بافت تاریخی بافق، مسجد جامع، معدن سنگ آهن بافق بزرگترین معدن روباز خاورمیانه، روستای تاریخی فهرج، روستای قطرم ماسوله کویر و قلعه باقر آباد. همچنین شما در روستای صادق آباد علاوه بر دیدن خانه های سنتی و قدیمی می توانید از مکان های تاریخی حمام صادق آباد و قلعه صادق آباد بازدید کنید. در روستا یک گلخانه بزرگ نیز هست که سالانه 400000 شاخه برداشت می شود و بازدید از آن برای گردشگران لطف خاصی دارد.

آب و هوای کویر کارکال

یکی از مهمترین نکات در سفر به کاراکال، شناخت وضعیت جوی منطقه است. بهترین فصل سفر به کویر کاراکال اوایل فصل بهار و اواسط پاییز است. در این زمان دمای هوای کویر برای پیاده روی و اقامت مناسب است. در سایر فصلها به دلیل دمای بالا و یا بادهای شدید و اختلاف دمای فاحش شب و روز امکان پذیر نیست.

تفریحات کویر کاراکال

پیاده روی در شن های روان، گشت در نخلستان، تماشای آسمان پر ستاره شب، آرامش و سکوت کویر، رصد ستارگان و عکاسی در شب، آفرودسواری، شترسواری، موتورسواری و سافاری از جمله تفریحات کویر کاراکال است.

تفریحات کاراکالآفرودسواری از تفریحات در کویر کاراکال

اقامتگاه و هتل کویر کاراکال

شما می توانید برنامه خود را به صورت یک روزه اجرا کنید و یک شب را هتل های بافق بمانید. اگر هم علاقه مند به شبمانی در کویر هستید، می توانید در کمپ کویری کاراکال (مجتمع شهید برزگری) اقامت کنید. در این کمپ انواع امکانات پذیرایی و رفاهی برای گردشگران فراهم است. از دیگر کمپهای منطقه می توان به مکپ کویری بافق اشاره کرد. هرگز بدون هماهنگی و داشتن تور لیدر و راهنمای محلی در کویر کمپ نکنید.

تور کویر کاراکال

تور کویر کاراکال معمولا از یک روزه تا چند روزه برگزار می شود. تورهای چند روزه همراه با دیدن شهر یزد است. اگر با شهر یزد آشنا هستید اما تابحال بافق نرفته اید، می توانید از تور کویر بافق یزد هم برای دیدن شهر بافق استفاده کنید. قیمت تورها متغییر است و بسته به پکیج تور و امکانات فرق می کند.

تور کویر کاراکالتور کویر کاراکال و رصد ستارگان در شب

مسیر دسترسی کویر کارکال

فاصله کویر کاراکال تا یزد حدود دو ساعت است. با پرواز تهران یزد تقریبا 50 دقیقه در مسیر هستید. از یزد تا بافق 126 کیلومتر است که حدود 1 ساعت و نیم مسافت با ماشین است. از بافق هم تا صادق آباد 15 کیلومتر است. البته شما می توانید با اتوبوس مستقیم از تهران تا بافق بروید. این مسیر حدود ۸ ساعت راه است. جاده دسترسی تا کویر آسفالت شده است. 

نکات ضروری سفر به کویر کاراکال

در سفر به کویر همیشه نکات ساده ای باید در نظر بگیرید که رعایت آنها الزامی است:

  • همراه داشتن آب به اندازه کافی
  • اطلاعات جغرافیایی منطقه و نقشه آفلاین
  • کمک های اولیه
  • نور اضطراری برای علامت دادن
  • قطب نما و جی پی اس
  • لباس مناسب و کافی
  • آشنایی به مسیریابی نجومی
  • اطلاع به دوستان و خانواده قبل از سفر
  • پرهیز از مسیر خارج از برنامه
  • داشتن کلاه و عینک افتابی

کویر مصر بهتر است یا کاراکال

هر منطقه کویری ویژگیها و لذتهای خود را دارد. اما با مقایسه کلی می توان گفت کویر مصر امکانات بیشتری از کویر کاراکال دارد. از لحاظ بکر بودن طبیعت کاراکال جذاب تر است. ولی بهتر است در زمان بندی مناسب هر دو کویر را بروید.

تریپ سامانه ای است برای خرید بلیط هواپیما به صورت سریع و آسان و شما می توانید در این وبسایت اقدام به رزرو بلیط مورد نظرتان کنید.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc