https://gateway.trip.ir/api/

جزیره سیری سرزمین غزال ها

به روز رسانی: 22 آذر ، 1399 جاذبه های گردشگری

جزیره سیری سرزمین غزال ها

پهنه خلیج فارس جزایر متعددی برای گردشگری دریایی دارد. در بین این جزایر، جزیره سیری سرزمین غزال ها از دورترین هاست. سفر به دنیای ناشناخته بر پهنه آبهای خلیج فارس تماشایی است.

جزیره سیری کجاست؟

جزیره سیری یکی از جنوبی‌ترین جزایر خلیج فارس است. از لحاظ موقعیتی نزدیک مرز دریایی قرار دارد. طول تقریبی جزیره ٦/٥ کیلومتر و عرض آن حدود ٣ کیلومتر است. بلندترین نقطه مرتفع جزیره ۲۴ متر است و تقریبا مسطح محسوب می شود. این جزیره مرجانی محل سکونت کارمندان صنعت نفت و یگان های نظامی مستقر است. منطقه نفتی سیری دارای پنج میدان نفتی سیوند، دنا، نصرت، اسفند و الوند است. این منطقه برای اجرای عملیات تولید،‌ تصفیه و صادرات میادین موجود و نیز میادین نفتی‌ای که در آینده توسعه می‌یابند به طور کامل تجهیز شده است. علاوه بر تاسیسات نفتی، یک معدن خاک سرخ نیز در سیری فعال است.

جزیره سیریجزیره سیری دارای تاسیسات نفتی است.

زندگی در جزیره سیری

با وجود اینکه جزیره سیری به طور کامل نظامی است و در قسمت های شمالی و نزدیک سواحل تعدادی از افراد بومی ساکن هستند. و برخی از آنها جزو پرسنل تاسیسات نفتی می باشند. کارمندان شاغل در صنعت نفت و گاز، نصف ماه کار می کنند و نیمه دیگر را در مرخصی سپری می کنند و به نوعی تعداد ساکنان جزیره همیشه نصفه است. زبان اهالی جزیره به لهجه محلی بندرعباس نزدیک است و مذهب اکثریت اهالی تشیع است. مجموعه های ساخته شده در جزیره سیری از ساختمان ها، کمپ ها، معابر، خیابان ها و باغ های شمشاد کاملا مدرن هستند و الگویی شبیه کیش دارند.

تاریخچه جزیره سیری

سال 1355 با اکتشاف نفت در خلیج فارس و فعال شدن شرکت نفتی سوفیران در جزیره سیری، نخستین بار استخراج نفت صورت گرفت. میزان استخراج از آن زمان تا کنون به 105هزار بشکه در روز رسیده است. قبل از آن مردم بومی از طریق ماهیگیری امرار معاش می کردند. روایت معروفی هست از یک شیخ عرب به نام خلیفه بن رشید که زمانی دور با ایل و تبار خود به جزیره سیری کوچ کردند و آنجا ماندگار شدند. در آن دوران جزیره سیری بسیار آبادتر و برای کشاورزی بهتر از جزایر خلیج فارس بود.  

در زمان شاه عباس صفوی، نیروهای پرتغالی به جزایر ایرانی از جمله قشم و هرمز حمله و اشغال کردند اما اطلاعی از حضور آنها در سیری موجود نیست. البته این جزایر در همان دروه باز پس گرفته شد. باز هم در اواخر قرن نوزدهم بریتانیا نیز جزایر قشم، هنگام، لارک، ابوموسی، سیری، تنب بزرگ و کوچک را اشغال کرد. ولی خوشبختانه بعد از مدتی توسط ایران برگردانده شد.

جغرافیای جزیره سیری

به خاطر اینکه جزیره از بقایای مرجانی و آتشفشانی تشکیل شده دارای سواحل ماسه‌ای و سنگی است. با وجود فاصله زیاد جزیره سیری از کیش، منظر ساحلی و گیاهی مشابهی دارد. جزیره منابع آب زیرزمینی ندارد که به دلیل وسعت کم و نفوذپذیری لایه‌های سطحی زمین است. جزیره سیری جغرافیای خاصی دارد و هر گیاهی در آن رشد نمی کند. گیاهانی که قدرت ذخیره آب داشته باشند، به جا می مانند. در جزیره درخت خرما اصلی ترین پوشش است اما درختچه‌هایی مانند خرگ و هلپه نیز قابلیت کشت دارند.

حیات‌وحش جزیره به دلیل نامناسب بودن شرایط محیطی زیستی تنوع کمی دارد. اما از لحاظ اکوسیستم دریایی غنی است و انواع جانداران آبزی در آن زیست می کنند مانند مرجان‌ها، ماهی‌های تزئینی کوچک، ماهی‌های خوراکی و غیرخوراکی، صدف‌ها، حلزون‌ها، اسفنج‌های دریایی، عروس‌های دریایی، لاک‌پشت‌ها، دلفین‌ها و کوسه ماهی‌ها. در جزیره سیری نوعی آفتاب‌پرست منحصربفرد بومی نیز وجود دارد. 

جغرافیای جزیره سیریجغرافیای جزیره سیری و حیات وحش آن متاثر از دریاست.

امکانات جزیره سیری

جزیره سیری دارای یک فرودگاه کوچک متعلق به شرکت نفت است. تنها سوپر مارکت جزیره سیری نیز ساعت ۱۹ تا حدود ۲۲ فعال می شود چرا که ساکنین اصلی جزیره کارمندان و کارکنان صنایع گازی و نفتی هستند و تمام نیازهای غذایی جزیره توسط شرکت های فعال به صورت متمرکز تامین می شود. جزیره همچنین دارای یک مرکز فرهنگی - ورزشی است که به باشگاه معروف است. شما می توانید از طریق خرید بلیط هواپیما عازم جزیره شوید اگر مجوز لازم را اخذ کنید.

آهوهای جزیره سیری

در جزیره سیری حدود ۷۰۰ آهو در محیط باز جزیره آزاد هستند. این غزالها به خاطر کمیاب بودن قبل از انقلاب در جزیره مورد نگهداری قرار گرفتند و تامین خوراک روزانه آنها بر عهده شرکتهای مستقر در جزیره است. 

آهواهای جزیره سیریآهوهای جزیره سیری به صورت آزاد زیست می کنند.

آب و هوای جزیره سیری

آبو هوای جزیره سیری گرم و مرطوب است. تابستان به دلیل دمای بالا بیش از ۴۰ در جه سانتی گراد در اکثر روزها به شدت شرجی است. فصل بارش جزیره از اوایل آبان تا اوایل اردیبهشت است.  

فاصله جزیره سیری تا کیش

مسافت دریایی جزیره سیری تا کیش 87 کیلومتر است. همچنین با جزيره ابوموسي 53 کیلومتر و از بندرعباس 240 كيلومتري فاصله دارد.

تور جزیره سیری

تور جزیره سیری کاملا محدود  است و تحت مجوزهای خاص برگزار می گردد. دسترسی به ساحل در اغلب مناطق جزیره به دلیل حساسیت تاسیسات کنترل شده است و تنها از بخش هایی از ساحل برای شنا و دیدن منظره دریا در دسترس است.

بخش نظرات
اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ

پرواز های چارتر و ارزان را با گوشی هوشمند خود جستجو و بلیط رزرو کنید. با اپلیکیشن تریپ ضمن سهولت در خرید از تخفیف های ویژه بهره مند شوید.

اپلیکیشن رزرو پرواز تریپ
6Lcvc3kaAAAAALAILAp0jE_FSwTasfoo6HDqw6Xc